loading...
وب سایت حقوقی عدالت گستر
دانلود رایگان نرم افزار مجموعه قوانین عدالت گستر



نرم افزار مجموعه قوانین عدالت گستر

(ویزه اندروید)

 

مجموعه کامل از قوانین و مقررات وایین نامه های بروز شده وشامل مجموعه نظریات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه و اراءوحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور وبیش از1000نکته حقوقی بسیار کاربردی برای وکلا وکاراموزان وکالت وداوطلبین ازمون وکالت و قضاوت گرداوری شده است.

 

>>طراحی و توسعه این نرم افزار توسط اقای اشکان نجمایی وکیل دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری استان کرمان صورت گرفته است.تمام حقوق مادی و معنوی این نرم افزار برای پدید اورنده محفوظ می باشد.> <

 






دانلود رایگان نرم افزار در سایت بازار




مدیریت بازدید : 245 جمعه 03 بهمن 1393 نظرات (0)

صلاحیت بین‌المللی دادگاه‌های عمومی دولت اسلامی (مقدمه‌ای بر مطالعۀ تطبیقی تعارض قانون‌ها در حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی)


مدیریت بازدید : 681 دوشنبه 18 شهریور 1392 نظرات (0)

بررسی تطبیقی ضمانت‌های اجرایی نقض قابل پیش‌بینی قرارداد در کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا، اصول قراردادهای تجاری بین‌المللی و حقوق ایران

محمدتقی رفیعی؛ منصوره حسینی
اصل مقاله (376 K)

مدیریت بازدید : 457 دوشنبه 18 شهریور 1392 نظرات (0)

جهانی شدن حقوق اسناد تجاری و تأثیر آن بر مسئولیت جزایی ناشی از چک در نظام حقوقی ایران

محمود جلالی؛ حسین خاکزاد
اصل مقاله (357 K)

مدیریت بازدید : 1169 پنجشنبه 30 شهریور 1391 نظرات (0)

 

تنظیم قرارداد داورى با توجه به قانون داورى تجارى بین‏ المللى ایران

 

 

دکتر عبدالحسین شیروی استاد دانشگاه تهران

اولین قانون داورى تجارى بین‏ المللى در ایران در سال ۱۳۷۶ به تصویب قوه مقننه رسید. تا قبل از تصویب این قانون داورى تجارى بین‏المللى تابع مقررات عام داورى منعکس در قانون آئین دادرسى مدنى بود )مواد ۶۳۲ تا ۶۸۰). قانون داورى تجارى بین‏المللى ایران قدمى است به جلو در جهت اعتبار تقویت داورى تجارى بین‏المللى و محدود کردن دخالت دادگاه‏ها در آراء داورى است. با اینکه این قانون از قانون نمونه آنسیترال شدیدا متأثر است ولى مقرراتى در آن وجود دارد که بعضا با مقررات قانون نمونه آنسیترال هماهنگى ندارد. مشکلاتى که این قانون در عمل براى تجار بین‏المللى ایجاد خواهد کرد دو نوع است. نوع اول از مشکلات این قانون به تنظیم ناقص و غیر دقیق قرارداد داورى یا ناشى از مقررات تکمیلى آن است که این مقاله در صدد است تا در جهت حل این مشکلات  راهکارهایى را نشان دهد. نوع دوم از مشکلات ناشى از اقتباس ناقص و غیر استاندارد مقررات قانون نمونه آنسیترال است که باید در یک مقاله جداگانه مورد بررسى قرارگیرد.

بنابراین این مقاله کوشش دارد تا بیان کند که چه مطالبى باید در تنظیم قرارداد داورى ملاحظه شود تا طرفین بتوانند از امتیازات این قانون بهره‏مند شوند. به عبارت دیگر قرارداد داورى باید چه شروط و محتوایى داشته باشد تا در ایران مورد شناسایى و قابل اجرا باشد. براى اینکه طرفین یک قرارداد تجارى بتوانند از مزایایى این قانون بهره‏مند شوند باید قرارداد داورى خود را مطابق با این قانون تنظیم کنند. مطالب این مقاله در چهار بخش بیان شده است. در بخش اول شرایطى که قبل از تنظیم سند باید رعایت شود مورد بررسى قرارگرفته است. قسمت دوم به شکل و فرمت قرارداد داورى مى‏پردازد. بخش سوم در صدد بیان شرایط لازمى است که باید در قرارداد داورى پیش بینى شود تا قرارداد داورى آنها در ایران مورد شناسایى و قابل اجرا باشد. در قسمت چهارم مقررات تکمیلى قانون داورى تجارى بین‏ المللى بیان شده تا در صورتی که این مقررات تکمیلى با خواست و یا نیاز طرفین مطابق نباشد خلاف آن در قرارداد داورى پیش‏بینى‏گردد.

متن کامل مقاله  pdf1

مدیریت بازدید : 475 پنجشنبه 30 شهریور 1391 نظرات (0)

پروتکل کیوتو و تأمین مالی طرحهای اقتصادی در کشورهای در حال توسعه

دکتر عبدالحسین شیروی؛ استاد دانشگاه تهران

مطابق با پروتکل الحاقی به کنوانسیون چارچوب تغییرات آب و هوا (پروتکل کیوتو) کشورهای صنعتی عضو پروتکل متعهد شده‌اند که در فاصله زمانی بین ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ نسبت به کاهش گازهای گلخانه‌ای خود به میزان مشخص اقدام نمایند. از آنجا که هزینه کاهش این میزان از آلاینده‌ها می‌تواند متضمن هزینه سنگینی برای این کشورها باشد، در پروتکل کیوتو روش‌های انعطاف پذیری پیش بینی شده است که بر اساس آن کشورهای مزبور می‌توانند از طریق اجرای پروژه‌های برون مرزی به تعهدات خود عمل کنند. مهم‌ترین روش مقرر در پروتکل کیوتو که می‌تواند برای کشورهاى در حال توسعه به ویژه ایران در جذب سرمایه گذارى‌هاى خارجی و اجرای پروژه‌های اقتصادی مفید واقع شود،‌ ”روش توسعه پاک“ یا ”سى دى ام“ است. از طریق این روش کشورهای توسعه یافته ضمن اجراى تعهدات خود در چارچوب پروتکل به پیشبرد توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه یاری می‌رسانند. در این نوشتار ضمن بیان مختصری از کنوانسیون چارچوب تغییرات آب و هوا و پروتکل الحاقی آن، روش توسعه پاک (سی دی ام) و شیوه‌های تأمین مالی سی دی ام مورد بررسی قرار می‌گیرد و ریسک‌های موجود در پروژه‌های سی دی ام و نحوه مقابله با آن بیان می‌گردد.

کلید واژه

پروتکل الحاقی، تأمین مالی پروژه، روش توسعه پاک، سی دی ام، روش‌های انعطاف پذیر

متن کامل مقاله  pdf1

مدیریت بازدید : 317 پنجشنبه 30 شهریور 1391 نظرات (0)

برخی از نکات مهم در تنظیم قراردادهای بین‌المللی

دکتر عبدالحسین شیروی استاد دانشگاه تهران

یکی از مباحث بسیار مهم در تجارت بین‌الملل تنظیم و انعقاد قراردادهای تجاری بین‌المللی است. قراردادهای تجاری بین‌المللی متضمن سه اصطلاح “قرارداد”، “تجاری” و “بین‏المللی” است. قرارداد به توافقی الزام آور اطلاق می‏شود که روابط دو یا چند طرف را تنظیم می‌کند. این روابط می‏تواند در زمینه خرید و فروش، اجاره، رهن، ضمانت، اعطای تسهیلات مالی و امثال آن باشد. قرارداد تجاری به آن دسته از قراردادها اطلاق می‏شود که برای مقاصد کسب و کار و رفع نیازهای تجاری منعقد می‏شود. قراردادهایی که برای رفع نیازهای شخصی منعقد می‏شود قراردادهای مصرف کننده نامیده شده و از حیطه بحث خارج است. شایان ذکر است که در اینجا قراردادهای تجاری در مقابل قراردادهای مدنی – به نحوی که در برخی از نظام‏های حقوقی مثل فرانسه تمایز پیدا کرده است – قرار ندارد و بنابراین اگر قراردادی برای مصارف شخصی و خانوادگی نبوده و هدف از انعقاد آن کسب و کار و تحصیل درآمد باشد، مشمول قراردادهای تجاری است. قید بین‏المللی مبین این امر است که طرفین قرارداد در فراسوی مرزها با یکدیگر معامله می‏کنند و یا مقرر است که قرارداد در فراسوی مرزها به اجرا درآید. قراردادی که در داخلی مرزهای یک کشور منعقد و اجرا می‏شود، قرارداد داخلی تلقی شده و از حیطه بحث خارج است.

متن کامل مقاله  pdf1

 

مدیریت بازدید : 401 پنجشنبه 30 شهریور 1391 نظرات (0)

نقش آنسیترال در توسعه حقوق تجارت بین الملل

دکتر عبدالحسین شیروی  استاد دانشگاه تهران

“کمیسیون حقوق تجارت بین‌‌الملل سازمان ملل متحد (آنسیترال)” در ۱۷ دسامبر ۱۹۶۶ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحدد جهت بهبود و توسعه ساختارهای حقوقی تجارت بین الملل تأسیس شد. مهمترین ماموریت آنسیترال یکسان سازی و نوسازی حقوق تجارت بین الملل از طریق ابزارهای قانونگذاری و غیر قانونگذاری در موضوعات گوناگون حقوق تجارت بین الملل می‌باشد. این موضوعات شامل حل و فصل اختلافات تجاری، قراردادهای تجاری بین المللی، حمل و نقل، ورشکستگی، تجارت الکترونیکی، پرداختهای بین المللی، تضمین معاملات بین المللی و تأمین کالاها و خدمات می‌باشد.

کلید واژه: کمیسیون حقوق تجارت بین الملل سازمان ملل متحدد، آنسیترال، یکسان سازی حقوق

 

متن کامل مقاله  pdf1

 

مدیریت بازدید : 369 پنجشنبه 30 شهریور 1391 نظرات (0)

قرارداد هاى استاندارد (الحاقى) د ر حقوق کامن لو با تأکید بر حقوق انگلستان و امریکا

دکتر عبدالحسین شیروی استاد  دانشگاه تهران

امروزه اکثر شرکت ها به جاى مذاکره با تک تک مشتریان و انعقاد قرارداد با آن ها، قراردادها و شروط استاندارد و نمونه اى را تهیه کرده و به صورت عام به مشتریان ارایه مى نمایند. استفاده از این قراردادها به دلیل صرفه اقتصادى و تسریع در مبادلات روز به روز گسترش بیش ترى پیدا مى کند. از جهت دیگر، این قراردادها در عمل به نتایج نامطلوبى را براى مشتریان در پى داشته که دخالت دادگاه هاى کامن لو و قانونگذار در حمایت از مشتریان را به دنبال داشته است. بعضی از این نوع فراردادها با عنوان قراردادهاى الحاقى شناخته مى شوند. دا گاه هاى کامن لو در رویارویى با شروط غیر منصفانه و غیرقابل أنتظار مندرج در قراردادهاى استاندارد سعى نمود ه اند اولأ، مشخص نمایند آیا شروط مزبور واقعأ پاره اى از قرارداد منعقده بین طرفین را تشکیل مى دهد. ثانیأ، با فرض ثبوت این که شروط مزبور جزئى از قرارداد است، در این صورت دادگاه ها از طریق تفسیر به نفع طرف مقابل و به ضرر تنظیم کننده تلاش نمود ه ا ند تأثیرات نامطلوب این نوع شروط را نسبت به مشتریان محدود نمایند. ثالثأ، در صورتى که مشخص شود شروط مزبور گزاف و غیرمنصفانه است، با استفاده از نظریه شروط غیرمنصفانه و گزاف تلاش شده که از اجراى چنین شروطى خوددارى نموده و یا آن ها را تعدیل نمایند.

کلید واژه: قرارداد استاندارد، قراردادهاى الحاقى، شروط استاندارد، کامن لو، شروط غیر منصفانه و گزاف، مصرف کننده، حقوق آمریکا، حقوق انگلستان، اصل آزادى قراردادى، دخالت در قراردادهاى خصوصى

متن کامل مقاله pdf1

 

مدیریت بازدید : 743 شنبه 11 شهریور 1391 نظرات (0)

ماده ۷ بیانیه الجزایر در مورد حل و فصل دعاوی از واژة «تبعه» تعریفی به دست داده که البته معطوف و محدود به مقاصد اجرای همان بیانیه است. به موجب بند ۱ ماده ۷ بیانیه حل و فصل دعاوی: «تبعه ایران»یا«ایالات متحده» حسب مورد، یعنی: (الف) شخص حقیقی که شهروند ایران یا ایالات متحده باشد، (ب) شرکت یا سایر اشخاص حقوقی که طبق قوانین ایران با ایالات متحده…. تشکیل شده باش….»؛ با این که تعریف «تبعه» در بیانیه حل و فصل به اندازه کافی روشن است و ابهامی ندارد و آشکار ا منصرف از اتباع مضاعف ایران و امریکا است اما در نخستین سالهای پس از تأسیس دیوان این پرسش مطرح شد که آیا اشخاصی که دارای تابعیت مضاعف ایران و امریکا هستند نیز میتوانند به استناد یکی دو تابعیت خود دعوایی علیه دولت دیگر طرح کند یا نه؟ دولت ایران عقیده داشت دیوان داوری فاقد صلاحیت (شخصی) برای رسیدگی به این دعاوی است اما موضوع امریکا (به عکس) آن بود که دیوان صلاحیت رسیدگی دارد و هردو دولت برای اثبات موضع خود به متن بیانیهها و نیز اصول و موازین حقوق بینالملل استناد میکردند. طرح این سؤال زمینه یک اختلاف در تفسیر بیانیهها بین دولتهای مؤسس دیوان را فراهم کرد و از دیوان داوری که صلاحیت تصمیمگیری در مورد اختلافات دو دولت در مورد تفسیر بیانیهها را نیز دارد، خواسته شد موضوع را رسیدگی کند و رأی دهد. موضوع پرونده الف/ ۱۸ دیوان داوری همین قضیه است. دیوان داوری سرانجام تصمیم گرفت که واجد صلاحیت رسیدگی به دعاوی دارندگان تابعیت مضاعف ایران و امریکا است، مشروط بر این که تابعیت مورد استناد خواهان برای طرح دعوا، در مقایسه با تابعیت دیگر او مؤثر و غالب باشد. این تصمیم دیوان با اکثریت آرا اتخاذ شد و داوران ایرانی با آن مخالفت نمودند.

مدیریت بازدید : 881 شنبه 11 شهریور 1391 نظرات (0)

یكی از اصول حاكم بر آیین دادرسی مدنی منع افراد از توسل به انتقام خصوصی در احقاق حق می‌باشد. این اصل بسیار ساده باوجود فواید بسیار، مشكلاتی را نیز برای خواهان در طرح دعوا، رسیدگی و اجرای احكام به دنبال دارد. هنگامی كه مسئله مطرح شده به 2 یا چند كشور ارتباط پیدا می‌نماید، پیچیدگی موضوع بیشتر می‌شود. ازاین‌روست كه تولد و حیات علم حقوق بین‌الملل خصوصی ضروری شناخته شد تا هر چه در توان دارد، در حل مسائل مبتلابه كمك نماید. هنگامی كه موضوع اختلاف طرفین با چند كشور مرتبط باشد،

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به کدام یک از گرایش های حقوق علاقه دارید؟
    صفحات جداگانه
  • عضویت در خبرنامه
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۵ اسفند ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه 23 بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه۱۸ بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۸ بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱ بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۸ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۴ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۶ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۹ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۳ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۴ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۸ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۴ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۶ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۸ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۱ آذر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۶ آذر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۱ دی ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه۲۳ دی ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه۲۷ دی ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۹ دی ۱۳۹۳
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 729
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 226
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 175
  • بازدید امروز : 231
  • باردید دیروز : 499
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,289
  • بازدید ماه : 3,082
  • بازدید سال : 20,926
  • بازدید کلی : 1,807,640
  • کدهای اختصاصی
    اخرین مطالب ارسالی سایت
    مطالب پر بازدید مطالب جدید مطالب تصادفی