loading...
وب سایت حقوقی عدالت گستر
دانلود رایگان نرم افزار مجموعه قوانین عدالت گستر



نرم افزار مجموعه قوانین عدالت گستر

(ویزه اندروید)

 

مجموعه کامل از قوانین و مقررات وایین نامه های بروز شده وشامل مجموعه نظریات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه و اراءوحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور وبیش از1000نکته حقوقی بسیار کاربردی برای وکلا وکاراموزان وکالت وداوطلبین ازمون وکالت و قضاوت گرداوری شده است.

 

>>طراحی و توسعه این نرم افزار توسط اقای اشکان نجمایی وکیل دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری استان کرمان صورت گرفته است.تمام حقوق مادی و معنوی این نرم افزار برای پدید اورنده محفوظ می باشد.> <

 






دانلود رایگان نرم افزار در سایت بازار




مدیریت بازدید : 601 دوشنبه 18 خرداد 1394 نظرات (0)

جزوه توقیف دادرسی

تالیف: اقای اشکان نجمایی وکیل پایه یک دادگستری

رایگان دانلود کنید

به صورت نکته به نکته

مدیریت بازدید : 2241 پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394 نظرات (0)


توجه توجه توجه

دانلود مجموعه سوالات حقوقی ازمون ها و تالیفی

شامل:حقوق مدنی .حقوق تجارت.حقوق جزا.ایین دادرسی کیفری.حقوق اداری .متون حقوقی.متون فقه


دانلود همه به صورت یکجا

لینک دانلود

مدیریت بازدید : 529 چهارشنبه 26 آذر 1393 نظرات (0)

توضیح کشاورز درباره ایرادات سئوالات آزمون وکالت ۹۳  آزمون وکالت 93 

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به بیان جزئیات دو ایراد در سئوالات آزمون وکالت سال ۹۳ پرداخت.بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: 

 سئوال ۶۰ آزمون وکالت ۹۳ که مربوط به حقوق تجارت است و مقرر می‌دارد: «تاجر ورشکسته مدعی اعاده اعتبار است. دادخواست خود را به کدام مرجع باید تسلیم کند؟ 
۱٫ دادگاه تجدیدنظر استان
۲٫ دادگاه صادرکننده حکم ورشکستی
۳٫ رییس دادگستری
۴٫اداره تصفیه امور ورشکستگی» 

حذف و نمره آن بین سوالات دیگر تقسیم شده است. وی ادامه داد: در مورد سوال ۲۸ آزمون درباره آیین دادرسی مدنی با این مضمون که «شکایت نسبت به دستور اجرای سند رسمی در صلاحیت کدام مرجع است:الف-دادگاه عمومی محل تنظیم سند
ب-هیأت نظارت منطقه اجرای سند
ج-دادگاه عمومی محل اجرای سند
د-دادگاه عمومی محل اقامت خوانده»، 

 به دلیل این‌که در گزینه «دادگاه عمومی محل اجرای سند»، دو کلمه «صدور دستور» جا افتاده است، چنین اتخاذ تصمیم شد که در راستای رعایت عدالت به داوطلبانی که این گزینه را انتخاب کرده باشند، نمره تعلق خواهد گرفت و به کسانی که گزینه دیگری را انتخاب کرده باشند نمره منفی تعلق نمی‌گیرد. رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، تاکید کرد: پس از اعلام نتایج آزمون وکالت چنان‌چه داوطلبی به پاسخنامه خود اعتراض داشته باشد، طبق روال عادی می‌تواند کتباً اعتراض خود را اعلام کند، البته این اعتراضات نمی‌تواند نسبت به ماهیت سوالات باشد و صرفاً در حد بررسی مجدد پاسخنامه قابل رسیدگی است.  

کشاورز با ابراز امیدواری از این‌که تا ۷ دی‌ماه نتایج آزمون وکالت ۹۳ اعلام شود، گفت: به احتمال قوی سازمان سنجش در زمان اعلام نتایج به نحوی عمل خواهد کرد که مانند سال گذشته هر داوطلب با مراجعه به سایت علاوه بر ریزنمرات خود بتواند تصویر پاسخنامه‌اش را ببیند. به این ترتیب اعتراضات احتمالی داوطلبان باید با دقت و مطالعه کافی صورت گیرد.وی یادآور شد که ظرف یکی دو روز آینده کلید سوالات بر روی سایت سنجش قابل مشاهده است. 

مدیریت بازدید : 361 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

 * آئين دادرسي كفري آذر ۱۳۷۸

سئوالات اختبار كتبي آئين دادرسي كيفري كارآموزان وكالت دادگستري
۲۶/۹/۱۳۷۸
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - يكي از كارمندان دولت باتهام اخذ رشوه تحت تعقيب قرار گرفته و در دادگاه عمومي تهران به مجازات زندان و جزاي نقدي معادل قيمت مال يا وجه ماخوذه و . . . . محكوم گرديده است . اين دادنامه با تجديدنظرخواهي محكوم عليه در دادگاه تجديدنظر تان نيز مورد رسيدگي واقع و عيناً تاييد شده است . شكات پرونده سه نفر بوده اند يكي از آنان پس از صدور حكم قطعي با مراجعه به دادگاه و با اعلام كتبي از شكايت خود صرفنظر مينمايد . در اين حالت محكوم عليه شما را بعنوان وكيل خود معرفي و تقاضا دارد در جهت حفظ منافع وي اقدام لازم قانوني بعمل آوريد . با توجه به توضيحات فوق به موارد زير پاسخ دهيد .
الف - چه اقدامي براي موكل خود انجام داده و كار خود را مستنداً به چه ماده اي از مواد قانوني انجام مي دهيد ؟
ب - به كدام دادگاه مراجعه مينمائيد ( بدوي يا تجديدنظر ) به چه دليل و چه تقاضائي از دادگاه مينمائيد ؟
ج - عكس العمل دادگاه در قبال تقاضاي شما چه خواهد بود و به نظر شما دادگاه چه تصميمي اتخاذ مينمايد ؟
د - به نظر شما رضايت و گذشت احداز شكات تا چه حد در تصميم دادگاه موثر است اگر موثر نيست دليل خود را مستنداً بيان كنيد ؟
ه‍ - در صورتي كه دادگاه تقاضاي شما را رد نمايد مرجعي براي اعتراض و شكايت به تصميم دادگاه اخير باقي است يا خير ؟ بارم ۸ نمره
۲ - شخصي باتهام جعل سندرسمي در دادگاه عمومي تهران تحت تعقيب واقع و به دو سال زندان محكوم ميگردد . دادگاه تجديدنظر استان پس از رسيدگي به اعتراضات تجديدنظر خواهي محكوم عليه راي بدوي را عيناً تاييد مينمايد و حكم به مرحله اجرا در مي آيد . در جريان اجراي حكم قانونگذار مجازات جعل سند رسمي را تخفيف ميدهد . محكوم عليه براي اجراي قانون اخف به شما مراجعه و درخواست مينمايد كه وكالت وي را قبول و اقدام قانوني بعمل آورد . در اينصورت شما بعنوان وكيل محكوم عليه چه اقداماتي بعمل مي آوريد و به كدام مرجع قانوني مراجعه مينمائيد ؟ اقدامات خود را مستنداً به مواد قانوني توضيح دهيد ؟ بارم ۸ نمره
۳ - وثيقه گذاري به قاضي محكمه مراجعه و با تحويل متهمي كه براي او وثيقه گذارده ، تقاضا دارد از ملك مورد وثيقه رفع بازداشت شود . قاضي از پذيرفتن درخواست وي امتناع مينمايد . بنظر شما قاضي براي امتناع خود چه دليلي دارد ؟ در صورتي كه شما نيز اين تصميم را صحيح ميدانيد استدلال خود را بيان كنيد . در صورتي كه تصميم قاضي را درست و قانوني نمي دانيد دلايل آنرا با توجه به مواد قانوني بيان داريد ؟
بارم ۴ نمره 



 
* ثبت و امور حسبي آذر ۱۳۷۸

سوال امتحاني ثبت و امور حسبي كارآموزان وكالت ( آذرماه ۷۸ )
پاسخ سوالات زير را در قالب دقيق سوال جواب دهيد و از مطالب غيرمربوط امتناع نمائيد .
سوال ۱ - شخصي در سند شرطي وجه بدهكاري خود را بصندوق ثبت توديع نموده و قبض آنرا به دفترخانه ارائه كرده و سردفتر سند شرطي را فسخ نمود اما بعداً در اثر تسامح سردفتر و عدم اعلام فسخ بوثيقه گيرنده نامبرده مبادرت به صدور اجرائيه ، و ملك مذكور به مزايده فروخته شد و سند انتقال به برنده مزايده داده شد توضيح دهيد كه چگونه با پرداخت بدهي ، ملك مذكور مورد مزايده و انتقال سند به شخص ثالث گرديده است در وضعيت حاضر و ظهور اسناد معارض به چه صورت قابل حل مي باشد .
( بارم : ۷ نمره )
سوال ۲ - در بعضي از اسناد مالكيت مشاهده ميشود كه حدود ملك مذكور به علائم طبيعي ( از قبيل كوه يا تپه و غيره ) محدود گرديده كه حدود اربعه با مساحت زمين نيز هم آهنگي ندارد و نتيجتاً موجب اشكالاتي در اعتبار و بهربرداري از آن گرديده است كه اقدامات قانوني ديگر را طلب مي نمايد - اجمالاً توضيح دهيد كه مشكل كار چه بوده و از چه طريق و چه مرجع و بچه صورت بايد انجام پذيرد ( منظور از سوال توجيه عملكرد قانوني براي معتبر گرديدن سند رسمي مالكيت است ) ( بارم : ۷ نمره )
سوال ۳ - شخصي فرزند جديدالولاده نامعلومي كه والدين او مشخص نگرديده تحت سرپرستي خود درآورد و براي او شناسنامه دريافت نمود و بعد از چندي فوت نموده و اموالي از او بجا مانده است در حاليكه فرزند داراي پدر واقعي بوده ، در چنين وضعيتي تكليف دادگاه نسبت به سرپرستي طفل چيست و ادعاي سرپرستي شخص مدعي ابوت واقعي او چه آثار قانوني دارد ؟ ( بارم : ۶ نمره ) 



 
* حقوق مدني آذر ۱۳۷۸

« سئوالات اختبار حقوق مدني كارآموزان وكالت دادگستري »
« مورخ ۱۹/۹/۱۳۷۸ »
به هر سه سئوال مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - دو برادر هر يك طبق سند مالكيت ثبتي مالك سه دانگ مشاع از ششدانگ خانه محل سكونت خود ميباشند . يكي از آنان پس از مدتي زندگي مشترك در محل مزبور آن را ترك و از آن تاريخ سه سال ميگذرد . برادري كه واحد مورد بحث را ترك نموده دعوائي عليه شريك خود مطرح ميسازد با خواسته افراز خانه مشترك و مطالبه اجرت المثل سه ساله كه برادر او بطور مستقل از مسكن فوق استفاده كرده است خوانده در برابر دعوي مطروحه تسليم نمي باشد و خواهان را درخواسته خود ذيحق نمي داند . شما بعنوان وكيل دادگستري كداميك از طرفين را ذيحق ميدانيد وكالت هر يك را كه مي پذيريد در دفاع از موكل خود چگونه استدلال مي كنيد ؟
« پاسخ حداكثر ۲۰ سطر » بارم ۷ نمره
۲ - ملكي داراي اشجار و ساختمان است مالك آن فوت و ورثه او منحصراً عبارتند از دو فرزند و زوجه متوفي با وجوديكه فرزندان ميت حاضرند سهم همسر او را از بهاي اشجار و ساختمان بپردازند ولي مشاراليها از دريافت آن خودداري ميكند . فرزندان متوفي كه درصدد اخذ سند مالكيت جداگانه هر يك به نسبت سهم خود از اداره ثبت محل ميباشند بشما وكالت داده اند تا قبل از صدور سند مالكيت حقوق زوجه متوفي را پرداخت و اسناد مالكيت مورد نظر ايشان بدون ذكر حقوق زوجه نسبت به اعياني صادر شود .
چه اقدامات قانوني بمنظور تحقق هدف موكلان خود انجام ميدهيد ؟ جهات و استدلال خود را بيان كنيد ؟
« پاسخ حداكثر ۱۵ سطر » بارم ۶ نمره
۳ - در مبايعه نامه اي كه بين خواهان و خوانده تنظيم شده مورد معامله عبارتست از ششدانگ يكباب خانه و يك رشته تلفن . متعاملين در زمان مقرر با حضور در دفتر اسناد رسمي نسبت به انتقال سند قطعي انتقال خانه اقدام ولي در مورد واگذاري تلفن سند رسمي انتقال تنظيم نميشود بعبارت ديگر بدون هيچ نوع توافق جديدي انتقال تلفن مسكوت ميماند . خريدار الزام فروشنده را به تنظيم سند واگذاري تلفن از دادگاه تقاضا كرده است ، فروشنده ( خوانده ) مدعي است با تنظيم سند رسمي قطعي انتقال خانه موضوع واگذاري تلفن منتفي است هر يك از طرفين را كه در اين دعوي موفق ميدانيد وكالت او را بعهده بگيريد در دفاع از موكل خود لايحه اي مستدل بنويسيد .
پاسخ حداكثر ۲۰ سطر بارم ۷ نمره 



 
* حقوق جزا آذر ۱۳۷۸

سئوال حقوق جزاي عمومي اختبار كتبي آذرماه ۷۸ كانون وكلاي دادگستري
شخصي به اتهام ۱ - جعل سند عادي ۲ - استفاده از سند مجعول تحت تعقيب قرار مي گيرد . دادگاه عمومي تهران به موضوع رسيدگي با احراز وقوع هر دو بزه به استناد مواد ۵۳۶ و ۴۷ قانون مجازات اسلامي وي را به ۵ ماه حبس تعزيري محكوم مي نمايد و اجراي مجازات زندان را به استناد ماده ۲۵ همان قانون براي مدت دو سال معلق مي نمايد . شاكي پرونده كه از اين حكم ناراضي بنظر مي رسد به شما مراجعه كرده و درخواست كمك مي نمايد . پاسخ دهيد كه آيا وكالت شاكي را مي پذيريد يا نه . اگر وكالت وي را مي پذيريد لايحه تجديدنظر خواهي خود را تنظيم نموده و دلائل نادرستي راي را بيان داريد . در صورتيكه راي دادگاه را درست مي دانيد و نيازي به تجديدنظر خواهي نمي بينيد دلائل درستي آنرا بيان كنيد .
سئوال حقوق جزاي اختصاصي اختبار آذرماه ۷۸ كانون وكلاي دادگستري
شخصي مبادرت به تهيه صندوق « خيرات و صدقات » نموده و آنرا در چهار راه ولي عصر تهران نصب مي كند . عابران در حين عبور و مشاهده صندوق مبالغي وجه را در داخل صندوق مي اندازند و صاحب صندوق پول هاي موجود را به نفع خود برداشت مي نمايد . اين كار را مرتباً تكرار مي كند مل اين شخص سوء ظن يكي از عابران را جلب نموده و درصدد شكايت بر مي آيد در يكي از روزها ماموران انتظامي در حين باز كردن صندوق و دريافت پول وي را دستگير مي نمايند متهم در تحقيقات مقدماتي اظهار مي دارد كه مرتكب جرمي نشده بلكه عابران به ميل و دلخواه خود درصدد پرداخت وجه برآمده اند در اين رهگذر هيچ فشاري بر آنها تحميل نشده است . با مطالعه موضوع فوق بيان كنيد .
۱ - آيا بنظر شما جرمي به وقوع پيوسته است يا نه .
۲ - در صورتي كه اعتقاد به وقوع جرم نداريد دلايل اين ادعاي خود را بيان كنيد در صورتي كه عمل آن شخص را جرم و قابل مجازات مي دانيد عنوان كيفري آنرا بيان كنيد .
۳ - در صورتي كه وقوع جرم را محرز مي دانيد براي استرداد پول هاي پرداخت شده چه راههائي پيشنهاد مي نماييد . به عبارت ديگر شاكيان پرونده چگونه مي توانند به پول هاي پرداخت شده دست يابند . 



 
* حقوق تجارت آذر ۱۳۷۸

حقوق تجارت
به سئوالات ذيل پاسخ دهيد
وقت : يكساعت و نيم
سئوال اول : در صورتيكه تاجر ورشكسته بعد از صدور حكم ورشكستگي و در زماني كه قانوناً در حال توقف است در بازار داد و ستد كند و چك و سفته رد و بدل نمايد و بر اثر اين اقدامات داراي طلب و بدهي گردد :
اولاً : آيا اداره تصفيه مكلف است نسبت به وصول مطالبات حاصله بعد از زمان توقف با توجه به ماده ۴۱۸ قانون تجارت اقدام نمايد ؟
ثانياً : اداره تصفيه در قبال اين قبيل بدهي ها چه تكليفي دارد ، ضمناً هر گاه راجع به ديون حاصل بعد از ورشكستگي حكم محكوميت و سپس اجرائيه صادر گردد آيا بازداشت وي در قبال بدهي بعد از صدور حكم توقف مجاز است يا خير ؟ ( بارم : ۵ نمره )
سئوال دوم : اگر دارنده چكي كه از طرف بانك صادر شده است ادعا نمايد كه چك را مفقود كرده است تكليف پرداخت وجه آن چيست و در صورت مراجعه به دادگاه خسارت دادرسي قابل مطالبه مي باشد يا نه ؟ ( بارم : ۵ نمره )
سئوال سوم : آيا تاجر ميتواند در فاصله بين تقديم دادخواست توقف و صدور حكم ورشكستگي در كميسيون هاي مالياتي شركت نموده و از حقوق مالي خود دفاع نمايد ؟
( بارم : ۵ نمره )
سئوال چهارم : آيا شركت تعاوني قابل تبديل به شركت سهامي خاص ميباشد در صورت امكان توجيه و طرز تطبيق آن با مقررات قانون و نحوه تشكيل چگونه مي باشد ؟
( بارم : ۵ نمره ) 



 
* آئين دادرسي مدني آذر ۱۳۷۸

« سئوالات اختبار كتبي آئين دادرسي مدني كارآموزان و مقامات دادگستري »
« مورخ ۲۳/۹/۱۳۷۸ »
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - حسن دادخواستي بخواسته تخليه و تحويل مورد اجاره به طرفيت ديم دادگاه عمومي تهران نموده ، دادگاه پس از رسيدگي به موضوع حكم محكوميت رضا را به تخليه و تحويل مورد اجاره صادر كرده است . محكوم عليه ( رضا ) از اين راي تجديد نظرخواهي نموده و شعبه دادگاه تجديدنظر استان دادنامه بدوي را عيناً تاييد ، و خواهان تقاضاي صدور اجرائيه بعمل آورده ، در اين موقع محمود كه مدعي است مورد اجاره در تصرف وي بوده و با توجه به اينكه حق انتقال بغير در سند از رضا سلب نشده از او اجاره كرده است بشما مراجعه و تقاضاي كمك مينمايد و اظهار ميدارد كه در صورت اجراي حكم خسارت غيرقابل جبراني بودي وارد ميشود . حاليه شما به عنوان وكيل محمود به پرسش هاي زير پاسخ دهيد .
۱ - خواسته محمود در قالب كدام يك از عناوين حقوقي قابل طرح است .
۲ - خواسته شما از دادگاه چيست و چه تقاضائي مينمائيد . ( عنوان خواسته )
۳ - چه كساني را طرف دعوي موكل خود قرار ميدهيد ؟
۴ - براي احقاق حق موكل خود به كدام دادگاه مراجعه مي كنيد ؟ بدوي يا تجديدنظر ؟ با ذكر مثال ؟
۵ - براي جلوگيري از اجرايب حكم تخليه تا صدور راي دادگاه چه اقداماتي به عمل مي آوريد ؟ بارم ۸ نمره
۲ - خانم و آقائي در تهران به عقد دائم با يكديگر ازدواج نموده و متعاقبا در اصفهان ساكن ميشوند . مهريه خانم در سند ازدواج مبلغ پنجاه ميليون ريال تعيين گرديده . از اين مبلغ شوهر مبلغ سي ميليون ريال را به زوجه پرداخته و رسيد دريافت داشته است زوجه اين رسيد را ناديده گرفته و از طريق اجراي ثبت محل وقوع عقد ازدواج ( تهران ) در مقام صدور اجرائيه به مبلغ پنجاه ميليون ريال برآمده ، بعد از صدور و ابلاغ اجرائيه متعهد ( زوج ) بشما مراجعه و تقاضا مينمايد نسبت به مبلغ سي ميليون ريال پرداختي اقدام قانوني جهت برائت ذمه وي بعمل آوريد . شما بعنوان و ذيل زوج به سئوالات عناوين زير پاسخ دهيد .
الف - براي رسيدگي به تقاضاي شما كدام دادگاه صالح برسيدگي است ( تهران يا اصفهان )
ب - متن دادخواستي را كه به دادگاه تقديم مينمائيد باور خوانده نوشته و خواسته خود را نيز منجزا « و دقيقا » ذكر نمائيد .
ج - براي جلوگيري از ادامه عمليات اجرائي چه تقاضائي از دادگاه خواهيد كرد و در اجراي ثبت چه اقدامي انجام مي دهيد ؟
د - قانون و موادي از آن كه ناظر به اين موضوع بوده و شما براي اقدامات خود به آن استناد مينمائيد را ذكر كنيد . بارم ۶ نمره
۳ - مدعي عليه پرونده اي متعدد هستند در جلسه دادگاه بجز يك نفر بقيه خواندگان حاضر ميشوند مدعي درخواست رسيدگي مينمايد دادگاه نسبت به حاضرين به دعوي رسيدگي ، اين صدور حكم را به تاخير انداخته دستور ميدهد مدعي عليه غايب مجدداً احضار و در احضاريه او تصريح شود كه در صورت عدم حضور در جلسه دادرسي حكم دادگاه حضوري خواهد بود . با اين وصف باز هم مدعي عليه غايب در جلسه بعد حاضر نميشود . دادگاه رسيدگي را تكميل و نسبت به تمام مدعي عليهم حكم ميدهد و در دادنامه صادره قيد مينمايد كه حكم دادگاه حضوري است . بنظر شما مستند دادگاه در اخذ چنين تصميم و اقدام چيست آنرا ذكر نمائيد و در صورتي كه عمل دادگاه را صحيح نميدانيد دلايل خود را بيان نمائيد . بارم ۶ نمره




 * ثبت و امور حسبي شهريور ۱۳۷۸

حقوق ثبت و امور حسبي
ولادت دخت گرامي حضرت رسول اكرم « ص »
و يكصدمين سال تولد حضرتامام خميني ( ره ) مبارك باد :
به سوالات ذيل مستدلا پاسخ دهيد : از چهار سوال به سه سوال پاسخ دهيد . وقت يكساعت و نيم
سوال ۱ - مالك چند قطعه زمين متصل بهم فوت نموده و تعدادي ورثه از خود بجا گذارده است كه اين افراد اصرار به احداث ساختمان در قطعات مذكور را دارند . با مراجعه به شهرداري معلوم گرديد قطعات ياد شده فاقد نصاب قانوني مساحت و عدم تناسب اضلاع براي دريافت پروانه ميباشند ، در وضعيت حاضر و براي خروج از موانع قانوني و دستيابي به مقررات و نتيجتاً پروانه ساختماني چه اقداماتي لازم است تا ورثه قادر به كسب پروانه از شهرداري و احداث بنا گردند ؟ در صورت موافقت شهرداري بصدور پروانه ساختماني و عدم توافق ورثه به احداث ساختمان چه عمليات و اقداماتي بايد انجام پذيرد تا هر يك به حقوق ارثي خود نائل گردند . ( بارم : ۷ نمره )
سوال ۲ - با انتشار آگهي نوبتي ثبت عمومي شخصي در اجراي آگهي ماده ۱۰ و ۱۱ قانون ثبت ، تقاضاي ثبت ملكي را كه در تصرف خود داشته نموده است . از طرف ثالثي به تقاضاي ثبت نامبرده اعتراض شده ، مقتضي است مشخص نمائيد كه اعتراض شخص معترض در چه مدت و به چه ترتيب و تشريفات قانوني و با چه فورم قانوني و در چه مرجعي بايد صورت پذيرد و در صورتيكه اعتراض شخص معترض در مرحله ابتدائي ( و قبل از رسيدي ماحصل اعتراض ) مردود شناخته شود چه ارفاق قانوني براي ادامه اعتراض شخص معترض ملحوظ نظر واقع گرديده و چنانچه اظهارنظر حقوقي از طرف اداره حقوقي وزارت دادگستري يا شورايعالي ثبت در اين مورد بخصوص صادر شده باشد مفاد اظهارنظر چيست ؟ ( بارم : ۷ نمره )
سوال ۳ - شخصي مالك يك دستگاه آپارتمان در مجموعه ساختماني الوند با ده دستگاه آپارتمان ميباشد كه با وجود استفاده از خدمات عمومي ساختمان از قبيل ( سرايدار ، هزينه موتورخانه ، برق و غيره ) مستنكف از پرداخت ماهيانه اين خدمات ميباشد و با اين عمل خود ساكنين مجموعه را ناراحت نموده ، براي اينكه شخص مستنكف از پرداخت هزينه هاي عمومي سهمي او را از طريق غير مراجعه به دستگاه قضائي وادار به پرداخت نمائيم چه اقدامات قانوني ميتوانيم انجام دهيم ؟ و بطور كل آئين طرح و تعقيب و پيگيري قانوني آن در آن مرجع غيرقضائي از چه طريق شروع و به كجا چه نقطه اي ختم مي شود . ( بارم : ۶ نمره )
سوال ۴ - ملك مشاعي داراي چندين مالك مي باشد كه بعضي از مالكين به نسبت سهام خود تقاضاي ثبت سهام خود را نموده اند و مورد تمديد حدود واقع گرديده است و ساير مالكين مشاعي در صورت تمايل براي ثبت سهام و تحديد حدود سهم خود چه مراحي را بايد سپري نمايند و امتيازاتي كه سهامداران ( مالكين ) قبلي در تقاضاي ثبت سهام ملكي خود بدست آورده اند براي ساير مالكين در تشريفات ثبتي لازم الرعايه مي باشد و اصولاً اسناد مالكيت صادره مالكين مشاعي متضمن چه مفاد مفهومي مي باشد . ( بارم : ۷ نمره ) 



 
* حقوق جزا شهريور ۱۳۷۸

سوالات اختيار كتبي كارآموزان وكالت دادگستري شهريورماه ۷۸
۱ - سوال حقوقي جزاي عمومي
آقاي ابراهيمي بعلت اصدار چك بلامحل در شعبه اول دادگاه عمومي شاهرود تحت تعقيب قرار گرفته و به شش ماه زندان تعزيري و دو ميليون ريال جزاي نقدي محكوم گرديده است . اين حكم به علت گذشتن ۲۰ روز از تاريخ ابلاغ قطعي گرديده است . هم اكنون وي دوران محكوميت خود را در زندان ميگذراند .
در جريان اجراي حكم معلوم مي شود كه وي قبل از اين محكوميت ، محكوميت قطعي ديگري به ۹ ماه زندان و دو ميليون ريال جزاي نقدي در همان دادگاه بعلت اصدار چك بلامحل داشته كه آن مجازات نيز بعلت عدم تجديدنظر خواهي قطعي گرديده است .
آقاي ابراهيمي در مرحله اجراي حكم به شما مراجعه كرده و تقاضاي كمك مينمايد پاسخ دهيد :
۱ - موضوع سوال فوق با كدام يك از عنوان هاي حقوق جزاي عمومي قابل انطباق است و ماده استنادي آن چيست ؟
۲ - آيا هر دو مجازات بايد اجرا شود يا يكي از آن ها در اين رهگذر آيا شوق ديگري نيز وجود دارد يا نه ؟
مبناي تقاضاي شما از دادگاه يا اجراي احكام كيفري بر چه اصلي استوار است . به عبارت ديگر چه تقاضائي از دادگاه يا دايره اجراي احكام كيفري مي نمائيد و خلاصه آنرا بيان كنيد .
۲ - سوال حقوقي جزاي اختصاصي :
خانمي به دادگاه عمومي تهران مراجعه كرده و براساس شكوائيه اي از شوهر سابق خود شكايت مي نمايد . شاكي در شكوائيه خود بيان مي دارد كه از شوهر سابقم تقاضا نمودم جهيزيه اي را كه در موقع ازدواج به خانه او آورده ام به من مسترد نمايد . از آنجا كه از استرداد آن خودداري مينمايد . تقاضاي تعقيب و مجازات وي را بعنوان خيانت در امانت دارم . شاكي جهت تقويت ادعاي خود به اظهارنامه اي كه در همين زمينه براي شوهر سابق خود فرستاده است استناد مي نمايد و برگ رسيد جهيزيه كه به خانه شوهر آورده و به امضاي شوهر است نيز ضميمه مي كند . دادگاه به موضوع رسيدگي و متهم ( شوهر ) را بعنوان خيانت در امانت محكوم مينمايد . اين دادنامه به شوهر ابلاغ مي شود .
در مهلت تجديد نظر خواهي شوهر به شما مراجعه مي كند و از شما مي خواهد كه وكالت وي را در مرحله تجديد نظر خواهي قبول نمائيد در چنين وضعيتي :
۱ - آيا وكالت وي را مي پذيريد يا نه و در صورتي كه مي پذيريد دفاعيات خود را بر چه پايه اي استوار مي سازيد ؟
۲ - در صورتي كه وكالت وي را نمي پذيريد جهات درستي راي دادگاه را بيان داريد .
۳ - سوال مشترك حقوق جزاي عمومي و اختصاصي :
مدير روزنامه اي به اتهام انتشار سند خيلي محرمانه دولتي به استناد بند ۶ ماده ۶ قانون مطبوعات و ذيل ماده ۲ قانون مجازات انتشار و افشاي اسناد محرمانه و سري دولتي تحت تعقيب قرار گرفته است و اين شكايت از طرف شاكي كه يكي از وزارت خانه هاي دولتي است بعمل آمده در جريان رسيدگي شاكي از شكايت خود صرف نظر مي نمايد دادگاه صرف نظر كردن شاكي را مورد توجه قرار نداده و به شرح زير مبادرت به صدور راي مي كند . « مجرميت متهم در خصوص انتشار سند خيلي محرمانه دولتي به استناد بند ۶ ماده ۶ قانون مطبوعات و ذيل ماده ۲ قانون مجازات انتشار و افشاء اسناد محرمانه و سري دولتي محرز تشخيص داده شد و تقاضاي متهم مبني بر صدور قرار موقوفي تعقيب به دليل پس گرفتن شكايت شاكي قابل قبول نيست زيرا قانونگذار تعقيب كيفري را به تقاضاي شاكي مربوطه موكول نموده است كه در اين مورد شاكي تقاضاي رسيدگي نموده است . ادامه پي گيري قضائي منوط به شكايت شاكي نبوده كه قابل استرداد باشد . لذا به استناد مواد مذكور به سه سال حبس محكوم مي گردد و به لحاظ وضع خاص متهم با رعايت ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامي ، مجازات مزبور را به تعطيل روزنامه اي كه متهم مديريت آنرا به عهده دارد به مدت پنج سال تبديل مي نمايد . »
اينك با مطالعه دادنامه نظر خود را پيرامون آن اعلام داريد . آيا به نظر شما راي دادگاه در خصوص توجه نكردن به استرداد شكايت شاكي و تبديل مجازات زندان به تعطيل روزنامه اي كه مديريت آنرا متتهم بعهده داشته برابر قانون است يا خير ؟ در اين خصوص هر نظري كه داريد اعلام نمائيد . اگر به مواد قانوني نيز استناد مي نمائيد آن مواد را ذكر كنيد . درستي يا نادرستي دلائل اتهام مورد نظر نيست و فرض بر اينست كه اتهام متوجه متهم هست . 



 
* آئين دادرسي كيفري شهريور ۱۳۷۸

سئوالات اختبار آئين دادرسي كيفري كارآموزان وكالت دادگستري مورخ ۲/۷/۱۳۷۸
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - آقاي منصور دادخواستي به خواسته مبلغ بيست و يك ميليون ريال بطرفيت آقاي ابراهيم تقديم دادگاه عمومي نموده كه بشعبه ۴ ارجاع ، و در ضمن دادخواست توضيح داده كه مبلغ خواسته بابت خسارتي است كه در اثر اقدامات بدون مجوز خوانده به ديوارخانه متعلق به وي وارد شده است خواهان در جريان رسيدگي به دعوي حقوقي فوق شكايت كيفري نيز با عنوان تخريب عليه آقاي ابراهيم تقديم دفتر دادگاههاي عمومي نموده كه جهت رسيدگي به شعبه ۷ دادگاه ارجاع و ضمن آن توضيح داده كه متقاضي صدور حكم محكوميت كيفري آقاي ابراهيم باتهام تخريب ميباشد . شعبه ۷ دادگاه عمومي به موضوع شكوائيه رسيدگي و سرانجام باستناد اينكه آقاي منصور ابتدا ”دادگاه حقوق را مرجع دعوي خصوصي خود قرار داده ( با تقديم دادخواست حقوقي ) باستناد ماده ۱۵ قانون آئين وي را مي پذيريد يا خير ؟ در صورت مثبت بودن جهات و موجبات تجديدنظر خواهي را با استناد به مواد قانوني مشروحاً بيان نمائيد و در صورتي كه دفاع از حقوق آقاي منصور را بعهده نمي گيريد دلايل عدم قبول وكالت را با توجه به قوانين كيفري مشروحاً بيان نمائيد .
بارم هشت نمره
۲ - يكي از مامورين دولتي باتهام اينكه برخلاف قانون آزادي فردي از افراد جامعه را سلب نموده تحت تعقيب قرار ميگيرد . دادگاه به موضوع رسيدگي مستنداً به ماده /۵۷۰ قانون مجازات اسلامي ( تعزيرات ) وي را به شش ماه زندان محكوم مينمايد . متهم از راي صادره تجديدنظرخواهي نموده ، دادگاه تجديد نظر استان به موضوع رسيدگي ، ضمن تاييد حكم صادره بدوي وي را به استناد همان ماده قانوني به مدت پنجسال محروميت از مشاغل دولتي نيز محكوم نموده است . محكوم عليه به شما مراجعه و اظهار ميدارد كه باستناد تبصره ۲ ماده ۲۲ قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب دادگاه تجديدنظر حق تشديد مجازات را ندارد و از شما راهنمائي و نظرخواهي حقوقي مينمايد . حاليه با توجه به استدلال محكوم عليه نظر شما در اين مورد چيست ؟
الف - آيا موافق تشديد مجازات هستيد يا خير ؟ در صورت نظر مستدل خود را بيان كنيد .
ب - آيا عمل دادگاه تجديد نظر تشديد مجازات است يا اجراي قانون ؟
ج - در قبال نص صريح قانوني تبصره ۲ ماده ۲۲ قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب بعنوان وكيل دادگستري چه اقدامي براي وي انجام مي دهيد ؟
نظريات خو درا مشروحاً بيان نمائيد . بارم هفت نمره
۳ - يكي از دادگاهها طي اخطاريه اي به كفيل اخطار كرده است كه مكفول خود را طرف مدت بيست روز به دادگاه معرفي كند و در متن اخطاريه توضيح داده شده ( در غيراينصورت وجه الكفاله كه مبلغ بيست ميليون ريال است از روي مطالبه خواهد شد ) . اين اخطاريه در اقامتگاه كفيل به همسر او ابلاغ ميشود ولي كفيل در مهلت مقرره ( بيست روز ) قادر به معرفي مكفول خود به دادگاه نمي شود دادگاه پس از انتقضاء مدت دستور وصول وجه الكفاله را از كفيل به مبلغ بيست ميليون ريال صادر مي نمايد . كفيل به شما مراجعه و از شما بعنوان وكيل مدافع استمداد مي طلبد . در اين خصوص الف - چه اقدامي براي او انجام مي دهيد تا از پرداخت وجه الكفاله بري شود ؟
ب - دادگاه صلاحيت دار براي مراجعه و اقدام كدام دادگاه است ؟
ج - عنوان حقوقي و قانون درخواستي كه از دادگاه مينمائيد را ذكر نمائيد . و اگر به مواد از قانون استناد مينمائيد آن مواد را نيز ذكر نمائيد . بارم ۵ نمره 



 
* آئين دادرسي مدني شهريور ۱۳۷۸

سئوالات اختبار آئين دادرسي مدني كارآموزان وكالت دادگستري مورخ ۲۶/۶/۱۳۷۸
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد :
۱ - مالك آپارتماني از يك مجتمع مسكوني به ادعاي اينكه از قسمت اشتراكي مجتمع به سهل انگاري در شستشوي آن به ملك اختصاي او رطوبت سرايت نموده تنها به طرفيت يكي از مالكين يا متصرفين به خواسته الزام به رفع رطوبت اقامه دعوي نموده است .
مسائل : مطروحه عبارتند از :
الف - آيا دعوي مي بايست به طرفيت متصرف اقامه شود يا مالك ؟
ب - آيا با توجه به اينكه محل سرايت رطوبت مكان اشتراكي است لزوماً همه مالكين يا همه متصرفين مجتمع بايا طرف دعوي واقع شوند يا تنها كسي كه سرايت رطوبت از فعل او ناشي شده است ؟
ج - آيا چنانچه مجتمع داراي مدير يا هيئت مديره باشد لزوماً دعوي مايه آنها بايد طرح شود يا خير ؟
د - در صورت فقدان مدير يا هيئت مديره تكليف چيست و شما بعنوان و ذيل مالك براي جبران خسارت وارده به موكل چه اقداماتي را معمول ميداريد ؟ ( بارم ۷ نمره )
۲ - در پرونده اي قرار معاينه محل و تحقيق محلي صادر شد خواهان دعوي كه مكلف به تهيه وسيله اجراي قرار بوده است حسب اعلام خوانده و فرزندان خواهان مفقود الاثر گرديده است .
اولاً در اينصورت آيا ميتوان ماده ۲۹۰ قانون آئين دادرسي مدني را نسبت به غايب مفقودالاثر تسري داد و دادرسي را توقيف كرد يا نه ؟
ثانياً مادام كه حكم بر مفقود الاثر بودن يك شخص صادر نشده وقت دادرسي چگونه و به چه كسي بايد ابلاغ شود ؟ ( بارم ۶ نمره )
۳ - با توجه به ماده ۶۵۶ قانون آ . د . م كه در آن تصريح گرديده در صورت تراضي كتبي طرفين يا فوت يا حجريكي از آنان داروي از بين ميرود و اينكه در آن ماده اشاره نشده كه راي دادگاه مبني بر بطلان راي داور نيز از زمره اموري است كه باعث از ميان رفتن داوري ميشود در صورتيكه به راي داور اعتراض و حكم مبني بر بطلان راي مزبور صادر گردد تكليف دعوي مطروحه چه ميشود ؟ آيا قرار ارجاع امر به داوري كماكان باقي است و دادگاه بايد به انتخاب داور مجدد مبادرت كند يا با بطلان راي داور قرار ارجاع امر به داوري نيز منتفي است و دادگاه بايد به دعوي مطروحه رسيدگي و حكم صادر كند ؟
( بارم ۷ نمره ) 



 
* حقوق مدني شهريور ۱۳۷۸

سئوالات اختبار حقوقي مدني كارآموزان وكالت دادگستري مورخ ۲۱/۶/۱۳۷۸
سئوال اول
شخصي با ارائه سند مالكيت ثبتي و هبه نامه عادي مورخه ۱/۲/۱۳۶۴ و درخواست معاينه و تحقيق محلي بخواسته خلع يد خوانده و مطالبه اجرت المثل از او ضمن دادخواست تقديمي خود توضيح داده خوانده از سال ۱۳۶۰ ملك مورد دعوي را كه مالك ثبتي به او خبه كرده ، غاصبانه تصرف نموده است .
خوانده شما را به عنوان وكيل خود انتخاب و اجاره نامه اي ارائه مي نمايد حاكي از اجاره ملك مورد بحث از مالك ( واهب ) در سال ۱۳۶۰ بمدت دو سال و اظهار ميدارد طبق رسيدهائي كه در دست دارد تا تاريخ ۱/۲/۱۳۶۴ مال الاجاره مقرر را به موجر پرداخت كرده ولي مالك از تاريخ مزبور از دريافت اجاره بها امتناع كرده است . چگونه از موكل خود دفاع ميكنيد ؟
نمره پاسخ كامل ۷ نمره پاسخ از ۱۵ سطر بيشتر نباشد
سئوال دوم
فروشنده قطعه زميني ضمن عقد بيع تعهد كرده براي خريدار در زمين مزبور در مدتي مقرر خانه اي با مشخصات مورد موافقت طرفين بسازد و در قبال مبلغي معين به خريدار تسليم كند .
طرفين كليه خيارات را از خود ساقط كرده اند . خريدار با سكونت در خانه ساخته شده سطر فروشنده بتدريج پي ميبرد خانه داراي عيوب و نواقصي است كه رفع آن طبق نظر كارشناس در اجراي قرار تامين دليل مستلزم هزينه سنگيني است . اگر وكالت خريدار را بعهده پذيرفتند براي احقاق حق موكل خود چه نوع دادخواست و با چه متن قانوني تنظيم مي نمائيد ؟
نمره پاسخ كامل ۶ نمره پاسخ از ۱۵ سطر بيشتر نباشد


سئوال سوم
شخصي بنام ( الف ) بدون اختيار از طرف مالك ، دو قطعه زمين او را به شخص ديگري بنام ( ب ) مي فروشد ( الف ) پس از مدتي با سند رسمي شخصاً همان دو قطعه را از مالك خريداري ميكند . خريدار يعني ( ب ) دادخواستي بطرفيت ( الف ) تقديم نموده به خواسته الزام خوانده به تنظيم سند رسمي انتقال قطعات مزبور . ( الف ) متقابلاً بابت مطالبه باقيمانده بهاي يكي از قطعات اقامه دعوي بطرفيت ( ب ) مي نمايد . دادگاه پس از رسيدگي شخص ( الف ) را به تنظيم سند رسمي نسبت به هر دو قطعه بنفع ( ب ) محكوم و حكم محكوميت ( ب ) را نيز بپرداخت بقيه۸ ثمن قطعه موردنظر ( الف ) صادر مي نمايد .
شخص ( الف ) كه نسبت به حكم محكوميت خود به تنظيم سند رسمي قطعه اي كه بهاي آنرا مطالبه نكرده معترض است ، وكالت تجديدنظرخواهي نسبت بحكم را بشما محول ميكند براي نقص حكم دادگاه بدوي چگونه استدلال مينمائيد ؟
نمره پاسخ كامل ۷ نمره پاسخ از ۱۵ سطر بيشتر نباشد . 



 
* حقوق تجارت شهريور ۱۳۷۸

حقوق تجارت
ولادت دخت گرامي حضرت رسول اكرم « ص »
و يكصدمين سال تولد حضرتامام خميني ( ره ) مبارك باد :
به سوالات ذيل مستدلا پاسخ دهيد : وقت يكساعت و نيم

به سوالات ذيل مستدلاً پاسخ دهيد
سوال ۱ - آقاي الف به استناد يك فقره چك عليه آقاي ب كه صادركننده آنست اقامه دعوي مينمايد آقاي ب در مقام دفاع اعلام ميدارد كه بحكم دادگاه ورشكسته بوده و چون خواهان در موعد مقرر به مدير تصفيه مراجعه ننموده و عليه وي طرح دعوي نكرده است لذا ديگر حقي براي مطالبه ندارد . شما به عنوان وكيل خواهان پاسخ دهيد كه آيا عدم مراجعه طلبكار در موعد مقرر مذكور در قانون تجارت به مدير تصفيه موجب سقوط حق طلبكار از ورشكسته خواهد بود يا خير و اصولاً اقامه دعوي در مدت ورشكستگي و يا پس از آن چگونه است ؟
سوال ۲ - حكم ورشكستگي آقاي الف صادر شده مدير تصفيه با ناظر تباني كرده و پس از وصول مطالبات قسمتي از آنرا به طلبكاران داده و بقيه را حيف و ميل كرده اند طلبكاران با اعلام رضايت از ورشكسته تقاضاي صدور حكم به رفع ورشكستگي را دارند با توجه به مراتب مذكور بنظر شما :
۱ - آيا دادگاه بايد حكم رفع ورشكستگي صادر نمايد .
۲ - تكليف اموال ورشكسته كه در توقيف است چه ميشود ؟
۳ - چه وقت بايد به ثبت اسناد نوشته شود كه از اموال ورشكسته رفع بازداشت نمايد ؟
۴ - آيا پس از صدور حكم رفع ورشكستگي ، ورشكسته سابق ميتواند در اموال خود دخل و تصرف نمايد .
سوال ۳ - با توجه به بند ۲ ماده ۴۷ قانون ثبت ، كه ثبت شركت نامه را الزامي دانسته آيا بنظر شما اين امر منحصر به شركت هاي تجاري است و يا شامل قراردادهاي مدني كه بر مبناي مضاربه و يا به نحو ديگر تنظيم شده باشد نيز مي گردد مثلاً چند نفر پيشه ور كه صاحب پيشه واحدي هستند شركت نامه عادي تنظيم و مشغول به كاري شدند آيا اين شركت نامه در صورت حدوث اختلاف قابل استناد در محاكم ميباشد يا خير ؟
سوال ۴ - چنانچه واخواستنامه براي ابلاغ به متعهد سفته به محل اقامت او فرستاده شود و مامور گزارش كند كه متعهد سفته فوت شده آيا بنظر شما ميتوان واخواستنامه را ابلاغ شده تلقي كرد ؟




 * حقوق ثبت بهمن ۱۳۷۷

حقوق ثبت بهمن ۱۳۷۷
اختبار كارآموزان وكالت – وقت يك ساعت و نيم
به كليه سوالات زير پاسخ دهيد :
۱ ) تركيب هيات نظارت و شوراي عالي ثبت را بنوسيد و صلاحيت شوراي عالي ثبت را توضيح دهيد .
۲ ) شخصي كه زمين او در مجاورت ملكي كه نسبت به آن درخواست ثبت شده است قرار ندارد نسبت به حدود ملك مذبور و حق عبور خود در آن ملك ، كه متقاضي در درخواست ثبت خود به آن اشاره نكرده است ، اعتراض دارد در چه زماني بايد اعتراض نمايد و در چه مرجعي رسيدگي ميشود ؟
۳ ) سه اطلاح ثبتي تفكيك ، افراز و تقسيم را توضيح دهيد ؟
۴ ) براي اجراي اجرائيه سندي ذمه اي با معرفي بستانكار چند دستگاه يخچال موجود در پاركينگ ساختمان محل مسكوني بدهكار توقيف ميشود . مستاجر طبقه ديگر ساختمان مزبور به شما مراجعه و با ارائه مداركي خود را مالك بخچالهاي مزبور معرفي مينمايد . در صورتيكه صحت اظهارات او را احراز و مدارك او را كافي دانستيد براي رفع توقيف چه اقدامي انجام ميدهيد و چه مراحلي ممكن است شكايت شما طي نمايد ؟
۵ ) بر اساس سند ذمه اي اجرائيه اي عليه شخصي صادر ميشود ، ميون سند ذمه اي شما را بعنوان وكيل تعيين و با ارائه اسنادي مدعي ميشود كه دين خود را پرداخته است در صورتيكه مدارك او كافي باشد چه اقدامي انجام خواهيد داد . موكل از شما ميخواهد كه نسبت به توقف علميات اجرائي اقدام كنيد . در اين مورد چگونه عمل ميشود ؟
استفاده از كتاب قانون و هر نوشته اي ممنوع است . 



 
* آئين دادرسي كيفري بهمن ۱۳۷۷

آئين دادرسي كيفري تاريخ ۲۳/۱۱/۷۷
به سوالات ذيل پاسخ دهيد ، وقت ۲ ساعت
سئوال اول :
”الف“ كه بموجب مبايعه نامه عادي آپارتماني را در سال ۷۳ از مالك ”ب“ خريداري نموده است بعدا متوجه ميشود ملك مذكور با سند رسمي به ”ج“ منتقل گرديده است لذا در همان سال در دادسراي تهران عليه ”ب“ به اتهام كلاهبرداري و فروش مال غيرشكايت مينمايد . ”ب“ در بازپرسي ميگويد چون ”الف“ بقيه شمس معامله را بموقع نپرداخته محق به انتقال ملك خود به ”ج“ بوده است . بازپرس پس از تحقيقات قرار اناطه صادر مينمايد با اعتراض الف به اين قرار دادگاه كيفري ۲ موضوع را از موارد اناطه ندانسته و پرونده را به بازپرسي اعاده مينمايد . ”ب“ به راي دادگاه كيفري ۲ اعتراض مي نمايد در اين زمان در اجراي قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب دادسرا منحل و دادگاه عمومي تشكيل ميگردد .
به سئوالات زير مستدلا پاسخ دهيد :
۱ - علت صدور قرار اناطه در اين مسئله چيست . آيا صدور قرار صحيح ميباشد ؟ چرا
۲ - آيا راي دادگاه كيفري دو قابل تجديدنظر است يا نه
۳ - با فرض قابل اعتراض بودن راي مرجع رسيدگي به اعتراض كدام دادگاه است
۴ - رسيدگي ماهوي ( در صورت لزوم ) در كدام دادگاه ادامه خواهد يافت
سئوال دوم :
آقاي الف از آقاي ب تحت عناوين ايراد ضرب ، تظاهر بوكالت دادگستري فحاشي و صدور چك بلامحل بمبلغ سي ميليون ريال شكايت كرده است . در مورد چك بلامحل علاوه بر شكايت دادخواست ضرر و زيان نيز طرح و مبلغ چك را بانضمام خسارات قانوني مطالبه كرده است . پرونده در يكي از شعب دادگاه عمومي مورد رسيدگي قرار
گرفته و دادگاه پس از رسيدگي و استماع مدافعات متهم وي را مجرم تشخيص داده و در مورد ايراد ضرب به پرداخت ديه كامل در مورد تظاهر بوكالت دادگستري به سه ماه حبس و در مورد فحاشي به ۲۰ ضربه شلاق و در مورد چك بلامحل به دو سال حبس و ۷ ميليون و پانصد هزار ريال جزاي نقدي محكوم كرده است هم چنين متهم را به تاديه مبلغ سي ميليون ريال خسارات قانوني محكوم كرده است .
به سئوالات زير پاسخ دهيد :
۱ - آيا راي صادره قابل تجديدنظر است يا خير ؟
۲ - مرجع تجديد نظر را ذكر كنيد
۳ - محكوم عليه تقاضاي خود را به كدام مرجع بايد تسليم نمايد و چه مبلغي را بايد بابت هزينه دادرسي تا ديه نمايد ؟ 



 
* آئين دادرسي مدني بهمن ۱۳۷۷

آئين دادرسي مدني
به سوالات زير پاسخ دهيد .
سوال اول :
در تاريخ ۱۴/۲/۷۷ آقاي ( الف ) كارمند يكي از ادارات دولتي اصفهان در شهر مذكور فوت مي كند . بر اثر وي يك پسر ۱۹ ساله بنام ( ب ) و يك همسر بنام ( ج ) و يك دختر بنام ( د ) هستند . آقاي ( ب ) در تهران و بانوان ( ج ) و ( د ) در تبريز سكونت دارند و بين ايشان اختلاف وجود دارد . متوفي در هنگام فوت فقط چهار ميليون ريال در حساب خود در يكي از بانكهاي اصفهان و يك قطعه زمين مزروعي به بهاي سه ميليون ريال در شهرستان رشت داشته است . آقاي ( ب ) با مراجعه به دفتر شما درخواست مي كند به سوالات زير پاسخ دهيد :
۱ - جهت تحصيل تصديق انحصار وراثت آقاي ( الف ) چه مداركي بايد تهيه شود و كدام دادگاه صالح است . ۲ - درخواست نامه تصديق انحصار وراثت مرحوم ( الف ) چند نوبت بايد آگهي شود و هزينه آگهي چه مبلغي است . ۳ - چنانچه تصديقي در موضوع وراثت صادر شود قابل تجديدنظر در مرجع تجديدنظر هست يا خير . ۴ - با فرض تكميل بودن مدارك ، درخواست نامه تصديق انحصار وراثت را تنظيم و به اينجانب تسمليم نمائيد .
با استناد به مقررات و مستدلاً به سوالات فوق پاسخ داده و درخواست نامه مذكور را بنويسيد .
سوال دوم :
آقاي بهمن كه در تهران اقامت دارد بموجب قرارداد مورخ ۲۵/۵/۷۷ يك دستگاه آپارتمان واقع در تهران را به آقاي محمد مي فروشد و با دريافت كل ثمن معامله تعهد ميكند در تاريخ ۲۸/۶/۷۷ جهت تنظيم سند رسمي انتقال در دفتر اسناد رسمي حاضر شود و در قرارداد ذكر ميشود : هر گونه اختلافي تحت هر عنواني در ارتباط با اين قرارداد بين طرفين بوجود بيايد از طريق داوري حل و فصل خواهد شد . ”آقاي بهمن در موعد مقرر در دفترخانه حاضر نمي شود و بين طرفين اختلاف بوجود مي آيد و آقاي محمد بوسيله اظهارنامه رسمي وكيل خود آقاي ( ج ) را به عنوان داور خود معين و به طرف مقابل معرفي و درخواست مي كند كه وي نيز داور خود را در مهلت قانوني معين و معرفي كند . آقاي بهمن با وجود ابلاغ اظهارنامه و انقضاي مهلت قانوني داور خود را معرفي نمي نمايد . آقاي محمد با طرح دعوي عليه آقاي بهمن و بيان موارد اختلاف و معرفي آقاي ( ج ) بعنوان داور اختصاصي خود و با استناد به قرارداد و اظهارنامه و ارائه تصاوير مصدق آنها از دادگاه عمومي تهران تقاضاي تعيين داور و سرداور جهت رسيدگي به اختلافات را مي كند . با توجه به تكميل بودن پرونده وقت رسيدگي تعيين و در زمان تعيين شده جلسه دادرسي با حضور خواهان و در غياب خوانده تشكيل ميشود و خواهان خواسته خود را مطرح ميكند .
اكنون به سئوالات ذيل با استناد به مقررات و مستدلاً پاسخ دهيد : الف - آيا آقاي محمد در طرح دعوي خود رعايت كليه موازين قانوني را كرده است يا خير ؟
ب - بنظر شما دادگاه چه تصميمي بايد اتخاذ نمايد كه مطابق با موازين قانوني باشد ؟
سئوال سوم :
آقاي رضا بموجب دادخواستي كه بشماره ۳۹۴ و بتاريخ ۱۶/۷/۷۷ در دفتركل مجتمع قضائي مركزي تهران ثبت شده است دعوائي به خواسته مطالبه مبلغ بيست ميليون ريال وجه يك فقره سفته عليه آقاي حسن در تهران اقامتگاه وي طرح نموده كه رسيدگي به آن بيكي از شعب دادگاههاي عمومي ارجاع و وقت رسيدگي تعيين شده است . در زمان تعيين شده جلسه رسيدگي با حضور خواهان تشكيل مي شود و رئيس دادگاه به خواهان اظهار مي دارد كه مامور ابلاغ ضمن اعاده دادخواست و پيوستهاي آن اعلام كرده است : به نشاني خوانده ، مراجعه شد ، ساكنين محل اظهار داشتند آقاي حسن در تاريخ ۱۴/۷/۷۷ فوت كرده است . خواهان كليه مطالب عنوان شده از جانب مامور ابلاغ را تائيد و جهت معرفي ورثه مرحوم حسن تقاضاي مهلت مي كند و مراتب مذكور در صورتجلسه دادگاه درج مي شود .
با استناد به مقررات و مستدلاً بنويسيد دادگاه چه تصميمي بايد اتخاذ نمايد كه مطابق با موازين قانوني باشد . 



 
* حقوق جزا بهمن ۱۳۷۷

سئوالات حقوق جزاي عمومي و اختصاصي - امتحان كارآموزي كانون وكلاي دادگستري مركز سئوالات حقوق جزاي عمومي
وقت : ۲ ساعت و نيم
۱ . شخصي به اتهام جعل ريز نمرات تحصيلي دانشكده حقوق تحت تعقيب قرار مي گيرد وي در دادگاه به جرم خود اقرار و اعتراف مي نمايد لكن متذكر مي گردد كه در اين كار سوء نيتي نداشته و در اثر آن عمل نيز ضرري متوجه هيچ كس نشده است . دادگاه عمومي تهران دفاعيات متهم را مورد پذيرش قرار نمي دهد و ارتكاب جرم جعل را محرز مي داند . ولي از آن جا كه متهم جوان و بدون پيشينه كيفري است وي را مستحق تخفيف مجازات مي داند . سرانجا با انطباق مورد با ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامي ( تعزيرات ) و رعايت ماده ۲۲ همان قانون وي را به دو سال زندان محكوم مي نمايد محكوم جهت تجديدنظر خواهي در مهلت مقرر قانوني به شما مراجعه مي كند . در اينصورت :
۱ ) اگر وكالت وي را نمي پذيريد جهات و دلائل آنرا بيان نمائيد .
۲ ) هر گاه وكالت وي را در مرحله تجديدنظر مي پذيريد دفاعيات خود را بر چه پايه اي قرار مي دهيد ؟
۲ . شخصي به اتهام بزه شرب خمر و زناي غير محصن تحت تعقيب قرار گرفته و به مجازات شلاق مستوجب حد محكوم گرديده و هر دو حكم نيز اجرا شده است . سپس متهم مذكور به عنوان جعل اسناد دولتي و كلاهبرداري و ايراد جرح عمدي تحت تعقيب قرار مي گيرد . در فرض اينكه دلائل كافي براي توجه اتهام وجود دارد آيا مي توان حكم تعدد و تكرار را در مورد جرائم ارتكابي اخيرالذكر جاري ساخت ؟ پاسخ مثبت يا منفي خود را به استناد دلايل و مواد قانوني بيان نمائيد .
سئوالات حقوق جزاي اختصاصي :
۱ . آقاي منوچهري به موجب وكالتنامه رسمي به آقاي مرتضوي وكالت مي دهد كه خانه مسكوني وي را به هر شخص و به هر شرط و به هر مبلغ بفروشد . آقاي مرتضوي به استناد وكالتنامه مذكور مورد معامله را به مبلغ يكصد ميليون ريال به شخصي مي فروشد و وجه آن را دريافت داشته لكن به موكل خود ( آقاي منوچهري ) مسترد مي نمايد . آقاي منوچهري وسيله اظهارنامه رسمي وجه مورد معامله را از وكيل خود مطالبه مي كند ولي آقاي مرتضوي با وجود ابلاغ اظهارنامه از تحويل و استرداد وجه مذكور خودداري مي نمايد . آقاي منوچهري شكوائيه اي تحت عنوان خيانت در امانت به مرجع قضائي تقديم و تعقيب كيفري نامبرده را درخواست مي نمايد . دادگاه به موضوع رسيدگي و سرانجام متهم را به دليل عدم تحقق بزه خيانت در امانت تبرئه مي كند .
اكنون آقاي منوچهري به شما مراجعه و تقاضا دارد كه در مقام تجديدنظر خواهي برآئيد . آيا به نظر شما صدور حكم برائت متهم از جانب دادگاه صادر كننده حكم موجه و قانوني است يا خير و اگر به نظر شما صحيح به نظر مي رسد دلائل خود را توضيح دهيد و چنانچه نادرست است دليل آنرا بنويسيد .
۲ . آقاي محمودي به علت بزه قتل غيرعمدي در اثر رانندگي تحت تعقيب قرار مي گيرد . دادگاه عمومي تهران به موضوع رسيدگي و وي را به پرداخت ديه در حق وراث مقتول محكوم مي نمايد . حكم دادگاه در اثر تجديدنظر خواهي مورد تاييد قرار مي گيرد و در اثر اجراي حكم مبلغ ديه از آقاي محمودي وصول مي شود . از آن جا كه وسيله نقليه آقاي محمودي نزد شركت بيمه ايران بيمه ”ديه“ بوده وي دادخواستي به طرفيت شركت بيمه ايران به خواسته مطالبه وجه پرداختي به دادگاه تقديم مي دارد . شركت بيمه ايران در قبال ادعاي آقاي محمودي ( راننده ) متذكر مي گردد كه به قرار اطلاع آقاي محمودي رانندگي وسيله نقليه مورد بحث را به عهده نداشته بلكه فرزندش راننده وسيله نقليه بوده و به علت اينكه گواهي نامه رانندگي نداشته پدر بجاي پسر راننده معرفي شده تا بتواند ديه پرداختي را از بيمه دريافت دارد . به اين ترتيب شركت بيمه راي قطعي محكوميت كيفري آقاي محمودي را زير سئوال برده است . اكنون آقاي محمودي به شما مراجعه مي نمايد . آيا وكالت وي را مي پذيريد يا خير در صورتي كه وكالت وي را نمي پذيريد موجبات عدم پذيرش وكالت را مشروحاً بيان داريد ؟ و اگر به موادي از قانون اشاره مي نمائيد مفاد آن مواد را به طور اجمال بيان داريد . 



 
* حقوق مدني بهمن ۱۳۷۷

سوالات حقوق مدني - امتحان كارآموزي كانون وكلاي دادگستري مركز
به هر سه سوال پاسخ دهيد . وقت : ۲ ساعت
۱ - در قولنامه اي تعهد به فروش ملكي مي شود ، ولي فروشنده پيش از حضور در دفتر اسناد رسمي و انتقال ملك ، آن را با سند رسمي به ديگري مي فروشد و بدين وسيله موضوع تعهد مندرج در قولنامه را از بين مي برد . در اين فرض ، آيا ابطال معامله دوم و الزام فروشنده قولنامه به انتقال ملك به خريدار قولنامه ممكن است ؟ يا با فروش ملك موضوع تعهد از بين رفته است ؟ مبناي هر يك از اين دو نظر چيست و شما بر پايه قوانين موضوعه و تحليل مفاد تراضي كداميك را ترجيح مي دهيد ؟ و رويه قضايي به كدام سو تمايل دارد ؟
۲ - پدر صغيري ملك مولي عليه را براي مدت ده سال به اجاره مي دهد ، و پس از پنج سال صغير بالغ و رشيد مي شود . در اين فرض ، آيا اجاره نسبت به مدت بعد از رشد نافذ است يا غيرنافذ ؟ پاسخ را با استدلال بنويسيد .
۳ - هنگام خاك برداري از ملك همسايه خانه مدعي آسيب مي بيند . دعوي جبران خسارت مدتي به درازا مي كشد و ظرف اين مدت هزينه تعمير و مصالح ساختماني بالا مي رود . دادگاه ضمن تعليم خود به كارشناس براي تعيين خسارت ، بايد هزينه زمان تلف و آسيب را از او بخواهد يا هزينه روز را و چرا ؟ 


 
* حقوق تجارت بهمن ۱۳۷۷

سوالات حقوق تجارت
كارآموزان محترم ، با پرهيز جدي از جواب هر چهار مساله ، لطفاً فقط به سه مساله از چهار مساله زير پاسخ دهيد
مساله اول
در يك معامله تجارتي بين دو تاجر ، ”الف“ كه خريدار است پرداخت قيمت كالا را از طريق امضاي سفته اي در تاريخ ۱۰/۱۱/۷۴ و به سررسيد ۲/۳/۷۵ در وجه ”ب“ كه فروشنده سات تعهد مينمايد ضمناً براي تامين اطمينان خاطر فروشنده ، ”ج“ كه شخص ثالث است پرداخت وجه سفته توسط الف را در ظهر آن ضمانت ميكند .
”ب“ همين سفته را در معامله ايكه با ”د“ داشته است ظهرنويسي كرده و به ”د“ منتقل مينمايد ”د“ سفته را جهت وصول ، ببانك مي سپارد ولي ”الف“ بعلت ادعايش اثر بر عدم تحويل كالاي موضوع معامله ، اقدامي در پرداخت وجه سفته نميكند و لذا سفته در تاريخ ۱۱/۳/۷۵ واخواست ميشود . مذاكرات اصلاحي بين افراد فوق الذكر مدتي بدرازا ميكشد و در نهايت ”د“ با حصول ياس از مذاكرات ، در تاريخ ۴/۴/۷۶ بدفتر كار شما مراجعه و تقاضاي قبول وكالت و طرح دعوي جهت وصل وجه سفته مينمايد .
حال وضعيت حقوقي موجود بين ”د“ و ”الف - ب - ج“ را تحليل كرده و پس از بيان استنباط حقوقي و استدلالها و استنادات خود ، هر گونه اقدامي را كه در جهت حفظ حقوق موكل ضروري و قابل عمل تشخيص ميدهيد مستند به مواد قانوني بنويسيد .
مساله دوم
شخصي كه به كار توليدي مشغول است بمنظور مشخص و متمايز كردن كالاي توليدي خود از ديگر توليدات مشابه ، درصدد ثبت حروف A . B . C بعنوان علامت تجارتي است و براي نيل بمقصود خود ، شخصاً اظهار نامه ثبت علامت براي طبقه موردنظر را تهيه و به اداره ثبت علائم و مالكيت صنعتي تسليم نموده است . اداره مالكيت هاي تجارتي ، با ارسال يك اخطار اداري ، با ثبت حروف مورد تقاضا بعنوان علامت تجارتي بعلت اينكه علامت مورد درخواست ، لاتين ميباشد باستناد بخشنامه اي از هيات محترم دولت مخالفت كرده و تقاضاي او را مردود اعلام نموده است .
متقاضي ثبت علامت ، به شما مراجعه و درخواست قبول وكالت براي ثبت علامت مزبور دارد هر گونه اقدامي را كه بنظرتان مقدور و قانوني ميرسد با ذكر استدلالها و مواد و فصول قانوني ، مرقوم فرمائيد .
مساله سوم
شركاي شركتي با مسئوليت محدود ، كه اساسنامه آن دقيقاً طبق مقررات قانون تجارت تنظيم شده است ، مراجعه و اظهار ميدارند كه بدلائلي ، تصميم گرفته اند به جاي شركت با مسئوليت محدود شركتي از نوع سهامي خاص داشته باشند و اساسنامه از پيش تهيه شده سهامي خاص را كه مطابق قانون تهيه شده است را نيز به شما تسليم مينمايند با چنين فرضي با انتخاب كوتاهترين راه ، هر گونه نوشته و اقدامي كه جهت نيل به مقصود موكل ضروري و لازم ميدانيد تهيه فرمائيد .
مساله چهارم
دو نفر به شما مراجعه و با ارائه دادنامه اي كه از يكي از محاكم عمومي صادر گرديده است از شما تقاضاي قبول وكالت براي تجديدنظر خواهي از دادنامه مزبور دارند دادنامه صادره ، حكايت از آن دارد كه دو نفر ياد شده ، خريدار و فروشنده ملكي بمبلغ ۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ ريال بوده اند كه مبايعه نامه آن در يكي از آژانس هاي معاملات ملكي بين آنان تنظيم شده و عليرغم اينكه سند رسمي معامله متعاقباً در يكي از دفاتر اسناد رسمي تنظيم شده ولي بعلت مطرح شدن پاره اي اختلاف نظرها ، حق دلالي آژانس فوق الذكر پرداخت نگرديده و دلال نگزير براي وصول حق دلالي مندرج در مبايعه نامه كه عبارت از يك درصد از قيمت مورد معامله از هر يك از طرفين ميباشد بدادگاه مراجعه و دادگاه بدليل اينكه طرفين ايرادي از جهت مبلغ معامله و تنظيم شدن مبايعه نامه در آژانس متعلق به دلايل و پيش بيني ۱% از قيمت معامله بعنوان حق دلالي هر يك از طرفين بعمل نياورده اند راي به محكوميت خريدار و فروشنده متناصفاً به پرداخت معادل دو درصد از قيمت معامله را در حق خواهان نموده است .
با توجه به مراتب فوق لطفاً با فرض قبول وكالت از ناحيه فروشنده و خريدار فوق الذكر ، نسبت به تهيه لايحه تجديدنظر خواهي اقدام نماييد .




 * حقوق جزا ۱۳۷۵

لطفا به هر سه سوال ذيل پاسخ دهيد : استفاده از كتاب قانون آزاد است .
سوال اول :
" الف " و " ب " متهمند كه با شركت يكديگر بدون رعايت ترتيبات مقرر در قانون به خروج اشياء عتيقه از كشور مبادرت كردهاند . در بررسي سوابق آن دو مشخص ميشود كه هر قبلا به اتهام جعل مهر شهرداري تهران تحت تعقيب قرار گرفته ولي چون براي كشف جرم و دستگيري همدستان خود با مامورين انتظامي همكاري كردهاند از مجازات معاف شدهاند . همچنين الف به اتهام معاونت در خروج غير قانوني اشياء عتيقه از كشور با رعايت كيفيات مخففه قبلا به چهار ماه حبس محكوم شده كه محكوميت او قطعي ولي تا زمان وقوع جرم اخير يعني شركت در خروج اشياء عتيقه حكم محكوميت در مورد وي اجرا نگرديده است .
در دادگاه وكيل مداع ب عنوان ميكند كه ب در حال شروع به جرم خروج اشياء عتيقه دستگير شده و لذا دادگاه بايد با توجه به مقررات شروع به جرم در مورد او تصميمگيري كند . وكيل مدافع الف نيز تقاضا ميكند كه چون موكل او قبلا به جهار ماه حبس محكوم شده است ولي محكوميت اجرا نگرديده براي رعايت حال وي دادگاه بايد با توجه به تعدد جرم در مورد موكل وي تصميم بگيرد . هر دو وكيل در عين حال تقاضاي تخفيف مجازات موكلين خود در صورت محكوميت و همچنين تعليق اجراي مجازات آنها را مينمايند .
با توجه به سوال بالا :
اولا – دفاع وكلاي الف و ب در مورد شروع به جرم و رعايت قاعده تععدد متضمن نفي براي موكلين آنهاست يا خير ؟
ثانيا – آيا دادگاه در صورت محكوميت متهمان ميتواند مجازات آنها را تخفيف داده و معلق كند يا نه ؟
ثالثا – چنانچه دادگاه متهمان را محكوم كند و علاوه بر مجازات اصلي كيفري تتميمي نيز براي ايشان در نظر بگيرد اما مدت مجازات تتميمي را با اين استدلال كه در تعزيرات نوع و مقدار و مدت مجازات به نظر حاكم است معين نكند اين نظر دادگاه صحيح است يا خير ؟

سوال دوم :
وجوه اشتراك و افتراق تشديد مجازات را در كيفرهاي مستوجب حدود و مجازاتهاي تعزيراتي در تكرار جرم مشخص كنيد . حداكثر پنج سطر
سوال سوم :
اگر فردي بواسطه استعمال مواد مخدر مسلوب الاراده شود و مرتكب جرمي گردد به عقيده شما ميتوان در دفاع از او ماده ۵۳ قانون مجازات اسلامي استفاده كرد و مسلوب الاراده شدن بر اثر شرب خمر را با مسلوب الاراده شدن بواسطه مواد مخدر يكي دانست ؟ در حال به چه دليل ؟ حداكثر ۵ سطر 



 
* حقوق مدني ۱۳۷۵

به سوالات ذيل با استدلال پاسخ دهيد . استفاده از قانون مدني آزاد است .
سوال اول :
در قراردادي كه بين نماينده تام الاختيار يك شركت توليد پارچه و يك بازرگان بسته ميشود ، بازرگان متعهد ميگردد ظرف دو سال پنبه لازم براي شركت را در هر ماه با تقاضاي نماينده شركت به قيمت روز به شركت بفروشد و آن را تسليم كند :
الف - اين قراداد چه وضعيتي دارد ؟
ب – بر فرض اعتبار ، اگر شركت از پرداخت قيمت يك قسمت از پنبه تسليم شده خود دادري كند :
آيا بازرگان حق فسخ قرارداد را دارد ؟
اگر بازرگان در اثر اين خودداري شركت ، نتواند بموقع بهاي كالاي خريداري شده خود را كه سي درصد نسبت به زمان خريد افزايش يافته است ، بپردازد و در نتيجه فروشنده با استفاه از حق فسخي كه در اينصورت براي او منظور شده است كالا را پس بگيرد ، آيا شركت مسئول پرداخت ميزان افزايش قيمت آن كالا به بازرگان خواهد بود ؟
اگر پس از فروش و تسليم چند قسمت از پنبهها قرارداد مزبور بين طرفين اقاله شود ، آيا شركت موظف به رد آن پنبهها يا بدل آنها به بازرگان خواهد بود ؟
خرداد ۷۵ – شهيدي 



 
* حقوق ثبت و امور حسبي

به كليه سوالات زير مستدلا پاسخ دهيد . استفاده از قانون مجاز است .
سوال اول :
پس از صدور اجرائيه چك ، مازاد ملك مديون كه در وثيقه بانك بوده به نفع دارنده چك بازداشت ميشود . دارنده چك طلب بانك را پرداخت و درخواست مزايده ملك را ميكند و بمرحله صدور آگهي ميرسد . زوجه بدهكارسند نكاح خود را كه در دفتر ازدواج تنظيم شده ارائه ميدهد كه بموجب آن ملك مورد بحث صداق اوست و در نتيجه به عمليات اجرائي اعتراض ميكند .
مرجع رسيدگي را مشخص نماييد .
بنظر شما چه تصميمي بايد اتخاذ شود .
سوال دوم :
بموجب سند رسمي منافع ۲۰ ساله ملكي به ديگري منتقل گرديد . بعد از انتقال منافع سند مالكيت ملك بنام مالك صادر ميشود در حاليكه حقوق منتقل اليه منافع در آن درج نشده است . شخص اخير الذكر براي حفظ حقوق خود به شما مراجعه ميكند چه اقدامي معمول خواهيد داست ؟
سوال سوم :
شخصي ملك خود را بديگري با سند رسمي ميفروشد . خريدار در همان روز به فروشنده وكالت رسمي ميدهد كه بعد از گذشتن ده سال حق دارد با پرداخت ثمن معامله ملك را بخود منتقل نمايد بعد از دو سال وكيل ( فروشنده ) به شما مراجعه ميكند كه موكل ( خريدار ) بموجب اظهار نامهاي او را از وكالت عزل كرده است . چگونه او را راهنمايي ميكنيد ؟
سوال چهارم :
حدود اختيارات ولي و موارد سقوط ولايت قهري را شرح دهيد .
سوال پنجم : اداره اموال جنين بعهده كيست ؟ 



 
* آئين دادرسي مدني ۱۳۷۵

به سوالات ذيل پاسخ دهيد :
بموجب سندي رسمي كه در دفتر اسناد رسمي شماره ۸۰۰ تهران تنظيم شده ، خانه الف كه در تهران واقع است به ج منتقل ميشود و اين انتقال در دفتر املاك به ثبت ميرسد . الف از دادگاه عمومي تهران تفاضاي صدور حكم بر بي اعتباري سند مذكور را ميكند اما دادگاه حكم بر بيحقي وي صادر مينمايد . مشاراليه از حكم تجديدنظر ميخواهد و دادگاه تجديدنظر حكم نخستين را نقض و حكم بر بي اعتباري سند انتقال صادر ميكند .
محكوم له جهت اجراي حكم به شما مراجعه ميكند اقداماتي را كه انجام ميدهيد با استناد به مقررات و مستدلا بنوسيد .
در خرداد ۱۳۶۶ الف بموجب سند رسمي اجاره آپارتمان خود واقع در تهران را كه ۲ اطاق دارد و يكي از اطاقهاي آن مشرف بخيابان است براي مدت يكسال جهت سكونت به د ، اجاره ميدهد و در ۱۶/۱/۶۷ الف بموجب سند عادي موافقت ميكند كه د از مورد اجاره جهت كسب و تجارت استفاده نمايد . و اطاق مشرف بخيابان را نيز به ج انتقال دهد . در ۲۲/۱۰/۷۳ د با تنظيم قرارداد و دريافت يكصد ميليون رسال سرقفلي ، كل مورد اجاره را به ج انتقال داده و بتصرف وي ميدهد و بخارج از كشور عزيمت ميكند . الف با استناد به سند رسمي اجاره عليه د دعوي تخليه طرح ميكند و شعبه ۵۵۵ دادگاه عمومي تهران دادنامه شماره ۲۰ - ۸/۸/۷۴ غيابي را دائر بر تخليه صادر ميكند . پس از صدور اجرائيه و ابلاغ آن ، ج كه كليه اصول اسناد و دادنامه و اجرائيه را در اختيار دارد به شما مرجعه ميكند و ضمن اعلام اينكه هيچگونه دسترسي به د ندارد از شما ميخواهد كه وكالت وي را قبول نمائيد . با استناد به مقررات و مستدلا بنويسيد چه اقداماتي براي ج ميتوان انجام داد .
افشين ، كه كارمند يكي از ادارات دولتي در شهر اصفهان بوده و يك قطعه زمين مزروعي در شيراز و يكصد ميليون ريال در حساب بانكي خود در تبريز داشته ، در اصفهان فوت ميكند . در سال ۱۳۷۵ رضا با تقديم دادخواست به دادگاه عمومي تهران و ارائه تصاوير مصدق تصديق انحاصر وراثت افشين و وصيت عادي كه بموجب آن اموال افشين به رضا تمليك شده است ، دعوي بخواسته تنفيذ وصيت نامه عليه آقايان احمد مقيم تهران ، جواد مقيم مشهد و علي مقيم همدان كه همگي وراث افشين هستند و تركه را تقسيم نكردهاند طرح ميكند . در آغاز اولين جلسه رسيدگي كه در غياب علي تشكيل ميشود ، خواهان دعوي خود عليه احمد را مسترد ميكند و جواد نسبت به وصيت نامه دعوي جعل نموده و دلائل جعليت را اقامه ميكند و دادگاه از رضا كه در استفاده از سند باقي است تقاضاي تسليم اصل وصيت نامه را مينمايد . رضا اظهار ميدارد كه فعلا قادر به تسليم آن نيست ، دادگاه ختم رسيدگي را اعلام و در ارتباط با احمد قرار سقوط دعوي و به علت خروج سند وصيت نامه از اعداد دلايل و عدم وجود دليل ديگر قرار رد دعوي خواهان را صادر ميكند . اكنون با استناد بمقررات و مستدلا بسئولات زير پاسخ دهيد :
اولا : با توجه به مطالب عنوان شده آيا دادگاه صلاحيت رسيدگي بدعوي را داشته است يا خير ؟
ثانيا : آيا تصميمات دادگاه مطابق با موازين قانوني هست يا خير ؟ 


 
* آئين دادرسي كيفري ۱۳۷۵

دو مسئله زير را بدقت بخوانيد و هر دو را پاسخ دهيد . استفاده از كتاب قانون آزاد است .
مسئله اول : ، دادگاه كيفري يك تهران در رسيدگي به جرمي از جرائم تعزيري كه پرونده آن طبق مقرارت قانون تشكيل دادگاههاي كيفري يك و دو مصوب ۱۳۶۸ مستقيما در دادگاه طرح شده و مدعي خصوصي نيز مبادرت به تقديم دادخواست ضررو زيان نموده است بدوا به تقاضاي مدعي خصوصي قرار تامين خواسته صادر ميكند . سپس وقت دادرسي تعيين و طرفين احضار ميشوند . روز جلسه وكيل متهم بدون موكل حضور ميابد . دادگاه حضور وكيل بدون موكل ( متهم ) را نپذيرفته و جلسه را تجديد مينمايد . جلسه بعد متهم در معين وكيل خود حضور پيدا ميكند . دادگاه قرار وثيقهاي عليه متهم صادر مينمايد متهم به قرار وثيقه اعتراض ميكند ليكن دادگاه پس از رسيدگي بالاخره متهم را محكوم به مجازات قانوني نموده اجراي مجازات را نيز با احراز شرايط ماده ۳۵ قانون مجازات اسلامي معلق مينمايد . بعلاوه متهم را به ضرروزياني كمتر از ميزان مدعي خصوصي محكوم ميكند . مدعي خصوصي بعد از صدور حكم و قبل از انقضاء مهلت تجديدنظر خواهي كتبا حق اعتراض و تجديدنظر خواهي را از خود سلب نموده است ، معذا همزمان با تجديدنظر خواهي محكوم عليه ، در مهلت قانوني ، مدعي خصوصي نيز نسبت به حكم ضرر و زيان تقاضاي تجديدنظر مينمايد . در مرحله تجديدنظر خواهي ، ديوان كشور ، دادگاه كيفري يك را در دعوي مطروحه اساسا داراي صلاحيت ذاتي و محلي نداسته و پس از نقض حكم آنرا به مرجع صلاحيتدار ارسال ميدارد . اينك با توجه به قضيه مطروحه و با استفاده از قانون و يا آراء ديوان كشور و نظريه مستدلا و مستندا پاسخ خواستههاي زير را بنويسيد .
در رسيدگي كيفري مذكور در صورتيكه توضيحات خاصي از متهم ضرورت نداشته باشد ، اصولا حضور متهم همراه وكيل در دادگاه الزامي است يا خير .
تصميم دادگاه در غير قابل تجديدنظر خواهي نسبت به قرار وثيقه درست بوده است يا خير .
با وجود صدور حكم محكوميت و تعليق اجراي مجازات در باره متهم طرفين دعوي كيفري اعم از دادستان يا محكوم عليه يا مدعي خصوصي و يا هر مقام قضائي حق تجديدنظر خواهي دارند يا خير ؟
آيا در دعوي كيفري طرفين ميتوانند حق تجديدنظر خواهي را از خود سلب كنند و در اين قضيه كه مدعي خصوصي حق خود را ساقط كرده ميتوانسته قبل از انقضاء مدت بيست روز مبادرت به تجديدنظر خواهي كند .
با نقض حكم در ديوان كشور بعلت عدم صلاحيت ذاتي و محلي و ارجاع پرونده به مرجع صلاحيتدار قرار تامين خواسته و وثيقه صادره عليه متهم در پرونده به قوت خود باقي ميماند يا لغو و منتفي گشته و دادگاه صلاحيتدار تصميم جديد مقتضي اتخاذ خواهد نمود .
آيا پس از نقض حكم دائر به عدم صلاحيت محلي دادگاه توسط ديوان عالي كشور ، دادگاه مرجوع اليه حق اصرار دارد يا خير ؟
مسئله دوم : ، يك نفر نظامي در محوطه محل خدمت ضمن تخلف از مقررات رانندگي موجب مرگ نظامي ديگر ميشود . بازپرس نظامي قرار وثيقهاي معادل ديه مقتول عليه متهم صادر ميكند كه پس از توديع آزاد ميگردد . متهم علاوه بر بزه مذكور بعلت حمل و نگهداري مواد مخدر كه مجازات آن به فرض شديدتر از جرم اولي است تحت تعقيب دادسراي انقلاب بوده . اينك دادسراي انقلاب با توجه به مقررات قانون بعلت اينكه مجازات جرم دوم مهمتر است خود را صالح برسيدگي به هر دو جرم متهم ميداند . پس از حل اختلاف بين دو دادسرا توسط مرجع صلاحيدار ، بازپرس نظامي قرار وثيقه متهم را به قررا بازداشت تشديد و ذيل قرار صادره متهم را در زندان از ملاقات ممنوع ميكند . وكيل متهم طي لايحهاي دادسرا و دادگاه عمومي را صالح براي رسيدگي به جرم قتل غير عمد دانسته و ممنوع الملاقات كردن متهم را غير قانوني و بر خلاف حقوق زنداني تلقي مينمايد . اينك با توجه به مسئله بالا و قانون و آراء ديوان كشور و نظريهها مستدلا و مستندا پاسخ خواستههاي ذيل را بنويسيد .
با توجه به اينكه جرم حمل و نگهداري مواد مخدر مهمتر از جرم ديگر متهم بوده ، رسيدگي به هر دو بزه انتسابي در صلاحيت دادسرا و دادگاه انقلاب كه صلاحيت رسيدگي بجرم مهمتر را دارد ميباشد يا خير .
در اين قضيه مرجع حل اختلاف بين دو دادسرا كدام بوده است .
آيا ادعاي وكيل متهم در مورد صلاحيت دادسرا و دادگاه عمومي و نيز ممنوع الملاقات كردن متهم درست است يا خير ؟
تامين كيفري وثيقه كه توسط بازپرس نظامي معادل ديه مقتول اخذ شده متناسب با جرم ارتكابي بوده يا خير . 



 
* حقوق تجارت ۱۳۷۵

لطفا به هر دو سوال ذيل پاسخ دهيد : استفاده از كتاب قانون آزاد است .
الف كه يكي از شركاي شركت با مسئوليت محدود ب ميباشد ، در تاديه بدهيهايش دچار وقفه شده و طلبكاران وي با همه تلاشي كه معمول داشتهاند موفق نگرديدهاند مطالبات خود را بحيطه وصول درآورند و مالي هم از او بدست نياوردهاند تا با معرفي آن بتوانند استيفاي طلب نمايند . تنها دارئي شناخته شده او سهم الشركهاي است كه نامبرده در شركت با مسئوليت محدود ب دارد . چگونه ممكن است كه آن سهم الشركه آزاد و در اختيار طلبكاران قرار گيرد و آيا طلبكاران براي تحقق اين منظور بايد همگي عمل كنند و يا اقدام يكي از آنان هم كافي است و آيا اگر وجهي از اين بابت بدست آيد به نسبت بين طلبكاران تقسيم ميشود و يا ترتيب ديگري اخذ ميگردد ؟
الف سفتهاي در وجه ب صادر كرده و ب سفته مذكور را بنفع د و آقاي د نيز در وجه ج ظهر نويسي كرده است . همچنين امضاي ك بعنوان ضامن بدون تعيين مضون عنه او در پشت سفته ديده ميشود . الف در سررسيد از پرداخت وجه سند خود داري نموده و ج ظرف مهلت مقرر نسبت به واخواست آن اقدام كرده است و متعاقبا دادخواستي به طرفيت الف ، ب ، د و ك تقديم كرده و حكم هم بر محكوميت خواندگان بنحو تضامن صادر شده است . قبل از صدور حكم محكوميت مذكور ، قرار تامين خواسته نيز بنفع ج و عليه همه امضاء كنندگان صادره شده و ج از هر يك از امضاء كنندگان اموالي را به اجراي دادگاه معرفي كرده و آن اموال بازداشت شده است . در مقام اجراي حكم صادر شده كليه اموال توقيف شده موافق موازين قانون بفروش رفته و حاصل فروش ۴۰% بيش از مبلغ سفته است . تكليف اجراي با مبلغ اضافي از چه قرار است و آن مبلغ به چه كسي بايد داده شود ؟

 

مدیریت بازدید : 375 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

 * حقوق جزا ۱۳۷۳

لطفا به هر دو سوال ذيل پاسخ دهيد : استفاده از قانون مجازات اسلامي و تعزيرات آزاد است .
سوال اول :
شخصي به موجب اتهامات زير در دي ماه ۱۳۷۲ تحت تعقيب دادسراي عمومي تهران قرار ميگيرد .
تصرف ملك الف به قهر و عدوان موضوع ماده ۱۳۸ قانون تعزيرات
ورود به منزل الف با تهديد موضوع ماده ۱۳۷ قانون تعزيرات
معاونت با ج در دو فقره سرقت ساده موجب تعزير .
در سابقه فرد متهم مشخص ميشود كه قبلا در سال ۱۳۷۱ به عنوان تصرف ملك ديگري به يك سال حبس محكوم شده و دادگاه مجازات او را تبديل به يك ميليون ريال جزاي نقدي كرده كه از دادگاه تقاضاي تقسيط آنرا نموده دادگاه نيز با اين تقاضا موافقت كرده كه مقداري از جزاي نقدي را پرداخت و هنگام وقوع جرائم اخير مقداري از اقساط هنوز پرداخت نشده است . كيفر خواست صادر و با توجه به مواد ۱۳۷ و ۱۳۸ و ۱۰۸ قانون تعزيرات و ۴۸ و ۴۳ و ۴۷ قانون مجازات اسلامي تقاضاي مجازات او شده است . با توجه به سوال بالا :
اولا : چنانچه شما وكيل مدافع متهم باشيد چه دفاعي از او ميتوانيد بكنيد كه موثر در تخفيف مجازات وي باشد .
ثانيا : آيا ميتوانيد در خواست تعليق اجراي مجازات موكل خود را بنمائيد يا خير ؟
سوال دوم :
الف مامور ناحيه انتظامي تهران بيآنكه حكمي از مقامات صلاحيتدار داشته باشد دستور توقيف ب را به ج كارمند زير دست خود ميدهد . ج براي توقيف به خانه ب مراجعه ميكند امان همسايگان اطلاع ميدهند كه ب مدتي است از ايران خارج شده و مقيم يكي از كشورهاي خارج است . با توجه به صورت مسئله بالا :
اولا : آيا دستور الف ميتواند شروع به جرم موضوع ماده ۷۱ قانون تعزيرات باشد يا خير ؟
ثانيا : آيا عمل ج عنوان مجرمانه دارد يا خير ؟ در صورت مثبت يا منفي به چه دليل ؟ 


 
* حقوق مدني ۱۳۷۳

به سوالات ذيل با استدلال پاسخ دهيد . استفاده از قانون مدني آزاد است .
سوال اول :
شخصي به دستور كارفرما وكيلي براي او به منظور اداره امور احداث يك ساختمان انتخاب ميكند . پس از انتخاب وكيل ، در قراردادي كه بين وكيل كارفرما و مقاطعه كار ساختمان منعقد ميشود ، احداث ساختمان طبق نقشه معين در برابر دستمزد معلوم بر عهده پيمانكار قرار ميگيرد كه ظرف يك سال آنرا تحويل دهد ، مشروط براينكه در هر ماه مبلغ معيني از دستمزد به مقاطعه كار پرداخت شود .
اگر دستورگيرنده پس از انتخاب وكيل و پيش از عقد قرارداد مقاطعه كاري فوت كند ، قرارداد مزبور چه وضعيتي خواهد داشت .
اگر وكيل مزبور ، با وجود در اختيار داشتن پول كارفرما ، در پرداخت اقساط دستمزد مقاطعه كاري تاخير كند و شخص اخير به دليل اين تاخيرات احداث ساختمان را مدتي به تاخير اندازد ، شما به عنوان وكيل كارفرما ترجيح ميدهيد براي مطالبه خسارت عليه كداميك از وكيل و مقاطعه كار طرح دعوي كنيد ؟
سوال اول :
وصي بر ثلث مشاع از تركه ، پس از فوت موصي و بدون اذن ورثه ، باغي را كه جزء تركه متوفي بوده است ، به عنوان ثلث انتخاب و آن را اجاره داده و تسليم مستاجر ميكند . شما به عنوان وكيل ورثه :
آيا دعوي خلع يد باغ را تجويز ميكنيد يا خير ؟
بر فرض مثبت بودن پاسخ سوال بالا ، عليه چه شخصي طرح دعوي ميكنيد ، مستاجر يا وصي ، يا هر دو . 


 
* حقوق ثبت و امور حسبي ۱۳۷۳

به كليه سوالات زير مستدلا پاسخ دهيد . استفاده از قانون مدني مجاز است .
ماده ۴۸ قانون ثبت را شرح دهيد . ماده ۴۸ قانون ثبت « سندي كه مطابق مواد فوق به ثبت برسد و به ثبت نرسيده در هيچ يك از ادارات و محاكم پذيرفته نخواهد شد . »
براي تشكيل و ثبت انجمنهاي علمي چه تشريفاتي لازم است ؟
در چه مواردي ابطال اسناد مالكيت احتياج به حكم دادگاه ندارد ؟
در چه مواردي به ولي قهري ضم امين ميشود .
ماده ۱۲۳۸ قانون مدني را توضيح دهيد . ماده ۱۲۳۸ قانون مدني « قيمي كه تقصير در حفظ مال مولي عليه بنمايد مسئول ضرر و خسارتي است كه از نقصان يا تلف آن مال حاصل شده اگر چه نقصان يا تلف مستند به تفريط يا تعدي قيم نباشد . » 



 
* آئين دادرسي مدني ۱۳۷۳

به سوالات ذيل پاسخ دهيد :
سوال ۱
يك موسسه دولتي به موجب حكمي كه از دادگاه بدوي صادر و در مرجع تجديدنظر تاييد شده به پرداخت مبلغ دويست ميليون ريال محكوم گرديده است . از مشاور حقوقي موسسه سوال شده است در صورت صدور اجرائيه و ابلاغ آن آيا موسسه از پرداخت هزينههاي اجرائي معاف است يا خير ؟ به سوال مستدلا و با استناد به قانون پاسخ دهيد .
سوال ۲
آقاي الف به موجب يك برگ سفته به شماره ۱۹۵ تعهد ميكند كه در تاريخ ۱۵ مهر سال ۱۳۷۴ مبلغ پنجاه ميليون ريال بابت بدهي خود به آقاي ب بپردازد . اما آقاي الف كه كارمند رسمي يك موسسه دولتي در شيراز بوده در آبان ماه ۱۳۷۲ در شهر مذكور فوت ميكند و آقاي ب در سال ۱۳۷۳ به استناد سفته مذكور و گواهي حصر و وراثت دعوائي در دادگاه حقوقي يك تهران به خواسته مطالبه مبلغ پنجاه ميليون ريال عليه آقاي ج وراث منحصر بفرد متوفي كه در تهران اقامت دارد طرح مينمايد و محكوميت وي را به پرداخت وجه مذكور از تركه درخواست ميكند . در جلسه دادرسي كه با حضور طرفين تشكيل ميشود آقاي ج ميگويد : اولا : دادگاه فاقد صلاحيت است . ثانيا : امضاي ذيل سفته به هيچ وجه تعلق به مورث ندارد . آقاي ب با بقاء در استفاده از مستند ، بر اساس مقررات قانون آئين دادرسي مدني تقاضاي رسيدگي به اعتبار و اصالت آنرا مينمايد . دادگاه با رد ايراد خوانده و اعلام صلاحيت خود در رسيدگي به دعوي ، به اصالت سند رسيدگي و با احراز صحت امضاي مورث خوانده به صدور راي مبادرت ميكند . خلاصه راي دادگاه چنين است . اولا آقاي ج به پرداخت مبلغ سفته و هزينه دادرسي به اقاي ب محكوم ميشود . ثانيا اقاي ج از جهت اينكه امضاي منتسب به اقاي الف را در سفته مستند دعوي نپذيرفته و با رسيدگي صحت سند محرز گرديده است به تاديه مبلغ يكصد هزار ريال جريمه محكوم ميگردد .
آيا به نظر شما تصميمات دادگاه در جريان رسيدگي و نيز راي صادره مطابق با موازين قانوني هست يا خير ؟ نظر خود را مستدلا و با استناد به مقررات بنويسيد .
سوال ۳
آقاي بهمن به موجب سند انتقال رسمي تنظيمي در دفتر اسناد رسمي شماره يك ش دانگ يك باب خانه را به آقاي علي ميفروشد و در سند مذكور تعهد ميكند كه در ۱/۳/۷۲ مورد معامله را تخليه و به موجب يك برگ قبض رسمي به خريدار تحويل دهد . چون آقاي بهمن به تعهد خود عمل نميكند ، اجرائيه شماره ۲۵۸ دانر بر تخليه مورد معامله صادر و به وي ابلاغ ميشود . پس از ابلاغ اجرائيه بر اساس درخواست آقاي بهمن دانر براينكه بر اثر كبر سن و بيماري قادر به اداره امور خود نيست دادگاه صالح بانو مينا دختر آقاي بهمن را به استناد ماده ۱۰۴ قانون امور حسبي به عنوان امين براي اداره اموال آقاي بهمن تعيين ميكند و بانوي مشاراليها در موعد قانوني قبول سمت امانت را به دادگاه اطلاع ميدهد . سپس بانو مينا دعوائي به طرفيت آقاي علي و اداره ثبت اسناد و املاك و سر دفتر ، دفتر اسناد رسمي شماره يك در دادگاه صالح طرح و ضمن آن اعلام ميكند : اينجانب به عنوان امين اموال آقاي بهمن نسبت به اجرائيه صادره اعتراض دارم زيرا پدرم نابينا و كر و بيسواد است و قادر نبوده كه سند انتقال را تنظيم و امضاء كند و اهالي محل هم اطلاع دارند كه وي قادر به تكلم و حركت نيست و آقاي علي با سوء استفاده از وضعيت پدرم و تباني با سردفتر به تنظيم سند مبادرت كرده است . لذا اكنون با توجه به نابينائي و ناشنوائي و بيسوادي پدرم و ناتواني وي در تنظيم سند انتقال درخواست توقيف عمليات اجرائي و ابطال اجرائيه شماره ۲۵۸ را كه بر خلاف قانون صادرشده است مينمايم . ضمنا جهت معاينه پدرم وتشخيص وضعيت وي ارجاع امر به كارشناس و تحقيق محلي مورد تقاضاست . ( مشاراليها كليه مدارك لازم را ارائه و به پرونده اجرائي شماره ۲۵۸ استناد نموده و تقاضاي مطالبه و ملاحظه آنرا كرده است ) . دادگاه قرار توقيف عمليات اجرائي را صادر ميكند و جهت رسيدگي به پرونده تعيين وقت ميشود . به سوالات ذيل مستدلا و با استناد به مواد قانون پاسخ دهيد :
اولا : به نظر شما دعوي مطروحه مطابق با موازين قانوني هست يا خير ؟
ثانيا : به نظر شما بانو مينا چه اقدامي بايد انجام بدهد ؟
ثالثا چه مطالبي ضرورت دارد سر دفتر دفتر اسناد رسمي به دادگاه اعلام نمايد .

سوال ۴
آقاي سهراب به موجب مبايعه نامه مورخ ۲۵/۲/۷۲ يك دستگاه اتومبيل را به مبلغ سه ميليون تومان به اقاي محمد ميفروشد و ضمن دريافت ثمن معامله تعهد ميكند در تاريخ ۲۸/۴/۷۲ جهت تنظيم سند رسمي انتقال در دفتر اسناد رسمي حاضر شود و در مبايعه نامه توافق ميشودچنانچه راجع به اختلاف بين طرفين اختلافي بوجود بيايد آن اختلاف از طريق داوري حل و فصل شود . اقاي سهرات در موعد مقرر در دفتر اسناد رسمي حاضر نميشود و آقاي محمد در مرداد همان سال فوت ميكند . بانو مريم وارث منحصر بفرد اقاي محمد به استناد تصوير مصدق گواهي حصر وراثت و ساير مدارك در دادگاه صالح دعوائي به خواسته الزام آقاي سهراب به حضور در دفتر اسناد رسمي و تنظيم سند رسمي انتقال طرح ميكند و بهاي خواسته در دادخواست سه ميليون تومان قيد ميشود . دادخواست به خوانده ابلاغ و جلسه دادرسي با حضور طرفين تشكيل ميشود و دادگاه پس از رسيدگي چنين راي ميدهد : « نظر باينكه بشرح مندرجات مبايعه نامه مورخ ۲۵/۲/۷۲ طرفين توافق كردهاند كه اختلاف آنان از طريق داوري حل و فصل گردد ، لذا دعوي بكيفيت مطروحه قابليت استماع ندارد و به استناد ماده ۱۰ قانون مدني قرار رد آن صادر و اعلام ميشود . » بانون مريم در مهلت قانوني دادخواست تجديدنظر به دادگاه صالح تسليم و تقاضاي نقض راي صادره را ميكند و چون دادخواست ناقص بوده مدير دفتر دادگاه كتبا به مشاراليها اطلاع ميدهد تا ظرف ۵ روز پس از ابلاغ نسبت به پرداخت مبلغ دويست و بيست و نه هزار و سيصد و هشتاد و پنج تومان هزينه دادرسي و تسليم لايحه تجديدنظر خواهي در دو نسخه اقدام كند و در غير اينصورت قرار رد دادخواست صادر خواهد شد .
در ۱۹/۴/۱۳۷۳ اخطاريه به بانو مريم ابلاغ ميشود و نامبرده در روز پنجشنبه ۲۳/۴/۷۳ به دفتر شما مراجعه ميكند و از شما ميخواهد كه وكالت او را بپذيريد . اكنون با توجه به مطالب فوق مستدلا و با استناد به مقررات به سوالات ذيل پاسخ دهيد :
به نظر شما دعوي تجديدنظر مطروحه پيشرفت دارد يا خير ؟
چنانچه وكالت بانو مريم را بپذيريد در قبال اخطاريه رفع نقص چه اقداماتي را انجام خواهيد داد و مطالبي را كه ضروري است به دادگاه اعلام شود ، بنويسيد .
چنانچه پرونده را تكميل كنيد ولي تجديدنظر خوانده از محل و نشاني تعيين شده در دادخواست تجديدنظر خواهي نقل مكان كرده باشد و دادخواست به او ابلاغ نشود و دفتر دادگاه از اين جهت اخطار رفع نقص نمايد و بانو مريم نشاني ديگري از تجديدنظر خوانده نداشته باشد ، شما چه اقدامي ميكنيد .
چنانچه پرونده از هر حيث تكميل شود و در مرجع تجديدنظر مطرح گردد مرجع مذكور چه تصميمي بايد اتخاذ نمايد كه منطبق با موازين قانوني باشد . 



 
* آئين دادرسي كيفري ۱۳۷۳

دو مسئله زير را بدقت بخوانيد و هر دو را پاسخ دهيد . استفاده از كتاب قانون آزاد است .
مسئله اول : ، دادگاه كيفري يك تهران در رسيدگي به جرمي از جرائم تعزيري كه پرونده آن طبق مقرارت قانون تشكيل دادگاههاي كيفري يك و دو مصوب ۱۳۶۸ مستقيما در دادگاه طرح شده و مدعي خصوصي نيز مبادرت به تقديم دادخواست ضررو زيان نموده است بدوا به تقاضاي مدعي خصوصي قرار تامين خواسته صادر ميكند . سپس وقت دادرسي تعيين و طرفين احضار ميشوند . روز جلسه وكيل متهم بدون موكل حضور ميابد . دادگاه حضور وكيل بدون موكل ( متهم ) را نپذيرفته و جلسه را تجديد مينمايد . جلسه بعد متهم در معين وكيل خود حضور پيدا ميكند . دادگاه قرار وثيقهاي عليه متهم صادر مينمايد متهم به قرار وثيقه اعتراض ميكند ليكن دادگاه پس از رسيدگي بالاخره متهم را محكوم به مجازات قانوني نموده اجراي مجازات را نيز با احراز شرايط ماده ۳۵ قانون مجازات اسلامي معلق مينمايد . بعلاوه متهم را به ضرروزياني كمتر از ميزان مدعي خصوصي محكوم ميكند . مدعي خصوصي بعد از صدور حكم و قبل از انقضاء مهلت تجديدنظر خواهي كتبا حق اعتراض و تجديدنظر خواهي را از خود سلب نموده است ، معذا همزمان با تجديدنظر خواهي محكوم عليه ، در مهلت قانوني ، مدعي خصوصي نيز نسبت به حكم ضرر و زيان تقاضاي تجديدنظر مينمايد . در مرحله تجديدنظر خواهي ، ديوان كشور ، دادگاه كيفري يك را در دعوي مطروحه اساسا داراي صلاحيت ذاتي و محلي نداسته و پس از نقض حكم آنرا به مرجع صلاحيتدار ارسال ميدارد . اينك با توجه به قضيه مطروحه و با استفاده از قانون و يا آراء ديوان كشور و نظريه مستدلا و مستندا پاسخ خواستههاي زير را بنويسيد .
در رسيدگي كيفري مذكور در صورتيكه توضيحات خاصي از متهم ضرورت نداشته باشد ، اصولا حضور متهم همراه وكيل در دادگاه الزامي است يا خير .
تصميم دادگاه در غير قابل تجديدنظر خواهي نسبت به قرار وثيقه درست بوده است يا خير .
با وجود صدور حكم محكوميت و تعليق اجراي مجازات در باره متهم طرفين دعوي كيفري اعم از دادستان يا محكوم عليه يا مدعي خصوصي و يا هر مقام قضائي حق تجديدنظر خواهي دارند يا خير ؟
آيا در دعوي كيفري طرفين ميتوانند حق تجديدنظر خواهي را از خود سلب كنند و در اين قضيه كه مدعي خصوصي حق خود را ساقط كرده ميتوانسته قبل از انقضاء مدت بيست روز مبادرت به تجديدنظر خواهي كند .
با نقض حكم در ديوان كشور بعلت عدم صلاحيت ذاتي و محلي و ارجاع پرونده به مرجع صلاحيتدار قرار تامين خواسته و وثيقه صادره عليه متهم در پرونده به قوت خود باقي ميماند يا لغو و منتفي گشته و دادگاه صلاحيتدار تصميم جديد مقتضي اتخاذ خواهد نمود .
آيا پس از نقض حكم دائر به عدم صلاحيت محلي دادگاه توسط ديوان عالي كشور ، دادگاه مرجوع اليه حق اصرار دارد يا خير ؟
مسئله دوم : ، يك نفر نظامي در محوطه محل خدمت ضمن تخلف از مقررات رانندگي موجب مرگ نظامي ديگر ميشود . بازپرس نظامي قرار وثيقهاي معادل ديه مقتول عليه متهم صادر ميكند كه پس از توديع آزاد ميگردد . متهم علاوه بر بزه مذكور بعلت حمل و نگهداري مواد مخدر كه مجازات آن به فرض شديدتر از جرم اولي است تحت تعقيب دادسراي انقلاب بوده . اينك دادسراي انقلاب با توجه به مقررات قانون بعلت اينكه مجازات جرم دوم مهمتر است خود را صالح برسيدگي به هر دو جرم متهم ميداند . پس از حل اختلاف بين دو دادسرا توسط مرجع صلاحيدار ، بازپرس نظامي قرار وثيقه متهم را به قررا بازداشت تشديد و ذيل قرار صادره متهم را در زندان از ملاقات ممنوع ميكند . وكيل متهم طي لايحهاي دادسرا و دادگاه عمومي را صالح براي رسيدگي به جرم قتل غير عمد دانسته و ممنوع الملاقات كردن متهم را غير قانوني و بر خلاف حقوق زنداني تلقي مينمايد . اينك با توجه به مسئله بالا و قانون و آراء ديوان كشور و نظريهها مستدلا و مستندا پاسخ خواستههاي ذيل را بنويسيد .
با توجه به اينكه جرم حمل و نگهداري مواد مخدر مهمتر از جرم ديگر متهم بوده ، رسيدگي به هر دو بزه انتسابي در صلاحيت دادسرا و دادگاه انقلاب كه صلاحيت رسيدگي بجرم مهمتر را دارد ميباشد يا خير .
در اين قضيه مرجع حل اختلاف بين دو دادسرا كدام بوده است .
آيا ادعاي وكيل متهم در مورد صلاحيت دادسرا و دادگاه عمومي و نيز ممنوع الملاقات كردن متهم درست است يا خير ؟
تامين كيفري وثيقه كه توسط بازپرس نظامي معادل ديه مقتول اخذ شده متناسب با جرم ارتكابي بوده يا خير .

مدیریت بازدید : 375 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)
 * « حقوق مدني » ۱۳۸۳

۱ - اگر در خيار شرط آغاز مدت در عقد بيع ذكر نشده باشد ، اين نقص چه اثري در عقد و شرط دارد ؟
۱ ) عقد و شرط باطل است .
۲ ) عقد نافذ و شرط غيرنافذ است .
۳ ) عقد نافذ و شرط خيار باطل است .
۴ ) عقد نافذ است و ابتداي خيار از تاريخ عقد محسوب است .

۲ - در صورتي كه موجر از تسليم عين مستاجره خودداري كند ، مستاجر چه اختياري دارد ؟
۱ ) مي تواند اجاره را فسخ كند .
۲ ) مي تواند اجبار موجر را بخواهد .
۳ ) اجبار موجر را از دادگاه بخواهد و در صورت تعذز خيار فسخ دارد .
۴ ) با امتناع موجر عقد اجاره باطل مي شود و مستاجر مي تواند اعلام بطلان آن را بخواهد .

۳ - اگر شخص ثالثي پس از تسليم مورد اجاره آن را غصب كند ، اين اقدام در اجاره چه اثري دارد ؟
۱ ) مستاجر حق فسخ اجاره را دارد .
۲ ) اجاره در اثر تلف انتفاع باطل مي شود .
۳ ) مستاجر فقط مي تواند به غاصب رجوع كند .
۴ ) مستاجر مي تواند از پرداخت اجاره بها خودداري كند .

۴ - اگر مال مغصوب در دست يكي از غاصبان تلف شود و مالك به غاصب ديگر رجوع كند ، غاصبي كه جبران خسارت كرده است به چه كسي حق رجوع دارد ؟
۱ ) به كسي كه مال در دست او تلف شده است يا به يكي از لاحقين خود
۲ ) فقط به كسي كه مال در دست او تلف شده است .
۳ ) به هيچ كس حق رجوع ندارد .
۴ ) به يكي از غاصبان سابق خود .

۵ - در صورتي كه چند تن به اجتماع وصي بر ثلث باشند و يكي از آنان فوت كند ، اين حادثه چه اثري بر وصايت دارد ؟
۱ ) اجراي وصايت به مقام هاي عمومي واگذار مي شود .
۲ ) وصايت از بين مي رود و بقيه اوصيا نيز حق دخالت ندارند .
۳ ) وصايت از بين نمي رود و جمع باقي مانده به وصايت عمل مي كنند .
۴ ) وصايت از بين نمي رود و به جاي وصي متوفي اميني به جمع باقي مانده اضافه مي شود .

۶ - اگر اشخاصي كه بين آنها توارث باشد بميرند و تاريخ فوت يكي از آنها معلوم و ديگري از حيث تقدم و تاخر مجهول باشد ، توارث چگونه اجرا مي شود ؟
۱ ) هر دو از هم ارث مي برند .
۲ ) هيچ يك از ديگري ارث نمي برد .
۳ ) آنكه تاريخ فوتش معلوم است از ديگري ارث مي برد .
۴ ) آنكه تاريخ فوتش مجهول است از ديگري ارث مي برد .

۷ - در صورتي كه موضوع تعهد در قراردادي عين كلي باشد ، متعهد از چه نوع بايد وفاي به عهده كند ؟
۱ ) متعهد مجبور نيست كه از فرد اعلاي آن ايفا كند ، ليكن از فردي هم كه عرفا معيوب محسوب است نمي تواند بدهد .
۲ ) از نوع متوسط به انتخاب خود وفاي به عهده مي كند .
۳ ) انتخاب مصداق كلي با مديون است .
۴ ) از عالي ترين نوع بايد انتخاب كند .

۸ - اگر كالاي فروخته شده داراي عيب باشد و خريدار بخواهد ارش بگيرد ، ميزان آن چه مقدار است ؟
۱ ) خسارت ناشي از عيب كالا
۲ ) تفاوت قيمت كالاي بي عيب و معيب در بازار
۳ ) تفاوت قيمت كالاي بي عيب در بازار و ثمن معامله
۴ ) به نسبت قيمت كالاي بي عيب و معيب در بازار از ثمن معامله كسر مي شود .

۹ - زن و شوهري كه با هم در محلي زندگي مشترك دارند ، درباره مالكيت اثاث خانه اختلاف پيدا مي كنند و هيچ كدام نيز دليلي بر مالكيت خود ندارد ، اثاث مورد اختلاف ، ملك چه كسي محسوب مي شود ؟
۱ ) همه اثاث موجود مشترك محسوب است .
۲ ) همه اموال به شوهري كه درآمد دارد تعلق مي يابد .
۳ ) آنچه مورد استفاده اختصاصي مرد است به او تعلق دارد و ساير اثاثيه منحصرا متعلق به زن است .
۴ ) آنچه مورد استفاده اختصاصي زن است به او تعلق دارد و آنچه شوهر به اختصاص استفاده مي كند ملك او است و بقيه مشترك محسوب است .

۱۰ - وكيلي خانه موكل را به نمايندگي از طرف او مي فروشد و بعد معلوم مي شود كه پيش از وقوع معامله عزل شده بوده در اين صورت ، آيا معامله درست است ؟
۱ ) معامله در صورتي نافذ است كه خبر عزل به وكيل نرسيده باشد .
۲ ) معامله فضولي و غيرنافذ است .
۳ ) معامله در هر حال نافذ است .
۴ ) معامله باطل است .

۱۱ - اگر مال وديعه به قهر از امين گرفته شود و امين بابت تلف آن پولي دريافت كند ، اين عوض به چه كسي تعلق دارد ؟
۱ ) متعلق به امانت گذار است و ملزم است آن را بگيرد و حق رجوع به قاهر را ندارد .
۲ ) امين بايد آنچه را كه در عوض گرفته به امانت گذار بدهد ولي امانت گذار مجبور به قبول آن نيست و مي تواند به قاهر رجوع كند .
۳ ) به امين تعلق دارد و او در مقابل مالك ضامن قيمت واقعي است .
۴ ) به امين تعلق مي گيرد و او تعهدي در برابر مالك ندارد .

۱۲ - ضامن از چه زمان حق رجوع به مضمون عنه را پيدا مي كند ؟
۱ ) بعد از ادا دين يا گذشتن مدتي كه مضمون عنه ملتزم شده است برائت او را تحصيل مي كند .
۲ ) از زمان تحصيل اذن مضمون عنه به پرداخت
۳ ) از زمان انعقاد ضمان به شرط پرداخت دين
۴ ) از زمان انعقاد ضمان

۱۳ - در چه صورت قتل مورث از موانع ارث است ؟
۱ ) قتل عمد كه به مباشرت مورث انفراد باشد .
۲ ) قتل عمد كه به مباشرت مورث باشد ، خواه به انفراد يا به شركت ديگري
۳ ) قتل عمد ، اعم از اين كه به مباشرت باشد يا به تسبيب و منفردا باشد يا با شركت ديگري
۴ ) مطلق قتل مانع از ارث است ، خواه عمدي باشد يا شبه عمد يا غيرعمد ، به مباشرت باشد يا به تسبيب

۱۴ - هرگاه متوفي پدر و مادر و يك دختر داشته باشد ، فرض دختر در اين حالت چه اندازه است ؟
۱ ) دو ثلث از تركه
۲ ) نصف از تركه
۳ ) يك ثلث از تركه
۴ ) دختر به فرض ارث نمي برد و پس از وضع فرض پدر و مادر بقيه به او تعلق دارد .

۱۵ - هرگاه متوفي اخوه ابويني و ابي و امي داشته باشد ، كدام گروه در زمره وارثان او هستند ؟
۱ ) اخوه ابويني
۲ ) اخوه ابويني و امي
۳ ) اخون ابويني و ابي
۴ ) هر سه گروه ابويني و ابي و امي

۱۶ - نفقه اولاد در صورت فوت پدر با كيست ؟
۱ ) مادر
۲ ) اجداد پدري و مادري
۳ ) اجداد پدري و مادر به طور تساوي
۴ ) اجداد پدري با رعايت الاقرب فالاقرب

۱۷ - هرگاه مهر در عقد ذكر نشده باشد و شوهر زن را طلاق دهد ، به زن چه نوع مهري تعلق مي گيرد ؟
۱ ) المتعه در صورت عدم نزديكي و مهر المثل در صورت وقوع طلاق بعد از نزديكي
۲ ) مهر به توافق معين مي شود
۳ ) المتعه
۴ ) المثل

۱۸ - آيا اقرار مديون در اثبات طلب موثر است ؟
۱ ) در هر حال موثر است ، هرچند مقرله آن را تكذيب كند .
۲ ) در صورتي موثر است كه مقرله آن را تصديق كند .
۳ ) موثر است ، ليكن اگر مقرله مفاد اقرار را تكذيب كند ، اقرار مزبور در حق او اثري نخواهد داشت .
۴ ) در صورتي موثر است كه دادگاه صحت اقرار را احراز كند .

۱۹ - آيا تاريخ سند در برابر اشخاص ثالث نيز قابل استناد و معتبر است ؟
۱ ) تاريخ سند در صورتي در برابر اشخاص ثالث اعتبار دارد كه درستي آن در دادگاه احراز شود .
۲ ) در مورد اسناد رسمي ، تاريخ سند در برابر اشخاص ثالث معتبر است و در اسناد عادي اعتبار ندارد .
۳ ) اعتبار تاريخ سند مانند مفاد آن نسبي است و در برابر اشخاص ثالث اعتباري ندارد .
۴ ) تاريخ سند در هر حال عليه اشخاص ثالث معتبر است .

۲۰ - اگر مجراي آب شخصي در خانه ديگري باشد و در مجرا خرابي به هم برسد ، تعمير مجرا به عهده كيست ؟
۱ ) هر دو كه به اشتراك انجام مي دهند .
۲ ) اگر خرابي مجرا مانع عبور آب شود ، تعمير آن به عهده كسي است كه آب مي برد ، ولي اگر خرابي سبب خسارت به خانه باشد ، دفع ضرر به عهده مالك خانه است .
۳ ) صاحب خانه
۴ ) صاحب مجراي آب 



 * « آيين دادرسي مدني » ۱۳۸۳

۲۱ - كارمنداني كه به عنوان نماينده حقوقي موسسات دولتي ، در دادگاه ها اقدام مي نمايند بايد داراي شرايطي باشند . تشخيص احراز اين شرايط با . . . . . است .
۱ ) رييس دادگاه مربوط
۲ ) رييس دادگستري مربوط
۳ ) بالاترين مقام اجرايي موسسه
۴ ) كانون وكلاي حوزه مربوط

۲۲ - هرگاه شعبه شركتي ملكي را غصب نمايد ، مالك ملك دعواي خلع يد را بايد در دادگاه محل . . . . . اقامه كند .
۱ ) اقامت خود
۲ ) وقوع ملك
۳ ) شعبه شركت
۴ ) مركز اصلي شركت

۲۳ - چنانچه وكيلي دعوا را به طور مصانعه يا در ظاهر به نام ديگري و در باطن براي خود انتقال بگيرد ، به مجازات انتظامي درجه . . . . . . محكوم مي شود .
۱ ) ۳ ( توبيخ با درج در روزنامه رسمي و مجله كانون )
۲ ) ۴ ( تنزل درجه )
۳ ) ۵ ( ممنوعيت از وكالت از سه ماه تا سه سال )
۴ ) ۶ ( محروميت دائم از شغل وكالت )

۲۴ - در دعاوي كه خواسته آن منافعي باشد كه مادام العمر است ، « بهاي خواسته » حاصل جمع منافق :
۱ ) سه ساله است ، اما دادگاه ، در صورت استحاق خواهان ، خوانده را به پرداخت مادام العمر منافع محكوم مي كند .
۲ ) ده ساله است ، اما دادگاه ، در صورت استحاق خواهان ، خوانده را به پرداخت مادام العمر منافع محكوم مي كند .
۳ ) ده ساله است ، اما دادگاه ، در صورت استحاق خواهان ، خوانده را به پرداخت يك ساله منافع محكوم مي كند .
۴ ) بيست ساله است ، اما دادگاه ، در صورت استحاق خواهان ، خوانده را به پرداخت مادام العمر منافع محكوم مي كند .

۲۵ - حكمي از دادگاه عمومي صادر شده كه ، با توجه به مقررات حاكم در زمان صدور آن غيرقابل فرجام و با توجه به مقررات حاكم در زمان ابلاغ آن قابل فرجام است . فرجام خواهي محكوم عليه نسبت به اين حكم ، قانونا :
۱ ) ممكن نيست .
۲ ) ممكن است .
۳ ) بستگي به مقررات فعلي دارد .
۴ ) بستگي به نظر رياست ديوان عالي كشور دارد .

۲۶ - هرگاه تجديدنظرخواه ، به ادعاي داشتن عذر موجه ، خارج از مهلت مقرر تجديدنظرخواهي كند ، دادگاهي كه به عذر او رسيدگي مي كند كدام است ؟
۱ ) معاونت ارجاع
۲ ) دادگاه نخستين
۳ ) دادگاه تجديدنظر
۴ ) رييس حوزه قضايي

۲۷ - هرگاه ، در دادخواست نام خانوادگي خواهان و خوانده نوشته نشده باشد ، دادخواست بايد :
۱ ) به موجب قرار رييس دادگاه رد شود .
۲ ) به موجب قرار مدير دفتر دادگاه رد شود .
۳ ) توقيف و اخطار رفع نقص صادر شود .
۴ ) توسط دفتر دادگاه در اختيار رييس دادگاه قرار گيرد تا تعيين تكليف كند .

۲۸ - دعواي طاري در صورتي بايد در دادگاهي اقامه شود كه دعواي اصلي در آن اقامه شده كه با دعواي اصلي مرتبط . . . . .
۱ ) يا داراي يك منشا باشد و مثال آن جلب ثالث است .
۲ ) و داراي يك منشا باشد و مثال آن اعتراض ثالث طاري است .
۳ ) يا داراي يك منشا و در صلاحيت محلي همان دادگاه باشد و مثال آن جلب ثالث است .
۴ ) و داراي يك منشا و در صلاحيت محلي همان دادگاه باشد و مثال آن جلب ثالث است .

۲۹ - هرگاه بين دادگاه تجديدنظر يكي از استان ها ، با دادگاه عمومي حوزه استان ديگري اختلاف در صلاحيت پيدا
شود :
۱ ) نظر دادگاه تجديدنظر استان لازم الاتباع است .
۲ ) حل اختلاف با شعبه تشخيص ديوان عالي كشور است .
۳ ) حل اختلاف با رييس دادگستري تهران است .
۴ ) حل اختلاف با ديوان عالي كشور است .

۳۰ - ايراد امر قضاوت شده در صورتي پذيرفته مي شود كه ، علاوه بر وحدت اصحاب و موضوع دعواي قبلي و فعلي ، سبب دو دعوا :
۱ ) يا دليل آنها واحد و حكم قطعي صادر شده باشد .
۲ ) يا دليل آنها واحد و قرار قطعي صادر شده باشد .
۳ ) نيز واحد و دلايل آنها نيز واحد و حكم قطعي صادر شده باشد .
۴ ) نيز واحد و حكم قطعي صادر شده باشد ، حتي اگر دليل جديد ارائه شود .

۳۱ - دعواي راجع به سند سجلي كه در خارج از كشور تنظيم شده و خواهان نيز مقيم خارج باشد ، در صلاحيت . . . . است .
۱ ) دادگاه عمومي تهران
۲ ) ديوان عدالت اداري
۳ ) دادگاه تجديدنظر استان تهران
۴ ) دادگاه عمومي آخرين محل اقامت خواهان در ايران

۳۲ - هرگاه دعوايي به شكل دعواي متقابل ، اما پس از اولين جلسه دادرسي ، در دادگاهي مطرح شود كه به دعواي اصلي رسيدگي مي كند ، دادگاه :
۱ ) بايد قرار رد آن را صادر كند .
۲ ) بايد قرار رد دادخواست را صادر كند .
۳ ) اگر صلاحيت ذاتي و محلي دارد بايد جداگانه به آن رسيدگي كند .
۴ ) اگر صلاحيت ذاتي دارد بايد به آن رسيدگي كند حتي اگر صلاحيت محلي نداشته باشد .

۳۳ - قيد يا عدم قيد قطعيت ، در پايان حكم رفع تصرف عدواني ، صادر از دادگاه عمومي . . . .
۱ ) مانع اجراي حكم است ، حتي اگر محكوم عليه تجديدنظرخواهي كند .
۲ ) مانع اجراي حكم است ، حتي اگر محكوم عليه تجديدنظرخواهي نكند .
۳ ) مانع اجراي حكم نيست ، اگرچه محكوم عليه تجديدنظرخواهي كند .
۴ ) مانع اجراي حكم نيست ، اگر محكوم عليه تجديدنظرخواهي نكند .

۳۴ - در صورت درخواست دستور موقت ، دادگاه . . . .
۱ ) مي تواند صدور دستور را منوط به دادن تامين كند كه بايد وجه نقد باشد .
۲ ) بايد صدور دستور را منوط به دادن تامين كند كه مي تواند وجه نقد باشد .
۳ ) بايد صدور دستور را منوط به دادن تامين كند كه بايد وجه نقد باشد .
۴ ) مي تواند صدور دستور را منوط به دادن تامين كند يا بدون تامين دستور صادر كند .

۳۵ - هرگاه حكم غيابي از دادگاه در دعوايي صادر شود كه خواسته آن سي ميليون ريال است و محكوم عليه در مهلت هاي مقرر از آن واخواهي و تجديدنظرخواهي ننمايد :
۱ ) در صورتي مي تواند ، در مهلت فرجامي از آن فرجام خواهي كند كه محكوم به كمتر از بيست ميليون ريال نباشد .
۲ ) مي تواند ، با اجازه رييس ديوان عالي كشور از آن فرجام خواهي كند .
۳ ) مي تواند در مهلت فرجامي ، از آن فرجام خواهي كند .
۴ ) نمي تواند از آن فرجام خواهي كند .

۳۶ - حكمي كه از دادگاه نخستين صادر و عينا در دادگاه تجديدنظر تاييد مي شود ، مراجع اعاده دادرسي . . . .
۱ ) و اعتراض ثالث نسبت به آن دادگاه تجديدنظر است .
۲ ) و اعتراض ثالث نسبت به آن دادگاه عمومي است .
۳ ) نسبت به آن دادگاه عمومي و اعتراض ثالث نسبت به آن دادگاه تجديدنظر است .
۴ ) نسبت به آن دادگاه تجديدنظر و اعتراض ثالث نسبت به آن دادگاه عمومي است .

۳۷ - هرگاه مستند دعوا سند عادي باشد و در اولين جلسه دادرسي خواهان اصل سند را همراه نداشته باشد و نسبت به آن ادعاي جعل شود . . . . .
۱ ) قرار ابطال دادخواست صادر مي شود .
۲ ) سند از عداد دلاليل خارج مي شود .
۳ ) اگر دادخواست مستند به دليل ديگري نباشد ابطال مي شود .
۴ ) به خواهان ده روز مهلت داده مي شود كه اصل سند را به دفتر دادگاه تسليم كند .

۳۸ - رسيدگي دادگاه به مطالبه خسارت ناشي از اجراي قرار تامين خواسته ، از محل تامين گرفته شده ، در وقت . . . . به عمل مي آيد .
۱ ) عادي
۲ ) خارج از نوبت
۳ ) دادرسي فوري
۴ ) فوق العاده

۳۹ - صرف درخواست تجديدنظر نسبت به راي قطعي ، در شعبه تشخيص ، اجراي حكم را :
۱ ) در هر حال متوقف مي كند .
۲ ) در هيچ صورتي متوقف نمي كند .
۳ ) در صورتي متوقف مي كند كه محكوم عليه تامين مناسب دهد .
۴ ) در صورتي متوقف مي نمايد كه اكثريت اعضاي شعبه موافقت نمايند .

۴۰ - راي وحدت رويه هيات عمومي ديوان عالي كشور :
۱ ) قابل تجديدنظر نبوده و فقط به موجب قانون بي اثر مي شود .
۲ ) فقط به موجب قانون و يا راي وحدت رويه بي اثر مي شود .
۳ ) قابل ابطال در ديوان عدالت اداري است و به موجب قانون نيز بي اثر مي شود .
۴ ) قابل تجديدنظر در شعبه تشخيص بوده و به موجب قانون نيز بي اثر مي شود . 


 * « حقوق جزاي عمومي و اختصاصي » ۱۳۸۳

۴۱ - در جرائم غيرعمدي :
۱ ) معاونت در جرم ممكن است ولي قواعد شركت در جرم به لحاظ عدم امكان تحقق وحدت قصد قابل اعمال نيست .
۲ ) شركت در جرم وجود دارد ولي معاونت در جرم منتفي است .
۳ ) قواعد شركت و معاونت در جرم قابل اعمال است .
۴ ) هم شركت و هم معاونت در جرم منتفي است .

۴۲ - اگر شخصي مرتكب قتل عمد شود و دادگاه او را به قصاص محكوم نمايد و شخص ديگري بدون اينكه از ولي دم مقتول اجازه گرفته باشد محكوم را به قتل برساند ، اين شخص :
۱ ) مرتكب قتل غيرعمد شده است .
۲ ) عملي انجام داده كه مشمول تعزير است .
۳ ) مرتكب جرمي نشده تا مجازات شود .
۴ ) مرتكب قتلي شده كه مستوجب قصاص است .

۴۳ - پدري فرزند خود را عمدا به قتل مي رساند در اين صورت و با جمع شرايط :
۱ ) تعزير مي شود .
۲ ) قصاص مي شود .
۳ ) فقط به پرداخت ديه به ورثه مقتول محكوم مي شود و مجازات ديگري ندارد .
۴ ) به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول محكوم شده و تعزير هم مي شود .

۴۴ - مطابق قوانين كيفري ايران اگر نابالغي به طور عمد فردي را به قتل برساند در اين صورت :
۱ ) نابالغ مرتكب قتل خطئي شده و عاقله وي بايد ديه قتل خطئي را به ورثه مقتول بدهد .
۲ ) نابالغ مرتكب قتل شبه عمده شده و منحصرا بايد ديه قتل شبه عمد را به ورثه مقتول بدهد .
۳ ) نابالغ مرتكب قتل عمدي شده است و بايد قصاص شود .
۴ ) نابالغ از مسووليت بري است .

۴۵ - در مورد دعوي قتل اصل ثابت شده لكن نوع آن از لحاظ عمد يا غيرعمد ثابت نيست ، در اين صورت :
۱ ) قتل غيرعمد تلقي مي شود .
۲ ) قتل عمدي تلقي مي شود تا خلاف آن ثابت گردد .
۳ ) بايد با صلح ميان قاتل و اولياء مقتول و عاقله دعوي را پايان داد .
۴ ) چون دليلي بر عمدي يا غيرعمدي بودن در دست نيست موضوع قابل تعقيب نمي باشد .

۴۶ - فردي به دستور ديگري مرتكب قتل عمدي گرديده است مجازات دستوردهنده ( آمر ) چيست ؟
۱ ) قصاص
۲ ) زندان دائم
۳ ) پرداخت ديه
۴ ) پرداخته ديه همراه با تعزير

۴۷ - فردي با ايراد جرحي كه با يك ضربت انجام شده هم موجب نقص عضو و هم موجب قتل مي گردد ، مجازات چنين شخصي چيست ؟
۱ ) منحصرا به مجازات قصاص نفس محكوم مي گردد .
۲ ) هم به مجازات نفس و هم به مجازات نقص عضو محكوم مي گردد .
۳ ) نسبت به قتل قصاص مي شود و نسبت به نقص عضو بايد ديه پرداخت كند .
۴ ) نسبت به قتل قصاص مي شود و نسبت به نقص عضو به مجازات تعزيري محكوم مي گردد .

۴۸ - قوادي عبارت است از جمع و مرتبط كردن دو نفر يا بيشتر براي :
۱ ) زنا
۲ ) لواط
۳ ) زنا يا لواط
۴ ) روابط نامشروع

۴۹ - حد قذف براي قذف كننده مرد يا زن :
۱ ) ۷۵ تازيانه است
۲ ) ۸۰ تازيانه است
۳ ) ۷۵ تازيانه و تبعيد از محل به مدت ۳ ماه تا يك سال
۴ ) تبعيد به مدت ۳ ماه تا يكسال

۵۰ - هرگاه كسي امري غير از زنا يا لواط مانند مساحقه و ساير كارهاي حرام را به شخصي نسبت دهد و از عهده اثبات آن برنيايد به شلاق تا ۷۴ ضربه محكوم خواهد شد اين مجازات :
۱ ) مجازات شمول حد است ولي تبديل به تعزير گرديده است
۲ ) مجازات تعزيري است .
۳ ) مجازات شمول حد است .
۴ ) هيچ كدام

۵۱ - كدام محكوميت مانع تعليق اجراي مجازات است ؟
۱ ) محكوميت قطعي به جرح عمدي
۲ ) محكوميت قطعي به جزاي نقدي تا مبلغ ۲ ميليون ريال
۳ ) محكوميت قطعي به زندان تا هر ميزان در جرائم غيرعمدي
۴ ) محكوميت قطعي به زندان بيش از يكسال در جرائم عمدي

۵۲ - شخصي به سه سال و نيم زندان تعزيري محكوم گرديده و حكم نيز درباره وي اجرا شده در نتيجه از حقوق اجتماعي محروم گرديده است . رفع محروميت از حقوق اجتماعي مستلزم گذشت مدت . . . . . بعد از اجراي حكم است .
۱ ) يك سال
۲ ) دو سال
۳ ) سه سال
۴ ) پنج سال

۵۳ - مجازات شركاء جرم هاي غيرعمدي تعزيري يا بازدارنده چه اندازه است ؟
۱ ) مجازات فاعل مستقل است
۲ ) مجازات نمي شوند
۳ ) حداقل مجازات فاعل مستقل است
۴ ) از نظر قانون ضابطه اي وجود ندارد و در هر مورد بستگي به نظر قاضي دارد .

۵۴ - شخصي به ۱۲ سال زندان محكوم شده است با توجه به ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامي كه مقرر مي دارد مدت آزادي مشروط كمتر از يك سال و زيادتر از پنج سال نخواهد بود ، وي پس از تحمل چند سال از زندان مذكور مي تواند تقاضاي آزاد مشروط نمايد ؟
۱ ) ۵ سال
۲ ) ۶ سال
۳ ) ۷ سال
۴ ) ۸ سال

۵۵ - منظور از اعاده حيثيت در حقوق كيفري عمومي يعني :
۱ ) جبران خسارت از متهم
۲ ) اعلام برائت شخص بي گناه
۳ ) رفع اثر از محكوميت كيفري پس از اجراي كامل حكم
۴ ) رفع اثر از محكوميت قطعي كيفري پس از اجراي حكم و انقضاء مدت تعيين شده

۵۶ - مجازات كدام جرم قابل تعليق است ؟
۱ ) معاونت در آدم ربايي
۲ ) سرقت مستوجب تعزير
۳ ) معاونت در سرقت مستوجب حد
۴ ) معاونت در خريد و فروش مواد مخدر

۵۷ - از نظر عنصر مادي ، به عمل كسي كه به قصد سرقت به دفعات متعدد ، گندم داخل انبار ديگري را خارج مي كند . . . . . گفته مي شود .
۱ ) تعدد جرم
۲ ) جرم مستمر
۳ ) جرم مركب
۴ ) جرم استمراريافته

۵۸ - مجازات شروع به كدام يك از جرائم زير در قانون پيش بيني نشده است ؟
۱ ) شروع به استفاده از سند مجعول
۲ ) شروع به كلاهبرداري
۳ ) شروع به قتل عمدي
۴ ) شروع به ارتشاء

۵۹ - اگر شخصي نوار و تصاوير مستهجن را صرفا نگهداري نمايد ولي به قصد تجارت و توزيع نباشد ، چه حكمي دارد ؟
۱ ) جرم و قابل مجازات است .
۲ ) فاقد جنبه جزايي است .
۳ ) به تشخيص دادگاه بستگي دارد .
۴ ) چون عفت عمومي را جريحه دار مي كند قابل مجازات است .

۶۰ - از نظر عنصر مادي ، كدام جرم ، به عادت نمي باشد ؟
۱ ) ولگردي
۲ ) تكدي
۳ ) خريد و فروش مال مسروقه
۴ ) اعتياد به مواد مخدر 


 * « آيين دادرسي كيفري » ۱۳۸۳

۶۱ - در صورت مخالفت دادستان با قرار بازداشت موقت صادره از سوي بازپرس :
۱ ) نظر دادستان متبع است .
۲ ) حل اختلاف با دادگاه عمومي كيفري است .
۳ ) حل اختلاف توسط رييس حوزه قضايي به عمل مي آيد .
۴ ) نظر به ضرورت استقلال قاضي تحقيق از دادستان مخالفت دادستان بي تا ثير است .

۶۲ - رسيدگي به تقاضاي اعاده ي دادرسي در امور كيفري در صلاحيت كدام مرجع است ؟
۱ ) دادگاه كيفري استان
۲ ) دادگاه صادركننده ي حكم قطعي
۳ ) شعبه اي از شعب ديوان عالي كشور
۴ ) شعبه ي تشخيص ديوان عالي كشور

۶۳ - اگر راي دادگاه بدوي به صورت قرار باشد و دادگاه تجديدنظر آن را نقض كند ادامه رسيدگي به چه صورت خواهد بود ؟
۱ ) به شعبه هم عرض ارجاع مي شود .
۲ ) پرونده به دادگاه صادركننده ي قرار ارسال مي شود .
۳ ) دادگاه تجديدنظر خود به رسيدگي ادامه مي دهد و راي مقتضي صادر مي كند .
۴ ) پرونده نزد رييس حوزه ي قضايي ارسال مي شود تا به هر شعبه اي كه صلاح مي داند ارجاع دهد .

۶۴ - در حوزه ي قضايي بخش :
۱ ) دادسرا تشكيل نمي شود و دادرس علي البدل وظايف دادستان را انجام مي دهد و در جرائمي كه در صلاحيت دادگاه كيفري استان است رييس دادگاه يا دادرس علي البدل تحت نظارت دادستان مربوط تحقيقات مقدماتي مورد نياز را انجام مي دهد .
۲ ) دادسراي عمومي و انقلاب تشكيل و دادستان و بازپرس هر يك به وظايف خود عمل مي كنند .
۳ ) وظايف دادسرا را مدير دفتر عهده دار مي شود .
۴ ) دادسراي انقلاب تشكيل مي شود ، بازپرس تحقيقات مقدماتي مورد نياز را در هنگام وقوع جرايم و دادرس علي البدل وظايف دادستان را انجام مي دهد .

۶۵ - قرار منع تعقيق در مواردي صادر مي گردد كه :
۱ ) دادستان تعقيب متهم را متقضي نداند .
۲ ) عمل ارتكابي فقط فاقد عنوان كيفري باشد .
۳ ) از ديدگاه قانون جديد عمل ارتكابي ديگر جرم تلقي نگردد .
۴ ) عمل متهم متضمن جرمي نبوده يا اصولا جرمي واقع نشده و يا دلايل كافي براي ارتكاب جرم وجود نداشته باشد .

۶۶ - در قوانين موضوعه ايران در اموري كه به بازپرس ارجاع مي شود دادستان :
۱ ) فقط نظارت بر اقدامات قضايي دادياران را عهده دار است .
۲ ) فقط در جرائم مهم كه در صلاحيت دادگاههاي استان است حق نظارت دارد .
۳ ) با توجه به ضرورت استقلال مقام تحقيق از مقام تعقيب كننده حق هيچ گونه اظهارنظر ندارد .
۴ ) حق نظارت و ارائه تعليمات لازم را در همه موارد دارد و حتي مي تواند تكميل تحقيقات را درخواست كند .

۶۷ - در جرائمي كه رسيدگي به آنها قانونا در صلاحيت دادگاههاي كيفري استان است :
۱ ) دادگاههاي كيفري استان بايد در همه ي موارد ، راسا تحقيقات مقدماتي را عهده دار شوند .
۲ ) تحقيقات مقدماتي ، همانند ساير جرايم ، توسط بازپرس ، دادستان و يا داديار صورت مي پذيرد .
۳ ) تحقيقات مقدماتي ، الزاما توسط بازپرس صورت مي پذيرد و دادستان مطلقا حق تحقيق ندارد .
۴ ) تحقيقات توسط دادستان يا بازپرس انجام مي شود و انجام تحقيقات توسط دادياران مجاز نيست .

۶۸ - در كدام مورد ، امكان جلب متهم بدون اينكه بدوا احضاريه فرستاده شده باشد وجود دارد ؟
۱ ) در جرايم عليه امنيت كشور
۲ ) در جرايمي كه رسيدگي به آنها مستقيما در دادگاه مربوطه به عمل مي آيد .
۳ ) در حدود و قصاص و جرايمي كه مجازات قانوني آن اعدام يا حبس ابد است .
۴ ) در جرايمي كه مجازات قانوني آن قصاص ، اعدام و قطع عضو است و يا محل اقامت يا شغل و كسب متهم معلوم نيست و اقدامات معموله براي دستيابي به متهم به نتيجه نرسيده است .

۶۹ - منظور از علني بودن محاكمه يعني :
۱ ) عدم ايجاد مانع جهت حضور افراد در دادگاه
۲ ) حضور وكيل مدافع در همه ي جلسات رسيدگي
۳ ) دعوت از شهروندان جهت حضور در دادگاه
۴ ) برگزاري جلسه رسيدگي دادگاه در مكاني كه امكان حضور همه ي افراد علاقه مند وجود داشته باشد

۷۰ - چنانچه يك نفر نظامي به همراه ( و مشاركت ) يك نفر غيرنظامي مرتكب جاسوسي شده باشد ؟
۱ ) رسيدگي به جرايم هر دو در صلاحيت دادگاه انقلاب است .
۲ ) رسيدگي به جرايم هر دو در صلاحيت دادگاه نظامي است .
۳ ) رسيدگي به جرايم هر دو در صلاحيت دادگاه كيفري استان است .
۴ ) رسيدگي به جرايم نظامي در صلاحيت دادگاه نظامي و رسيدگي به اتهام غيرنظامي در صلاحيت دادگاه انقلاب مركز است .

۷۱ - دادگاه كيفري استان در رسيدگي به جرايم سياسي و مطبوعاتي از چند نفر قاضي تشكيل مي شود ؟
۱ ) يك نفر
۲ ) سه نفر
۳ ) پنج نفر
۴ ) هفت نفر

۷۲ - در حال حاضر و در كليه جرايمي كه مجازات آن اعدام است مرجع صالح رسيدگي كدام است ؟
۱ ) در جرايم مواد مخدر دادگاه هاي انقلاب و در ساير جرايم دادگاه كيفري استان
۲ ) دادگاه كيفري استان
۳ ) دادگاه عمومي جزايي
۴ ) دادگاه تجديدنظر استان

۷۳ - دادگاه تجديدنظر در مقام رسيدگي و در مجازات هاي تعزيري :
۱ ) در هيچ مورد مجاز به تشديد حكم بدوي نيست .
۲ ) در همه ي موارد مي تواند حكم بدوي را كه مورد تجديدنظرخواهي قرار گرفته است تشديد كند .
۳ ) مجاز به تشديد نيست مگر آنكه مجازات مقرر در حكم بدوي كمتر از حداقلي باشد كه قانون مقرر داشته است .
۴ ) مجاز به تشديد نيست مگر آنكه حكم بدوي مورد اعتراض شاكي تجديدنظرخواه قرار گيرد و حكم بدوي كمتر از حداقل ميزاني باشد كه قانون مقرر داشته است .

۷۴ - در صورت اختلاف بين بازپرس و دادستان راجع به رفع قرار بازداشت موقت حل اختلاف به چه ترتيب به عمل مي آيد ؟
۱ ) با تبعيت از نظر دادستان
۲ ) طبق تصميم متخذه از سوي بازپرس
۳ ) توسط دادگاه عمومي و انقلاب ( كيفري )
۴ ) از طريق دادگاه تجديدنظر يا دادگاه كيفري استان

۷۵ - هرگاه دادگاه عمومي كيفري برائت متهم را اعلام نمايد در مورد دادخواست ضرر و زيان :
۱ ) آن را به دادگاه حقوقي ارجاع مي دهد .
۲ ) اقدام به رسيدگي و صدور حكم مي كند .
۳ ) مخير است كه رسيدگي نموده يا آن را به دادگاه صالح ارسال دارد .
۴ ) تكليفي به رسيدگي و صدور حكم ، به علت منتفي شدن امر كيفري ندارد .

۷۶ - در نظام مختلط :
۱ ) تحقيقات مقدماتي غيرعلني ، ترافعي و شفاهي است .
۲ ) تحقيقات مقدماتي علني ، غيرترافعي و كتبي است .
۳ ) تحقيقات مقدماتي به طريق تفتيشي و رسيدگي دادگاه به طريق اتهامي است .
۴ ) تحقيقات مقدماتي به طريق تفتيشي و كتبي است .

۷۷ - چنانچه پس از صدور قرار التزام از سوي مقام قضايي متهم استنكاف از پذيرش آن نمايد قرار مزبور به . . . . . . تبديل مي شود .
۱ ) وثيقه
۲ ) كفالت
۳ ) بازداشت موقت
۴ ) التزام به حضور با قول شرف

۷۸ - وثيقه اعم است از :
۱ ) وجه نقد يا مال غيرمنقول
۲ ) وجه نقد ، مال منقول ، اوراق بهادار ، اشياء قيمتي
۳ ) وجه نقد يا ضمانت نامه بانكي يا مال منقول و غيرمنقول
۴ ) فقط وجه نقد كه بايد به صندوق دادگستري يا بانك ايداء و قبض سپرده به مقام قضايي تحويل شود .

۷۹ - در صورت عدم حضور متهمي كه با قرار كفالت يا وثيقه آزاد شده است :
۱ ) كفيل ۲۰ روز وثيقه گذار ۱۰ روز مهلت جهت تسليم دارند .
۲ ) به كفيل يا وثيقه گذار مهلت كافي جهت معرفي متهم را تسليم كند .
۳ ) به كفيل يا وثيقه گذار اخطار واقعي شود تا ظرف ۲۰ روز متهم را تسليم كند .
۴ ) ابلاغ قانوني كافي است و كفيل و وثيقه گذار بايد ظرف ۱۰ روز متهم را تسليم كنند .

۸۰ - مبناي صلاحي دادگاه هاي ويژه ي روحانيت :
۱ ) وصفي است كه در مرتكب عمل مجرمانه وجود دارد .
۲ ) مبناي قانون اساسي است .
۳ ) نوع جرم ارتكابي است .
۴ ) هيچ كدام 


 * « حقوق تجارت » ۱۳۸۳

۸۱ - هرگاه اوراق قرضه در اساسنامه شركت سهامي پيش بيني نشده باشد :
۱ ) در اين صورت انتشار اوراق قرضه با تغيير اساسنامه امكان پذير خواهد بود .
۲ ) مجمع عمومي عادي به پيشنهاد هيات مديره انتشار اوراق قرضه را تصويب مي نمايد .
۳ ) مجمع عمومي فوق العاده به پيشنهاد هيات مديره انتشار اوراق قرضه را تصويب مي نمايد .
۴ ) مجمع عمومي فوق العاده به پيشنهاد مديرعامل انتشار اوراق قرضه را تصويب مي نمايد .

۸۲ - بازرس يا بازرسان شركت سهامي در صورت اطلاع از وقوع جرمي توسط مديران شركت ، در هنگام ماموريت بايد :
۱ ) به اولين مجمع عمومي گزارش دهند .
۲ ) به مرجع قضايي صلاحيت دار اعلام كنند .
۳ ) هيات مديره را در جريان قرار دهند .
۴ ) موارد ۱ و ۲

۸۳ - كاهش اختياري سرمايه در شركت سهامي از طريق كاهش . . . . صورت مي گيرد .
۱ ) تعداد سهام
۲ ) مبلغ اسمي سهام
۳ ) اسمي سهام به نسبت تساوي و رد مبلغ كاهش يافته هر سهم به صاحب آن
۴ ) هر سه مورد

۸۴ - هرگاه شركت تضامني منحل شود و دارايي شركت براي پرداخت قروض آن كفايت نكند طلبكاران :
۱ ) تا هنگام پرداخت طلب طلبكاران شخصي شركاء حق مراجعه به آنها را ندارند .
۲ ) هر شريكي به ميزان سهم خود در شركت ، مسوول است ، بي توجه به وجود يا عدم وجود طلبكار شخصي .
۳ ) حق دارند بقيه طلب خود را از شركت ضامن مطالبه كنند و در اين مورد بر طلبكاران شخصي شركاء حق تقدم دارند .
۴ ) حق دارند طلب خود را از شركاء ضامن مطالبه كنند و در اين مورد بر طلبكاران شخصي شركاء حق تقدم ندارند .

۸۵ - با انحلال تجارتخانه قائم مقام تجارتي :
۱ ) منعزل است .
۲ ) با حكم دادگاه بر كنار خواهد شد .
۳ ) تنها رييس تجارتخانه مي تواند او را بر كنار كند .
۴ ) تا پايان تصفيه تجارتخانه و امور مربوط به آن در سمت خود خواهد ماند .

۸۶ - در صورت ورشكستگي شركت هاي تضامني يا نسبي :
۱ ) اموال شخصي شركاء ضامن نيز مهر و موم خواهد شد .
۲ ) اموال شخصي شركاء در صورت تعيين مدير تصفيه مهر و موم خواهد شد .
۳ ) در صورتي اموال شخصي شركاء ضامن مهر و موم خواهد شد كه حكم ورشكستگي آنها نيز صادر شده باشد .
۴ ) هيچ كدام

۸۷ - داشتن علامت تجارتي :
۱ ) اختياري است .
۲ ) الزامي است .
۳ ) در صورت الزامي دانستن دولت الزامي است .
۴ ) در صورتي كه قرار باشد روي كالا نصب شود ، الزامي است .

۸۸ - ارسال كننده كالا . . . . . از متصدي حمل و نقل تقاضاي استرداد كالا نمايد .
۱ ) مي تواند
۲ ) به شرط آنكه صاحب كالا باشد مي تواند
۳ ) به شرط آنكه بارنامه صادر نشده باشد مي تواند
۴ ) به شرط آنكه صاحب كالا به او اجازه داده باشد مي تواند

۸۹ - اگر دارنده سفته ظرف مهلت مقرر اطلاع نامه اي مبني بر عدم پرداخت براي كسي كه سفته را به او داده ارسال ندارد . . . . .
۱ ) حق مراجعه خود را از دست نمي دهد .
۲ ) حق مراجعه خود را نسبت به آن شخص از دست مي دهد .
۳ ) حق مراجعه خود را نسبت به همه مسوولان سند از دست مي دهد .
۴ ) حق مراجعه خود را از دست نمي دهد حتي اگر واخواست نكرده باشد .

۹۰ - در صورتي كه كالاهاي موضوع قرارداد حمل و نقل توسط راننده كاميون مامور حمل تلف شود چه كسي در مقابل صاحب كالا مسوول خواهد بود ؟
۱ ) راننده
۲ ) متصدي حمل و نقل
۳ ) راننده و متصدي حمل و نقل
۴ ) متصدي حمل و نقل در صورت اثبات تقصير او

۹۱ - معامله ي بين دو تاجر :
۱ ) در هر حال تجاري خواهد بود .
۲ ) در هر حال تجاري خواهد بود به استثناي اموال غيرمنقول .
۳ ) در هر حال تجاري خواهد بود به استثناي اموال منقول .
۴ ) فقط در صورتي كه مربوط به حوائج شخصي تاجر باشد تجاري خواهد بود .

۹۲ - كاهش سرمايه شركت در نتيجه زيان هاي وارده كه منتهي به تقليد مبلغ اسمي و يا تقليل عده سهام شود :
۱ ) شامل سهامي نيز كه دارندگان اوراق قرضه در نتيجه تبديل اوراق قرضه خود دريافت مي دارند مي گردد .
۲ ) شامل سهامي كه دارندگان اوراق قرضه در نتيجه تبديل اوراق قرضه خود دريافت مي دارند مي گردد .
۳ ) شامل سهامي كه دارندگان اوراق قرضه در نتيجه تبديل اوراق قرضه خود دريافت مي دارند نمي گردد .
۴ ) هيچ كدام از عبارات فوق صحيح نيست .

۹۳ - انتقال سهم الشركه در شركت با مسووليت محدود چگونه صورت مي گيرد ؟
۱ ) با موافقت هيات مديره
۲ ) فقط با تنظيم سند رسمي
۳ ) با ظهرنويسي دارنده سهم الشركه
۴ ) با موافقت اكثريت شركايي كه سه ، چهارم سرمايه را نيز داشته باشند و تنظيم سند رسمي

۹۴ - كدام عبارت صحيح است ؟
۱ ) ورشكستگي شركت نسبي ملازمه قانوني با ورشكستگي شركاء آن دارد .
۲ ) ورشكستگي شركت نسبي ملازمه قانوني با ورشكستگي شركاء آن ندارد .
۳ ) ورشكستگي بعضي از شركاء شركت تضامني ملازمه قانوني با ورشكستگي شركت دارد .
۴ ) ورشكستگي شركت نسبي بر خلاف شركت تضامني ملازمه قانوني با ورشكستگي شركاء آن دارد .

۹۵ - شخصي كه وجه برات را قبل از موعد تاديه نموده :
۱ ) هيچ گونه مسووليتي نسبت به وجه برات ندارد .
۲ ) با دريافت كننده وجه برات مسووليت تضامني دارد .
۳ ) با دريافت كننده وجه برات مسووليت اشتراكي دارد .
۴ ) در مقابل اشخاصي كه نسبت به وجه برات حقي دارند مسوول است .

۹۶ - انعقاد قرارداد ارفاقي موجب مي شود كه ورشكسته :
۱ ) هيچ گونه مسووليتي نسبت به وجه برات ندارد .
۲ ) با دريافت كننده وجه برات مسووليت تضامني دارد .
۳ ) با دريافت كننده وجه برات مسووليت اشتراكي دارد .
۴ ) در مقابل اشخاصي كه نسبت به وجه برات حقي دارند مسوول است .

۹۷ - امكان انعقاد قرارداد ارفاقي منتفي است در صورتي كه ورشكستگي :
۱ ) عادي باشد
۲ ) به تقلب باشد
۳ ) به تصفيه باشد
۴ ) به تقصير و يا تقلب باشد

۹۸ - كدام عمل جزء اعمال تجارتي تبعي محسوب مي شود ؟
۱ ) معامله اجزاء يا خدمه تاجر براي امور تجارتي تاجر
۲ ) تاسيس و به كار انداختن هر قسم كارخانه
۳ ) تصدي به حمل و نقل
۴ ) معاملات برواتي

۹۹ - كدام عبارت درست است ؟
۱ ) دادگاه نمي تواند به برات گير مهلت پرداخت بدهد .
۲ ) دادگاه مي تواند مهلت مناسب براي برات گير جهت پرداخت بدهد .
۳ ) اعطاء مهلت به برات گير توسط دادگاه فقط با رضايت دارنده برات ممكن است .
۴ ) در اعطاء مهلت به برات گير علاوه بر رضايت دارنده برات رضايت ساير متعهدان برات نيز لازم است .

۱۰۰ - مدت استفاده انحصاري از اسم و علامت تجارتي به ترتيب كدام است ؟
۱ ) ۵ سال و ۱۰ سال
۲ ) ۵ سال و ۳ سال
۳ ) ۳ سال و ۱۰ سال
۴ ) هر دو ۵ سال 


 * « مباني استنباط حقوق اسلامي » ۱۳۸۳

۱۰۱ - حكم ماده ۳۵۹ قانون مدني : « هرگاه دخول شيء در مبيع ، عرفا مشكوك باشد ، آن شيء داخل در مبيع نخواهد بود » مبتني بر كدام مبناست ؟
۱ ) مبتني بر اصل عدم است .
۲ ) مبتني بر نص قانون و اراده قانونگزار است .
۳ ) مبتني بر اصل برائت بايع از وجوب تسليم آن شيء مي باشد .
۴ ) به دليل عدم تصريح متعاقدين ، نسبت به دخول آن شيء در مبيع است .

۱۰۲ - از ملاك هاي تشخيص مدعي از منكر ، مخالفت و يا موافقت اظهارات ايشان با اصل است ، مقصود از اين اصل چيست ؟
۱ ) اصل عدم
۲ ) اصل برائت
۳ ) اصل استصحاب
۴ ) اصل جاري در مورد دعوي و بر حسب مورد

۱۰۳ - « صحت سلب » ، علامت معني . . . . . است .
۱ ) حقيقي
۲ ) مجازي
۳ ) تعيني ( تخصصي )
۴ ) عرفي ( عرف عام )

۱۰۴ - اگر متصرف ، اقرار به مالكيت سابق مدعي كند ، تكليف چيست ؟
۱ ) بسته به نظر قاضي در هر مورد است .
۲ ) ملك از متصرف ، خلع و به مدعي داده مي شود .
۳ ) طبق قاعده يد ، متصرف ، مالك شناخته مي شود .
۴ ) ملك ، به مدعي داده مي شود ، هرگاه متصرف نتواند انتقال آن ملك را به خود ، اثبات نمايد .

۱۰۵ - در صورت شك در مشروعيت تصرف ذواليد ، حكم چيست ؟
۱ ) استحصاب عدم مالكيت جاري است .
۲ ) اصل عدم مشروعيت منشا تصرف ، جاري است .
۳ ) طبق قاعده يد ، حكم به مالكيت متصرف داده مي شود .
۴ ) در صورتي كه منشا ترديد ، احتمال غصبيت باشد ، استصحاب عدم مالكيت و در غير اين صورت ، قاعده يد حاكم است .

۱۰۶ - امارات ، مثبت آثار و لوازم متعلق خود مي باشند ؟
۱ ) آري
۲ ) خير
۳ ) تنها مثبت آثار شرعي متعلق خود مي باشند .
۴ ) به جز لوازم عقلي ، مثبت كليه لوازم ديگر متعلق خود مي باشند .

۱۰۷ - احكام وضعي احكامي مي باشند كه :
۱ ) مستقيما با افغال مكلفين مربوط هستند .
۲ ) مستقيما با افعال مكلفين مربوط نيستند .
۳ ) به وسيله قانونگزار ، تاييد و امضاء شده اند .
۴ ) قانونگزار در وضع آنها دخالت داشته است .

۱۰۸ - مقصود از « لوازم » در جمله « اذن در شيء اذن در لوازم آن است » ، كدام است ؟
۱ ) لوازم عادي
۲ ) لوازم ذاتي
۳ ) لوازم عقلي
۴ ) كليه لوازم

۱۰۹ - نسبت قاعده يد با استصحاب عدم مالكيت ، چيست ؟
۱ ) تخصيص
۲ ) تعارض جزيي
۳ ) تعارض ظاهري
۴ ) تعارض كلي

۱۱۰ - الزام و ممنوعيت در قانون ، از احكام . . . . است .
۱ ) امضايي
۲ ) تاسيسي
۳ ) وضعي
۴ ) تكليفي

۱۱۱ - در خصوص ترديد در مبلغ دين ، كدام اصل حاكم است ؟
۱ ) اصل اشتغال
۲ ) اصل استصحاب بقاء دين
۳ ) هيچ اصلي جاري نيست
۴ ) اصل برائت ، نسبت به مازاد بر قدر متيقن

۱۱۲ - صيغه و ماده امر ، به اعتقاد مشهور اصوليين ، حقيقت در كدام معني است ؟
۱ ) در مطلق طلب
۲ ) در الزام و وجوب
۳ ) در رخصت و اذن
۴ ) در قدر مشترك ميان سه معني يادشده

۱۱۳ - در تعارض ميان اصل استصحاب و اصل تخيير ، كدام يك مقدم است ؟
۱ ) استصحاب ، مقدم است .
۲ ) اصل تخيير ، حاكم است .
۳ ) استصحاب وجودي ، مقدم و استصحاب عدمي ، موخر از اصل تخيير است .
۴ ) استصحاب حكم عقل ، مقدم و استصحاب حكم شرع ، موخر از اصل تخيير است .

۱۱۴ - تفاوت معني در ميان دو واژه « اذن و اجازه » چيست ؟
۱ ) اجازه ، تنها در موافقت با اعمال حقوقي است اما اذن ، اعم از آن است .
۲ ) اذن ، موافقت قبلي و اجازه ، موافقت بعدي صاحب حق است .
۳ ) اجازه ، اعم از اذن است .
۴ ) تفاوتي نيست .

۱۱۵ - تخصيص عام وسيله مفهوم ، ممكن است ؟
۱ ) مفهوم ، نمي تواند منطوق عامي را تخصيص دهد .
۲ ) تنها مفهوم اولويت ، مي تواند مخصص عام واقع شود .
۳ ) مفهوم ، در صورت حجيت ، مي تواند مخصص عام واقع شود .
۴ ) مفهوم مخالف ، مخصص عام نيست اما مفهوم موافق ، مي تواند مخصص عام واقع شود .

۱۱۶ - لوازم ذات عقد چيست ؟
۱ ) آثار شرعي مترتب بر عقد .
۲ ) آثاري كه از عقد ، انفكاك ناپذيرند .
۳ ) آثاري كه در صورت اطلاق عقد ، بر آن مترتب مي شوند .
۴ ) آثاري كه متعاقدين نسبت به ترتب آنها بر عقد ، تصريح كرده باشند .

۱۱۷ - اگر در قرارداد استخدامي كسي ، قيد شود كه : « به اختلافات محتمله ناشي از اين قرارداد ، دادگاه رسيدگي خواهد كرد . » ، كدام دادگاه صلاحيت خواهد داشت ؟
۱ ) دادگاه اداري
۲ ) دادگاه صنفي
۳ ) دادگاه صلاحيتدار دادگستري
۴ ) دادگاهي كه طرفين بر آن ، توافق خواهند كرد .

۱۱۸ - در تعارض ميان اصاله الصحه و اصل استصحاب مخالف ، كدام يك مقدم است ؟
۱ ) اصاله الصحه ، بر استصحاب مخالف ، مقدم است .
۲ ) اصل استصحاب بر ساير اصول عمليه ، مقدم است .
۳ ) در تقدم هر يك از اين دو اصل ، رابطه سببيت و مسببيت بايد لحاظ گردد .
۴ ) در مورد عقود ، اصاله الصحه ، مقدم و در ايقاعات ، اصل استصحاب تقدم خواهد داشت .

۱۱۹ - اجمال مخصص متصل ، موجب اجماع در عام مي شود ؟
۱ ) تنها در عام بدلي ، موجب اجمال عام مي شود .
۲ ) تنها در عام استغراقي ، موجب اجمال عام مي شود .
۳ ) موجب اجمال عام مي شود .
۴ ) موجب اجمال عام نمي شود .

۱۲۰ - اصاله الحقيقه ، در چه مواردي كاربرد دارد ؟
۱ ) در موارد ترديد در منظور گوينده ميان معني حقيقي و مجازي يك لفظ .
۲ ) در موارد ترديد در تشخيص معني حقيقي و مجازي كه از يك لفظ اراده مي شود .
۳ ) در موارد ترديد ميان معني لغوي و معني عرف ( عرف عام ) يك لفظ .
۴ ) در موارد ترديد ميان معاني متعدد از الفاظ مشترك .

مدیریت بازدید : 337 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

سئوالات حقوق مدني

الف – به مسئله ذيل پاسخ مستدل دهيد : ( چهار نمره )

شخصي ملك خويش را به مدت پنج سال در برابر مبلغ معين به ديگري اجاره مي دهد و شرط مي شود موجر به مدت سه سال حق فسخ داشته باشد ، پس از دو سال از زمان سپري شدن اجاره ، مالك عين مستاجر را به ديگري مي فروشد پاسخ دهيد :

۱- آيا اجاره در هر حال به قوت خود باقي مي ماند ؟

۲- آيا موجر مكلف به فسخ قرارداد اجاره مي گردد ؟

۳- مشتري چه حق يا حقوقي دارد ؟

۴- پس از بيع ، اجاره بها به چه شخصي تعلق مي گيرد ؟

ب- به تمام سئوالات ذيل پاسخ مشروح دهيد : ( هر يك دو نمره )

يك – بيع كالي به كالي را با ذكر مثال تعريف كنيد ، آيا بيع مزبور صحيح است ؟

دو – منفعت در اجاره اشياء چگونه معلوم و معين مي گردد ؟

سه – در چه عقودي تسلم مورد معامله شرط صحت است ؟ در بيع سلف و سلم چطور ؟

چهار – ماده ۷۶۵ قانون مدني كه مي گويد : «صلح دعوي مبتني بر معامله باطله باطل است ولي صاح ناشي از بطلان معامله صحيح است »با ذكر مثال تفسير كنيد.

پنج – اگر معامله اي منفسخ گردد آيا شرط ضمن آن قابل استناد است ؟

شش – حداقل دو مورد از موارد كاربرد اصل تاخر حادث در قانون مدني ، ( يا حقوق مدني ) را بيان كنيد .

هفت – اگر قبل از اطلاع از مرگ موكل ، وكيل بعد از فوت او ، تصرفات اعتباري در اموال موكل خود در حدود وكالت ، انجام دهد آيا تصرفات مزبور نافذ است ؟

هشت – موارد زوال ولايت قهري را بيان كنيد . آيا ولي قهري از طريق دادگاه قابل عزل مي باشد ؟

آزمون حقوق ثبت و امور حسبي

به مسائل و سوالات زير بصورت مستدل پاسخ دهيد : ..

قسمت الف-مسائل

مسئله اول :در زمين داراي چند طبقه آپارتمان كه در مالكيت مشاعي چند نفر قرارداد براي تحصيل سند مالكيت تفكيكي ( با فرض قابليت افراز و تفكيك آن )چنانچه يك يا بعضي شركاء همكاري و موافقت نداشته و يا در دسترس نباشند ، ساير مالكين مشاع از نظر قانوني چه بايد بكنند ، مراحل آنرا از ابتدا تا زمان تحصيل سند و مشخص شدن سهم افرازي هر مالك بطور مشخص توضيح دهيد . ( ۲ نمره )

مسئله دوم : شخصي در سند شرطي وجه بدهكاري خود را به صندوق ثبت توديع نموده و قبض آن را به دفتر خانه ارائه كرده و سر دفتر سند شرطي را فسخ نمود اما بعدا در اثر تسامح سر دفتر و عدم اعلام فسخ به وثيقه گيرنده نامبرده مبادرت به صدور اجرائيه ، و ملك مذكور به مزايده فروخته شده و سند انتقال به برنده مزايده داده شده توضيح دهيد كه چگونه با پرداخت بدهي ، ملك مذكور مورد مزايده و انتقال سند به شخص ثالث گرديده است در وضعيت حاضر و ظهور اسناد معارض به چه صورت قابل حل مي باشد . (۲ نمره )

قسمت دوم – سئوالات

۱- اگر سند انتقال رسمي مال غير منقولي كه سابقه ثبت در دفتر املاك را دارد در دفتر خانه اي بدون استعلام وضعيت ثبتي آن تنظيم شود و بعد از انتقال معلوم گردد ، ملك در رهن بانك بوده است ، راجع به معامله انجام شده از جهات زير توضيح داده شود :

الف-معامله باطل است يا غير نافذ ( توجيه شود )

ب- در فرض غير نافذ بودن سند تنظيمي ، اعتبار سند رسمي را دارد يا عادي است ؟

۲- سه مورد از مواردي كه با حكم دادگاه ممكن است سند مالكيت ابطال شود را مختصرا توضيح دهيد ؟

۳- در بعضي اسناد مالكيت مشاهده مي شود كه حدود ملك مذكور به علائم طبيعي

( از قبيل كوه يا تپه و غيره )

محدود گرديده كه حدود اربعه با مساحت زمين نيز هماهنگي ندارد و نتيجتا موجب اشكالاتي در اعتبار و بهره برداري از آن گرديده است كه اقدامات قانوني ديگر را طلب مي نمايد . اجمالا توضيح دهيد كه مشكل كار چه بوده و از چه طريق و چه مرجع و به چه صورت بايد انجام پذيرد. ( منظور از سوال توجيه عملكرد قانوني براي معتبر گرديدن سند رسمي مالكيت است .)

۴- نحوه اقامه دعوي براي وصول بدهيهاي مالي متوفي در حالتهاي زير به تفكيك توضيح داده شود :

الف– فقدان ورثه

ب- مجهول بودن ورثه

ج- رد تركه توسط كل ورثه

د- رد تركه توسط بعض ورثه

۵- اگر پدري كه ولايت فرزند صغير پنج ساله خود را منحصرا به عهده دارد محجور شود و بعد از دو سال از او رفع حجر گردد. توضيح دهيد در زمان حجر پدر و پس از رفع حجر او ، اداره امور صغير به عهده چه كسي خواهد بود .

۶- جهت تصديق انحصار وراثت چه مداركي بايد تهيه شود و كدام دادگاه صالح است و چنانچه تصديقي در موضوع وراثت صادر شود قابل تجديد نظر در مرجع تجديد نظر هست يا خير ؟ ۷- تركيب هيات نظارت و شوراي عالي ثبت را بنويسيد و صلاحيت شوراي عالي ثبت را توضيح دهيد ؟

۸- سه اصطلاح ثبتي تفكيك ، افراز و تقسيم را توضيح دهيد ؟

آزمون حقوق جزاي اختصاصي

ضمن آرزوي توفيق براي شما آزمون شامل دو قسمت الف و ب است.

قسمت الف- سئوالهاي انشائي : به هشت سوال زير به اختصار و با خط خواا و مستدل و مستند به قانون پاسخ دهيد . شمارك هر سوال (۲) است.

سوال ۱- اگر " احمد " به قصد قتل و با تباني قبلي " بهروز " را به روي "جواد " پرتاب كند و در نتيجه " جواد " كشته شود ، چه اتهامي متوجه " احمد" و " بهروز " است ؟

سوال ۲- قتل ناشي از تخلف در امر رانندگي ، ماهيتا چه نوع قتلي است؟

سوال ۳- آيا اقام زرگري كه به قصد ساختن بند گردنبند مقداري طلا از مسكوكات ايراني يا خارجي بر مي دارد جرم است يا خير؟

سوال ۴- در معاملات مربوط به مال غير منقول ، چه معامله مجرمانه اي " معامله معارض " است؟

سوال ۵- آيا اقدام كارمندي كه به علت اهمال موجبات تضييع يك مال دولتي سپرده شده و به وي را فراهم مي كند ، مشمول عنوان مجرمانه اي است يا خير؟ .

سوال ۶ – در طلاق بائن ، زن يا مرد از احصان خار مي شود يا خير ؟

سوال ۷- اگر كسي با حضور و معرفي خو به جاي ديگري ، دفاتر اسند رسمي را به عنوان فروشنده امضاء و مبادرت به دريافت ثمن معامله كند ، چه جرائمي را مرتكب شده است؟

سوال ۸- ربودن مال ديگري و با استفاده از سلاح تقلبي و تهديد مالباخته ، اگر سرقت مستوجب حد نباشد مشمول چه عنوان مجرمانه اي است ؟

قسمت ب –مسئله : آنرا به دقت بخوانيد و به سوال آن مستند به قانون و به اختصار پاسخ دهيد :موسسه پژوهشي الف ، كه دولتي است ، در راستاي تحقق اهداف و برنامه هاي علمي و تحقيقاتي خود بعد از طي تشريفات قانوني در تاريخ ۲۰/۱۱/۱۳۸۲ با انعقاد قرارداد با شركت سهامي خاص ب چندين عدد رايانه

خريداري مي كند : ۴/۳ ثمن معامله پرداخت و رايانه ها تحويل مسئولين موسسه الف مي شود در قرارداد تصريح مي شود كه شركت ب موظف است در زماني كه رئيس موسسه الف اعلام مي كند كارشناسان لازم را براي نصب و راه اندازي و افتتح سالن رايانه اعزام و سپس مابقي ثمن را تحويل گيرد . در تاريخ ۱۶/۳/۱۳۸۳ با اعلام رئيس موسسه پژوهشي الف ، كارشناسان شركت ب به محل اعزام مي شوند .اما هنگام نصب و راه اندازي رايانه هاي serverمشخص مي شود كه قطعاتprocessor board و mother board مربوط به پنج عدد از رايانه هاي server در محل خود نيست و رايانه هاي مزبور ناقص است . وكيل موسسه الف عليه مديران شركت ب اقامه دعوي مي كند ولي با انجام تحقيقات و به اتكاي مدارك و اسناد ، مشخص مي شود كه رايانه هاي server به طور كامل تحويل شده است وprocessor board و mother board پنج عدد از رايانه هاي مزبور توسط يكي از كارمندان شاغل در موسسه بنام جواد به سوء نيت برداشته شده و وي آنها را به داريوش كه مي دانسته قطعات مزبور متعلق به موسسه پژوهشي الف است مي دهد تا آنها را به فروش رسانده و وجوه حاصل از فروش قطعات را به نسبت مساوي بين خود تقسيم كنند . داريوش نيز آنها را به يك فروشنده رايانه به نام كريم مي فروشد ....

اكنون با عنايت به مفروضات فوق و مستند به قانون و به تفكيك استدلال كنيد چه اتهام يا اتهاماتي متوجه آقايان جواد -‍‍ داريوش و كريم مي كنيد و به چه دليل ؟

آزمون آئين دادرسي كيفري

به سئوالات زير به صورت مستند و مستدل پاسخ دهيد :

۱-با توجه به مقررات حاكم آيا تقاضاي استرداد كيفر خواست از سوي دادستان در دادگاه قابليت استماع دارد يا خير ؟

۲- آيا دادسرا مجاز است قرار تعليق تعقيب متهم را صادر كند ؟ از منظر ضوابط موجود و قابل اعمال بررسي كنيد؟ ۳- تفاوت بين شعب تشخيص و ديوان عالي كشور چيست ؟

۴- مرجع رسيدگي به جرائم معاونين جرام مشمول حد زنا و لواط كدام است ؟ ۵- اجراي احكام دادگاه اطفال كدام است ؟

۶- ترتيب اجراي احكام ضرر و زيان ناشي از جرم چگونه و با كدام مرجع است؟ ۷- دستور ضبط وثيقه يا وجه الكفاله يا وجه التزام با كدام مرجع است دادستان يا رئيس حوزه قضايي؟ از ديدگاه قانوني توضيح دهيد ؟

۸- وظيفه دادسرا در پرونده هاي قتل غير عمدي كه متهم آن متواري و غير قابل شناسايي است چيست ؟ ۹- آيا تحقق اختلاف بين دادگاه عمومي جزائي و دادگاه كيفري استان قابل تصور است ؟ مرجع حل چنين اختلافي كجاست ؟

۱۰-ماهيت رد مال در جرائمي مانند كلاهبرداري و سرقت چيست ؟ اجراي مفاد چنين احكامي با كدام مرجع است سئوالات درس حقوق تجارت اختبا كانون وكلاي دادگستري استانهاي قزوين و زنجان

سوالات حقوق تجارت

به كليه سئوالات زير پاسخ دهيد :

«پاسخ هر سئوال از سه سطر تجاوز نكند »

۱- آيا سهامك شركتهاي تجاري را مي توان در قبال بدهي شركت توقيف كرد ؟ نفيا يا اثباتا دليل جواب را ارائه كنيد .

۲- آيا شركت مي تواند سهام شركاي خود را به عنوان حقوقي خريداري كند؟ نفيا يا اثباتا جواب را ذكر كنيد .۳- در چه شركتهايي آورده غير نقدي مي بايستي توسط كارشناس رسمي دادگستري تقويم گردد و چرا ؟

۴- تفاوتهاي شركت تجاري را با شركت مدني بيان كنيد .۵- تفاوت مجمع عمومي فوق العاده با مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده چيست ؟

۶- ذكر عبارت بازگشت بدون مخارج در برات چه نتيجه اي دارد ، ضمنا آيا برات در حكم اسناد لازم الاجرا مي باشد يا خير ؟ ۷- اينكه گفته مي شود حكم ورشكستگي حكمي تاسيسي است به چه معنا است و چه آثاري دارد ؟

۸- دعواي استرداد به چه معنا است و در چه مواقع بايد اقامه شود و خوانده اين دعوا چه كسي است ؟

مسئله :

شخص الف بر عليه شركت سهامي عام ج اقامه دعوي مي كند ، با توجه به محتويات پرونده ، دادگاه سوگند را متوجه مدير شركت كرده و مدير هم سوگند مي خورد ، اگر شخص الف به استناد تبصره ۲ ماده ۳۵ قانون آيين دادرسي مدني كه بيان مي دارد «سوگند ... قابل توكيل نمي باشد ...» اظهار نمايد سوگند مدير شركت اعتبار ندارد چون مدير در حكم وكيل شركت است .شما به عنوان وكيل مدافع شركت چه دفاعي خواهيد داشت ؟

؟ اجراي احكام كيفري يا مدني ؟

آزمون حقوق جزاي عمومي

به مسئله و ۸ سوال زير بصورت مستدل پاسخ دهيد :

قسمت الف-مسئله

فرمانده كلانتري به يكي از ماموران كلانتري دستور مي دهد تا نسبت به دستگيري سيروس به اتهام سرقت اقدام نمايد و تاكيد مي كند در صورت انجام ندادن اين دستور مامور را بازداشت مي نمايد . به هنگام بازداشت ، سيروس چون متوجه غير قانوني بودن اقدام مامور كلانتري مي شود با مامور كلانتري دگير شده و يكي از اطفال محل بنام حبيب به ياري مامور شتافته و با مجروح كردن سيروس در صدد كمك به دستگيري وي بر آمده است كه سيروس ضرباتي به حبيب وارد نموده و نهايتا سيروس دستگير و به مرجع قضايي معرفي شده است . از سوي ديگر سيروس عليه فرمانده و مامور كلانتري بعنون بازداشت غير قانوني و دستور به انجام آن اعلان شكايت كرده است .

با توجه به مراتب فوق پاسخ دهيد :

۱- مامور كلانتري در دفاع از اتهام بازداشت غير قانوني سيروس به امر آمر قانوني و اكراه استناد كرده آيا اين دفاع قابل پذيرش است يا خير به چه دليل ؟ نتايج پذيرش يا نپذيرفتن دفاع مذكور را بنويسيد ؟

۲- سيروس به اتهام تمرد در برابر مامور دولت و ايراد ضرب نسبت به حبيب مورد تعقيب قرار گرفته است شما بعنوان وكيل سيروس چگونه و با چه استدلالي از وي دفاع مي نمائيد ؟

قسمت ب- سئوالات تشريحي

۱- بر اساس ماده ۹ قانون مجازات اسلامي : « مجرم بايد مالي را كه در اثر ارتكاب جرم تحصيل كرده ست اگر موجود باشد عينا و اگر موجود نباشد مثل يا قيمت آنرا به صاحبش رد كند و از عهده خسارات وارده نيز بر آيد.»منظور از عهده خسارات وارده بر آيد ، چيست ؟ و براي وصول اين خسارات چه اقداماتي بايد از سوي متضرر از جرم يا وكيل وي صورت گيرد ؟

۲- اگر مجازات جرمي بموجب قانون لاحق تخفيف يابد شما بعنوان وكيل محكوم عليه چه اقدامي انجام مي دهيد و تقاضاي خود را به كدام دادگاه (بدوي – تجديد نظر يا ديوانعالي كشور ) تقديم مي نمائيد ؟ ۳- آيا محروم كردن ( نه محروم شدن ) افراد از حقوق اجتماعي در جرائم مشول قصاص بعنوان مجازات تتميمي يا تكميلي جايز است يا خير به چه دليل ؟

۴- فردي در اثر حركات و الفاظ تحريك آميز ديگري را به فحاشي و درگير شدن با خود وادار نموده است ، در مقابل دفاع چه اقدامي بنفع شخص تحريك شده مي توان انجام داد ؟ ۵- فرد غير رشيدي نسبت به تخريب مال منقول خود ( جرم قابل گذشت )اعلان رضايت نموده است .آيا اين رضايت براي تخفيف مجازات يا صدور قرار موقوفي تعقيب قابل پذيرش است ؟ به چه دليل ؟

۶- در نظام كيفري ايران آيا شروع به جرم ، جرم محسوب مي شود يا خير ؟ ۷-در ماده ۵۱ قانون مجازات اسلامي آمده است :«جنون در حال ارتكاب جرم به هر درجه كه باشد رافع مسئوليت كيفري است .»منظور از قيد ( هر درجه ) براي جنون چيست ؟

۸- پزشكي براي انجام عمليات جراحي از مريض فقط رضايت گرفته است ، پس از عمل جراحي دو پاي وي فلج شده است ، شما بعنوان وكيل مريض معلول شده در اثر عمل جراحي چه اقدام قانوني بنفع وي را قابل اعمال مي دانيد ؟

آزمون آئين دادرسي مدني

به پنج سوال زير به صورت مستدل پاسخ دهيد :

سوال اول :

الف- آيين دادرسي مدني را تعريف نموده و سپس توجيه نمائيد.

ب- قواعد آيين دادرسي مدني در ارتباط با چه كساني است .

ج- خصوصيات آيين دادرسي مدني چيست در مورد هر يك مختصرا توضيح دهيد .

سوال دوم :

الف- صلاحيت دادگاه را تعريف نموده سپس اقسام صلاحيت دادگاه را كه عبارتست از :

۱- صلاحيت ذاتي ۲- صلاحيت نسبي

هر كدام را جداگانه تعريف و جهات افتراق آنها را بطور خلاصه بيان نمائيد .

ب- با توجه به تعريف صلاحيت و اقسام آن ذتوضيح دهيد صلاحيت محلي در زمره كدام از صلاحيت ها است در سيستم قضائي كشور ما فعلا صلاحيت نسبي چه جايگاهي دارد .

سوال سوم :

در مورد اقامه دعوي اعتراض ثالث به حكم توضيح دهيد :

۱- اين دعوي ناظر به كيست .

۲- نحوه اقامه اين دعوي به طرفيت چه كساني و با چه خواسته اي طرح مي گرد و زمان اقامه آن چه موقعي است .۳- جهات افتراق دعوي اعتراض ثالث به حكم و ورود ثالث را ذكر نمائيد .

سوال چهارم :

۱- خسارت دادرسي مقيد در ستون خواسته شامل چه مواردي است .

۲- مستثنيات دين تا چه زماني جاري است .۳- اگر مورد لحوق حكم بر استرداد عين باشد نحوه اعمال مقررات مستثنيات دين چگونه است .

سوال پنجم :

۱- كدام دعاوي قابل ارجاع به داوري نمي باشند نام ببريد .

۲- در صورتيكه دعوا در مرحله فرجامي باشد طرفين با توافق تقاضاي داوري مي نمايند ديوان عالي كشور داوري را متقضي بداند چگونه عمل مي نمايد.۳- تصحيح راي تا چه موقعي قانونا قابل درخواست مي باشد و در چه موقعيتي از اعتبار مي افتد .

قسمت دوم- مسئله

شخص الف به دفتر وكالت شما مراجعه مي نمايد اظهار مي دارد پدرم در زمان حيات خود يك باب مغازه ملكي خود را كه داراي شرايط تجاري بوده براي شغل خواروبار فروشي با شرايط سلب حق انتقال به غير و تغيير شغل مگر با اجازه مالك با سند رسمي به شخص ب به اجاره واگذار مي نمايد پس از فوت مورث مستاجر بدون اذن موجرين مغازه را به غير انتقال داد و تغيير شغل هم به شغل غير مشابه صورت گرفته ضمنا علاوه بر نامبرده وراث متوفي دو فرزند صغير و يكنفر محجور كه حجر آن متصل به زمان صغر است كه فاقد ولي قهري است مي باشند تقاضاي تخليه ا مي نمايد توضيح دهيد .

اولا : چگونه ارشاد مي نمائيد و براي تنظيم دادخواست و اقمه دعوا چه مداركي نياز داريد .

ثانيا : قبل از تنظيم دادخواست تخليه چه اقداماتي براي معد شدن تنظيم دادخواست ضرورت دارد.

ثالثا : خواسته شما در طرح اين دعوي تخليه به چه عنواني است و چرا مختصر ا توضيح نحوه نگارش را در چند سطر بنويسيد و اين دعوي مالي است يا غير مالي .

رابعا : در صورتيكه نظر قضايي و استنباطي شما اگر بر تحصيل حكم به نفع موكلين

مدیریت بازدید : 365 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

 * آئين دادرسي مدني - تيرماه ۱۳۸۳

مدت دو ساعت – استفاده از كتاب قانون ممنوع است
سئوال اول - سعيد آپارتماني را از يك شركت ساختماني با سند مالكيت خريداري نموده و پدر ومادر خود را درآن آپارتمان اسكان داده و خود عازم خارج از كشور ميگردد۰ بعد از گذشت حدود يكسال يك روز مامور اجرا باتفاق مامور انتظامي و يك نفر كه خود را مالك آپارتمان معرفي مينمايد به محل مراجعه و آپارتمان را تخليه مينمايد۰ سعيد با اطلاع از ما وقع به تهران آمده وبا تعقيب قضيه متوجه ميشود كه شخصي باستناد يك مبايعه نامه بتاريخ مقدم ازمعامله وي با شركت فروشنده با طرح دعوي بطرفيت سعيد و شركت فروشنده با تقلب در ابلاغ اخطارها و ابلاغ واقعي متقلبانه با تحصيل حكم حضور و قطعي حكم تخليه را اجرا نموده است۰ سعيد به شما كه وكيل دادگستري ميباشيد مراجعه و تفويض وكالت مينمايد و شما اقدام به درخواست اعاده دادرسي مينمائيد۰ سئوالات بشرح زير است :
الف – شما درخواست اعاده دادرسي را در كدام دادگاه مطرح ميكنيد ؟ دادگاه بدوي صادر كننده حكم يا دادگاه تجديد نظر تاييد كننده حكم ؟
ب - با توجه باينكه مهلت درخواست اعاده دادرسي براي اشخاص مقيم ايران بيست روز وبراي اشخاص مقيم خارج از كشور دو ماه است در مسئاله مفروض ابتداي مهلت از چه تاريخي شروع ميگردد ؟
ج - با فرض اينكه بنظر شما دادگاه تجديد نظر صالح به رسيدگي باشد با توجه به اينكه طبق مفاد آئين دادرسي مدني دادگاه تجديد نظر استان رسيدگي ماهيتي ميكند ترتيب رسيدگي به چه صورتي خواهد بود ؟ آيا ابتدا به موضوع جعل سند و احراز آن رسيدگي و سپس بعد از قبول اعاده دادرسي را ادامه ميدهد و حكم مقتضي را صادر مينمايد ؟
د - حكم صادره در رابطه با اعاده دادرسي اعم از اينكه دادگاه بدوي صالح باشد يا تجديد نظر مفاد حكم دادگاه متضمن چه دستور و نتايجي خواهد بود ؟ پاسخ خود را در چند سطر محدود و مختصر باستناد قانون مرقوم فرمائيد ۰ ( بارم سئوال ۸ )
سئوال دوم - شخصي در دادگاه بدوي و تجديد نظر محكوم به پرداخت مبلغ پانصد ميليون ريال گرديده محكوم عليه به شما مراجعه و تفويض وكالت نموده و شما با توجه به اصلاح قانون دادگاههاي عمومي و انقلاب با قبول وكالت به هيات تشخيص شكايت مينمايد۰ ( البته با فرض اينكه شما صلاحيت شكايت به هيات تشخيص را دارا ميباشيد )
سئوالات اينستكه :
الف - در چه مهلتي بايد اقدام به طرح شكايت نمائيد ؟ آيا قانونگذار مهلتي پيش بيني نموده است يا هر زماني ميتوانيد مبادرت به شكايت نمائيد ؟
ب - آيا هيات تشخيص ميتواند اجراي حكم حقوقي ( مدني ) را تا رسيدگي قطعي متوقف نماييد ؟ نفيا " يا اثباتا " پاسخ خود را با استناد به قانون مرقوم فرمائيد۰
ج - هيات تشخيص پس از رسيدگي حكم به رد شكايت شما ميدهد آيا اين حكم قطعي است يا مجددا قابل طرح ميباشد۰ در صورتي كه قابل شكايت مجدد باشد مرجع شكايت و رسيدگي بعدي و جهت قبول شكايت را شرح دهيد۰ بارم سئوال ۶
سئوال سوم - در دعوايي كه از طرف دادگاه با توجه به قرارداد طرفين داوري به يك نفر داور ارجاع گرديده و داور در مدت تعين شده از طرف دادگاه راي خود را صادر و ثبت دفتر دادگاه نموده است چنانچه داور پس از ثبت راي خود را دفتر دادگاه متوجه اشتباهي در راي خود گردد آيا ميتوانيد راي خود را اصلاح نمايد ؟ پاسخ خود را نفيا يا اثباتا با استناد قانوني موقوم فرمائيد۰ بارم سئوال ۳
سئوال چهارم - شخصي در دعوي مطالبه دين قطعا محكوم به پرداخت شده و اجرائيه نيز صادر گرديده محكوم له تقاضاي بازداشت اموال محكوم عليه را نموده است و اجرا با معرفي محكوم له يك آپارتمان شصت متري و يك خودرو پيكان محكوم عليه را بازداشت مينمايد بر اثر اعتراض محكوم عليه دادگاه اموال بازداشتي را جز مستثنيات دين تشخيص و حكم به رفع بازداشت ميدهد , پس از صدور اين حكم محكوم عليه فوت نموده و محكوم له مجددا توقيف همان اموال را خواستار ميشود۰ وراث عليه متوفي با استناد به راي دادگاه مدعي مستثني بودن آ ن اموال در بازداشت مجدد شده اند آيا اجرا با توجه به اعتراض وراث باستناد حكم صادره دائر بر مستثني بودن اموال بازداشتي بايد از توقيف همان اموال امتناع نمايد يا ميتواند همان اموال را كه قبلا جز مستثنيات دين بوده بازداشت نمايد ؟ پاسخ را مستندا به قانون مرقوم فرمائيد۰ بارم سئوال ۳ 




 
* حقوق مدني - تيرماه ۱۳۸۳

مدت ۲ ساعت
سئوال اول – در پرونده كيفري بين طرفين به شرح سندي عادي توافق ميشود كه متهم با حضور در دفترخانه رسما به شاكي وكالت بلاعزل تفويض نمايد تا شاكي با بهره از وكالت مزبور ملك متهم را براي وصول ضرر و زيان ناشي از جرم بفروشد۰ شاكي نيز متعهد ميشود به محض تنظيم وكالتنامه رضايت و انصراف خود را از تعقيب كيفري متهم به دادگاه اعلام كند ولي تعهد شاكي درمتن وكالتنامه رسمي ذكر نميشود شاكي از اعلام رضايت به دادگاه ميفري امتناع مينمايد و در نتيجه به مجازات و پرداخت ضرر و زيان در حق شاكي محكوم ميگردد در حالي كه شاكي نيز تاكنون از اختيار خود مندرج دروكالتنامه استفاده نكرده است متهم با توضيح مراتب فوق دادخواستي به دادگاه حقوقي تقديم ابطال و فسخ وكالتنامه را درخواست ميكند۰ دادگاه ابتدا به خواهان ابلاغ ميكند تا تصريح نمايد۰ ابطال وكالتنامه را تقاضا دارد يا فسخ آنرا تا بر مبناي درخواست او دعوي رسيدگي شود۰ توضيح دهيد تكليف دادگاه به خواهان صحيح بوده يا خير و استدلال شما چيست ؟ خواهان در مقام توضيح خواسته خود اعلام بطلان وكالتنامه را تقاضا ميكند بنظر شما دادگاه با فرض اينكه خواسته اعلام بطلان وكالتنامه است چه رائي بايد صادر كند و با چه استدلالي ؟ بارم ۱۰
سئوال دوم -
درمبايعه نامه اي مقرر شده هرگاه خريدار چكهاي مربوط به ثمن معامله را در سررسيد معين نپردازد معامله فسخ است از پنج فقره چكهاي مزبور سه فقره در سررسيد توسط فروشنده وصول شده است چك چهارم توسط بانك محال عليه بلامحل اعلام و پس از آن چك پنجم نيز فاقد موجودي بوده و fبرگشت شده است فروشنده به منظور وصول دو فقره چك اخير از طريق اجراي اداره ثبت اقدام نموده ولي اموالي از خريدار جهت فروش و وصول و ايصال وچه چكها بدست نميايد۰ فروشنده ضمن اعلام آمادگي براي استرداد وچه سه فقره چكهاي وصولي بشرح دادخواست تقديمي اعلام انفساخ مبايعه نامه را از دادگاه حقوقي تقاضا ميكند نظر مستدل خود را در مورد قبول يا رد دعوي فوق بيان نمائيد۰ بارم ۵
سئوال سوم –
مردي ملكي را كه طبق مبايعه نامه عادي خريداري كرده با اين عبارت در ظهر مبايعه نامه به همسر خود انتقال ميدهد " كليه حقوق خود نسبت به مورد معامله را واگذار كردم به همسر خود خانم۰۰ " مشاراليها نيز حقوق خود را باهمان عبارت به پدر خويش منتقل مينمايد ملك مزبور آپارتماني است كه هنوز از طرف فروشنده به خريدار تحويل نشده است ۰ با اوصاف فوق زوج به شما مراجعه و از شما درخواست ميكند با طرح دعوائي مناسب ملك را به او بازگردانيد نظر شما چيست اگر زوج را محق بدانيد دادخواستي حداكثر در ۱۵ سطر براي زوج تنظيم نمائيد و اگر زوج را محق تشخيص نميدهيد توضيح مستدل خود را بيان نمائيد بارم ۵

طراح – دكتر غلامرضا طيرانيان۰ فقط استفاده ازمتن قوانين ( بدون هرگونه توضيح و زيرنويس ) مجاز است۰ 




 
* حقوق تجارت - تيرماه ۱۳۸۳


اختبار كتبي حقوق تجارت تيرماه ۱۳۸۳
سئوال يكم :
بازرگاني به شما مراجعه ميكند و اظهار ميدارد كه دادگاه بدوي در يك دعوي به ضرر او راي داده است و اكنون ميخواهد تجديد نظر خواهي كند با توجه به اينكه تمبر دادخواست در مرحله تجديد نظر خواهي زياد است و او قادر به پرداخت اين هزينه نيست درخواست تقديم دادخواست اعسار براي معافيت از پرداخت هزينه دادرسي را دارد۰
۱ - آيا دادخواست اعسار مي دهيد ؟
۲ - اثباتا يا نفيا بطور مستدل نظرات خود را بيان نمائيد۰ ۲ نمره
سئوال دوم -
يك شركت سهامي عام در يك نوبت آگهي در روزنامه كثيرالانتشاري اعلام ميكند سهامداراني كه داراي سهام بي نام هستند ظرف سه ماه به شركت مراجعه و سهام بي نام خود را تبديل به سهام با نام كنند در غير اينصورت سهام آنها باطل ميگردد۰
يكي از سهامداران چهار ماه بعد از انتشار آگهي به شركت مراجعه ميكند و متوجه ميشود كه شركت سهام وي را باطل اعلام كرده و برابر آن سهام با نام صادر و به يكي از سهامداران شركت فروخته اند از لحاظ حقوقي استدلال كنيد :
۱ - آيا عمل شركت قانوني است يا نه ؟
۲ - به عنوان وكيل سهامدار مارالذكر براي وي چه مي توانيد بكنيد ؟ مثبت يا منفي آنرا استدلال كنيد و راه حل قانوني و قضائي آنرا بنويسيد۰ ۵ نمره
سئوال سوم -
يك شركت ساختماني ( سهامي خاص ) به نام الف ساخت هزار دستگاه آپارتمان به مردم را پيش فروش كرده و با خريداران قرارداد منعقد ميكند براي تامين درها و پنجره هاي آپارتمان هاي مزبور شركت با مسئوليت محدود به نام ب تاسيس ميشود۰ مديرعامل شركت الف به عنوان يكي از اعضاي هيات مديره شركت ب مشغول به كار ميشود۰
آيا عمل مديرعامل شركت الف قانوني است ؟ مثبت يا منفي آنرا به طور كامل با توجه به قانون تجارت به ويژه قانون شركتهاي سهامي استدلال كنيد۰ ۵ نمره
سئوال چهارم :
شركت سهامي خاصx به حكم دادگاه ورشكسته ميشود در بين طلبكاران و مدعيان حق آن شركت كه به اداره تصفيه امور ورشكستگي مراجعه ميكنند شخصي وجود دارد بنام A كه با ارائه يك فقره چك به مبلغ پنجاه ميليون تومان تقاضا دارد در عداد طلبكاران قرار داده شود۰ چك مزبور را الف و ب دو نفر از اعضاي هيات مديره شركت كه امضاي آنان به بانك محال عليه معرفي شده صادر كرده اند۰A علاوه بر مراجعه به اداره تصفيه دعوائي نيز به طرفيت دو مدير امضا كننده در محكمه حقوق طرح نموده و با اين ادعا كه مسئوليت مديران مزبور نيز تضامني است صدور حكم بر محكوميت آنان را به پرداخت وجه چك بنحو تضامن تقاضا نموده است مديران در پاسخ اين ادعا دفاع كرده اند كه چك موضوع دعوي بابت قسمتي از ثمن معامله اي در وجه دارنده آن صادر شده و مشخصات چك در مبايعه نامه ذكر گرديده و تاريخ مبايعه نامه به ماه قبل از تاريخ چك ميباشد و قرار بوده كه اقدام به صدور سفته به نفع طرف معامله بشود ليكن به علت قابل ملاحظه بودن قيمت تمبر مالياتي مربوط به سفته پنجاه ميليون توماني چك صادر شده است و نتيجه گرفته اند كه چك به حساب شركت صادر شده و آنان نبايد مسئول پرداخت آن باشند اداره تصفيه تقاضاي A را در خصوص قرار گرفتن وي در شمار غرما رد كرده با اين استدلال كه مطابق اساسنامه شركت مديران حق انجام معامله اي كه برا ي آن چك صادر شده نداشته اند وشركت مسئوليتي در مورد پرداخت آن ندارد۰
با عنايت به مقررات موضوعه و اصول و قواعد مسلم حقوق تجارت مستدلا بطور مشروح پاسخ دهيد تصميم اداره تصفيه در مورد مردود دانستن ادعاي A درست است يا نه ؟ دادگاه مورد مراجعه A در باب دعاوي بايد چگونه مبادرت به صدور راي نمايد۰ ۸ نمره
موفق باشيد۰ 




 
* حقوق ثبت و امور حسبي تيرماه ۱۳۸۳


سئوالات آزمون حقوق ثبت و امور حسبي تيرماه ۱۳۸۳
قوانين مورد نياز :
ثبت – امور حسبي – مدني - آئين دادرسي مدني – مجازات اسلامي و قانون اصلاح قانون جلوگيري از تصرف عدواني مصوب سال ۱۳۵۲
مدت آزمون ۲ ساعت است ذكر عين مواد قانوني ضرورت ندارد فقط به دو سئوال پاسخ داده شود۰
سئوال اول -
در مناطقي از كشور كه در اجراي مقررا ت ثبت عمومي املاك ميبايد به ثبت برسد توضيح دهيد كه آيا دعوي خلع يد و نيز رفع تصرف عدواني ( اعم از حقيقي و كيفري ) ازمالكين كه املاك آنها مجهول المالك شناخته شده قابليت استماع دارد يا خير ؟
سئوال دوم -
اثر تاريخ را در اسناد رسمي و عادي توضيح داده و مشخص نمايد سندي كه فاقد تاريخ بوده و يا تاريخ آن مخدوش است از لحاظ احراز اهليت و نيز اعتبار سند چه وضعي دارد۰
سئوال سوم -
درامور ثبتي در كدام مورد ارائه گواهي انحصار وراثت ضرورت دارد و اساسا مقررات موضوعه امكان تحصيل گواهي انحصار وراثت را به غير وراث ميدهد ؟
سئوال چهارم –
حدود اختيارات قانوني قيم را با ولي قهري در امور مالي و غيرمالي مقايسه كرده و ضرورت نظارت دادستان را در هر مورد مشخص نمايد۰




 

 * حقوق تجارت ۱۳۸۲

سئوال اختبار حقوق تجارت
آذر ماه۱۳۸۲ - استفاده از قانون تجارت مجاز است

اداره تصفيه امور ورشكستگي كه امر تصفيه شركت سهامي x ورشكسته را عهده دار گرديده با موضوعات زير مواجه شده است۰

الف - بانك y ، ۵ فقره سفته به اداره ارائه كرده كه z آنها را صادر كرده بوده و x پشت آنها را امضاء نموده و z با دادن سفته ها به بانك y از تسهيلاتي بر خوردار گرديده است ۰ سفته ها عندالمطالبه و در وجه حامل بوده و بانك ۱۸ ماه پس از تاريخ صدور اقدام به واخواست سفته ها كرده خواسته y اين است كه وجه سفته ها به آن پرداخت شود۰

ب - x قبل از ورشكستگي براتي بعهده ب و در وجه ج صادر كرده كه مورد قبول قرار گرفته ولي قبل از سررسيد x ورشكسته شده است آيا اداره تصفيه مي تواند از ب بخواهد كه طلب x را كه باعتبار آن برات صادر كرده به اداره تصفيه بپردازد كه مورد استفاده همه طلبكاران قرار گيرد .

ج - x ظهرنويس چكي است كه دارنده آن A ميباشد . A ۱۴ روز بعد از تاريخ مندرج در چك به بانك محال عليه مراجعه كرده ، ولي بعلت عدم موجودي پرداخت صورت نگرفته است . A بتصور آنكه ميتواند وجه چك را از صادر كننده دريافت كند تقاضاي صدور گواهي عدم پرداخت نكرده ، اما از مراجعه به صادر كننده نتيجه اي نگرفته و ۲۰ روز بعد از تاريخ مندرج در چك مجددا به بانك محال عليه رجوع كرده و بتقاضاي او گواهي عدم پرداخت صادر شده است آيا اين گواهي در مهلت مقرر صادر شده است ؟

د - طبق مصوبه هيات مديره شركت x صدور اسناد تعهد آور شركت با امضاي مديرعامل و رياست هيات مديره داراي اعتبار است الف چكي در اختيار دارد كه فقط داراي امضاي مديرعامل است و بانك محال عليه از پرداخت آن خودداري كرده است .

آيا اين چك عليه شركت قابل استفاده است ؟ با توجه به مقررات موضوعه و اصول مسلم پذيرفته شده در حقوق تجارت مستدلا تشريح كنيد اداره تصفيه در مورد موضوعات فوق الذكر چگونه بايد اتخاذ تصميم نمايد ؟ 



 
* حقوق مدني ۱۳۸۲

حقوق مدني تاريخ ۱۴/۹/۱۳۸۲
وقت يكساعت و نيم - به دو پرسش زير پاسخ دهيد

يكم – شخصي فوت كرده و ورثه او پيش از پرداخت بدهي هاي مورث خود اقدام به تقسيم تركه ميان خود كرده اند . بستانكاران از دادگاه درخواست ابطال اين تقسيم را كرده اند در اين زمينه دادگاه چه حكمي بايد صادر كند ؟ باستدلال حقوقي و ذكر مواد قانوني مربوي پاسخ دهيد۰

دوم - آپارتماني با مساحت ۱۵۰ متر مربع و با سند انتقال رسمي مورد معامله قرار گرفته بعد از مدتي معلوم شده ۱۵ متر اضافه مساحت دارد . با توجه به قوانين موجود براي هريك از فروشنده و خريدار در اين مورد چه حقي وجود دارد و چه اقدام قانوني براي وي متصور است ؟ 



 
* حقوق جزا ۱۳۸۲

حقوق جزا ( ستفاده از قانون مجازات آزاد است۰ )
لطفا به هر دو سئوال زير با استدلال كافي و در حد خواسته شده پاسخ دهيد ۰

سئوال اول – ( حداكثر پاسخ دوازده سطر )

الف – متهم است به سرقت عادي موضوع ماده ۶۶۱ ( x ) قانون مجازات اسلامي و ب متهم است به معاونت در سرقت مذكور در بررسي سوابق آنها مشخص ميشود كه :

۱ - « الف » قبلا به اتهام ارتكاب دو فقره جزائم مستوجب مجازات تعزيري با رعايت تعدد جرم به يك سال و نيم حبس تعزيري به علاوه يك ميليون ريال جزاي نقدي محكوم شده كه يك ونيم حبس تعزيري را بطور كامل متحمل و آزاد شده اما به دليل قصور مامورين اجرا مجازات نقدي درمورد وي اجرا نگرديده است۰

۲ - « ب » داراي يك فقره ساقه محكوميت كيفري به مدت يك سال حبس تعزيري و پنجاه ضربه شلاق به دليل ارتكاب جرم سرقت عادي استكه با تحمل شلاق و همچني نيمي از مدت مجازات حبس خور با درخواست آزادي مشروط آزاد شده و به ارتكاب جرم اخير ( معاونت در سرقت ) در طول مدت آزادي مشروط وي بوده است۰

پرونده با حضور متهمان و وكلاي مدافع آنان در دادگاه مورد بررسي قرار مي گيرد وكيل مدافع الف در دفاع از موكل خود اولا با توجه به وضع خاص وجواني او درخواست تخفيف مجازات را مي نمايد و ثانيا اعلام مي دارد كه اگر چه مجازات جزاي نقدي موكل او اجر نشده است اما اين به دليل قصور مامورين اجرا بوده و درهر حال نبايد دادگاه حكم به جمع مجازاتها در مورد موكل وي صادر نمايد ، زيرا نميوتوان عمل او را تعدد دانست . وكيل مدافع ب نيز درخواست تخفيف و آنگاه تبديل و تعليق مجازات موكل خود را مينمايد و علاوه بر آن اعلام ميدارد كه چون موكل او در آزادي مشروط مرتب جرم معاونت در سرقت شده و مجازات قبلي او نيز سرقت بوده لذا با توجه به عدم اختلاف دو جرم ( سرقت قبلي و معاونت در سرقت فعلي ) دادگاه بايد قاعده تعدد را از اين حيث رعايت و فقط مجازات احتمالي را طبق ماده ۴۷ ق۰ م۰ ا تشديد كند و نبايد از قاعده جمع مجازات ها استفاده نمايد۰

با توجه به مساله بالا :
اولا حدود محكوميت متهمان با توجه به شرايط و مقتضيات هر يك چقدر است ؟
ثانيا : آيا دفاعيات وكلاي مدافع متهمان صحيح و منطبق با قانون است ؟

سوال دوم – ( حداكثر پاسخ هشت سطر )
الف – مديرعامل يك ساختمان دولتي از ب كارگر ساختماني كه در جوار سازمان دولتي قراردارد ، با وعده دادن انعام قابل توجهي مي خواهد كه سنگ خاك و نخاله هاي ناشي از عمليات ساختماني كارگاه را كه در حاشيه يكي از ديوارهاي سازمان دولتي انباشته شده ، جمع آوري و زير ديوار را پاكسازي نمايد .

ب بدون اطلاع امر به مسئول و همچنين مهندس ناظر كارگاه كه هنگام حادثه در قسمت ديگر كارگاه حضور دارند ، با بيل و كلنگ به پاكسازي زير ديوار مي پردازد ، كه در اثنا كار به دليل تخليه بيش از حد زير ديوار جهت پاكسازي ، قسمتي از ديوار فرو مي ريزد و به دليل اين فرو ريزي ب زير ديوار مصدوم و مجروح ميگردد . با استمداد وي مهندس ناطر و مسئول كارگاه كه در نقطه اي دور از حادثه قرار داشتند ، به كمك ب مي شتابند و او را از زير ديوار خارج و سريعا به بيمارستان منتقل ميكنند كه متاسفانه ب در بيمارستان فوت مي كند۰

پاسخ دهيد كه مبناي مسئوليت هر يك در حادثه اتقاق افتاده ( مقصود مسئوليت مدير سازمان دولتي شخص ب مسئول كارگاه و مهندس ناظر ميباشد ) چيست و توجيه ارتباط علي بين وقوع حادثه و عمل مقصر يا مقصرين چگونه است ۰

( × ) ماده ۶۶۱ ق . م . ا . در ساير موارد كه سرقت مقرون به شرايط مذكور در موارد فوق نميباشد ، مجازات مرتكب ، حبس از سه ماه و يك روز تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود .
موفق باشيد . 



 
* آئين دادرسي كيفري ۱۳۸۲

سئوالات آئين دادرسي كيفري

سئوال اول –
در پرونده اي كيفري آقاي حسن۰۰۰۰ و غيره به اتهام تجاوز به اراضي ملي شده ، تحت تعقيب قرا ر گرفته اند . دادگاه عمومي محل پس از اعمال رسيدگي هاي مقدماتي در مورخه ۳/۲/۷۹ ضمن صدور قرار اظهار نظر نموده است كه :

در خصوص شكايت اداره كشاورزي عليه آقاي حسن۰۰۰ و غيره نطر باينكه از تاريخ تقديم شكايت ( تاريخ تقديم شكات ظاهرا مورخه ۱۰/۷/۶۴ بوده است ) تاكنون پرونده منجر به صدور حكم نشده و موضوع مشمول مرور زمان گرديده است . لذا مستندا به ماده ۱۷۳و ۶ قانون آئين دادرسي كيفري قرار موقوفي تعقيب صادر اعلام ميگردد .

با تجديد نظر خواهي شاكي پرونده در دادگاه تجديد نظر استان مطرح و قرار موقوفي تعقيب صادره ، باستناد مرور زمان عينا تاييد گرديده است . در پرونده كيفري ديگري آقاي نعمت۰۰۰۰باتهام تصرف عدواني اراضي دولتي تحت تعقيب قرار مي گيرد .

دادگاه عمومي در سال ۱۳۷۹ با استدلال اينكه : چون از تاريخ طرح اولين شكايت قريب شش سال سپري شده است ( شكايت اوليه درسال ۱۳۷۳ مطرح شده است ) و پرونده بهر دليل منجر به صدور راي نشده است با عنايت به نوع جرم و مجازات مقرر در قانون حاكم در زمان وقوع بزه باستناد ماده ۱۷۳ ق - آ - د - ك قرار موقوفي تعقيب صادر و اعلام داشته است پرونده بر اثر تجديد نظر خواهي شاكي در مرجع تجديد نطر استان مطرح گشته ودادگاه تجديد نظر با استدلال اينكه :

بزه تصرف عدواني داراي مجازات بازدارنده نيست و اينكه كيفر باز دارنده كيفري عمومي است۰۰۰۰ و كيفري كه جعل شارع باشد يا آنرا امضا كند تعزيري است اما آنرا كه حكومت جعل كند باز دارنده است۰۰۰ عليهذا بزه تصرف عدواني ( داراي ) مجازات تعزيري است نه باز دارنده ، مستندا به بند ۲ ماده۲۵۷ ق - آ - د - ك - قرار موقوفي تعقيب صادره را فسخ نموده است۰

بابررسي صورت مسئله فوق اينكه مجازات تجاوز باراضي ملي شده وتصرف عدواني اراضي دولتي واحد است ( حبس از يك ماه تا يكسال مضوع را از ديد گاه شمول مرور زمان ( بحث آئين دادرسي كيفري ) و اينكه در جرائمي كه مجازات قانوني آن از نوع تعزيرات است مرورزمان جاري است يا خير ، همراه با مستندات قانوني مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد و نظر صحيح تر را انتخاب فرمائيد۰

سئوال دوم :
درمورد متهمي كه بارتكاب به زناي محصنه كمتر از چهار بار در دادگاه اقرار نموده و سپس آنرا انكار كرده ، دادگاه بلحاظ فقد ادله شرعيه درمورد زناي محصنه حكم برائت صادر نموده ولي چون متهم داراي اقرار كمتر از چهار بار بوده مستندا بماده ۶۸ قانون مجازات اسلامي وي را به تحمل حبس تعزيري كه بيش از ده سال نبوده محكوم نموده است .

محكوم عليه درحكم محكوميت تجديد نظر خواهي نموده و پرونده به دبوان عالي كشور ارسال شده است . در اين مورد دو رويه از طرف دو شعبه ديوان عالي كشور اتخاذ گرديده است . يكي از شعبه ديوان عالي كشور خود را صالح به رسيدگي و اظهار نظر تشخيص داده و راي صادره را كلا تاييد نموده است ، اما شعبه ديگر با تاييد راي برائت در مورد زناي محصنه در مورد رسيدگي به تقاضاي تجديد نظر خواه در خصوص محكوميت اش به حبس تعزيري كمتر از ده سال موضوع را در صلاحيت دادگاه تجديد نظر استان دانسته است ( ماده ۲۱ قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب )

بنظر شما راي كداميك از شعبه ها از لحاظ بحث صلاحيت صحيح تر است . پاسخ را با ذكر مباني قانوني نظريه خود مرقوم فرمائيد۰

بنظر شما در شرايط حكومت قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب حكم مسئله به چه كيفت خواهد بود۰

سئوال سوم –
در قوانين مربوط به آئين دادرسي كيفري به مسئله خلاف بين شرع و قانون بودن احكام دادگاههاي كيفري اشاره گرديده است۰ با توجه به قوانين معتبر موجود :

اولا - حلاف بين شرع و قانون بودن احكام را تعريف بفرمائيد۰

ثانيا - در موارديكه احكام قطعي دادگاهها بنظر شما حلاف بين شرع و قانون است كيفيت عملكرد در خصوص اعتراض باحكام دادگاهها چيست ؟

ثالثا : تصميمات شعب تشخيص ديوان عالي كشور درمورد تشخيص خلاف بين شرع و قانون بودن احكام يا رد ردخواست مربوطه قابل شكايت و اعتراض مجدد است يا خير ؟ و آيا در مورد حكمي ميتوان بدفعات و بطور مكرر بعنوان خلاف بين شرع و قانون بودن درخواست تجديد نظر نمود۰

سئوال چهارم :
قرار تامين هائي كه مقام محترم قضائي ميتواند درمورد جرائم اطفال صادر نمايد كدام ها هستند ؟

سئوال پنجم :
اگر به علت عدم كفايت دليل قرار منع تعقيب متهمي صادر شود آيا با همان اتهام ميتوان اورا تحت تعقيب مجدد قرار داد ؟

سئوال ششم :
آيا بازپرس ميتواند درمورد پروند ه هائي كه موضوع آنها جرائم مشمول حد زنا يا لواط است تحقيقات را بدون ارجاع دادستان ( يا معاون ايشان ) شروع نمايد ؟

سئوال هفتم :
دادگاه كيفري استان كه در قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاههاي عمومي
و انقلاب ( مصوب سال ۸۱ ) تاسيس آن پيش بيني شده است چه نوع دادگاهي است ؟ وصلاحيت رسيدگي به چه جرائمي رادارد ؟ و از چند قاضي تشكيل ميشود۰

توضيح : وقت جمعا دوساعت است پاسخ به همه سئوالات اجباري است مراجعه به مجموعه قوانين آزاد است۰ 






 
* آئين دادرسي مدني ۱۳۸۲

آئين دادرسي مدني آذر ماه ۱۳۸۲ وقت دوساعت
به سئوالات زير پاسخ دهيد :

۱ - اگر خواهان محل اقامت خوانده را زندان تعيين كرده باشد و خوانده پس از ابلاغ دادخواست و ضمائم از زندان آزاد شود تكليف ابلاغ اوراق قضائي براي جلسات بعد چيست ؟

۲ - موكل وكيل خود را در تاريخ ۱۵/۶/۸۲ از وكالت عزل كرده و درهمان روز مراتب را به دادگاه اطلاع داده است و با ارسال اظهار نامه براي وكيل عزل را به وي اعلام نموده كه اظهارنامه درتاريخ ۲۵/۶/۸۲ به وكيل ابلاغ شده است۰ وكيل با اختيار صلح وسازش كه در وكالتنامه داشته درتاريخ ۲۰/۶/۸۲ با طرف دعوا صلح نموده و در دفتر اسناد رسمي سازش نامه تنظيم و به دادگاه ارسال و درخواست ختم دعوا را به سازش نموده است۰
با توجه به قوانين موضوعه و اصول و قواعد حقوقي دادگاه در اين مورد بايد چه تصميمي اتخاذ نمايد ؟

۳ - راننده كاميوني كه محل اقامت او شهر سمنان است درشهر كرج به علت بي احتياطي در رانندگي و عدم كنترل كاميون با ديوار باغي برخورد و خساراتي به آن وارد ميكند۰ با استدلال و استناد به قوانين و مقررات مشخص نمائيد ، كدام دادگاه براي رسيدگي به مطالبه خسارت صالح است ؟

۴ - منظور از وحدت منشا و ارتباط كامل بين دو دعوا چيست ؟ با ذكر مثال توضيح دهيد ؟ 



 
* ثبت و امور حسبي ۱۳۸۲

حقوق ثبت وامور حسبي - آذرماه ۱۳۸۲ وقت دو ساعت
به چهار سئوال زير پاسخ دهيد۰

الف - حقوق ثبت
۱ - ازديد گاه حقوقي دو معامله در چه صورتي معارض محسوب ميشود ؟ براي احتراز از وقوع تعارض يا تقليل آن چه تمهيد قانوني وجود دارد ؟

۲ - درهنگام تحديد حدود ملكي متقاضي ثبت حضور نداشته است و ملك با حدود اظهارشده از طرف مجاورين تحديد شده است۰

۱ - ۲ ) آيا متقاضي ثبت حق اعتراض به تحديد حدود دارد يا نه ؟
۲ - ۲ ) در صورتيكه حق اعتراض داشته باشد مدت اعتراض و زمان شروع آن را بنويسيد۰
۳ - ۲ ) مرجع و نحوه اعتراض و چگونگي رسيدگي به آنرا بنويسيد۰

ب - امور حسبي
۱ - مالكيت ورثه نسبت به ماترك متوفي با وجود طلبكاران از نظر حقوقي چه وضعي دارد ؟ براي اينكه ورثه در مقابل اشخاص ثالث ( مازاد بر تركه ) عملا مسئوليتي نداشته باشند درقانون چه تمهيداتي پيش بيني شده است۰

۲ - پدري به ولايت از فرزند صغير خودآپارتمان متعلق به اورا ميفروشد فرزند مزبور پس از رسيدن به سن رشد متوجه ميشود كه آپارتمان متعلق به او را با قميتي كمتر از قميت واقعي فروخته شده است۰
آيا ميتواند اقدامي بنمايد ؟ چگونه و به چه نحو ؟

استفاده از قانون آزاد است۰




 

 * قانون تجارت مهر ۸۲

قانون تجارت
شركت سهامي x كه موضوع فعاليت ثبت شده آن صادرات و وادرات است هيات مديره اي دارد مركب از ۳ نفر از ۶ سهامداران مدت زماني پس از تشكيل ۲ نفر از ۳ نفر اعضاي هيات مديره صورتجلسه اي تنظيم كردند و طي آن تصميم گرفتند كه به علت بروز مشكلاتي در صادرات و واردات ، سرمايه شركت را در ساخت و ساز واحدهاي مسكوني بكار اندازند و اين تصميم را به مرحله اجرا در آوردند و معاملات متعددي به نام شركت انجام دادند و لز حسابهاي جاري شركت چك هاي زيادي صادر كردند كه تعدادي از آنها باعدم پرداخت روبرو شد . طلبكاران به شركت مراجعه كردند و با هيات مديره جديدي مواجه شدند هيات مديره اخيزالذكر اظهار داشتند كه تعهدات مديران قبلي به زيان شركت قابل استناد نيست و نمي توانند آن تعهدات را ايفاد كنند طلبكاران چون به مديران قبلي دسترسي نداشتند ، براي احقاق حق و كوتاه كردن دست مديران جديد از دخالت در دارايي هاي شركت به موجب دادخواستي صدور حكم ورشكستگي شركت را تقاضا كردند . هيات مديره جديد در دفاع از دعوي و رد درخواست ورشكستگي مطالبي را در دادگاه مطرح كردند .
با توجه به مقررات موضوعه و اصول مسلم پذيرفته شده در حقوق تجارت تشريح كنيد دادگاه در خصوص اين دعوي چه حكمي بايد صادر كند ؟ 



 
* حقوق جزا مهر۸۲

حقوق جزا _ وقت : ۷۵ دقيقه

سوال اول : " الف " و " ب " به عنوان شركت در جرم موضوع ماده ( ۵۲۹ ) قانون تعزيرات تحت تعقيب ميگيرند و " ج " نيز به عنوان معاونت در همين جرم تعقيب مي شود در بررسي سوابق آنها مشخص ميگردد كه " الف " قبلاً يك بار به اتهام همين جرم محكوم به مجازات حبس تعزيري شده و با تحمل دوران محكوميت آزاد گرديده است " ب " فاقد سابقه كيفري است و " ج " نيز قبلاً به جزاي نقدي در جرمي مستوجب كيفر تعزيري محكوم شده كه محكوميت او قطعي ولي تا تاريخ ارتكاب جرم اخير موضوع ماده ( ۵۲۹ ) اجرا نشده است در دادگاه وكيل مدافع الف درخواست تخفيف و تعليق مجازات موكل خود را مي نمايد و وكلاي مدافع " ب " و " ج " نيز درخواست تخفيف و تبديل مجازات موكل خود را مي كنند در عين حال وكيل ج نيز تعليق مجازات موكل خود را تقاضا مي نمايد .
با توجه به سوال بالا :
اولاً : حدود مجازات متهمان را با توجه به شرايط آنها و با تاكيد بر اينكه كليه آنان داراي مسئوليت جزايي هستند مشخص كنيد .
ثانياً : آيا دادگاه مي تواند ا درخواست وكلاي متهمان موافقت كند يا خير ؟
ثالثاً : چنانچه هر سه نفر متهمان به حبس محكوم شوند كدام يك از آنان مي توانند بعد از انقضا نيمي از مدت مجازات درخواست آزادي مشروط نمايند ؟
سوال دوم : ماده ( ۵۰۸ ) قانون مجازات اسلامي را حداكثر در ده سطر تجزيه و تحليل كنيد و انتقاد يا انتقادات وارد بر آن را عنوان نمائيد . 



 
* آ ئين دادرسي كيفري مهر ۸۲

آئين دادرسي كيفري

به دو پرسش از چهار پرسش زير پاسخ دهيد :
۱ - جايگاه بازپرس و حدود اختيارات و وظايف او را با عنايت به مقررات قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب ( اصلاحي ۲۸/۷/۸۱ ) توضيح دهيد :
۲ - نظام ادله قانوني و امتناع وجداني قاضي ( دلائل معنوي ) را شرح دهيد : در قوانين موضوعه جمهوري اسلامي ايران از كداميك از دو نظام فوق الذكر معثيت شده است ؟
۳ - اصل برائت ( فرض برائت ) و جايگاه آنرا در قوانين موضوعه ايران بيان كنيد :
آثار اصل برائت را فقط نام ببريد و راجع به يكي از آثار آن به انتخاب خود توضيح دهيد .
۴ - مصونيت اماكن و منازل ماموران سياسي به چه معناست ؟ اين مصونيت بر مبناي كدام كنوانسيون استوار و قابل استناد است ؟
توجه : استفاده از مجموعه قوانين آئين دادرسي كيفري و قانون دادگاههاي عمومي و انقلاب و اصلاحيه آن در جلسه امتحان بلامانع است . 



 
* اصول استنباط مهر۸۲

اصول استنباط _ وقت : يك ساعت وسي دقيقه

به سه سوال از چهار سوال زير پاسخ دهيد :
سوال اول : مشهور اصولين ، اصاله الصحه را اصل مي دانند يا اماره و بچه دليل ؟
سوال دوم : ماهيت اصل تاخر حادث چيست و در چه مواردي قابل اجرا است ؟ در ضمن مثال توضيح دهيد .
سوال سوم : وچه تقديم امارات بر اصول و هم چنين دليل تقديم استصحاب بر ساير اصول چيست ؟
سوال چهارم : سه اصطلاح شك در مقتضي ، شك در وجود رافع و شك در رافعيت موجود را با ذكر مثال براي هر يك توضيح دهيد ( سه اصطلاح ياد شده در زمينه انواع مختلف استصحاب مطرح شده است ) 



 
* حقوق تجارت ۱۳۷۳

استفاده از كتاب قانون تجارت آزاد است .
شركت سهامي خاص الف ، حسب تقاضاي يكي از طلبكارانش به حكم دادگاه ذيصلاح ورشكسته شده ، اين شركت با پرداخت ۵۰% از سرمايهاش تشكيل گرديده و مديران آن با وجود نياز مبرم شركت از مطالبه سرمايه تاديه نشده خود داري نمودهاند . در اساسنامه شركت انتقال سهام موكول به موافقت مديران شركت گرديده است . آقاي ب كه دارنده ۵۰ سهم از كل سهام شركت بوده با ارسال اظهار نامهاي خطاب به شركت اعلام داشته كه تصميم گرفته سهام خود را از قرار هر سهم به مبلغي كه تعيين نموده است به ج بفروشد و خواسته است كه شركت ظرف مدت يك ماه با اين انتقال موافقت نمايد . به اين تقاضا ترتيب اثر داده نشده و ب ۴ ماه پس از تاريخ ثبت اظهار نامه ، بدون موافقت شركت سهام خود را با ظهر نويسي در پشت اوراق سهام به ج واگار كرده است . اداره تصفيه كه امر تصفيه شركت الف را بعهده گرفته با اشخاص زير مواجه شده است :
شركت ايتاليايي د كه به توليد موكت اشتغال دارد و در تمام دوران فعاليت تجارتي شركت الف ، با آن شركت همكاري داشته و به محض اعلام شركت مذكور كالاهايي را كه سفارش ميداده ، بدون آن كه نيازي به گشايش اعتبار اسنادي باشد ارسال ميداشته است ، با فرستادن اخرين سفارش ، اطلاع پيدا كرده است كه شركت الف ورشكسته شده است ، بلافاصله به اداره تصفيه مراجعه و تقاضا كرده كه چون عين كالاها موجود ميباشد به آن شركت مسترد گردد . كالاها به بندر عباس رسيده و تشريفات گمركي آن به تقاضاي حق العمل كاري كه از طرف صاحب كالا مامور بوده انجام شده و كالاها به وي تسليم شده و او هم به يك متصدي حمل تحويل داده كه به تهران حمل نمايد ، ولي هنوز اقدامي صورت نگرفته است .
D كه با ارائه يك فقره برات مدعي است دارنده آن برات ميباشد و A آن را در وجه Bصادر كرده و B به نفع C ظهر نويسي نموده و C فقط مبادرت به امضاء در ظهر برات نموده و بدين ترتيب برات به مالكيت وي در آمده است ، علاوه بر امضايB و C در ظهر برات ، امضاي شركت الف نيز در پشت اين سند ملاحظه ميشود . نام شركت الف به عنوان براتگير در متن برات قيد شده ولي امضاي او در روي برات وجود ندارد . D ادعا ميكند كه شركت الف به عنوان برات گير پشت برات را امضاء كرده ، در حاليكه مديران شركت ورشكسته الف ادعا دارند كه برات از طريق ظهر نويسي به آن شركت انتقال داده شده و آن شركت نيز با ظهر نويسي برات در اختيار D قرار داده است . سر رسيد برات به رويت بوده و ۱۵ ماده پس از تاريخ صدور اقدام به واخواست عدم تاديه رسيده است . تقاضاي D از اداره تصفيه اين است كه چون شركت الف بعنوان براتگير برات را قبول كرده است در عداد غرماء قرار گيرد .
ي با ابراز يك فقره چك اظهار ميدارد كه شركت الف ظهر آن چك را بدون قيد هيچ عبارتي امضاء كرده است . صادر كننده چك شركت با مسئوليت محدود ق ميباشد و چك در وجه ل صادره شده است . ل يك ماه پس از تاريخ چك به بانك محال عليه مراجعه كرده و به علت نداشتن موجودي ، گواهي عدم پرداخت صادر شده است . ل به اداره تصفيه رجوع كرده و تقاضا نموده در شمار غرماء قرار گيرد . با درنظر گرفتن مقررات موضوعه و اصول و قاواعد حقوق تجارت مستدلا و مشروحا توضيح دهيد اداره تصفيه :
اولا : براي وصول بقيه ارزش اسمي شركت الف كه بدون پرداخت باقي مانده بايد به ب مراجعه نمايد يا ج و اساسا آيا انتقال سهام قانونا صورت گرفته است يانه ؟
ثانيا : با شركت ايتاليايي د چگونه بايد برخورد كند ، آيا دعوي استرداد آن شركت قابل پذيرش است يا نه ؟
ثالثا : آيا بايد به تقاضاي D ترتيب اثر دهد و يا نه و چنانكه دعوي به طرفيت امضاء كنندگان اين سند طرح شود ، دادگاه مامور رسيدگي به چه نحو بايد مبادرت به صدور راي نمايد ؟
رابعا : نسبت به تقاضاي ي چگونه بايد عكس العمل نشان دهد ، آيا بايد وي را به عنوان طلبكار شركت بشناسد يا نه و در صورتيكه پاسخ مثبت باشد تحت چه عنوان ؟ 




 
* حقوق مدني مهر۸۲

حقوق مدني _ وقت : يكساعت و نيم
شخصي كه به موجب سند وكالت رسمي ، نمايندگي فروش خانه موكل خود را دارد اقدام به فروش خانه موكل مي كند . در دو صورت زير ، حكم قانوني معامله انجام شده از سوي وكيل چه مي باشد
الف : چنانچه معامله پس از هر تاريخ عزل وكيل و پيش از آگاهي وكيل از عزل خود واقع شده باشد
ب : چنانچه معامله پس از فوت موكل و پيش از آگاهي وكيل از فوت موكل واقع شده باشد
پاسخ پرسش هاي مزبور را با استدلال حقوقي و ذكر مستند بيان كنيد




 

 * حقوق مدني اسفند۸۱

به دوپرسش زير پاسخ دهيد :
يكم : شخصي در برابر وامي كه از بانك دريافت مي كند سهم خود را كه سه انگ از ششدانگ يك قطعه زمين مشاع مي باشد در رهن بانك مي گزارد . چانچه مالكان اين ملك مشاع در خواست افراز آن را بنمايند آيا نيازي به جلب موافقت مرتهن ( بانك ) وجود دارد يا نه ؟ با استدلال حقوقي و ذكر مستندات قانوني پاسخ دهيد :
دوم : ، « الف » به موجب حكم قطعي به پرداخت دو ميليون تومان در حق « ب » محكوم شده است . مامور اجرا در مقام اجراي حكم ، دو تخته قالي منزل محكوم عليه را توقيف كرده است . « ج » با ارائه فاكتور خريد اين قالي ها كه دلالت بر آن دارد يكسال قبل آنها را از شركت سهامي فرش ايران كه شركت دولتي است خريداري كرده ، به عنوان شخص ثالث به اين توقيف اعتراض نموده است . با استدلال حقوقي و ذكر مستند قانوني پاسخ دهيد دادگاه در برابر اين اعتراض چه تصميمي بايد بگيرد . 




 
* حقوق تجارت اسفند۱۳۸۱

شركت باسئوليت محدودx به حكم دادگاه ورشكسته شده و اداره تصفيه امور ورشكستگي امر تصفيه آن را عهده دار گرديده و با اشخاص زير مواجه شده است :
الف سفته اي در اختيار دارد كه يك از سه نفر عضو هيات مديره شركت آن را ره نام شركت صادر كرده و در سررسيد پرداخت نشده و نسبت به واخواست هم صورت نگرفته است . تقاضاي الف اين كه اداره تصفيه و جه سفته را به بپردازد .
ب – دارنده چكي است كه در وجه حامل صادر شده و امضاي دو تن از اعضاي هيات مديره و مهرشركت در ظهرآن ديده ميشود و ۲۰ روز بعداز تاريخ مندرج در چك ، به بانك محال عليه ارائه شده كه به علت عدم موجودي پرداخت نشده است . درخواست ب اين است كه در شمار غرماء قرارگيرد .
ج چكي دارد كه شركت x صادر كرده است و در تاريخ سررسيد موچودي نداشته ، ليكن ج در مسافرت بوده و نتوانسته در آن تاريخ به بانك مراجعه كند و بعدا كه x ورشكسته شده پرداخت صورت نگرفته است . ادعاي ج اين است كه وجه آن چك كه هنوز در بانك موجود مي باشد متعلق به اوست و بايد به او داده شود و وي نبايد در غرماء وارد شود .
د يكي از كاركنان اخراج شده شركت x است كه به حكم قطعي صادره به نفع او بايد غرامت ناشي از اخراج به او داده شود . ادعاي او اين است كه طبق قانون كار بايد به عنوان طلبكار ممتاز شناخته شود .
با توجه به قوانين موضوعه و اصول مسلم پذيرفته شده در حقوق تجارت ، مستدلا تشريح كنيد اداره تصفيه در مورد تقاضاهاي فوق الذكر چگونه بايد اتخاذ تصميم نمايد ؟ 




 
* آئين دادرسي مدني مهر۸۲

سوالات :
۱ ) اختلاف در صلاحيت در چه صورتي مختص مي شود و حل اختلاف در صلاحيت بين دادگاه عمومي از يك حوزه استان با دادگاه تجديد نظر استان ديگر با چه مرجعي است ؟
۲ ) شرايط اقامه دعواي تعرف عدواني و پيروزي در اين دعوا را در صورتي كه خوانده سرايدار ملك مورد نظر باشد ، تببين فرمائيد .
۳ ) محكوم عليه غايب تا چه زماني مي تواند نسبت به حكم غيابي واخواهي نمايد .
۴ ) سه تفاوت اساسي بين تامين در تامين خواسته و دستور موقت را تببين فرمائيد . 





 
* حقوق جزا اسفند۱۳۸۱

لطفا به سوالات زير با استدلال و در حد خواسته شده پاسخ دهيد .
سوال اول - « الف » و « ب » متهمند به شركت در جرم سوء استفاده از سفيد مهر موضوع ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامي و « ج » متهم است به معاونت در جرم فوق با « الف » و « ب » محل وقوع جرم تهران و تاريخ آن مهرماه ۱۳۸۰ بوده است .
در بررسي سوابق متهمان در دادگاه مشخص ميشود كه « الف » و « ب » هر دو قبلا به همين اتهام در سال ۱۳۷۶ تحت تعقيب قرار گرفته اند كه دادگاه در ارديبهشت ماه ۱۳۷۶ « الف » را به ۱۸ ماه و « ب » را به ۱۲ ماه حبس تعزيري محكوم كرده است كه « الف » پس از تحمل ۱۰ ماه از حبس خود درخواست آزادي مشروط كرده كه با اين آزادي به مدت دو سال مواقت شده و در بهمن ۷۶ آزاد و در بهمن ۱۳۷۸ آزادي اول قطعي گرديده است .
در دادگاه كه در آبانماه ۱۳۸۰ تشكيل شده وكلاي « الف » و « ب » درخواست تعليق اجراي مجازات موكلين خود را زا دادگاه مي نمايند و وكيل « ب » نظر دادگاه را مبني بر اينكه « ب » مرتكب تكرار جرم گرديده رد مي كند . وكيل « ج » نيز با استناد به مرور زمان درخواست موقوفي تعقيب اجراي مجازات قبلي و تخفيف كيفر جرم اخير در صورت محكوميت و تبديل آن را به جزاي نقدي مي نمايد .
با توجه به مساله بالا پاسخ دهيد :
اولا - استدلال وكلاي مدافع در مورد تكرار جرم و مرور زمان صحيح است يا خير و درخواست آنها از دادگاه مبني بر تعليق ، تخفيف و تبديل مجازات مورد قبول قرارميگيرد يا نه ؟ ( حداكثر پاسخ دوازده سطر )
ثانيا - حداكثر در هشت سطر ماده ۶۷۳ مجازات اسلامي را تجزيه و تحليل كنيد .

سوال دوم - آقاي حسن به شما مراجعه و اعلامي ميكند كه كتابي در زمينه پرورش گياهان گلخانه اي تاليف و منتشر كرده است كه ظرف ۳ سال از انتشار ناياب شده است . حال آقاي تقي اين كتاب را بدون اذن و اجازه وي چاپ افست كرده و منتشر نموده است . لطفا به سوالات ذيل پاسخ دهيد و مستند قانوني پاسخ را هم بيان فرماييد :
آيا آقاي حسن حق قابل دفاع و حمايتي دارد ؟
آيا عمل آقاي تقي جرم است ؟ اگر هست مجازاتش چيست ؟
اگر اين كتاب را شركت نشر ج با مديريت آقاي تقي چاپ كرده باشد تكليف چيست ؟
تكليف خسارت وارده به آقاي حسن در فرضي كه مرتكب شخص تقي باشد و در حالتي كه كتاب را شركت ج با مديريت تقي چاپ كرده باشد چيست ؟
آيا براي جلوگيري از بخش اين كتابها كاري ميتوان كرد ؟
توجه فرماييد كه پاسخ هريك از شقوق سوال دوم بيش از حداكثر ۲ سطر نيست . 




 
* آئين دادرسي مدني اسفند۱۳۸۱

چگونه ممكن است حكم دادگاه تجديد نظر غيابي باشد ؟
وجوه اشتراك و تفاوت اعتراض ثالث و اعاده دادرسي كدام است ؟ توضيح دهيد ؟
پيمانكار دعوائي به طرفيت كارفرما به خواسته صدور دستور موقت به جلوگيري از پرداخت ضمانت نامه بانكي مطرح نموده است و دادگاه نيز صدور دستور موقت را موكول به توديع معادل ۲۵% از مبلغ ضمانت نامه بانكي كرده است . اولا - شما به عنوان وكيل پيمانكار ( مدعي ) مي توانيد از دادگاه درخواست نمائيد به جاي وجه نقد مال ( منقول يا غير منقول ) را بابت خسارات احتمالي خوانده قبول نمايد چرا ؟ ثانيا - بعداز توديع خسارات احتمالي و صدور حكم نهائي به بي حقي خواهان ، اگر شما وكيل كارفرما ( خوانده ) باشيد براي مطالبه خسارات وارده به موكل خود با چه شرايطي تقاضاي خود را مطرح مي نمائيد ( آيا با درخواست و يا با تقديم دادخواست و پرداخت هزينه دادرسي و طي تشريفات )
( الف ) - كه در تهران سكونت دارد از ( ب ) كه تاجر و مقيم اصفهان است مقداري كالا به ارزش يكصد و بست ميليون ريال مي خردو بابت ثمن معامله يك فقره سفته به مبلغ مذكور در وجه او صادر مي كند . در اين ارتباط قراردادي بين طرفين تظيم و انجام معامله در اصفهان و مشخصات سفته مورد اشاره در آن درج مي شودآيا وجه سفته در سررسيد پرداخت نمي شود و ( ب ) پس از واخواست سفته ، به استناد تصاوير مصدق قرارداد تظيمي و سفته مذكور و واخواست نامه ، در دادگاه عمومي اصفهان دادخواست مي دهدو ضمن درخواست صدور قرارتامين خواسته ، تقاضاي محكوميت ( الف ) را به پرداخت وجه سفته مي نمايد . دادگاه در وقت فوق العاده قرار تامين خواسته صادر و با تعيين وقت طرفين را براي رسيدگي دعوت مي كند . خوانده لايحه اي به دادگاه تقديم و به قرار تامين خواسته اعتراض و از اين نظر كه مقيم تهران مي باشد به صلاحيت دادگاه ايراد مي كند و در ماهيت دعوا اظهار مي دارد كه چون ( ب ) كالاي مورد معامله را تحويل نداده است او قرار دارد منعقده را فسخ و مراتب را به نامبرده اعلام كرده است و بر اين اساس تقاضاي رد دعواي خواهان را مي كند . با توجه به مراتب فوق به سوالات زير با استدلال و استناد و به قانون پاسخ دهيد :
ايراد خوانده به صلاحيت دادگاه وارد است يا خير ؟
چنانچه دادگاه ايراد خوانده را در مورد صلاحيت بپذيرد و به اعتبار صلاحيت دادگاه عمومي تهران قرار عدم صلاحيت صادر نمايد ، قرار صادره از طرف چه شخصي و در چه مرجعي قابل اعتراض است ؟
چنانچه دادگاه ايراد به صلاحيت را بپذيرد ، آيا خوانده مي تواند به تصميم دادگاه اعتراض نمايديا خير ؟
آيا اظهارات خوانده در مورد فسخ قرارداد ، بدون اينكه از جانب وي دادخواستي تقديم شودقابل رسيدگي مي باشد يا خير ؟
( الف ) كه ساكن كرج است ، براي وصول مبلغ پنجاه ميليون ريال وجه دو فقره چك كه عهده بانك ملي شعبه تهران صادر شده است ، عليه ( ب ) كه او نيز در كرج سكونت دارد ، از طريق اداره اجراي ثبت تهران به صدور اجرائيه مبادرت كرده است . ( ب ) به شمامراجعه مي كند و اظهار مي دارد كه وجوه چكهاي موضوع اجرائيه را در حضور چند نفر شاهد به ( الف ) پرداخته است ولي ( الف ) به ادعاي مفقود شدن چكها از استرداد آنها به او خودداري نموده است و به شما وكالت مي دهد كه در ارتباط با اجرائيه صدره در دادگاه صالح اقامه دعوا كنيد و براي جلوگيري از عمليات اجرائي اداره اجراي ثبت و ممانعت از توقيف اموال او توسط آن اداره ، اقدامات قانوني لازم را به عمل آوريد . با توجه به مطالب فوق با استدلال و استناد به قانون پاسخ دهيد :
اولا : دادخواست خود را دركدام دادگاه و به طرفيت چه شخصي و با چه خواسته اي و به استناد چه مدركي مطرح مي كنيد ؟
ثانيا : بابت هزينه دادرسي چه مبلغ تمبر ابطال مي كنيد ؟ 



 
* آئين دادرسي كيفري اسفند۱۳۸۱

لطفا - چهار سوال ذيل پاسخ تشريحي و استدلالي دهيد مراجعه به مجموعه قوانين مجاز است - مدت زمان جهت اداي پاسخ جمعا دو ساعت تمام مي باشد .
سوال اول : در پرونده اي ل ي حسين باتهام تعليف غير مجاز ۶۰ راس گوسفند در مرتع ملي شده تحت تعقيب قرارمي گيردمتهم مرتبا به چراي غير مجاز گوسفندان خود در مرتع ملي اقرار مينمايد . صورت مجلس تنظيمي با مامورني اداره منابع طبيعي جنگلداري نيز دلالت آشكار بر ارتكاب بزه توسط متهم دارد . ضمن رسيدگي و قانوني دادخواست مطالبه ضرر و زيان از طرف اداره ذينفع تقديم دادگاه ميشود . دادگاه در مورد اتهام متهم به استناد ماده ۴۴ مكرر قانون جنگلها و بلحاظ جرم نمودن عمل حكم بر برائت صادر اعلام مينمايد . در مورد دادخواست مطالبه ضرر و زيان مستندا باقرار متهم حكم محكوميت متهم پرداخت وجه مورد ادعاي اداره جنگلداري صادر مينمايدبا تجديد نظر خواهي محكوم عليه مرجع تجديد نظر با دين استدلال كه : مستبط از مفهوم ماده ۱۲ قانون قانون آئين دارسي كيفري دادگاههاي عمومي و انقلاب اين است كه دادگاه در صورت محكوميت كيفري متهم ميتواند درباره زيان وي نيز او را محكوم نمايد راي بر درخواست اداره خواهان صادرمينمايد .
با تهيه معوقه فوق تشريح صورت مسئله فرضي در پاسخ مرقوم فرمائيد .
آيا راي دادگاه تجديد نظر استان بنظر شما صحيح است يا خير ؟
پاسخ خود را اعم در اينكه مثبت يا منفي باشد با توجه قانوني ارائه استدلال توام فرمائيد .
سوال دوم :
در پرونده اي متهمي باتهام حفاري غير مجاز تحت تعقيب قرار مي گيرد و با حكم قطعي مرجع قضائي به تحمل ۹۱ روز حبس تعزيري محكوم ميشود . اخطار دايره اجراي احكام دادگاه محكوم عليه جهت اجراي حكم حاضر ميشود مراتب نوشته كه در اخطار و ابلاغ ميشود كه چون وي نيز در مهلت قانوني محكوم عليه را مغرفي نمي نمايد دستور ضبط وثيقه صادر و دادگاه نيز دستور ضبط وثيقه را تاييد مينمايد . حكم صادره دادگاه نيز ( مبني بر تحمل ۹۱ روز حبس ، بموقع اجرا در مي آيد . اينك با توجه بماده ۱۴۰ قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و در اموركيفري در پاسخ مرقوم فرمائيد :
آيا با وجود اجراي دادنامه قطعي صادره صدور دستور ضبط وثيقه ، قانوني صحيح است يا خير
مافي قانوني و توجيهي نظر خود را همراه با استدلال مرقوم داريد .

سوال سوم
در پرونده اي ل ي حميدرضا - ب و عليرضا - د باتهام سرقت مهمات نظامي تحت تعقيب دادسراي ناظمي قرار مي گيرند پس در طي مراحل مقدماتي تحقيق و تعقيب پرونده با صدور كيفرخواست و مستندا بمواد ۶۷ و ۶۳ قانون مجازات نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به دادگاه ارسال مي گردد . دادگاه نظامي مستندا بماده ۱۷۳ قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري و باستدلال اينكه : از زمان وقوع جم بيش از ده سال تمام سپري شده است باعتبار حصور مرور زمان تعقيق قرار موقوفي تعقيب صادر و اعلام يمدارد . در پاسخ مرقوم داريد آيا نظر راي دادگاه نظامي صحيح است ياخير ؟
دلايل و مافي قانوني و توجيهي نظرخود را نيز منعكس فرمائيد .

سوال چهارم
در پروندهي اي ل ي عبدالرضا - د باتهام شرب خمر و ايراد جرح عمدي با چاقو منتهي نبوت ل ي حسن –ف - تحت تعقيب قرار مي گيرد پزشك قانوني با معاينه حسب مقتول علت مرك را پارگي قلب و خونريزي وسيع بعلت ورود جسم تيز و برنده اعلام كرده است . پس از تكميل تحقيقات و صدور كيفرخواست ( حادثه در زمانيكه دادسرا ها فعاليت قانوني داشته از اتفاق افتاده است ، موضوع در دادگاه كيفري يك ذيصلاح مطرح گرديده و دادگاه با توجه به نوع اتهام و اظهار عجز متهم از انتخاب و معرفي وكيل در اجراي ماده ۹ قانون تشكيل محاكم جنائي به تعييين وكيل تسخيري براي وي مساعدت نموده است پس از مداخله وكيل تسخثري و اعلام ختم رسيدگي از بزهكاري متهم ، مرتكب را باستناد صريح وي شرب خمر و جرع عمدي ، با چاقو و نظريه پزشك قانوني در مورد علت اصلي فوت به تحمل حد شرب خمر و قصاص نفس محكوم نموده است . وكيل تسخثري حكم صادره اعتراض نموده از پرونده وي تجديد نظر به شعبه ديوانعالي كشور ارجاع گرديده و شعبه مزبور به كيفيت زير اتخاذ تصميم نموده است .
« نظر به اينكه وكيل تسخيري فقط براي دفاع از موكل خود در دادگاه وكالت دارد پس از ختم رسيدگي وكالت » « خاتمه يافته و سمتي در پرونده ندارد . لذا اقراض ايشان قابل طرح نبوده و با رد تقاضي تجديد نظر خواه پرونده » « اعاده ميشود »
باعنايت به فوق اولا مرقوم فرمائيد : به نظر شما راي شعبه ديوان عالي كشور صحيح است يا خير
ثانيا : نظريه خود را در ارتباط با مواد ۱۸۵ – ۱۸۶ – ۱۸۷ قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مرقوم داريد - مافي قانوني و توجيهي نظريات خود را در هردو مرود منعكس فرمائيد . 




 
* ثبت وامور حسبي اسفند ۱۳۸۱

ثبت
درزمين داراي چند طبقه آپارتمان كه در مالكيت مشاعي چندنفرقراردارد براي تحصيل سند مالكيت تفكيمي ( بافرض قابليت افراز و تفكيك آن ) چنانچه يك يا بعض شركا همكاري و موافقت نداشته يا در دسترس نباشند ساير مالكين مشاع از نظر قانوني چه بايد بكنند . مراحل آنرا از ابتدا تا زمان تحصيل سند و مشخص شدن سهم افرازي هر مالك بطور مشخص توضيح دهيد .
اگر سند انتقال رسمي مال غير منقولي كه سابقه ثبت در دفتر املاك را دارد در دفترخانه اي بدون استعلام وضعيت ثبتي آن تنظيم شود و بعداز انتقال معلوم گردد ، ملك در رهن بانك بوده است راجع به معامله انجام شده از جهات زير توضيح داده شود :
الف - معالمله باطل است يا غير نافذ ( توجيه شود ) .
ب - در فرض غير نافذ بودن سند تنظيمي اعتبار سند رسمي را دارد يا عادي است ؟
سه مورد از مواردي كه باحكم دادگاه ممكن اسن سند مالكيت ابطال شود مختصراتوضيح دهيد .


امورحسبي
نحوه اقامه دعوي براي وصل بدهيهاي مالي متوفي در حالتهاي زير به تفكيك توضيح داده شود :
الف - فقدان ورثه
ب - مجهول بودن ورثه
ج - رد تركه توسط كل ورثه
د - رد تركه توسط بعض ورثه

۲ - اگر پدري كه ولايت فرزند صغير پنج ساله خود را منحصرا به عهده دارد محجور شود و بعداز دو سال از او رفع حجر گردد . توضيح دهيد در زمان حجر پدر و پس از رفع حجر او ، اداره امور صغير به عهده چه كسي خواهد بود .




 

 * حقوق تجارت

شركت باسئوليت محدود x به حكم دادگاه ورشكسته شده و اداره تصفيه امور ورشكستگي ، امر تصفيه آن را عهده دار گرديده و با اشخاص زير مواجه شده است :
۱ ) الف سفته اي در اختيار دارد كه يكي از سه نفر عضو هيات مديره شركت ، آن را به نام شركت صادر كرده و در سررسيد پرداخت نشده و نسبت به واخواست هم صورت نگرفته است . تقاضاي الف اين است كه اداره تصفيه وجه سفته را به او بپردازد .
۲ ) ب دارنده چكي است كه در وجه حامل صادر شده و امضاي دو تن از اعضاي هيات مديره و مهرشركت در ظهرآن ديده ميشود و ۲۰ روز بعداز تاريخ مندرج در چك ، به بانك محال عليه ارائه شده كه به علت عدم موجودي پرداخت نشده است . درخواست ب اين است كه در شمار غرماء قرارگيرد .
۳ ) ج چكي دارد كه شركت x صادر كرده است و در تاريخ سررسيد موچودي نداشته ، ليكن ج در مسافرت بوده و نتوانسته در آن تاريخ به بانك مراجعه كند و بعدا كه x ورشكسته شده پرداخت صورت نگرفته است . ادعاي ج اين است كه وجه آن چك كه هنوز در بانك موجود مي باشد متعلق به اوست و بايد به او داده شود و وي نبايد در غرماء وارد شود .
۴ ) د يكي از كاركنان اخراج شده شركت x است كه به حكم قطعي صادره به نفع او بايد غرامت ناشي از اخراج به او داده شود . ادعاي او اين است كه طبق قانون كار بايد به عنوان طلبكار ممتاز شناخته شود .
با توجه به قوانين موضوعه و اصول مسلم پذيرفته شده در حقوق تجارت ، مستدلا تشريح كنيد اداره تصفيه در مورد تقاضاهاي فوق الذكر چگونه بايد اتخاذ تصميم نمايد ؟ 




 
* حقوق مدني

به دوپرسش زير پاسخ دهيد :
يكم : شخصي در برابر وامي كه از بانك دريافت مي كند سهم خود را كه سه دانگ از ششدانگ يك قطعه زمين مشاع مي باشد در رهن بانك مي گزارد . چانچه مالكان اين ملك مشاع در خواست افراز آن را بنمايند ، آيا نيازي به جلب موافقت مرتهن ( بانك ) وجود دارد يا نه ؟ با استدلال حقوقي و ذكر مستندات قانوني پاسخ دهيد :
دوم : « الف » به موجب حكم قطعي به پرداخت دو ميليون تومان در حق « ب » محكوم شده است . مامور اجرا در مقام اجراي حكم ، دو تخته قالي منزل محكوم عليه را توقيف كرده است . « ج » با ارائه فاكتور خريد اين قالي ها كه دلالت بر آن دارد يكسال قبل آنها را از شركت سهامي فرش ايران كه شركت دولتي است خريداري كرده ، به عنوان شخص ثالث به اين توقيف اعتراض نموده است . با استدلال حقوقي و ذكر مستند قانوني پاسخ دهيد دادگاه در برابر اين اعتراض چه تصميمي بايد بگيرد . 



 
* حقوق جزا

لطفا به سوالات زير با استدلال و در حد خواسته شده پاسخ دهيد .
سوال اول - « الف » و « ب » متهمند به شركت در جرم « سوء استفاده از سفيد مهر » موضوع ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامي و « ج » متهم است به معاونت در جرم فوق با « الف » و « ب » محل وقوع جرم تهران و تاريخ آن مهرماه ۱۳۸۰ بوده است .
در بررسي سوابق متهمان در دادگاه مشخص ميشود كه « الف » و « ب » هر دو قبلا به همين اتهام در سال ۱۳۷۶ تحت تعقيب قرار گرفته اند كه دادگاه در ارديبهشت ماه ۱۳۷۶ « الف » را به ۱۸ ماه و « ب » را به ۱۲ ماه حبس تعزيري محكوم كرده است كه « الف » پس از تحمل ۱۰ ماه از حبس خود درخواست آزادي مشروط كرده كه با اين آزادي به مدت دو سال مواقت شده و در بهمن ۷۶ آزاد و در بهمن ۱۳۷۸ آزادي اول قطعي گرديده است .
اما « ج » قبلا و در آبان ۱۳۷۷ به عنوان « ورشكسته به تقلب » موضوع ماده ۶۷۰ قانون مجازات اسلامي به مجازات حبس به مدت ۱۸ ماه محكوم شده كه محكوميت در همان تاريخ قطعي اما تا اجراي جرم اخير ( معاون با الف و ب در جرم سوء استفاده از سفيد مهر ) به دليل عدم دسترسي قبلي به او اجرا نشده است .
در دادگاه كه در آبانماه ۱۳۸۰ تشكيل شده وكلاي « الف » و « ب » درخواست تعليق اجراي مجازات موكلين خود را زا دادگاه مي نمايند و وكيل « ب » نظر دادگاه را مبني بر اينكه « ب » مرتكب تكرار جرم گرديده رد مي كند . وكيل « ج » نيز با استناد به مرور زمان درخواست موقوفي تعقيب اجراي مجازات قبلي و تخفيف كيفر جرم اخير در صورت محكوميت و تبديل آن را به جزاي نقدي مي نمايد .
با توجه به مساله بالا پاسخ دهيد :
سوال اول :
اولا - استدلال وكلاي مدافع در مورد تكرار جرم و مرور زمان صحيح است يا خير و درخواست آنها از دادگاه مبني بر تعليق ، تخفيف و تبديل مجازات مورد قبول قرار ميگيرد يا نه ؟ ( حداكثر پاسخ دوازده سطر )
ثانيا - حداكثر در هشت سطر ماده ۶۷۳ مجازات اسلامي را تجزيه و تحليل كنيد .

سوال دوم - آقاي حسن . . . به شما مراجعه و اعلامي ميكند كه كتابي در زمينه پرورش گياهان گلخانهاي تاليف و منتشر كرده است كه ظرف ۳ سال از انتشار ناياب شده است . حال آقاي تقي اين كتاب را بدون اذن و اجازه وي چاپ افست كرده و منتشر نموده است . لطفا به سوالات ذيل پاسخ دهيد و مستند قانوني پاسخ را هم بيان فرماييد :
۱ - آيا آقاي حسن حق قابل دفاع و حمايتي دارد ؟
۲ - آيا عمل آقاي تقي جرم است ؟ اگر هست مجازاتش چيست ؟
۳ - اگر اين كتاب را شركت نشر ج با مديريت آقاي تقي چاپ كرده باشد تكليف چيست ؟
۴ - تكليف خسارت وارده به آقاي حسن در فرضي كه مرتكب شخص تقي باشد و در حالتي كه كتاب را شركت ج با مديريت تقي چاپ كرده باشد چيست ؟
۵ - آيا براي جلوگيري از بخش اين كتابها كاري ميتوان كرد ؟
توجه فرماييد كه پاسخ هريك از شقوق سوال دوم بيش از حداكثر ۲ سطر نيست .

ماده ۶۷۳ – هر كس از سفيد مهر يا سفيد امضايي كه به او سپرده شده است يا به هر طريق بدست اورده سوء استفاده نمايد به يك تا سه سال حبس محكوم خواهد شد .
ماده ۶۷۰ – كساني كه به عنوان ورشكستگي به تقلب محكوم ميشوند به مجازات حبس از يك تا پنج سال محكوم خواهند شد . 




 
* آئين دادرسي مدني


۱ - چگونه ممكن است حكم دادگاه تجديد نظر غيابي باشد ؟
۲ - وجوه اشتراك و تفاوت اعتراض ثالث و اعاده دادرسي كدام است ؟ توضيح دهيد ؟
۳ - پيمانكار دعوائي به طرفيت كارفرما به خواسته صدور دستور موقت به جلوگيري از پرداخت ضمانت نامه بانكي مطرح نموده است و دادگاه نيز صدور دستور موقت را موكول به توديع معادل ۲۵% از مبلغ ضمانت نامه بانكي كرده است . اولا - شما به عنوان وكيل پيمانكار ( مدعي ) مي توانيد از دادگاه درخواست نمائيد به جاي وجه نقد مال ( منقول يا غير منقول ) را بابت خسارات احتمالي خوانده قبول نمايد چرا ؟ ثانيا - بعداز توديع خسارات احتمالي و صدور حكم نهائي به بي حقي خواهان ، اگر شما وكيل كارفرما ( خوانده ) باشيد براي مطالبه خسارات وارده به موكل خود با چه شرايطي تقاضاي خود را مطرح مي نمائيد ( آيا با درخواست و يا با تقديم دادخواست و پرداخت هزينه دادرسي و طي تشريفات )
۴ - ( الف ) - كه در تهران سكونت دارد از ( ب ) كه تاجر و مقيم اصفهان است مقداري كالا به ارزش يكصد و بست ميليون ريال مي خرد و بابت ثمن معامله يك فقره سفته به مبلغ مذكور در وجه او صادر مي كند . در اين ارتباط قراردادي بين طرفين تظيم و انجام معامله در اصفهان و مشخصات سفته مورد اشاره در آن درج مي شود . اما وجه سفته در سررسيد پرداخت نمي شود و ( ب ) پس از واخواست سفته ، به استناد تصاوير مصدق قرارداد تظيمي و سفته مذكور و واخواست نامه ، در دادگاه عمومي اصفهان دادخواست مي دهد و ضمن درخواست صدور قرارتامين خواسته ، تقاضاي محكوميت ( الف ) را به پرداخت وجه سفته مي نمايد . دادگاه در وقت فوق العاده قرار تامين خواسته صادر و با تعيين وقت طرفين را براي رسيدگي دعوت مي كند . خوانده لايحه اي به دادگاه تقديم و به قرار تامين خواسته اعتراض و از اين نظر كه مقيم تهران مي باشد به صلاحيت دادگاه ايراد مي كند و در ماهيت دعوا اظهار مي دارد كه چون ( ب ) كالاي مورد معامله را تحويل نداده است او قرار دارد منعقده را فسخ و مراتب را به نامبرده اعلام كرده است و بر اين اساس تقاضاي رد دعواي خواهان را ميكند . با توجه به مراتب فوق به سوالات زير با استدلال و استناد و به قانون پاسخ دهيد :
۱ ) ايراد خوانده به صلاحيت دادگاه وارد است يا خير ؟
۲ ) چنانچه دادگاه ايراد خوانده را در مورد صلاحيت بپذيرد و به اعتبار صلاحيت دادگاه عمومي تهران قرار عدم صلاحيت صادر نمايد ، قرار صادره از طرف چه شخصي و در چه مرجعي قابل اعتراض است ؟
۳ ) چنانچه دادگاه ايراد به صلاحيت را بپذيرد ، آيا خوانده مي تواند به تصميم دادگاه اعتراض نمايديا خير ؟
۴ ) آيا اظهارات خوانده در مورد فسخ قرارداد ، بدون اينكه از جانب وي دادخواستي تقديم شود قابل رسيدگي مي باشد يا خير ؟
۵ - ( الف ) كه ساكن كرج است ، براي وصول مبلغ پنجاه ميليون ريال وجه دو فقره چك كه عهده بانك ملي شعبه تهران صادر شده است ، عليه ( ب ) كه او نيز در كرج سكونت دارد ، از طريق اداره اجراي ثبت تهران به صدور اجرائيه مبادرت كرده است . ( ب ) به شمامراجعه مي كند و اظهار مي دارد كه وجوه چكهاي موضوع اجرائيه را در حضور چند نفر شاهد به ( الف ) پرداخته است ولي ( الف ) به ادعاي مفقود شدن چكها از استرداد آنها به او خودداري نموده است و به شما وكالت مي دهد كه در ارتباط با اجرائيه صادره در دادگاه صالح اقامه دعوا كنيد و براي جلوگيري از عمليات اجرائي اداره اجراي ثبت و ممانعت از توقيف اموال او توسط آن اداره ، اقدامات قانوني لازم را به عمل آوريد . با توجه به مطالب فوق با استدلال و استناد به قانون پاسخ دهيد :
اولا : دادخواست خود را دركدام دادگاه و به طرفيت چه شخصي و با چه خواسته اي و به استناد چه مدركي مطرح مي كنيد ؟
ثانيا : بابت هزينه دادرسي چه مبلغ تمبر ابطال مي كنيد ؟ 




 
* آئين دادرسي كيفري

لطفا چهار سوال ذيل پاسخ تشريحي و استدلالي دهيد مراجعه به مجموعه قوانين مجاز است . مدت زمان جهت اداي پاسخ جمعا دو ساعت تمام مي باشد .
سوال اول :
در پرونده اي آقاي حسين الف - باتهام تعليف غير مجاز ۶۰ راس گوسفند در مرتع ملي شده تحت تعقيب قرارمي گيرد متهم مرتبا به چراي غير مجاز گوسفندان خود در مرتع ملي اقرار مينمايد . صورت مجلس تنظيمي ماموران اداره منابع طبيعي جنگلداري نيز دلالت آشكار بر ارتكاب بزه توسط متهم دارد . ضمن رسيدگي و در فرجه قانوني دادخواست مطالبه ضرر و زيان از طرف اداره ذينفع تقديم دادگاه ميشود . دادگاه در مورد اتهام متهم به استناد ماده ۴۴ مكرر قانون جنگلها و بلحاظ جرم نبودن عمل ، حكم بر برائت صادر اعلام مينمايد . در مورد دادخواست مطالبه ضرر و زيان مستندا باقرار متهم حكم محكوميت متهم پرداخت وجه مورد ادعاي اداره جنگلداري صادر مينمايد با تجديد نظر خواهي محكوم عليه مرجع تجديد نظر با اين استدلال كه : مستبط از مفهوم ماده ۱۲ قانون آئين دارسي كيفري دادگاههاي عمومي و انقلاب اين است كه دادگاه در صورت محكوميت كيفري متهم ميتواند درباره زيان مادي وي نيز او را محكوم نمايد راي بر درخواست اداره خواهان صادر مينمايد .
با تهيه مقدمه فوق تشريح صورت مسئله فرضي در پاسخ مرقوم فرمائيد .
آيا راي دادگاه تجديد نظر استان بنظر شما صحيح است يا خير ؟
پاسخ خود را اعم از اينكه مثبت يا منفي باشد با توجه به مباني قانوني ارائه استدلال توام فرمائيد .
سوال دوم :
در پرونده اي متهمي باتهام حفاري غير مجاز تحت تعقيب قرار مي گيرد و با حكم قطعي مرجع قضائي به تحمل ۹۱ روز حبس تعزيري محكوم ميشود . با اخطار دايره اجراي احكام دادگاه ، محكوم عليه جهت اجراي حكم حاضر نميشود . مراتب ( به ) وثيقه گذار اخطار و ابلاغ ميشود كه چون وي نيز در مهلت قانوني محكوم عليه را معرفي نمينمايد دستور ضبط وثيقه صادر و دادگاه نيز دستور ضبط وثيقه را تاييد مينمايد . حكم صادره دادگاه نيز ( مبني بر تحمل ۹۱ روز حبس ) بموقع اجرا در مي آيد . اينك با توجه بماده ۱۴۰ قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در اموركيفري در پاسخ مرقوم فرمائيد :
آيا با وجود اجراي دادنامه قطعي صادره ، صدور دستور ضبط وثيقه ، قانوني صحيح است يا خير ؟
مباني قانوني و توجيهي نظر خود را همراه با استدلال مرقوم داريد .

سوال سوم
در پروندهاي آقاي حميدرضا - ب و عليرضا - د باتهام سرقت مهمات نظامي تحت تعقيب دادسراي نظامي قرار ميگيرند . سپس در طي مراحل مقدماتي تحقيق و تعقيب پروندهها با صدور كيفرخواست و مستندا بمواد ۶۷ و ۶۳ قانون مجازات نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به دادگاه ارسال مي گردد . دادگاه نظامي مستندا بماده ۱۷۳ قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري و باستدلال اينكه : از زمان وقوع جرم بيش از ده سال تمام سپري شده است باعتبار حصول مرور زمان تعقيب قرار موقوفي تعقيب صادر و اعلام ميدارد . در پاسخ مرقوم داريد
آيا نظر راي دادگاه نظامي صحيح است ياخير ؟
دلايل و مباني قانوني و توجيهي نظر خود را نيز منعكس فرمائيد .

سوال چهارم
در پروندهاي آقاي عبدالرضا - د باتهام شرب خمر و ايراد جرح عمدي با چاقو منتهي بفوت آقاي حسن – ف تحت تعقيب قرار مي گيرد پزشك قانوني با معاينه جسد مقتول علت مرگ را پارگي قلب و خونريزي وسيع بعلت ورود جسم تيز و برنده ، اعلام كرده است . پس از تكميل تحقيقات و صدور كيفرخواست ( حادثه در زمانيكه دادسراها فعاليت قانوني داشته اتفاق افتاده است ) موضوع در دادگاه كيفري يك ذيصلاح مطرح گرديده و دادگاه با توجه به نوع اتهام و اظهار عجز متهم از انتخاب و معرفي وكيل در اجراي ماده ۹ قانون تشكيل محاكم جنائي به تعيين وكيل تسخيري براي وي مساعدت نموده است پس از مداخله وكيل تسخيري و اعلام ختم رسيدگي از بزهكاري متهم ، مرتكب را باستناد اقارير صريح وي بشرب خمر و ايراد جرح عمدي با چاقو و نظريه پزشك قانوني در مورد علت اصلي فوت به تحمل حد شرب خمر و قصاص نفس محكوم نموده است . وكيل تسخيري بحكم صادره اعتراض نموده از پرونده وي تجديدنظر به شعبه ديوانعالي كشور ارجاع گرديده و شعبه مزبور به كيفيت زير اتخاذ تصميم نموده است .
« نظر به اينكه وكيل تسخيري فقط براي دفاع از موكل خود در دادگاه وكالت دارد پس از ختم رسيدگي وكالت او خاتمه يافته و سمتي در پرونده ندارد . لذا اعتراض ايشان قابل طرح نبوده و با رد تقاضاي تجديد نظر خواه پرونده اعاده ميشود »
باعنايت به مقدمه فوق :
اولا : مرقوم فرمائيد : به نظر شما راي شعبه ديوان عالي كشور صحيح است يا خير ؟
ثانيا : نظريه خود را در ارتباط با مواد ۱۸۵ – ۱۸۶ – ۱۸۷ قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مرقوم داريد .
مباني قانوني و توجيهي نظريات خود را در هر دو مرود منعكس فرمائيد . 




 
* حقوق ثبت

۱ ) درزمين داراي چند طبقه آپارتمان كه در مالكيت مشاعي چند نفرقراردارد براي تحصيل سند مالكيت تفكيكي ( بافرض قابليت افراز و تفكيك آن ) چنانچه يك يا بعضي شركا همكاري و موافقت نداشته يا در دسترس نباشند ، ساير مالكين مشاع از نظر قانوني چه بايد بكنند . مراحل آنرا از ابتدا تا زمان تحصيل سند و مشخص شدن سهم افرازي هر مالك بطور مشخص توضيح دهيد .
۲ ) اگر سند انتقال رسمي مال غير منقولي كه سابقه ثبت در دفتر املاك را دارد در دفترخانهاي بدون استعلام وضعيت ثبتي آن تنظيم شود و بعداز انتقال معلوم گردد ، ملك در رهن بانك بوده است ، راجع به معامله انجام شده از جهات زير توضيح داده شود :
الف - معالمله باطل است يا غير نافذ ( توجيه شود ) .
ب - در فرض غير نافذ بودن سند تنظيمي ، اعتبار سند رسمي را دارد يا عادي است ؟
سه مورد از مواردي كه باحكم دادگاه ممكن اسن سند مالكيت ابطال شود
۳ ) سه مورد از مواردي كه با حكم دادگاه ممكن است سند مالكيت ابطال شود مختصرا توضيح دهيد . 



 
* امورحسبي

۱ ) نحوه اقامه دعوي براي وصل بدهيهاي مالي متوفي در حالتهاي زير به تفكيك توضيح داده شود :
الف - فقدان ورثه
ب - مجهول بودن ورثه
ج - رد تركه توسط كل ورثه
د - رد تركه توسط بعض ورثه
۲ - اگر پدري كه ولايت فرزند صغير پنج ساله خود را منحصرا به عهده دارد محجور شود و بعد از دو سال از او رفع حجر گردد . توضيح دهيد در زمان حجر پدر و پس از رفع حجر او ، اداره امور صغير به عهده چه كسي خواهد بود .

مدیریت بازدید : 369 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

 * آئين دادرسي كيفري آبان ۱۳۸۰

اختبار آئين دادرسي كيفري نوبت دوم سال ۱۳۸۰
كانون وكلاي دادگستري مركز
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - بر اثر اعلام جرم وزارت راه و ترابري ، حسن باتهام تصرف غيرقانوني در اموال دولتي تحت تعقيب مقامات قضائي واقع و در مورد وي قرار وثيقه بمبلغ پانصد ميليون ريال صادر ميگردد . پس از صدور فرار ، جعفر با رعايت تشريفات قانوني خانه خود را بمبلغ قرار ، بوثيقه ميگذارد .
چون حسن با وجود احضار ، نزد مقام قضائي حاضر نميگردد دادگاه به جعفر ( وثيقه گذار ) اخطار مينمايد ظرف بيست روز متهم را تسليم نمايد و الا طبق مقررات نسبت به اخذ وثيقه اقدام خواهد شد . پس از ابلاغ قانوني اخطاريه ، همسر جعفر با تقديم گواهي فوت و گواهي انحصار وراثت اعلام ميدارد كه جعفر مدتها قبل از ابلاغ اخطاريه فوت كرده . متعاقباً دادگاه به وراث متوفي اخطار مينمايد چنانچه نسبت به معرفي متهم ظرف بيست روز اقدام ننمايند وثيقه ضبط خواهد شد . در اين وضيت وراث متوفي قبل از انقضاء مهلت بيست روز بشمار مراجعه و بعلت عجز از معرفي حسن درخواست مينمايند وكالت نامبردگان را پذيرا شده و اقدامات لازم قانوني جهت فك وثيقه معمول داريد .
حاليكه چنانچه شما وكالت وراث را مي پذيريد اقدامات خود را مشروحاً و مستنداً به قانون بيان ، و در صورت عدم قوبل وكالت دلايل خود را در تاييد نظر دادگاه مستدلاً و با ذكر مواد قانوني بيان نمائيد . بارم ۶ نمره
سئوال دوم ”يك فرد نظام با درجه سرلشگري كه فرماندهي يكي از سازمانهاي نظامي را در آبادان بعهده دارد در ايام تعطيلات نوروزي بعلت تخلف از مقررات راهنمائي و رانندگي با يك نفر عابر پياده مقيم اصفهان كه براي استفاده از تعطيلات به آبادان سفر كرده بود تصادف و منجر به مصدوميت و مجروحيت شديد او ميشود . مجروح در بيمارستان آبادان بستري ، پس از مداواي اوليه بعلت شدت جراحات و صدمات جهت ادامه مداوا به تهران منتقل ميگردد . مصدوم كه پس از مدتي دچار نقص عضو گرديده از شما درخواست مينمايد با قبول وكالت از نامبرده نسبت به اعلام شكايت كيفري بر عليه فرد نظامي ياد شده اقدام نمائيد .
حاليه شما بعنوان وكيل براي طرح دعوي اولا به كدام مرجع قضائي ( نظامي يا عمومي )
ثانيا در كدام شهرستان ( تهران ، اصفهان ، آبادان ) اقامه دعوي مينمايد ؟
دلايل خود را مستدلا و مستندا به مواد قانوني بيان فرمائيد . بارم ۷ نمره

سوال سوم – متهمي بعلت ارتكاب قتل غير عمدي ناشي از رانندگي با وسيله نقليه به مجازات حبس و پرداخت ديه مقرر محكوم و حكم قطعي شده و به دايره احكام ارسال گرديده است . محكوم عليه شخصا با مراجعه به قاضي اجراي احكام و پرداخت ديه مندرج در حكم بمنظور پرداخت به اولياء دم ، در مورد اجراي حكم حبس با ارائه دلائل قانع كننده بعلت لزوم شركت در مراسم عقد ازدواج خود كه مقدمات و تاريخ آن قبل از قطعيت حكم فراهم گرديده بمدت ۱۰ روز درخواست مهلت مينمايد . قاضي اجراي احكام درخواست محكوم عليه را بدادگاه صادر كننده جهت كسب تكليف ارسال ميدارد . دادگاه با توجه باينكه محكوم عليه در مراحل رسيدگي براي آزادي خود وثيقه كافي سپرده است ، درخواست او را پذيرفته و بمدت يك هفته به او مهلت ميدهد تا قاضي اجراي احكام با اخذ تعهد از محكوم عليه مبني بر اينكه در پايان مهلت شخصا براي تحمل مجازات خود را به نيروي انتظامي معرفي كند او را آزاد نمايد .
بنظر شما قاضي اجراي احكام و دادگاه در تصميم خود و اعطاي مهلت به محكوم عليه مرتكب تخلف قضائي شده اند يا خير ؟ نظر خود را مستدلا بيان نمائيد . بارم ۷ نمره 




 
* حقوق جزا آبان ۱۳۸۰

اختبار درس حقوق جزاي عمومي و اختصاصي كانون مركز ، آبان ۱۳۸۰
۱ - سوال حقوق جزاي عمومي
بخش اول ماده ۴۸ قانون مجازات اسلامي كه در باره تكرار جرم است مي گويد : « چنانچه بعد از اجراي حكم مجددا مرتكب جرم قابل تعزير گردد . . . » تبصره ماده مذبور مي گويد : « هر گاه حين صدور حكم محكوميت هاي سابق مجرم معلوم نباشد و بعدا معلوم شود . . . » ظاهرا بين ماده و تبصره آن تعارض وجود دارد . ماده شرط تحقق ( تكرار جرم ) را اجراي حكم محكوميت اول مي داند در حالي كه تبصره در مقام بيان حكم محكوميت سابق است و كاري به اجراي آن ندارد . نظر شما در اين باره چيست ؟ آيا بين ماده و تبصره تعارض وجود دارد يا خير ؟ اگر وجود ندارد دليل يا دلائل توجيهي آن را بيان كنيد و اگر قائل به تعارض هستيد راه حل رفع تعارض را بيان نمائيد . نمره ۵
۲ - سوال حقوق جزاي اختصاصي
رضا بدون داشتن پروانه وكالت دادگستري خود را وكيل دادگستري معرفي كرده و با تنظيم وكالتنامه از آقاي محسني در دادگاه عمومي تهران حاضر شده و به دفاع از حقوق محسني پرداخته و مبلغ ده ميليون ريال حق الوكاله دريافت داشته است . كانون وكلاي دادگستري در مقام شكايت از آقاي رضا بر آمده و وي را تحت تعقيب قرار داده است . دادگاه عمومي تهران به موضوع رسيدگي كرده و با توجه به دلائل موجود از جمله اقرار متهم آقاي رضا را به استناد ماده ۵۵ قانون وكالت وي را به ۶ ماه حبس تعزيري محكوم كرده و مقرر داشته كه مبلغ ده ميليون ريال به صندوق دولت واريز نمايد . شما اين راي را به نقد حقوقي درآوريد و در فرض اثبات دلائل جرم اعلام داريد راي دادگاه در مورد محكوميت رضا به پرداخت مبلغ ده ميليون ريال به خزانه عمومي درست است يا نه ؟ در صورت درستي راي دلائل درستي آن را بيان كنيد و در صورتيكه راي دادگاه را نادرست مي دانيد دلائل نادرستي آن را بيان كيند . نمره ۵
۳ - سوال مشترك حقوق جزاي عمومي و اختصاصي
سه نفر از متهمين كه دو نفر از آنها وكيل دادگستري هستند به اتهام شركت در افترا و نشر اكاذيب موضوع مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامي تحت تعقيب قرار گرفته اند دادگاه به موضوع رسيدگي و سرانجام حكم محكوميت هر سه نفر را صادر كرده است . راي دادگاه با حذف اسامي متهمين به شرح ذيل است :
( . . . و با توجه و عنايت دقيق به اظهارات و دفاعيات و اقارير و اعترافات صريح و ضمني مهمان در تمامي مراحل تحقيقات مقدماتي و دادرسي و اظهارات و لوايح وكلاي محترم شكات و متهمان و غير موجه دانستن دفاعيات متهمان و وكلاي محترم آنها بزه هاي انتسابي شركت در ايراد افترا و نشر اكاذيب و با رعايت مواد ۴۶ و ۴۸ قانون مذكور آقاي . . . با توجه به سابقه محكوميت قطعي قبلي به تحمل ۲ سال حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي در زندان يزد و به صورت تبعيد ( به استناد ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامي ) و دو نفر ديگر ( كه وكيل دادگستري هستند ) را هر يك به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي محكوم و ممنوعيت دو نفر وكيل دادگستري را به مدت ۵ سال از شغل وكالت صادر و اعلام مي نمايد . دادگاه با توجه به ملاحظه وضع اجتماعي و سوابق زندگي و اوضاع و احوالي كه دو نفر متهم مرتكب شده اند و با حصول شرايط مندرج در قسمت الف ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامي و به استناد و رعايت مواد ۲۵ و ۲۷ و ۲۸ و ۲۲ قانون مجازات اسلامي قرار تعليق مجازات ( حبس تعزيري ) دو نفر اخير ( وكلاي دادگستري ) به مدت ۴ سال صادر و اعلام مي نمايد تا چنانچه متهمان مذكور در طول مدت ۴ سال مرتكب جرائم مزيور و يا جرائم مستوجب محكوميت مذكور در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامي نشوند ، محكوميت فوق الذكر بلااثر گردد . راي ظرف مدت ۲۰ روز بعد از ابلاغ قابل تجديد نظر خواهي است . )
اينك شما راي دادگاه را به نقد حقوقي درآوريد و اعلام داريد آيا راي دادگاه با توجه به مواد استنادي درست صادر شده است يا خير ؟ درصورتيكه درستي راي دادگاه به نظر شما محرز است دلائل درستي آن را بيان داريد و در صورتيكه راي دادگاه به نظر شما نادرست است موارد نادرستي آن را بيان نمايد . نمره ۱۰ 




 
* حقوق مدني آبان ۱۳۸۰

اختبار حقوق مدني نوبت دوم سال ۱۳۸۰
كانون وكلاي دادگستري مركز
سئوال اول « قيمت واقعي اتومبيلي در بازار مبلغ يكصد و چهل ميليون ريال است . مالك بدون اطلاع از اين قيمت ، اتومبيل خود را بمبلغ يكصد ميليون ريال بيكي از بنگاههاي معاملات اتومبيل به بيع قطعي فروخته و تمام ثمن را دريافت و اتومبيل را نيز تسليم خريدار كرده است . خريدار روز بعد اتومبيل را به قيمت واقعي يعني بمبلغ يكصد و چهل ميليون ريال به ديگري ميفروشد و اتومبيل را به خريدار جديد ضمن صورتجلسه اي تحويل ميدهد . مالك اوليه بمحض اطلاع از معامله اخير به غبن فاحش خود در معامله واقف شده و فوراً بشما مراجعه تا بعنوان وكيل او بطرح دعوي پرداخته و از مقام قضائي بخواهيد ، ضمن ممانعت از نقل و انتقال بعدي اتومبيل حكم محكوميت خريدار دوم را به رد اتومبيل كه در اختيار او موجود است صادر نمايد . چنانچه درخواست مالك اتومبيل ( فروشنده اول ) را موجه و قانوني ميدانيد چه اقداماتي را انجام ميدهيد ؟ دلايل خود را ذكر كنيد ، در غيراينصورت استدلال شما چيست ؟ بارم ۶ نمره
سوال دوم ”صاحب يك باشگاه سواركاري بشرح دادخواستي كه به دادگاه عمومي تقديم نموده توضيح داده است“ خوانده كه يكي از سواركاران ماهر باشگاه است با استفاده از يكي از بهترين اسبان تيزرو متعلق به باشگاه مخفيانه و بدون اطلاع باشگاه در مسابقه اسب دواني شركت كرده و موفق به دريافت مبلغ پنجاه ميليون ريال جايزه اول اين مسابقه شده است . خواهان ( مالك اسب ) مدعي است اين جايزه تماماً متعلق اوست و از دادگاه صدور حكم بر محكوميت سواركار را بپرداخت مبلغ پنجاه ميليون ريال را بنفع خود درخواست نموده است . شما صدور چه حكمي را در اين دعوي قانوني ميدانيد و استدلال شما در توجيه آن حكم چيست ؟ بارم ۶ نمره
سئوال سوم ”مبايعه نامه اي بشمنا از جانب خريدار بمنظور تقديم دادخواست بخواسته الزام فروشنده به تنظيم سند رسمي انتقال مورد معامله ارائه ميشود كه منحصراً شامل اين عبارات است“ فروشنده - الف - خريدار - ب - مورد معامله ششدانگ يك باب خانه بپلاك ثبتي شماره ۱۸۱۰/۳۵۱ كه برويت خريدار رسيده است .
قيمت - مبلغ دويست ميليون ريال كه مبلغ شصت ميليون ريال آن بعنوان بيعانه به فروشنده پرداخت و مقرر شد كه بقيه ثمن مورد معامله در تاريخ ۱/۵/۸۰ همزمان با تنظيم سند انتقال قطعي در دفترخانه شماره ۳۲ اسناد رسمي بفروشنده پرداخت و خانه مورد معامله نيز در همان تاريخ تخليه و تحويل خريدار شود . بسئوالات زير با دقت پاسخ دهيد“
۱ - بمنظور اينكه در آينده در پيشبرد دعوي با هيچ مانع قانوني مواجه نشويد چه اموري را بايد پيش بيني كنيد و چه نوع اطلاعاتي را از خريدار كسب نمائيد و نيز هو اقدامي را كه قبل از طرح دعوي لازم است بيان كنيد ؟ بارم ۴ نمره
۲ - موكل از شما انتظار دارد دعوي را چنان با دقت و بنحوي اقامه كنيد كه در آينده بطرح دعواي ديگري نياز نداشته باشد در اينصورت خواسته يا خواسته هاي شما چه اموري خواهد بود ؟ بارم ۴ نمره 




 
* آئين دادرسي مدني آبان ۱۳۸۰

بسوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد :
سوال ۱ - در اختلافي كه بين فروشنده و خريدار يك قطعه زمين حادث گرديده ، موضوع در دادگاه حقوقي مطرح و پس از چندين جلسه رسيدگي منتهي به نظم سازمان در كلانتري محمل شده ، كه با ارائه شناسنامه تنظيمي دادگاه ، راي به سقط دعوا صادر گرديده است : فروشنده از اين تصميم دادگاه تجديد نظرخواهي كرده و انگيزه تجديدنظرخواهي خود را عدم ايفاء تعهد خريدار به پرداخت وجه مورد توافق ذكر نموده است . و براي اثبات دعواي خود به آميان كرده كه تجديد نظر با توجه به سازشنامه و قبول ضمني آن در ظرف فروشنده ( خواهان ) راي بون تاييد نموده است حال شما بگوييد دادگاه تجديدنظر چگونه و با چه استدلالي راي صادره را تاييد و استدلال شما در مورد تاييد دادگاه بر كدام مباني قانوني استوار است و در صورت عدم قبول راي تجديدنظر دلائل مخالف خود را بيان داريد . ( بارم ۸ نمره )
سوال ۲ - چنانچه در دعوائي كه بنا بدرخواست طرفين آن در دادگاه ، ارجاع امر بداوري داور مرخصي الطرفين گرديده ، و طرفين حق اعتراض خود را نسبت به راي داور ساقط كرده اند ، داور انتخابي طرفين در مهلت قانوني راي مورد صادره و بدادگاه تسليم داشته است . كه تامين مذكور مورد قبول يكي از طرفين دعوا قرار نگرفته است . با توجه باينكه طرفين حق اعتراض خود را ساقط كرده اند . بنظر شما طرف معترض مي تواند قانوناً اعتراض خود را مطرح نمايد يا خير و در چه صورت مثبت بودن به كدام مرجع بايد اعتراض خود را تسليم نموده و شما چيست . در صورت منفي بودن پاسخ ، دلائل خود را مستدلاً بيان داريد و نهايتاً اعلام داريد آيا رجايست ماده ۳۲۶ قانون آئين دادرسي مدني و تبصره آن قابليت اجرا دارد يا نه ؟ ( بارم ۶ نمره )
سوال ۳ - در دعواي اختلاف مالكيت يك نفر و تعدادي از اهالي يك منطقه كه نامبرده ۵۰ مقصر مي باشند ، خواهان با استناد به ماده ۷۳ قانون آئين دادرسي مدني كه تعرز خواندگان را از طريق ابلاغ در درخواست معمولي و الباقي را از طريق روزنامه دعوت برسيدگي كرده است . در جلسه رسيدگي وكيل احراز خواندگان ايراد نموده ، با توجه باينكه اغلب خواندگان داراي سوابق و پرونده قبلي و نشاني و اقامتگاه معلوم بودند : خواهان مي بايست بقيه خواندگان را از طريق استخراج اقامتگاه آ‎نان از پرونده هاي دستي دعوت مي نمود . چون اين عمل انجام نگرفته است قانوناً جلسه رسيدگي موجه نبوده و نهايتاً تقاضاي صدور قرار ابطال دادخواست را كرده با توجه به مفاد ماده ۷۴ قانون مذكور و ايراد وكيل احراز خواندگان در مورد عدم قبول ابلاغ اغلب خواندگان از طريق درج آگهي در روزنامه ، مستدلاً بيان داريد كه او شما ايراد وكيل احراز خواندگان موجه مي باشد يا خير و دادگاه در مورد اين ايراد چه تصميم مقبول بايد اتخاذ نمايد . ( بارم ۶ نمره ) 




 
* ثبت و امور حسبي آبان ۱۳۸۰

سوالات ثبت و امور حسبي اختبار دوم سال ۱۳۸۰
پاسخ سوالات زير را بطور خلاصه و مستدل در چهارچوب خود سوال بيان داريد :
سوال اول - ملكي با مساحت مشخص از طرف دو شريك بالمناصفه تقاضاي ثبت شده ، يكي از شركاء در حين انجام تشريفات مقدماتي ثبت سهام مالكانه خود را بدون استعلام از ثبت بشريك ديگر فروخت ولي خلاصه معامله به اداره ثبت ، تسليم نشد و اداره ثبت دو فقره سند ( هر يك سه دانگ ) براي مالكين مشاعي صادر كرد و سپس شريك فروشنده ، همان سهام مالكيت فروخته شده را با سند عادي تصديق امضاء شده از خريدار ( شريك خود ) اجاره ۴ ساله مي نمايد و بعداً در اثر فوت خريدار ، از طرف ورثه او ( شريك خريدار ) ادعاي مالكيت كل زمين ميگردد حال شما بگوئيد اولاً طبق ماده ۲۴ قانون ثبت بعد از صدور سند مالكيت هيچگونه اعتراضي پذيرفته نمي شود آيا امكان احقاق حق براي خريدار نسبت به كل زمين وجود دارد يا نه و اگر پاسخ شما مثبت است با چه استدلال و در كدام مرجع احقاق حق مي نمائيد . ثانياً : تنظيم اجاره نامه و تصديق امضاء آن از طرف سردفتر تخلف انتظامي سردفتر محسوب ميشود يا خير ؟ ( بارم ۸ نمره )
سوال دوم - بستانكاري عليه احمد اجرائيه اي دائر به مطالبات رسمي خود صادر كرده كه منجر به توقيف و بازداشت سرقفلي يكي از مغازه هاي بدهكار گرديده و بعداً بمرحله مزايده و صورتجلسه اتمام مزايدته بنفع بستانكار گرديده است كه در اثر اعتراض بدهكار عمليات اجرائي ابطال شده است در صورتيكه ابطال عمليات اجرائي را قابل توجه مي دانيد مرجع صالح به رسيدگي و علت ابطال عمليات اجرائي را تعيين و بيان داريد . ( بارم ۶ نمره )
سوال سوم - پدري براي فرزند مجنون خود كه جنون او متصل به صغر مي باشد وصي تعيين نموده و بعد از آن فوت نموده و وصي نيز محجور مي گردد با توجه به اينكه قانون مدني براي چنين موردي ساكت و تعيين تكليف صريح ننموده است چه اقدام قانوني براي امور صغير مجنون قابل اجرا مي باشد و استدلال شما با كدام مباني حقوقي قابل توجيه بوده و از كدام قاعده اصول استنباط استفاده مي نمائيد . ( بارم ۶ نمره ) 




 
* حقوق تجارت آبان ۱۳۸۰

اختبار حقوق تجارت نوبت دوم سال ۱۳۸۰
كانون وكلاي دادگستري مركز
كجاست صوفي دجال فعل ملحد شكل بگو بسوز كه مهدي دين پناه رسيد
به سئوالات زير پاسخ دهيد :
سئوال ۱ - بانك ”الف“ بابت تسهيلات بانكي اعطائي ( وام ) به شركت ”ب“ به لحاظ امتناع شركت از بازپرداخت بدهي ، اقدام به صدور اجرائيه از طريق اجراي ثبت اسناد و املاك نموده و در نتيجه عمليات اجرائي ، به لحاظ نبودن خريدار ، اموال مورد وثيقه به تملك بانك درآمده است . متعاقباً بر اثر اقامه دعوي از سوي اشخاص ذينفع مبني بر توقف و ورشكستگي شركت ”ب“ دادگاه مرجع رسيدگي ، حكم ورشكستگي شركت را صدر و در متن راي صادره ، تاريخ توقف را يك سال قبل از تاريخ پايان عمليات اجرائي مذكور در فوق تعيين نموده است . با توجه به مقررات ماده ۵۸ قانون اداره تصفيه امور ورشكستگي مصوب سال ۱۳۱۸ ”بستانكاراني كه داراي وثيقه اند نسبت به حاصل فروش مال مورد وثيقه . . . . مقدم بر ساير بستانكاران قرار داده مي شوند . . . . باقيمانده طلب هايي كه داراي وثيقه بوده و تمام آن از فروش وثيقه پرداخت نشده به ترتيب طبقات مندرج در اين ماده بر يكديگر مقدمند“ و ماده ۳۴ قانون ثبت اسناد و املاك مصوب ۱۳۲۰ ”در مورد معاملات مذكور در ماده ۳۳ و كليه معاملات شرطي و رهني راجعه به اموال منقول و غيرمنقول چنانچه بدهكار در مدت مقرر از حق خود استفاده نكند بستانكار مي تواند با درخواست صدور اجرائيه طلب خود را درخواست كند . هر گاه بدهكار از تاريخ ابلاغ اجرائيه اصل وجه مورد معامله را با اجور معوقه و زيان دير كرد نسبت به اصل از تاريخ انقضاء مدت استرداد نپردازد ، آگهي مزايده مال مورد معامله از همان مبلغي كه در سند تعيين شده بعلاوه اجور معوقه و يا زيان ديركرد نسبت به اصل وجه از تاريخ انقضاء مدت معامله تا روز مزايده و . . . منتشر ميشود و . . . . و چنانچه مال مزبور ، خريدار نداشته باشد پس از دريافت حقوق و عوارض دولتي به خود بستانكار به همان مبلغ آگهي شده واگذار ميگردد“ و ماده ۴۱۹ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ از تاريخ حكم ورشكستگي هر كس نسبت به تاجر ورشكسته دعوايي . . . داشته باشد بايد بر مدير تصفيه و يا به طرفيت او تعقيب كند ، كليه اقدامات اجرائي نيز مشمول همين دستور خواهد بود .
نظر خود را در خصوص موارد زير مستدلا بيان نمائيد .
۱ - اثر حكم ورشكستگي در عمليات اجرائي .
۲ - ميزان خسارت تاخير تاديه استحقاقي يانك .
۳ - مرجع صالح براي اقدامات اجرائي بارم ۸ نمره
سوال ۲ - شركت A تبعه خارجي در ايران شركتي تاسيس ميكند كه ۹۰% سهام معتلق به او شد و ده درصد متعلق به يكي از بانكهاي ايراني . با پيروزي انقلاب اسلامي شركت A ايران را ترك كرده و شركت B در كنار شركت A شركت C را تاسيس كردند تا ضمن تامين قطعات و لوازم شركت A با آن به معامله بپردازند . شركت A پس از پانزده سال به ايران برگشته و از طريق وكيل خود راي هيئت پنج نفره در دادگاه هاي انقلاب اسلامي را به نفع خود دريافت كرد . طبق راي هيئت پنج نفره شركت A مي بايست به سهامدارن خارجي عودت داده شود . مديران شركت B از طريق ديوان عدالت اداري دستور موقت مبني بر توقف اجرائيه شركت A را دريافت كردند .
سوال
۱ - آيا تاسيس شركت C توسط مديران شركت B قانوني است ؟
۲ - آيا ديوان عدالت اداري حق صدور دستور موقت عليه دادگاه انقلاب اسلامي را دارد ؟
۳ - شما بعنوان وكيل شركت A چگونه از حقوق موكل خود ( اين شركت ) دفاع مي كنيد و يا به عنوان وكيل شركت C چه دفاعي در مقابل شركت A خواهيد داشت ؟
بارم ۸ نمره
سوال ۳ –
كيفيت استفاده از دفاتر تجاري تاجر بر له يا عليه او را به اختصار شرح دهيد ؟
بارم ۴ نمره





 * ثبت و امور حسبي بهمن ۱۳۸۰

سوالات اختبار سوم بهمن ماه سال ۱۳۸۰ ثبت و امور حسبي كارآموزان وكالت كانون وكلاي دادگستري مركز
سوالات زير را دقيقاً بررسي و پاسخ صحيح و دقيق آنرا با استدلال كوتاه و پرهيز از زياده نويسي را بدهيد :
سوال اول - در يكي از شهرستانهاي كشور كه آگهي ثبت عمومي اعلام گرديده بود آقاي فرامرز نسبت به يك قطعه زمين بي سند خود تقاضاي ثبت نموده و نام وي در دفتر توزيع اظهارنامه ثبت گرديد و بعد از چندي فوت نمود و تنها فرزندش ادامه اقدامات ثبتي را بنام خود ادامه داد . در زمان بررسي تصرفات متقاضي ثبت معلوم گرديد ، شخص بنام جمشيد ، در ملك مذكور خانه ساخته و مدعي است كه زمين را از فرامرز با سند عادي خريداري كرده است ، ولي سند در اختيار او نيست و استشهاديه اي كه او دارد وقوع معامله و تصرفات فعلي او را ثابت مي كند . فرزند آقاي فرامرز شهادت شهود و معامله را تكذيب نمود ، اكنون شما بعنوان وكيل فرزند فرامرز در اين مرحله چه اقدامات ثبتي و حقوقي در جهت حفظ حقوق او مي توانيد ارائه دهيد و بنظر شما اقدامات شما با چه استدلالي در چه مرجعي قابل رسيدگي و اتخاذ تصميم مي باشد ؟ ( بارم : ۷ نمره )
سوال دوم - طلبكاري براي وصول طلب خود در سند رسمي بمبلغ ۵ ميليون تومان با احتساب خسارات مبادرت به صدور اجرائيه نمود كه با ارسال اجرائيه باداره اجراي ثبت و قبل از ابلاغ اجرائيه ، مديون اعلام كرد كه تغيير اقامتگاه داده و در جيرفت زندگي ميكند و در جيرفت شناخته نشد و مجدداً نشاني ديگري معرفي كرد كه شناخته نشد و سرانجام بعد از اعاده آن به اجرا ، دستور ابلاغ اجرائيه طبق مفاد سند رسمي مقررات قانوني در تهران صادر شد كه با ابلاغ اجرائيه در تهران ، يكباب خانه مالك كه در اجاره ثالث بود توقيف گرديد و آگهي مزايده براي وصول طلب صورت گرفته كه بدهكار به عمليات اجرائي اعتراض كرد و در اعتراضنامه خود نوشت كه اولاً : اجراي ثبت با قبول محل اقامتگاه او در جيرفت و ديگر شهرها موافقت نموده كه بايد در آن محل ابلاغ مي گرديد و ثانياً : توقيف خانه بازداشتي و وجود مستاجر در آن در آگهي مزايده قيد نگرديده است كه اداره ثبت اعتراض را وارد دانست و بعد از اعتراض طلبكار به نظريه اداره ثبت ، هيات نظارت نظريه اداره ثبت را قانوني ندانست و با نقض نظريه و قبول عمليات ثبتي ، با اعتراض بدهكار ، پرونده به شورايعالي ثبت اراسل گرديد . اگر شما مورد مشورت و يا وكيل بدهكار باشيد آيا وكالت بدهكار را قبول مي نمائيد يا نه ، استدلال شما چه خواهد بود . ( بارم : ۷ نمره )
سوال سوم - صديقه خانم با در دست داشتن يك برگ قرارداد رسمي كه در آن نوشته شده است : ( بعلت اينكه در زندگي مشتركمان فرزندي و وارث ديگري نداريم اينجانبان با يكديگر قرار بسته ايم كه هر يك از ما زودتر فوت نمائيم كليه اموال منقول و غيرمنقول از متوفي متعلق به ديگري خواهد بود ) بعد از يكسال از تنظيم سند رسمي زوج فوت نموده و صديقه خانم با سند رسمي نزد شما آمده تا اموال منقول و غيرمنقول او را تملك و باو تسليم نمائيد در اين وضعيت اقدامات قانوني وكالتي شما چه خواهد بود ؟ و حقوق زوجه چيست ؟
( بارم : ۶ نمره ) 




 
* آئين دادرسي كيفري بهمن ۱۳۸۰

كارآموزان وكالت كانون وكلاي دادگستري مركز ۱۹/۱۱/۱۳۸۰
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - بين آقايان جعفري بعنوان فروشنده و حسيني بعنوان خريدار معامله يك دستگاه اتومبيل انجام گرديده خريدار بابت وجه مورد معامله چكي بمبلغ دويست ميليون ريال به فروشنده تسليم مينمايد بر اثر بروز اختلاف بين طرفين خريدار دادخواستي بخواسته صدور دستور موقت مبني بر منع پرداخت وجه چك به فروشنده ، تقديم دادگاه عمومي تهران مينمايد . دادگاه با ملاحظه مستندات خريدار قرار دستور موقت مبني بر منع پرداخت وجه چك به فروشنده صادر ميكند . خواهان قرار را به بانك محال عليه ارائه و تسليم مينمايد . به موازات اين اقدام فروشنده به بانك محال عليه جهت دريافت وجه چك مراجعه ولي بانك از پرداخت وجه چك خودداري و دليل عدم پرداخت را ابلاغ دستور موقت صادره از دادگاه اعلام مينمايد . متعاقباً فروشنده ، خريدار را بعنوان صدور چك بلامحل تعقيب ، نتيجتاً دادگاه براي خريدار قرار وجه الضمان نقدي به ميزان وجه چك صادر ميكند . خريدار ( صادركننده چك ) رونوشت دستور موقت را به دادگاه تقديم درخواست رفع اثر از وجه الضمان موقت ميكند . دادگاه دستور موقت را ناديده گرفته و از قرار رفع اثر نمي نمايد . اينك با توجه به وضعيت فوق پاسخ دهيد .
آيا به نظر شما تصميم دادگاه داير بر عدم رفع اثر از قرار وجه الضمان صحيح است يا خير ؟
الف ”در صورتي كه نظر دادگاه را صحيح ميدانيد استدلال خود را در باب درستي آن مستدلاً و مستنداً اعلام داريد .
ب - در صورتي كه نظر دادگاه را درست نمي دانيد استدلال خود را در باب عدم صحت آن مستدلاً و مستنداً بيان كنيد . بارم ( ۶ ) نمره
۲ - شخصي به اتهام قتل عمدي تحت تعقيب قرار گرفته است دادگاه كيفري به موضوع طرح دعوي ”اولا“ به كدام مرجع قضائي ( نظامي يا عمومي )
ثانياً در كدام شهرستان ( تهران ، اصفهان ، آبادان ) اقامه دعوي مينمائيد ؟ دلايل خود را مستدلاً و مستنداً به مواد قانوني بيان فرمائيد . بارم ۷ نمره
سئوال سوم - متهمي بعلت ارتكاب قتل غيرعمدي ناشي از رانندگي با وسيله نقليه به مجازات حبس و پرداخت ديه مقرر محكوم و حكم قطعي شده و به دايره اجراي احكام ارسال گرديده است . محكوم عليه شخصاً با مراجعه به قاضي اجراي احكام و پرداخت ديه مندرج در حكم بمنظور پرداخت به اولياء دم ، در مورد اجراي حكم حبس با ارائه دلائل قانع كننده ، بعلت لزوم شركت در مراسم عقد ازدواج خود كه مقدمات و تاريخ آن قبل از قطعيت حكم فراهم گرديده ، بعلت ۱۰ روز درخواست مهلت مينمايد . قاضي اجراي احكام درخواست محكوم عليه را بدادگاه صادركننده حكم جهت كسب تكليف ارسال ميدارد . دادگاه با توجه باينكه محكوم عليه در مراحل رسيدگي براي آزادي خود وثيقه كافي سپرده است ، درخواست او را پذيرفته و بمدت يك هفته به او مهلت ميدهد تا قاضي اجراي احكام با اخذ تعهد از محكوم عليه مبني بر اينكه در پايان مهلت شخصاً براي تحمل مجازات خود را به نيروي انتظامي معرفي كند او را آزاد نمايد . بنظر شما قاضي اجراي احكام و دادگاه در تصميم خود و اعطاي مهلت به محكوم عليه مرتكب تخلف قضائي شده اند يا خير ؟ نظر خود را مستدلاً بيان نمائيد . بارم ۷ نمره 



 
* آئين دادرسي مدني بهمن ۱۳۸۰

لطفاً به سوالات ذيل پاسخ دهيد :
سوال اول - دعوي ابطال نظريه كميسيون موضوع ماده ۱۲ قانون زمين شهري به شعبه اي از دادگاههاي عمومي تهران ارجاع شده است رئيس دادگاه قبلاً عضو كميسيون مذكور بوده كه در موضوع دعوي مطروحه در كميسيون اظهارنظر نموده است آيا بنظر شما قاضي مذكور صلاحيت رسيدگي به موضوع را دارد يا خير نظر خود را مستدلاً بيان كنيد .
سوال دوم - شما به عنوان وكيل دادخواستي به خواسته مطالبه مبلغ يكصد ميليون تومان به دبيرخانه مجتمع قضائي تقديم نموده ايد و بيكي از شعب دادگاه ارجاع شده است قبل از آنكه دادخواست ثبت دفتر دادگاه شود از تقديم دادخواست و تعقيب آن منصرف مي شويد در پرونده ديگري مبلغ اضافي بابت هزينه دادرسي پرداخت نموده ايد آيا شما ميتوانيد تمامي هزينه دادرسي و اضافه پرداختي را مطالبه كنيد ؟
سوال سوم - دادخواست تقديمي به دادگاه در زندان به خوانده ابلاغ ميشود بعد از مدتي زنداني آزاد و بخارج از كشور عزيمت مي نمايد و موكل شما از نشاني وي اطلاعي ندارد بنظر شما آيا ابلاغ ساير اخطاريه ها به نشاني زندان طبق ماده ۷۹ قانون آئين دادرسي مدني صحيح و قانوني مي باشد يا خير ؟
سوال چهارم - يك باب ويلا متعلق به فردي است كه فوت مي نمايد وراث حين الفوت عبارتند از دختر - پسر و همسر ، همسر متوفي سپس فوت مينمايد دختر متوفي سهم الارث خود را به استثناي سهم ثمن اعيان به برادر خود منتقل مي نمايد پس از مدتي بين خواهر و برادر اختلاف مي شود برادر براي تعيين تكليف ثمن اعيان به شما مراجعه مي نمايد . شما به عنوان وكيل وي انتخاب ميشويد اقدامات خود را اعم از اينكه بنظر شما اداري يا قضائي باشد بطور مشروح از بدو الي الختم مرقوم فرمائيد . 




 
* حقوق تجارت بهمن ۱۳۸۰

هر كه خود راي گرديد به شوكت رسيد و هر كه با مردمان مشورت نمود خود را در شريك ساخت . « علي عليه السلام »
وقت « يكساعت و نيم »
سئوالات اختبار كتبي كارآموزان وكالت بهمن ماه ۱۳۸۰
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - آقاي ”الف“ دارنده يك فقره سفته /۰۰۰/۰۰۰/۶۴۰ ريالي كه آنرا از طريق ظهرنويسي بدست آورده است ، در قبال دريافت /۰۰۰/۸۰ دلار ظهرنويسي كرده و به آقاي ”ب“ واگذار مينمايد بلحاظ امتناع متعهد از پرداخت وجه سفته در سررسيد آقاي ”ب“ ظرف مهلت قانوني نسبت به واخواست سفته و اقامه دعوي عليه متعهد و ظهرنويسان سفته به خواسته /۰۰۰/۸۰ دلار وجه پرداختي اقدام مينمايد . با توجه به توضيحات فوق نظر خود را در خصوص دعوي مطروحه اعلام نمائيد . بنظر شما اقامه دعوي به كيفيت مزبور صحيح است يا خير ؟ ( بارم ۷ نمره )
۲ - احد از شركاي شركت الف با مسئوليت محدود تصميم به انتقال سهم الشركه خود مي گيرد اما ديگر شركاء با اين انتقال موافقت نمي كنند و تلاش او براي بدست آوردن شرايط مندرج در قانون تجارت به نتيجه نمي رسد . شريك مزبور جهت مشاوره به شما مراجعه مي كند و موضوع را براي شما توضيح مي دهد حال شما بعنوان وكيل و مشاور حقوقي چه راهكاري را جهت حل مشكل وي پيشنهاد مي كنيد و اگر وكالت او را پذيرفتيد براي انتقال سهم الشركه او چه اقداماتي را بعمل مي آوريد ؟ ( بارم ۵ نمره )
۳ - تاجري در فاصله بين تاريخ توقف و تاريخ صدور حكم ورشكستگي با يكي از طرفهاي معامله خود ، در مورد بدهي او و طلبي كه از وي داشته تنهاتر نموده است . اداره تصفيه يا مدير تصفيه با چنين اقدامي چگونه برخورد مي كند ؟ استلال خود را بيان كنيد ؟
( بارم ۴ نمره )
آقاي الف يكباب مغازه را به آقاي ب اجاره داده است آقاي ب مغازه مذكور را به يك شركت تجاري كه بيشترين سهام به وي تعلق داشته و مدير عامل شركت مزبور نيز ميباشد واگذار ميكند . موجر عليه آقاي ب دعوي تخليه بعلت انتقال بغير در دادگاه مطرح مينمايد . شما بعنوان وكيل آقاي ب چگونه از دعوي مذكور دفاع ميكنيد ؟ ( بارم ۴ نمره ) 




 
* حقوق جزا بهمن ۱۳۸۰

حقوق جزاي عمومي و اختصاصي
بهمن ۱۳۸۰ – وقت ۲ ساعت

۱ - سوال مشترك حقوق جزاي عمومي ، اختصاصي و بين الملل
در تاريخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادي برابر با بيستم شهريور ماه سال جاري دو هواپيماي آمريكايي ساختمانهاي مركز تجاري و وزارت جنگ آمريكا را مورد حمله قرار داده و باعث ويراني و انهدام كامل آنها شدند . در اين رهگذر عده اي جان خود را از دست دادند . در پي اين واقعه شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطع نامه اي صادر كرد و به دولت ايالات متحده آمريكا اجازه داد در جهت سركوبي عاملان ( كه آنها را تروريست خواند ) وارد عمل شود . بوش رئيس جمهور آمريكا با همدستي دولت انگلستان فرمان حمله به خاك افغانستان را صادر كرد . ( باين بهانه كه همدستان مهاجمان احتمالا در افغانستان هستند ) و با هواپيماهاي جنگي ، اين كشور را آماج حملات بي امان خود قرار داد سرانجام حكومت وقت افغانستان از پاي درآمد و آمريكا در درون آن كشور جاي گرفت . دلائل اتهام تاكنون در معرض افكار عمومي جهان قرار نگرفته و بدليل كشته شدن خلبانهاي هواپيماهاي مهاجم اطلاع دقيق از قصد و نيت آنها در دست نيست با اين مقدمه به پرسشهاي زير پاسخ دهيد :
۱ - از نظر حقوق جزاي بين المللي عمل دولت آمريكا و انگليس با كدام از موازين حقوقي قابل توجيه است ؟ ( ۲ نمره )
۲ - مسئول كشتار مردم افغانستان و نقص عضو و تخريب منزل هاي مسكوني آنها چه كسي است ؟ ( ۲ نمره )
۳ - اصل شخصي بودن مجازتها كه در حقوق جزاي ايران نيز پذيرفته شده است در امر فوق چگونه است ؟ ( ۲ نمره )
۴ - حق دفاع مشروع كه در حقوق جزاي دنيا از جمله ايران شناخته شده و دولت آمريكا به توصيه شوراي امنيت آن را بكار بسته است تا چه حد مي تواند موجب معافيت متهم يا حمله به كشور افغانستان گردد ؟ ( ۲ نمره )
۵ - عنوانهاي مباشرت – شركت – معاونت و آمريت در مورد متهم يا متهمان حمله به افغانستان را شرح دهيد و استدلال نمائيد كه هر كدام از متهم يا متهمين در معرض چه نوع اتهاماتي هستند و اگر اعتقادي به اين عناوين در مورد سوال نداريد نيز پاسخ دهيد . ( ۲ نمره )

۲ - سوال حقوق جزاي عمومي
ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامي در باره آزادي مشروط زندانيان است . ماده مذكور ميگويد : « هر كس براي بار اول به علت ارتكاب جرمي به مجازات حبس محكوم شده باشد . . . » اين ماده ذكري از محكوميتهاي زندان مشمول حد يا قصاص نكرده بلكه مطلق « مجازات حبس » را پيش بيني كرده است . اينك با مطالعه ماده ۳۸ قانون مجازات عمومي اعلام فرمائيد كه آيا محكومين زندان مشمول حد يا قصاص مي توانند از مقررات آزادي مشروط استفاده نمايند يا خير ؟ هر گاه نظر موافق نسبت به اين موضوع داريد دلايل آن را بيان نمائيد و اگر اعتقاد داريد كه محكومين زندان مشمول قصاص يا حدود حق استفاده از آزادي مشروط را ندارند و ماده مذكور هيچگونه دلالتي به اين موضوع ندارد دلائل آن را نيز بيان نمائيد . و هر گاه براي يافتن راه حل به ماده يا مادي از قانون مجازات عمومي استناد مي نمائيد آن ماده يا مواد را نيز ذكر كنيد . ( ۵ نمره )

۳ - سئوال حقوق جزاي اختصاصي
آقاي جعفر دارنده و مالك علامت ثبت شده تجاري است . وي اين علامت را جهت كالاهاي مواد خواراكي به ثبت رسانيده است آقاي جعفر به شما مراجعه مي كند و مي گويد حسين عين علامت ثبت شده وي را بدون كوچكترين تغييري بر روي كالاهاي مواد خوراكي محصول خود نهاده و در معرض فروش گذاشته است آقاي جعفر از شما مي خواهد حسين را تحت پيگرد كيفري قرار دهيد .
پاسخ دهيد وكالت وي را مي پذيريد يا نه ؟ در صورتيكه وكالت وي را مي پذيريد مبناي شكايت خود را بر چه ماده يا موادي از قانون قرار مي دهيد . و به عبارت ديگر ماده يا مواد استنادي شما در اين باره چيست ؟ و در صورتي كه وكالت را نمي پذيريد ، دليل عدم پذيرش چيست ؟ و در باره آن به طور اختصار توضيح دهيد . ( ۵ نمره ) 




 
* حقوق مدني بهمن ۱۳۸۰

وقت « يكساعت و نيم »
« سئوالات اختبار كتبي حقوق مدني كارآموزان وكالت دادگستري »
سئوال اول « در زمان و محلي كه قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶ اجرا مي شده ، يك باب مغازه به مدت هفت سال به اجاره واگذار شده و مورد اجاره نيز همزمان با تنظيم اجاره نامه تحويل مستاجر گرديده است . طرفين ضمن عقد اجاره شرط كرده اند كه در طول مدت اجاره هر سال سي درصد به اجاره بهاي سال قبل اضافه شود . مستاجر پس از انقضاي سه سال از تاريخ اجاره با تقديم دادخواست از دادگاه عمومي اعلام بطلان شرط فوق را به لحاظ مغايرت آن با مقررات ماده ۴ قانون مزبور تقاضا كرده است . نظر خود را در مورد حقانيت و يا عدم حقانيت خواهان مستدلاً بيان نمائيد . بارم ۷ نمره
سئوال دوم”نظر خود را درباره صحت و عدم صحت راي زير با ذكر دلايل توضيح دهيد“
راي دادگاه - در پرونده حاضر خواهان به شرح دادخواست تقديمي كه به طرفيت شركت باربري خوانده مطرح شده مبلغ چهل ميليون ريال بعنوان خسارت مطالبه نموده كه بر اثر تصادف كاميون متعلق به شركت خوانده به اتومبيل سواري او وارد شده است . نظر به اينكه طبق نظريه هيئت كارشناسان رسمي تصادفات كه مصون از تعرض مانده خسارات وارده معادل چهل ميليون ريال به اتومبيل سواري خواهان ناشي از بي احتياطي شخص راننده كاميون است كه داراي گواهينامه رانندگي لازم بوده و كاميون نيز بدون هيچگونه نقص و عيب فني از طرف شركت خوانده در اختيار راننده اي گذارده شده كه در استخدام آن شركت بوده است . لذا به نظر دادگاه خسارت وارده به اتومبيل خواهان منتسب به تقصير شخص راننده كاميون است و از اين حيث مسئوليتي متوجه شركت باربري نمي باشد و قرار رد دعوي خواهان صادر و اعلام ميشود . اين قرار ظرف بيست روز پس از ابلاغ تجديدنظر مي باشد . بارم ۶ نمره
سئوال سوم ”مردي دادخواستي به دادگاه عمومي تقديم نموده ، به خواسته الزام همسرش به تنظيم سند رسمي انتقال يك باب خانه بنام خود و فتوكپي مصدق اسناد زير را كه حاوي شرح دعوي نيز مي باشد پيوست دادخواست كرده است“ ۱ - سند انتقال رسمي خانه به خوانده
۲ - گواهي فروشنده و سردفتر تنظيم كننده سند انتقال مبني بر اين كه تمام ثمن معامله را شخص خواهان طي چند فقره چك از حساب جاري خود به فروشنده پرداخت نموده به تقاضاي خواهان سند انتقال خانه به نام خوانده ( همسر خواهان ) ثبت گرديده است . ۳ - نوشته اي به خط و امضاي خوانده به اين مضمون ” ( خانه اي را كه بنام اينجانبه ( خوانده ) كرده اي حاضر به تو ( خواهان ) برگردانم بشرط اينكه مرا طلاق بدهي ) با فرض اينكه خواهان همسر خود را طلاق نداده باشد بعقيده شما دادگاه خواهان را درخواسته خود ذيحق اعلام و راي طبق تقاضاي او صادر خواهد كرد يا خير ؟ استدلال شما چيست ؟
بارم ۷ نمره





 * ثبت و امور حسبي تير ۱۳۸۰

اولين امتحان حقوق ثبت سال ۱۳۸۰
وقت : يكساعت و نيم
سوالات زير را بدقت مطالعه و پاسخ هر سوال را بطور خلاصه و مربوط به سوال بنويسيد
سوال اول - شخصي كه بموجب سند مالكيت مالك يك قطعه زمين ۳۰۰۰ متري بوده ، زمين مذكور را به چند قطعه تفكيك نموده و يكي از قطعات تفكيكي را با مبايعه نامه عادي به آقاي حسن فروخته و وجه آنرا دريافت كرده است . بعد از مدتي كه براي انتقال قطعه خريداري به دفترخانه اسناد رسمي مراجعه مي نمايند تا قطعه مذكور بنام آقاي حسن انتقال رسمي يابد ، متوجه مي گردند كه اداره ثبت اسناد در پاسخ استعلام دفترخانه اعلام كرده كه كل پلاك از جمله قطعه فروخته شده در بازداشت شخصي كه طلبكار مالك كل زمين بوده درآمده و امكان نقل و انتقال نمي باشد . در چنين وضعي بيان داريد كه چگونه قطعه ايكه به ديگري با سند عادي فروخته شده و ايجاد اعياني گرديده و در آن ساكن مي باشد و از رديف ساير قطعات با مبايعه نامه خارج گرديده در بازداشت شخص طلبكار مالك اصلي مي باشد در حاليكه در زمن معامله ، قطعه مذكور قابل نقل و انتقال به خريدار بوده است و در حال حاضر راه حل قانوني انتقال قطعه مذكور به خريدار كدامست ؟ ( بارم : ۶ نمره )
سوال دوم - مالك قطعه زمين پلاك ۹۰ در اجراي مقررات و تشريفات ثبت عمومي تقاضاي ثبت قطعه مذكور را نموده است . م بعد از تقاضاي ثبت زمين پلاك مرقوم ، شهرداري محل بانگيزه اينكه طبق طرحي كه بايد اجرا گردد درصدد تعريض خياباني است كه حد خيابان به زمين مالك منتهي مي گردد و نتيجتاً بميزان و مساحت ۳۰۰ متر از زمين خود را كسر ولي با احداث حصار و ديواركشي آنرا درتصرف خود نگهداري مي نمود تا بموقع عقب نشيني نمايد كه متعاقب آن شهرداري تقاضاي ثبت ۳۰۰ متر را تحت پلاك ديگر ، از اداره ثبت نمود و مدتها از اجراي طرح طفره نمود تا اينكه قطع ديوار كشي شده در زمره متروكات شهرداري درآمده اما در اختيار مالك آن باقي مانده است . از يكطرف مالك نسبت به بقيه زمين خود سند مالكيت دريافت نمود و از طرف ديگر مساحت ۳۰۰ متر مربع آن با درخواست ثبت شهرداري مواجه مي باشد . شما بيان داريد وجود عدم اقدام عملي و تقاضاي ثبت شهرداري نسبت بمساحت ۳۰۰ متر چه اقدامي متصور است تا مالك از حقوق قانوني خود برخوردار و استيفاء حق نمايد ؟ ( بارم : ۷ نمره )
سوال سوم - ملكي كه در رهن بانك قرار گرفته و اصل سند مالكيت مفقود گرديده و با انقضاء مدت رهن و عدم پرداخت اقساط در مورد ملك مذكور اجرائيه صادر و تشريفات مزايده آن انجام پذيرفته و در شرف تملك به بانك مي باشد چنانچه خريداري با ارائه مبايعه نامه عادي موخر بر عقد رهن منضم به وكالتنامه محضري جهت انتقال ملك مذكور به بانك مراجعه و درخواست پرداخت وجه رهن و آزادي ملك را بنمايد تا ملك مذكور را بدون وجود سند مالكيت بخود انتقال دهد چه پيشنهاداتي در مورد موانع و مشكلات موجود در راه انتقال ملك به خريدار ارائه ميدهيد و در صورت عدم موجبات انتقال قطعي ، اصولاً چه موانعي پيش روي خريد قرار دارد ؟ بعبارت ديگر امكان انتقال قطعي بخريدار وجود دارد يا خير ؟ ( بارم : ۷ نمره ) 




 
* حقوق جزا تير ۱۳۸۰

اختبار كتبي درس حقوق جزاي عمومي و اختصاصي كانون وكلاي دادگستري مركز تيرماه ۱۳۸۰ مدت ۲ ساعت و نيم
۱ - سئوال حقوق جزاي اختصاصي
قطار مسافربري تهران - تبريز به رانندگي آقاي رمضان بيگي با خانم ”مدينه“ تصادف مينمايد كه منجر به مرگ وي ميگردد موضوع از طرف بازماندگان خانم ”مدينه“ پيگيري ميشود براي تعيين علت واقعي اين برخورد موضوع هيئتي از كارشناسان رسمي ارجاع ميگردد . هيئت كارشناسان به موضوع رسيدگي و اعلام ميدارند در اين موضوع پنجاه درصد عابر متوفي و پنجاه درصد راننده مقصرند . سرانجام دادگاه به موضوع رسيدگي و راي دادگاه بشرح زير صادر مي شود . راي دادگاه : در اين پرونده آقاي رضمان بيگي آزاد به لحاظ معرفي كفيل متهم است به يك فقره قتل غيرعمدي به ميزان پنجاه درصد مرحومه خانم مدينه كه در اثر برخورد قطار مسافربري در گذشته است با وجه به جميع جهات و نظر هيئت كارشناسان رسمي دادگستري كه صراحتاً اعلام نموده اند بي احتياطي و عدم رعايت نظامات دولتي از سوي راننده قطار به ميزان پنجاه درصد بوده است در اثر شكايت اولياي دم و دفاع غيرموثر متهم و ساير قرائن و امارات موجود بزهكاري وي محرز و مسلم است و عملش منطبق است با مواد بند يك از ماده ۲۹۷ و بند ب ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامي . دادگاه متهم را به پرداخت ميزان ۵۰ نفر شتر سالم و بدون عيب به اولياي دم محكوم مينمايد . راي صادره حضوري و ظرف مدت ۲۰ روز قابل تجديدنظر است .
اينك شما راي دادگاه را به نقد حقوقي در آوريد و درباره درستي يا نادرستي آنها اظهارنظر نمائيد . توجه داشته باشيد كه فرض مسئله بر توجه اتهام دور ميزند و اتهام از هر نظر محرز و مسلم است . ( نمره ۴ )
۲ - سئوال حقوق جزاي عمومي
آقايان : ۱ - مجيد ۲ - حسين به اتهام سرقت اموال از نيروگاه شهيد رجائي تحت تعقيب كيفري قرار گرفته اند . موضوع از اين طريق پاسگاه انتظامي پيگيري شده و دادگاه نيز موضوع را تعقيب نموده است . سرانجام با تشكيل دادگاه دفاع متهمان دادگاه عمومي قزوين به شرح زير مبادرت به صدور راي بدون هيچ تغييري به شرح زير است .
راي دادگاه ”آقايان مجيد و حسين متهمند به سرقت اموال از نيروگاه شهيد رجائي با عنايت به شكايت اوليه و كشف اموال مسروقه از متهمين و گزارش نيروي انتظامي و اعترافات متهمين و ساير محتويات پرونده اتهام انتسابي به متهمين از نظر دادگاه محرز و عمل ارتكابي منطبق با ماده ۶۶۱ قانون مجازات اسلامي ميباشد . عليهذا مستنداً به ماده مرقوم و رعايت بندهاي ۱ و ۵ و ۶ ماده ۲۲ از قانون مرقوم حكم به محكوميت هر يك از متهمين به تحمل ۶ ماده حبس و تحمل ۱۵ ضربه شلاق صادر و اعلام مينمايد . راي صادره حضوري ظرف ۲۰ روز قابل تجديدنظر در دادگاه استان قزوين است . اين راي را مورد بررسي و نقد حقوقي قرار دهيد .
۳ - سئوال مشترك حقوق جزاي عمومي و اختصاصي
آقاي سعيد در يكي از مجتمع هاي قضائي تهران به اتهام قتل غيرعمدي خانم پروين و ايراد صدمه بدني غيرعمدي به ايمان يگانه نژاد تحت تعقيب قرار ميگيرد مندرجات پرونده حاكي است كه متهم ارتكاب قتل غيرعمدي و ايراد صدمه بدني غيرعمدي را مورد پذيرش قرار داده و قبول دارد كه گواهي نامه رانندگي ندارد . پزشك قانوني ميزان نقص عضو ايمان يگانه نژاد را ده درصتد تعيين كرده كه ازش آن ۵ درصد ديه كامله است كارشناس دادگستري علت اصلي حادثه را : بي مبالاتي راننده سواري به علت تخلف از نظامات دولتي - تخطي از سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو و رانندگي بدون پروانه دانسته است .
دادگاه به موضوع رسيدگي و مبادرت به صدور راي كرده است . راي دادگاه وسيله يكي از كارآموزان وكالت جهت گزارش به كميسيون كارآموزي ارائه گرديده كه به شرح زير است :
راي دادگاه - در خصوص اتهام آقاي سعيد هجده ساله فرزند اكبر داير بر قتل غيرعمدي ناشي از تصادف رانندگي منجر به فوت مرحومه پروين و رانندگي بدون گواهي نامه و ايراد صدمه بدني غيرعمدي به ايمان نژاد و توجه به شكايت اولياي دم مقتول و همچنين شكايت مصدوم به شرح منعكس در پرونده و اقرار صريح متهم و گزارش پزشكي قانوني در خصوص علت مرگ و كارشناسي فني تصادفات درباره علت تصادف و گزارش مرجع انتظامي مبني بر انجام تحقيقات و شهادت گواهان حادثه و وقوع جرم از سوي متهم به نظر اين دادگاه محرز و مسلم است لذا دادگاه متهم را در مورد قتل غيرعمدي مقتول ”پروني“ مستنداً به مواد ۲۹۴ و ۲۹۵ و ۳۰۰ و ۳۰۲ و ۳۰۴ از قانون مجازات اسلامي به پرداخت نصف ديه كامله در حق اولياي دم مقتول ظرف دو سال از تاريخ وقوع قتل غيرعمدي و به استناد مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ و ۷۱۸ و ۷۱۹ و ۷۲۳ از قانون مذكور به جهت عدم رعايت نظامات دولتي و بي احتياطي و فرار از صحنه تصادف و رانندگي بدون گواهي نامه به ۲۵ ماه حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي و پرداخت پانصد هزار ريال جزاي نقدي در حق صندوق دولت و در مورد ايراد صدمه بدني به ”ايمان يگانه نژاد“ از ناحيه ران چپ به پرداخت خمس ديه يك پا و پنج درصد از ديه كامل به عنوان ارش در حق مصدوم محكوم مينمايد . راي صادره ظرف بيست روز پس از ابلاغ قابل تجديدنظر درمحاكم تجديدنظر استان تهران است .
اينك شما راي دادگاه را به نقد حقوقي درآوريد و نظرات خود را درباره آن اعلام داريد . به نظر شما راي دادگاه ايرادي دارد يا نه ؟ اگر ايرادي ندارد دليل يا دلايل درستي آن را بيان داريد . اگر ايرادي دارد دلائل نادرستي را بنويسيد . فرض مسئله بر اين پايه استوار است كه دلائل اتهام مورد پذيرش است . ( نمره ۸ )
لطفا به نكات ذيل توجه داشته باشيد :
۱ - خوش خط و خوانا بنوسيد
۲ - جواب هر سوال را حداكثر در يك صفحه جاي دهيد 




 
* آئين دادرسي كيفري تير ۱۳۸۰

سئوالات آئين دادرسي كيفري
به سوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد :
۱ - موكل شما در مرحله بدوي از اتهام انتسابي برائت حاصل نموده ، شاكي خصوصي از راي صادره تجديدنظر خواهي نموده ، در نتيجه پرونده به دادگاه تجديدنظر استان ارسال گرديده ، شما با مراجعه به پرونده احراز مينمائيد كه تجديدنظر خواهي خارج از مهلت مقرر قانوني تقديم گرديده است . بهمين جهت مراتب را بموجب لايحه اي به دادگاه تجديدنظر اعلام مي داريد . دادگاه در قبال اعلام شما ، عنوان ميكند اگر چه تجديدنظر خواهي خارج از مهلت است ولي دادگاه حق دارد بعلت اشتباه قاضي به درخواست شاكي رسيدگي كند . و بهمين علت از موكلشما تحقيق بعمل آمده و در صدد صدور قرار تامين براي موكل شما است . در اين وضعيت چنانچه شما اقدامات دادگاه را صحيح ميدانيد دلايل و مستندات و استدلال خود را مشروحاً بيان و اگر عمل دادگاه را منطبق با قانون نمي دانيد اقداماتي را كه براي حفظ حقوق موكل خود معمول ميداريد مشروحاً و مستدلاً بيان و مستندات قانوني را خود را نيز ذكر نمائيد . بارم هشت نمره
۲ - آقاي رحيمي كارمند راه آهن به اتهام اختلاس اموال عمومي تحت تعقيب قرار گرفته و با قرار قانوني آزاد مي گردد . به لحاظ شناخته نشدن در آدرس معينه نامبرده جهت انجام دادرسي بوسيله درج آگهي در مطبوعات احضار در سال ۱۳۷۳ محاكمه انجام و غياباً به يك سال زندان و پنج ماه انفصال از خدمات دولتي و چهارصد ميليون ريال جزاي نقدي محكوم ميگردد . اكنون وراث نامبرده به شما مراجعه و با ارائه گواهي فوت و گواهي انحصار وراثت اظهار مي دارند آقاي رحيمي در سال ۷۲ به رحمت ايزدي پيوسته و در تاريخ محاكمه در قيد حيات نبوده و تقاضا دارند بعنوان وكيل آنان اقدامات قانوني در جهت الغاء حكم دادگاه معمول داريد حاليه چنانچه شما وكالت نامبردگان را نمي پذيريد دليل توجيهي خود را بيان ، و در صورت قبول وكالت وراث ، اقدامات خود را مشروحاً بيان و دلايل خود را توضيح و مرجع يا مراجع مورد مراجعه را ذكر نمائيد .
بارم هفت نمره
۳ - آقاي رحمت گودرزي در دادگاه عمومي تهران تعقيب قرار گرفته و براساس نظريه كارشناس به پرداخت مبلغ چهل ميليون ريال به عنوان ارش در حق مصدوم محكوم گرديده ، دادنامه به متهم ابلاغ نامبرده قبل از انقضاء مهلت تجديدنظرخواهي به شما مراجعه و تقاضا مي كند به وكالت از جانب او اقدام به تجديدنظر خواهي نمائيد . نظر خود را پيرامون اينكه راي صادره قابل تجديدنظر مي باشد يا خير ، مستدلاً بيان نمائيد .
بارم پنج نمره 




 
* آئين دادرسي مدني تير ۱۳۸۰

سئوالات آئين دادرسي مدني اختبار نوبت اول سال ۱۳۸۰
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
سئوال اول - مدير عامل يكم شركت تجارتي به دفتر شما مراجعه كرده و با ارائه يك فقره سند عادي مدعي است كه مبلغ يكصد ميليون تومان از شركت ساختماني طلبكار است و از شما ميخواهد وكالت شركت را براي طرح دعوي عليه بدهكار بعهده بگيريد پس از تفويض وكالت دادخواست مطالبه وجه مذكور به دادگاه تقديم ميگردد موكل بشما اعلام ميدارد كه خوانده بابت صورت وضعيت و كسور حسن انجام كار و ضمانت نامه هاي بانكي مبالغي از شركت طرف قرارداد طلبكار است با اين ترتيب شما در اجراي قرار تامين خواسته چه اقداماتي ميتوانيد انجام دهيد مشروحاً بيان كنيد . بارم ۵ نمره
سئوال دوم - در يك دعوي حكمي بزيان موكل شما صادر شده است و با قطعيت حكم مذكور محكوم له تقاضاي صدور اجرائيه نموده و پس از صدور اجرائيه طبق قانون وحدت رويه قضائي رائي از هيئت عمومي ديوانعالي كشور صادر شده است كه بر عدم صحت حكم فوق دلالت دارد آيا بنظر شما با صدور راي هيئت عمومي اجراي احكام بايد از اجراي حكم موصوف خودداري نمايد يا خير ؟ مباني استدلال خود را از هر دو جنبه بيان كنيد .
بارم ۵ نمره
سئوال سوم - آقاي الف با درجه نظامي در يكي از سازمانهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران بكار اشتغال داشته در حين كار به اموال سازمان محل كار خود خساراتي وارد ميكند قبل از آنكه خسارات وارده به اموال را جبران نمايد بعلت بيماري فوت مينمايد شما كه بعنوان مشاور حقوقي سازمان مذكور فعاليت داريد توضيح دهيد آيا متوفي از نظر جبران خسارت بري الذمه ميشود يا نه ؟ در صورت عدم برائت ذمه آيا ميتوان بطرفيت وراث او اقامه دعوي نمود و آيا ميتوان از مطالبات حقوقي متوفي ميزان خسارت را برداشت كرد ؟ مشروح نظريه خود را مستدلاً بيان فرمائيد . بارم ۵ نمره
سئوال چهارم - در تاريخ ۸/۱۰/۷۵ آقاي جعفر ششدانگ منزل مسكوني خود را به موجب سند عادي به آقاي منصور مي فروشد آنگاه در تاريخ ۱/۸/۷۷ عمان خانه را به موجب سند عادي ديگر به رضا مي فروشد . منصور دادخواستي به خواسته الزام جعفر به حضور در دفتر اسناد رسمي جهت انتقال رسمي به دادگاه هاي عمومي تهران تقديم كه جهت رسيدگي به شعبه ۱۲ دادگاه عمومي تهران ارجاع مي گردد . سرانجام حكم دادگاه براساس دادخواست صادر مي شود كه منجر به صدور اجرائيه عليه جعفر مي گردد . رضا نيز جداگانه دادخواست مشابهي عليه جعفر به دادگاه عمومي تهران تقديم مي نمايد كه به شعبه ۲۵ ارجاع مي شود . نتيجه اين رسيدگي نيز صدور دادنامه و سپس اجرائيه عليه جعفر است . اكنون رضا و منصور در برابر دو راي دادگاه و دو اجرائيه قرار دارند . شما حق را به جانب منصور مي دانيد يا رضا و چه اقدام يا اقداماتي در جهت منافع آن انجام مي دهيد ؟
اگر نيازي به دادخواست مي دانيد دادخواست آنرا بنويسيد و اعلام نمائيد اين دادخواست را به كدام دادگاه مي دهيد و خواندگان شما چه فرد يا افرادي هستند . خواسته شما چيست و به كدام ماده يا مواد استناد مي نمائيد ؟ بارم ۵ نمره 




 
* حقوق مدني تير ۱۳۸۰

”سئوالات حقوق مدني“
اختبار خردادماه ۱۳۸۰
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد وقت يكساعت و نيم
سئوال اول - يكي از دادگاههاي عمومي راي زير را صادر نموده است در خصوص دعواي خانم ... ... . بطرفيت آقاي ... ... ... . . بخواسته خلع يد و قلع و قمع بناي احداثي توسط خوانده در قطعه اي از پلاك ثبتي شماره ۱۲۷ فرعي از ۲۹ اصلي مقوم بمبلغ ... ... ... ريال ، از آنجا كه طبق پاسخ واصله از اداره ثبت پلاك مزبور بنام اعياني باغ در دفتر املاك بنام خواهان ثبت و سند مالكيت صادر و به او تسليم شده است ، لذا در صورت وجود چنين اعياني مالكيت خواهان محسوس و موثر در مقام و مبناي خلع يد خواهد بود و در ما نحن فيه كه حسب اقرار خواهان بناي موجود توسط خوانده احداث گرديده ، در نتيجه ادعاي خلع يد در اين موقعيت قابل تصور نيست و مالك اعياني بطور كلي مالك فضاي محاذي عرصه نميباشد تا هر اقدامي در فضاي مزبور را در قلمرو مالكيت خود بشمار آورد .
بنابراين حكم بربي حقي خواهان در دعواي خلع يد صادر و اعلام ميشود و از آنجا كه قلع و قمع نرع بر مالكيت عرصه است كه در اين مقام نيز دليلي از طرف خواهان ارائه نشده كه مثبت اين امر باشد از اين حيث نيز دعواي معنونه غيرثابت تشخيص ميگردد . راي صادره ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجديدنظر در دادگاه استان تهران ميباشد .
با توجه به راي مزبور هر يك از طرفين را كه در مرحله تجديدنظر ذيحق ميدانيد وكالت او را پذيرفته در رد حكم يا تاييد آن لايحه اي مستدل و مبتني بر مباني حقوقي تنظيم كنيد .
بارم ۷ نمره
سئوال دوم - شخصي ششدانگ اراضي مزروعي خود را وقف بر اولاد ذكور خود نموده كه نسلاً بعد نسل از آن بنفع خود بهره برداري نمايند . در وقف نامه تصريح شده موقوف عليهم مكلفند يك ششم عوايد حاصله از مال مورد وقف را هر سال صرف تعمير و نگهداري از مسجد قريه و برگزاري تعزيه حضرت سيدالشهدا ( ع ) نمايند ، اداره اوقاف محل اين وقف را نسبت به يكدانگ ملك فوق ، وقف عام تلقي و به نسبت آن امين براي مداخله در جمع آوري محصول تعيين نموده است ، ولي موقوف عليهم با توجه به صراحت وقفنامه كه ششدانگ ملك بر اولاد ذكور مالك وقف شده ، وقف را بطور مطلق وقف خاص دانسته ، مانع مداخله امين منصوب از طرف اداره اوقاف ميشوند . به نظر شما حق با كداميك از طرفين ( موقوف عليهم يا اداره اوقاف ) است و استدلال شما چيست ؟
بارم ۷ نمره
سئوال سوم - در اجاره نامه محل كسب واقع در خارج از محدوده قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ كه در سال ۱۳۶۰ تنظيم شده طرفين شرط كرده اند كه رابطه استيجاري آنان تابع قانون مزبور باشد و نيز تصريح گرديده كه مستاجر مبلغ ... ... . ريال بابت سرقفلي به مالك پرداخته است . مدت اجاره از تاريخ تحرير اجاره نامه يكسال شمسي است و طرفين توافق نموده اند هر سه سال يكبار بايد بيست درصد به اجرت المسمي اضافه شود . موجر با توجه به انقضاي مدت اجاره طبق ماده ۴۹۴ قانون مدني تخليه محل را تقاضا نموده است حسب پاسخ واصله به دادگاه مزبور محل مورد اجاره همچنان خارج از محدوده قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ ميباشد . پيش بيني شما راجع به راي دادگاه چيست و براي اثبات پيش بيني خود چگونه استدلال ميكنيد ؟
بارم ۶ نمره 



 
* حقوق تجارت تير ۱۳۸۰

هر كس يك كلمه به من بياموزد تا ابد مرا بنده خويش ساخته است .
از سخنان مولاي متقيان علي ( ع )
سئوالات امتحان حقوق تجارت اختبار سال ۱۳۸۰ نوبت اول
تاريخ : ۱/۱/۱۳۸۰
به چهار سئوال زير پاسخ دهيد :
سوال اول :
شركت نسبي X ورشكسته مي شود و اداره تصفيه امور ورشكستگي آن را به عهده مي گيرد . در ميان مراجعه كنندگان به آن اداره افراد زير وجود دارند ، ۱ - A يكي از شركاي X و با مداركي كه ارائه ميدهد ثابت مي كند كه شركت X مدتي قبل از ورشكستگي ، مبلغ بيست ميليون تومان از او وام گرفته است . با توجه به مسلم بودن طلب او در شمار عزماء قرار مي گيرد و سهم عزمائي او ۷۰% طلبش را تشكيل ميدهد كه به او داده مي شود . پس از خاتمه يافتن تصفيه امور شركت عده اي از طلبكاران آن شركت كه ۳۰% مطالباتشان پرداخت نشده است به A مراجعه مي كنند و از او مي خواهند كه بقيه طلب آنان را كه اداره تصفيه پرداخت نكرده است تاديه كند . A در پاسخ اظهار ميدارد كه ۳۰% طلب خود او پرداخت نشده است و اگر مسئوليتي در قبال طلبكاران شركت ورشكسته دارد و چيزي بابت بدهيهاي آن شركت بايد بپردازد خود او در اولويت قرار دارد و نبايد در قبال ديگران جوابگو باشد .
آيا استدلال A در قبال طلبكاران شركت X از نظر حقوقي قابل توجيه است ؟
۲ - B كه با اسناد لازم اثبات مي كند كه شركت X در فاصله بين تاريخ توقف و تاريخ صدور حكم ورشكستگي اش يك كاميون از او خريداري كرده به مبلغ ۳۰ ميليون تومان كه ده ميليون آنرا تاديه و بقيه مبلغ هنوز پرداخت نشده است و تقاضا دارد در ازاي دريافت ده ميليون تومان ، كاميون به او مسترد شود و اضافه مي نمايد كه معامله مذكور با توجه به زمان و نوع آن باطل مي باشد . مستدلاً توضيح دهيد كه آيا اداره تصفيه تقاضاي B را مي پذيرد و در هر حال با او چگونه بايد برخورد كند ؟ بارم : ۸ نمره
سئوال دوم :
يك شركت ساختماني از نوع سهامي خاص بنام A تشكيل مي شود تا در زميني به وسعت پنجاه هزار مترمربع به ساختن چند برج مسكوني بپردازد . هيئت مديره شركت A دو شركت ديگر يكي از نوع سهامي خاص بنام B و يكي از نوع با مسئوليت محدود بنام C تشكيل مي دهند شركت B مسئول تامين بتون و شركت C مسئول تامين تاسيسات برج ها مي باشند . دو تن از اعضاء هيئت مديره شركت A در شركت B و C عضويت هيئت مديره را بعهده مي گيرند و با شركت A وارد معامله مي شوند . شركت B و C ادغام مي شوند و شركت مختلط سهامي E را تشكيل مي دهند تا طرف معامله شركت F قرار گيرند .
حال توضيح دهيد :
اولا آيا معاملات شركت هاي A و B و C قانوني است ؟ اگر جواب مثبت و يا منفي است به چه دليل و اگر منفي است طبق چه موادي از قانون تجارت غير قانوني است ؟ ثانيا آيا معاملات شركت E و F قانوني است يا نه به چه دليل و مسئوليت معاملات شركت E با كدام گروه است ؟ ثالثا مسئوليت هيئت مديره و وضعيت حقوقي شركت هاي فوق را با استناد به مواد قانون تجارت شرح دهيد . بارم ۸ نمره
سوال سوم
طبق ماده ۵۹۰ قانون تجارت اقامتگاه شخص حقوقي محلي است كه اداره شخث حقوقي در آنجا است و طبق قسمت اخير ماده ۱۰۰۲ قانون مدني كه پس از قانون تجارت تصويب شده است اقامتگا اشخاص حقوقي مركز عمليات آنها مي باشد . حال : با توجه به تعارض فيما بين قانون تجارت و قانون مدني و موخر التصويب بودن قانون مدني در اينخصوص نظر خود را پيرامون اقامتگاه شركتهاي تجارتي كه در چهارچوب اشخاص حقوقي فعاليت مي كنند با استدلال بيان كنيد :
بارم ۴

مدیریت بازدید : 313 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

 * آئين دادرسي كيفري آبان ۱۳۸۰

اختبار آئين دادرسي كيفري نوبت دوم سال ۱۳۸۰
كانون وكلاي دادگستري مركز
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - بر اثر اعلام جرم وزارت راه و ترابري ، حسن باتهام تصرف غيرقانوني در اموال دولتي تحت تعقيب مقامات قضائي واقع و در مورد وي قرار وثيقه بمبلغ پانصد ميليون ريال صادر ميگردد . پس از صدور فرار ، جعفر با رعايت تشريفات قانوني خانه خود را بمبلغ قرار ، بوثيقه ميگذارد .
چون حسن با وجود احضار ، نزد مقام قضائي حاضر نميگردد دادگاه به جعفر ( وثيقه گذار ) اخطار مينمايد ظرف بيست روز متهم را تسليم نمايد و الا طبق مقررات نسبت به اخذ وثيقه اقدام خواهد شد . پس از ابلاغ قانوني اخطاريه ، همسر جعفر با تقديم گواهي فوت و گواهي انحصار وراثت اعلام ميدارد كه جعفر مدتها قبل از ابلاغ اخطاريه فوت كرده . متعاقباً دادگاه به وراث متوفي اخطار مينمايد چنانچه نسبت به معرفي متهم ظرف بيست روز اقدام ننمايند وثيقه ضبط خواهد شد . در اين وضيت وراث متوفي قبل از انقضاء مهلت بيست روز بشمار مراجعه و بعلت عجز از معرفي حسن درخواست مينمايند وكالت نامبردگان را پذيرا شده و اقدامات لازم قانوني جهت فك وثيقه معمول داريد .
حاليكه چنانچه شما وكالت وراث را مي پذيريد اقدامات خود را مشروحاً و مستنداً به قانون بيان ، و در صورت عدم قوبل وكالت دلايل خود را در تاييد نظر دادگاه مستدلاً و با ذكر مواد قانوني بيان نمائيد . بارم ۶ نمره
سئوال دوم ”يك فرد نظام با درجه سرلشگري كه فرماندهي يكي از سازمانهاي نظامي را در آبادان بعهده دارد در ايام تعطيلات نوروزي بعلت تخلف از مقررات راهنمائي و رانندگي با يك نفر عابر پياده مقيم اصفهان كه براي استفاده از تعطيلات به آبادان سفر كرده بود تصادف و منجر به مصدوميت و مجروحيت شديد او ميشود . مجروح در بيمارستان آبادان بستري ، پس از مداواي اوليه بعلت شدت جراحات و صدمات جهت ادامه مداوا به تهران منتقل ميگردد . مصدوم كه پس از مدتي دچار نقص عضو گرديده از شما درخواست مينمايد با قبول وكالت از نامبرده نسبت به اعلام شكايت كيفري بر عليه فرد نظامي ياد شده اقدام نمائيد .
حاليه شما بعنوان وكيل براي طرح دعوي اولا به كدام مرجع قضائي ( نظامي يا عمومي )
ثانيا در كدام شهرستان ( تهران ، اصفهان ، آبادان ) اقامه دعوي مينمايد ؟
دلايل خود را مستدلا و مستندا به مواد قانوني بيان فرمائيد . بارم ۷ نمره

سوال سوم – متهمي بعلت ارتكاب قتل غير عمدي ناشي از رانندگي با وسيله نقليه به مجازات حبس و پرداخت ديه مقرر محكوم و حكم قطعي شده و به دايره احكام ارسال گرديده است . محكوم عليه شخصا با مراجعه به قاضي اجراي احكام و پرداخت ديه مندرج در حكم بمنظور پرداخت به اولياء دم ، در مورد اجراي حكم حبس با ارائه دلائل قانع كننده بعلت لزوم شركت در مراسم عقد ازدواج خود كه مقدمات و تاريخ آن قبل از قطعيت حكم فراهم گرديده بمدت ۱۰ روز درخواست مهلت مينمايد . قاضي اجراي احكام درخواست محكوم عليه را بدادگاه صادر كننده جهت كسب تكليف ارسال ميدارد . دادگاه با توجه باينكه محكوم عليه در مراحل رسيدگي براي آزادي خود وثيقه كافي سپرده است ، درخواست او را پذيرفته و بمدت يك هفته به او مهلت ميدهد تا قاضي اجراي احكام با اخذ تعهد از محكوم عليه مبني بر اينكه در پايان مهلت شخصا براي تحمل مجازات خود را به نيروي انتظامي معرفي كند او را آزاد نمايد .
بنظر شما قاضي اجراي احكام و دادگاه در تصميم خود و اعطاي مهلت به محكوم عليه مرتكب تخلف قضائي شده اند يا خير ؟ نظر خود را مستدلا بيان نمائيد . بارم ۷ نمره 




 
* حقوق جزا آبان ۱۳۸۰

اختبار درس حقوق جزاي عمومي و اختصاصي كانون مركز ، آبان ۱۳۸۰
۱ - سوال حقوق جزاي عمومي
بخش اول ماده ۴۸ قانون مجازات اسلامي كه در باره تكرار جرم است مي گويد : « چنانچه بعد از اجراي حكم مجددا مرتكب جرم قابل تعزير گردد . . . » تبصره ماده مذبور مي گويد : « هر گاه حين صدور حكم محكوميت هاي سابق مجرم معلوم نباشد و بعدا معلوم شود . . . » ظاهرا بين ماده و تبصره آن تعارض وجود دارد . ماده شرط تحقق ( تكرار جرم ) را اجراي حكم محكوميت اول مي داند در حالي كه تبصره در مقام بيان حكم محكوميت سابق است و كاري به اجراي آن ندارد . نظر شما در اين باره چيست ؟ آيا بين ماده و تبصره تعارض وجود دارد يا خير ؟ اگر وجود ندارد دليل يا دلائل توجيهي آن را بيان كنيد و اگر قائل به تعارض هستيد راه حل رفع تعارض را بيان نمائيد . نمره ۵
۲ - سوال حقوق جزاي اختصاصي
رضا بدون داشتن پروانه وكالت دادگستري خود را وكيل دادگستري معرفي كرده و با تنظيم وكالتنامه از آقاي محسني در دادگاه عمومي تهران حاضر شده و به دفاع از حقوق محسني پرداخته و مبلغ ده ميليون ريال حق الوكاله دريافت داشته است . كانون وكلاي دادگستري در مقام شكايت از آقاي رضا بر آمده و وي را تحت تعقيب قرار داده است . دادگاه عمومي تهران به موضوع رسيدگي كرده و با توجه به دلائل موجود از جمله اقرار متهم آقاي رضا را به استناد ماده ۵۵ قانون وكالت وي را به ۶ ماه حبس تعزيري محكوم كرده و مقرر داشته كه مبلغ ده ميليون ريال به صندوق دولت واريز نمايد . شما اين راي را به نقد حقوقي درآوريد و در فرض اثبات دلائل جرم اعلام داريد راي دادگاه در مورد محكوميت رضا به پرداخت مبلغ ده ميليون ريال به خزانه عمومي درست است يا نه ؟ در صورت درستي راي دلائل درستي آن را بيان كنيد و در صورتيكه راي دادگاه را نادرست مي دانيد دلائل نادرستي آن را بيان كيند . نمره ۵
۳ - سوال مشترك حقوق جزاي عمومي و اختصاصي
سه نفر از متهمين كه دو نفر از آنها وكيل دادگستري هستند به اتهام شركت در افترا و نشر اكاذيب موضوع مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامي تحت تعقيب قرار گرفته اند دادگاه به موضوع رسيدگي و سرانجام حكم محكوميت هر سه نفر را صادر كرده است . راي دادگاه با حذف اسامي متهمين به شرح ذيل است :
( . . . و با توجه و عنايت دقيق به اظهارات و دفاعيات و اقارير و اعترافات صريح و ضمني مهمان در تمامي مراحل تحقيقات مقدماتي و دادرسي و اظهارات و لوايح وكلاي محترم شكات و متهمان و غير موجه دانستن دفاعيات متهمان و وكلاي محترم آنها بزه هاي انتسابي شركت در ايراد افترا و نشر اكاذيب و با رعايت مواد ۴۶ و ۴۸ قانون مذكور آقاي . . . با توجه به سابقه محكوميت قطعي قبلي به تحمل ۲ سال حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي در زندان يزد و به صورت تبعيد ( به استناد ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامي ) و دو نفر ديگر ( كه وكيل دادگستري هستند ) را هر يك به تحمل ۱۵ ماه حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي محكوم و ممنوعيت دو نفر وكيل دادگستري را به مدت ۵ سال از شغل وكالت صادر و اعلام مي نمايد . دادگاه با توجه به ملاحظه وضع اجتماعي و سوابق زندگي و اوضاع و احوالي كه دو نفر متهم مرتكب شده اند و با حصول شرايط مندرج در قسمت الف ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامي و به استناد و رعايت مواد ۲۵ و ۲۷ و ۲۸ و ۲۲ قانون مجازات اسلامي قرار تعليق مجازات ( حبس تعزيري ) دو نفر اخير ( وكلاي دادگستري ) به مدت ۴ سال صادر و اعلام مي نمايد تا چنانچه متهمان مذكور در طول مدت ۴ سال مرتكب جرائم مزيور و يا جرائم مستوجب محكوميت مذكور در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامي نشوند ، محكوميت فوق الذكر بلااثر گردد . راي ظرف مدت ۲۰ روز بعد از ابلاغ قابل تجديد نظر خواهي است . )
اينك شما راي دادگاه را به نقد حقوقي درآوريد و اعلام داريد آيا راي دادگاه با توجه به مواد استنادي درست صادر شده است يا خير ؟ درصورتيكه درستي راي دادگاه به نظر شما محرز است دلائل درستي آن را بيان داريد و در صورتيكه راي دادگاه به نظر شما نادرست است موارد نادرستي آن را بيان نمايد . نمره ۱۰ 




 
* حقوق مدني آبان ۱۳۸۰

اختبار حقوق مدني نوبت دوم سال ۱۳۸۰
كانون وكلاي دادگستري مركز
سئوال اول « قيمت واقعي اتومبيلي در بازار مبلغ يكصد و چهل ميليون ريال است . مالك بدون اطلاع از اين قيمت ، اتومبيل خود را بمبلغ يكصد ميليون ريال بيكي از بنگاههاي معاملات اتومبيل به بيع قطعي فروخته و تمام ثمن را دريافت و اتومبيل را نيز تسليم خريدار كرده است . خريدار روز بعد اتومبيل را به قيمت واقعي يعني بمبلغ يكصد و چهل ميليون ريال به ديگري ميفروشد و اتومبيل را به خريدار جديد ضمن صورتجلسه اي تحويل ميدهد . مالك اوليه بمحض اطلاع از معامله اخير به غبن فاحش خود در معامله واقف شده و فوراً بشما مراجعه تا بعنوان وكيل او بطرح دعوي پرداخته و از مقام قضائي بخواهيد ، ضمن ممانعت از نقل و انتقال بعدي اتومبيل حكم محكوميت خريدار دوم را به رد اتومبيل كه در اختيار او موجود است صادر نمايد . چنانچه درخواست مالك اتومبيل ( فروشنده اول ) را موجه و قانوني ميدانيد چه اقداماتي را انجام ميدهيد ؟ دلايل خود را ذكر كنيد ، در غيراينصورت استدلال شما چيست ؟ بارم ۶ نمره
سوال دوم ”صاحب يك باشگاه سواركاري بشرح دادخواستي كه به دادگاه عمومي تقديم نموده توضيح داده است“ خوانده كه يكي از سواركاران ماهر باشگاه است با استفاده از يكي از بهترين اسبان تيزرو متعلق به باشگاه مخفيانه و بدون اطلاع باشگاه در مسابقه اسب دواني شركت كرده و موفق به دريافت مبلغ پنجاه ميليون ريال جايزه اول اين مسابقه شده است . خواهان ( مالك اسب ) مدعي است اين جايزه تماماً متعلق اوست و از دادگاه صدور حكم بر محكوميت سواركار را بپرداخت مبلغ پنجاه ميليون ريال را بنفع خود درخواست نموده است . شما صدور چه حكمي را در اين دعوي قانوني ميدانيد و استدلال شما در توجيه آن حكم چيست ؟ بارم ۶ نمره
سئوال سوم ”مبايعه نامه اي بشمنا از جانب خريدار بمنظور تقديم دادخواست بخواسته الزام فروشنده به تنظيم سند رسمي انتقال مورد معامله ارائه ميشود كه منحصراً شامل اين عبارات است“ فروشنده - الف - خريدار - ب - مورد معامله ششدانگ يك باب خانه بپلاك ثبتي شماره ۱۸۱۰/۳۵۱ كه برويت خريدار رسيده است .
قيمت - مبلغ دويست ميليون ريال كه مبلغ شصت ميليون ريال آن بعنوان بيعانه به فروشنده پرداخت و مقرر شد كه بقيه ثمن مورد معامله در تاريخ ۱/۵/۸۰ همزمان با تنظيم سند انتقال قطعي در دفترخانه شماره ۳۲ اسناد رسمي بفروشنده پرداخت و خانه مورد معامله نيز در همان تاريخ تخليه و تحويل خريدار شود . بسئوالات زير با دقت پاسخ دهيد“
۱ - بمنظور اينكه در آينده در پيشبرد دعوي با هيچ مانع قانوني مواجه نشويد چه اموري را بايد پيش بيني كنيد و چه نوع اطلاعاتي را از خريدار كسب نمائيد و نيز هو اقدامي را كه قبل از طرح دعوي لازم است بيان كنيد ؟ بارم ۴ نمره
۲ - موكل از شما انتظار دارد دعوي را چنان با دقت و بنحوي اقامه كنيد كه در آينده بطرح دعواي ديگري نياز نداشته باشد در اينصورت خواسته يا خواسته هاي شما چه اموري خواهد بود ؟ بارم ۴ نمره 




 
* آئين دادرسي مدني آبان ۱۳۸۰

بسوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد :
سوال ۱ - در اختلافي كه بين فروشنده و خريدار يك قطعه زمين حادث گرديده ، موضوع در دادگاه حقوقي مطرح و پس از چندين جلسه رسيدگي منتهي به نظم سازمان در كلانتري محمل شده ، كه با ارائه شناسنامه تنظيمي دادگاه ، راي به سقط دعوا صادر گرديده است : فروشنده از اين تصميم دادگاه تجديد نظرخواهي كرده و انگيزه تجديدنظرخواهي خود را عدم ايفاء تعهد خريدار به پرداخت وجه مورد توافق ذكر نموده است . و براي اثبات دعواي خود به آميان كرده كه تجديد نظر با توجه به سازشنامه و قبول ضمني آن در ظرف فروشنده ( خواهان ) راي بون تاييد نموده است حال شما بگوييد دادگاه تجديدنظر چگونه و با چه استدلالي راي صادره را تاييد و استدلال شما در مورد تاييد دادگاه بر كدام مباني قانوني استوار است و در صورت عدم قبول راي تجديدنظر دلائل مخالف خود را بيان داريد . ( بارم ۸ نمره )
سوال ۲ - چنانچه در دعوائي كه بنا بدرخواست طرفين آن در دادگاه ، ارجاع امر بداوري داور مرخصي الطرفين گرديده ، و طرفين حق اعتراض خود را نسبت به راي داور ساقط كرده اند ، داور انتخابي طرفين در مهلت قانوني راي مورد صادره و بدادگاه تسليم داشته است . كه تامين مذكور مورد قبول يكي از طرفين دعوا قرار نگرفته است . با توجه باينكه طرفين حق اعتراض خود را ساقط كرده اند . بنظر شما طرف معترض مي تواند قانوناً اعتراض خود را مطرح نمايد يا خير و در چه صورت مثبت بودن به كدام مرجع بايد اعتراض خود را تسليم نموده و شما چيست . در صورت منفي بودن پاسخ ، دلائل خود را مستدلاً بيان داريد و نهايتاً اعلام داريد آيا رجايست ماده ۳۲۶ قانون آئين دادرسي مدني و تبصره آن قابليت اجرا دارد يا نه ؟ ( بارم ۶ نمره )
سوال ۳ - در دعواي اختلاف مالكيت يك نفر و تعدادي از اهالي يك منطقه كه نامبرده ۵۰ مقصر مي باشند ، خواهان با استناد به ماده ۷۳ قانون آئين دادرسي مدني كه تعرز خواندگان را از طريق ابلاغ در درخواست معمولي و الباقي را از طريق روزنامه دعوت برسيدگي كرده است . در جلسه رسيدگي وكيل احراز خواندگان ايراد نموده ، با توجه باينكه اغلب خواندگان داراي سوابق و پرونده قبلي و نشاني و اقامتگاه معلوم بودند : خواهان مي بايست بقيه خواندگان را از طريق استخراج اقامتگاه آ‎نان از پرونده هاي دستي دعوت مي نمود . چون اين عمل انجام نگرفته است قانوناً جلسه رسيدگي موجه نبوده و نهايتاً تقاضاي صدور قرار ابطال دادخواست را كرده با توجه به مفاد ماده ۷۴ قانون مذكور و ايراد وكيل احراز خواندگان در مورد عدم قبول ابلاغ اغلب خواندگان از طريق درج آگهي در روزنامه ، مستدلاً بيان داريد كه او شما ايراد وكيل احراز خواندگان موجه مي باشد يا خير و دادگاه در مورد اين ايراد چه تصميم مقبول بايد اتخاذ نمايد . ( بارم ۶ نمره ) 




 
* ثبت و امور حسبي آبان ۱۳۸۰

سوالات ثبت و امور حسبي اختبار دوم سال ۱۳۸۰
پاسخ سوالات زير را بطور خلاصه و مستدل در چهارچوب خود سوال بيان داريد :
سوال اول - ملكي با مساحت مشخص از طرف دو شريك بالمناصفه تقاضاي ثبت شده ، يكي از شركاء در حين انجام تشريفات مقدماتي ثبت سهام مالكانه خود را بدون استعلام از ثبت بشريك ديگر فروخت ولي خلاصه معامله به اداره ثبت ، تسليم نشد و اداره ثبت دو فقره سند ( هر يك سه دانگ ) براي مالكين مشاعي صادر كرد و سپس شريك فروشنده ، همان سهام مالكيت فروخته شده را با سند عادي تصديق امضاء شده از خريدار ( شريك خود ) اجاره ۴ ساله مي نمايد و بعداً در اثر فوت خريدار ، از طرف ورثه او ( شريك خريدار ) ادعاي مالكيت كل زمين ميگردد حال شما بگوئيد اولاً طبق ماده ۲۴ قانون ثبت بعد از صدور سند مالكيت هيچگونه اعتراضي پذيرفته نمي شود آيا امكان احقاق حق براي خريدار نسبت به كل زمين وجود دارد يا نه و اگر پاسخ شما مثبت است با چه استدلال و در كدام مرجع احقاق حق مي نمائيد . ثانياً : تنظيم اجاره نامه و تصديق امضاء آن از طرف سردفتر تخلف انتظامي سردفتر محسوب ميشود يا خير ؟ ( بارم ۸ نمره )
سوال دوم - بستانكاري عليه احمد اجرائيه اي دائر به مطالبات رسمي خود صادر كرده كه منجر به توقيف و بازداشت سرقفلي يكي از مغازه هاي بدهكار گرديده و بعداً بمرحله مزايده و صورتجلسه اتمام مزايدته بنفع بستانكار گرديده است كه در اثر اعتراض بدهكار عمليات اجرائي ابطال شده است در صورتيكه ابطال عمليات اجرائي را قابل توجه مي دانيد مرجع صالح به رسيدگي و علت ابطال عمليات اجرائي را تعيين و بيان داريد . ( بارم ۶ نمره )
سوال سوم - پدري براي فرزند مجنون خود كه جنون او متصل به صغر مي باشد وصي تعيين نموده و بعد از آن فوت نموده و وصي نيز محجور مي گردد با توجه به اينكه قانون مدني براي چنين موردي ساكت و تعيين تكليف صريح ننموده است چه اقدام قانوني براي امور صغير مجنون قابل اجرا مي باشد و استدلال شما با كدام مباني حقوقي قابل توجيه بوده و از كدام قاعده اصول استنباط استفاده مي نمائيد . ( بارم ۶ نمره ) 




 
* حقوق تجارت آبان ۱۳۸۰

اختبار حقوق تجارت نوبت دوم سال ۱۳۸۰
كانون وكلاي دادگستري مركز
كجاست صوفي دجال فعل ملحد شكل بگو بسوز كه مهدي دين پناه رسيد
به سئوالات زير پاسخ دهيد :
سئوال ۱ - بانك ”الف“ بابت تسهيلات بانكي اعطائي ( وام ) به شركت ”ب“ به لحاظ امتناع شركت از بازپرداخت بدهي ، اقدام به صدور اجرائيه از طريق اجراي ثبت اسناد و املاك نموده و در نتيجه عمليات اجرائي ، به لحاظ نبودن خريدار ، اموال مورد وثيقه به تملك بانك درآمده است . متعاقباً بر اثر اقامه دعوي از سوي اشخاص ذينفع مبني بر توقف و ورشكستگي شركت ”ب“ دادگاه مرجع رسيدگي ، حكم ورشكستگي شركت را صدر و در متن راي صادره ، تاريخ توقف را يك سال قبل از تاريخ پايان عمليات اجرائي مذكور در فوق تعيين نموده است . با توجه به مقررات ماده ۵۸ قانون اداره تصفيه امور ورشكستگي مصوب سال ۱۳۱۸ ”بستانكاراني كه داراي وثيقه اند نسبت به حاصل فروش مال مورد وثيقه . . . . مقدم بر ساير بستانكاران قرار داده مي شوند . . . . باقيمانده طلب هايي كه داراي وثيقه بوده و تمام آن از فروش وثيقه پرداخت نشده به ترتيب طبقات مندرج در اين ماده بر يكديگر مقدمند“ و ماده ۳۴ قانون ثبت اسناد و املاك مصوب ۱۳۲۰ ”در مورد معاملات مذكور در ماده ۳۳ و كليه معاملات شرطي و رهني راجعه به اموال منقول و غيرمنقول چنانچه بدهكار در مدت مقرر از حق خود استفاده نكند بستانكار مي تواند با درخواست صدور اجرائيه طلب خود را درخواست كند . هر گاه بدهكار از تاريخ ابلاغ اجرائيه اصل وجه مورد معامله را با اجور معوقه و زيان دير كرد نسبت به اصل از تاريخ انقضاء مدت استرداد نپردازد ، آگهي مزايده مال مورد معامله از همان مبلغي كه در سند تعيين شده بعلاوه اجور معوقه و يا زيان ديركرد نسبت به اصل وجه از تاريخ انقضاء مدت معامله تا روز مزايده و . . . منتشر ميشود و . . . . و چنانچه مال مزبور ، خريدار نداشته باشد پس از دريافت حقوق و عوارض دولتي به خود بستانكار به همان مبلغ آگهي شده واگذار ميگردد“ و ماده ۴۱۹ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ از تاريخ حكم ورشكستگي هر كس نسبت به تاجر ورشكسته دعوايي . . . داشته باشد بايد بر مدير تصفيه و يا به طرفيت او تعقيب كند ، كليه اقدامات اجرائي نيز مشمول همين دستور خواهد بود .
نظر خود را در خصوص موارد زير مستدلا بيان نمائيد .
۱ - اثر حكم ورشكستگي در عمليات اجرائي .
۲ - ميزان خسارت تاخير تاديه استحقاقي يانك .
۳ - مرجع صالح براي اقدامات اجرائي بارم ۸ نمره
سوال ۲ - شركت A تبعه خارجي در ايران شركتي تاسيس ميكند كه ۹۰% سهام معتلق به او شد و ده درصد متعلق به يكي از بانكهاي ايراني . با پيروزي انقلاب اسلامي شركت A ايران را ترك كرده و شركت B در كنار شركت A شركت C را تاسيس كردند تا ضمن تامين قطعات و لوازم شركت A با آن به معامله بپردازند . شركت A پس از پانزده سال به ايران برگشته و از طريق وكيل خود راي هيئت پنج نفره در دادگاه هاي انقلاب اسلامي را به نفع خود دريافت كرد . طبق راي هيئت پنج نفره شركت A مي بايست به سهامدارن خارجي عودت داده شود . مديران شركت B از طريق ديوان عدالت اداري دستور موقت مبني بر توقف اجرائيه شركت A را دريافت كردند .
سوال
۱ - آيا تاسيس شركت C توسط مديران شركت B قانوني است ؟
۲ - آيا ديوان عدالت اداري حق صدور دستور موقت عليه دادگاه انقلاب اسلامي را دارد ؟
۳ - شما بعنوان وكيل شركت A چگونه از حقوق موكل خود ( اين شركت ) دفاع مي كنيد و يا به عنوان وكيل شركت C چه دفاعي در مقابل شركت A خواهيد داشت ؟
بارم ۸ نمره
سوال ۳ –
كيفيت استفاده از دفاتر تجاري تاجر بر له يا عليه او را به اختصار شرح دهيد ؟
بارم ۴ نمره





 * ثبت و امور حسبي بهمن ۱۳۸۰

سوالات اختبار سوم بهمن ماه سال ۱۳۸۰ ثبت و امور حسبي كارآموزان وكالت كانون وكلاي دادگستري مركز
سوالات زير را دقيقاً بررسي و پاسخ صحيح و دقيق آنرا با استدلال كوتاه و پرهيز از زياده نويسي را بدهيد :
سوال اول - در يكي از شهرستانهاي كشور كه آگهي ثبت عمومي اعلام گرديده بود آقاي فرامرز نسبت به يك قطعه زمين بي سند خود تقاضاي ثبت نموده و نام وي در دفتر توزيع اظهارنامه ثبت گرديد و بعد از چندي فوت نمود و تنها فرزندش ادامه اقدامات ثبتي را بنام خود ادامه داد . در زمان بررسي تصرفات متقاضي ثبت معلوم گرديد ، شخص بنام جمشيد ، در ملك مذكور خانه ساخته و مدعي است كه زمين را از فرامرز با سند عادي خريداري كرده است ، ولي سند در اختيار او نيست و استشهاديه اي كه او دارد وقوع معامله و تصرفات فعلي او را ثابت مي كند . فرزند آقاي فرامرز شهادت شهود و معامله را تكذيب نمود ، اكنون شما بعنوان وكيل فرزند فرامرز در اين مرحله چه اقدامات ثبتي و حقوقي در جهت حفظ حقوق او مي توانيد ارائه دهيد و بنظر شما اقدامات شما با چه استدلالي در چه مرجعي قابل رسيدگي و اتخاذ تصميم مي باشد ؟ ( بارم : ۷ نمره )
سوال دوم - طلبكاري براي وصول طلب خود در سند رسمي بمبلغ ۵ ميليون تومان با احتساب خسارات مبادرت به صدور اجرائيه نمود كه با ارسال اجرائيه باداره اجراي ثبت و قبل از ابلاغ اجرائيه ، مديون اعلام كرد كه تغيير اقامتگاه داده و در جيرفت زندگي ميكند و در جيرفت شناخته نشد و مجدداً نشاني ديگري معرفي كرد كه شناخته نشد و سرانجام بعد از اعاده آن به اجرا ، دستور ابلاغ اجرائيه طبق مفاد سند رسمي مقررات قانوني در تهران صادر شد كه با ابلاغ اجرائيه در تهران ، يكباب خانه مالك كه در اجاره ثالث بود توقيف گرديد و آگهي مزايده براي وصول طلب صورت گرفته كه بدهكار به عمليات اجرائي اعتراض كرد و در اعتراضنامه خود نوشت كه اولاً : اجراي ثبت با قبول محل اقامتگاه او در جيرفت و ديگر شهرها موافقت نموده كه بايد در آن محل ابلاغ مي گرديد و ثانياً : توقيف خانه بازداشتي و وجود مستاجر در آن در آگهي مزايده قيد نگرديده است كه اداره ثبت اعتراض را وارد دانست و بعد از اعتراض طلبكار به نظريه اداره ثبت ، هيات نظارت نظريه اداره ثبت را قانوني ندانست و با نقض نظريه و قبول عمليات ثبتي ، با اعتراض بدهكار ، پرونده به شورايعالي ثبت اراسل گرديد . اگر شما مورد مشورت و يا وكيل بدهكار باشيد آيا وكالت بدهكار را قبول مي نمائيد يا نه ، استدلال شما چه خواهد بود . ( بارم : ۷ نمره )
سوال سوم - صديقه خانم با در دست داشتن يك برگ قرارداد رسمي كه در آن نوشته شده است : ( بعلت اينكه در زندگي مشتركمان فرزندي و وارث ديگري نداريم اينجانبان با يكديگر قرار بسته ايم كه هر يك از ما زودتر فوت نمائيم كليه اموال منقول و غيرمنقول از متوفي متعلق به ديگري خواهد بود ) بعد از يكسال از تنظيم سند رسمي زوج فوت نموده و صديقه خانم با سند رسمي نزد شما آمده تا اموال منقول و غيرمنقول او را تملك و باو تسليم نمائيد در اين وضعيت اقدامات قانوني وكالتي شما چه خواهد بود ؟ و حقوق زوجه چيست ؟
( بارم : ۶ نمره ) 




 
* آئين دادرسي كيفري بهمن ۱۳۸۰

كارآموزان وكالت كانون وكلاي دادگستري مركز ۱۹/۱۱/۱۳۸۰
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - بين آقايان جعفري بعنوان فروشنده و حسيني بعنوان خريدار معامله يك دستگاه اتومبيل انجام گرديده خريدار بابت وجه مورد معامله چكي بمبلغ دويست ميليون ريال به فروشنده تسليم مينمايد بر اثر بروز اختلاف بين طرفين خريدار دادخواستي بخواسته صدور دستور موقت مبني بر منع پرداخت وجه چك به فروشنده ، تقديم دادگاه عمومي تهران مينمايد . دادگاه با ملاحظه مستندات خريدار قرار دستور موقت مبني بر منع پرداخت وجه چك به فروشنده صادر ميكند . خواهان قرار را به بانك محال عليه ارائه و تسليم مينمايد . به موازات اين اقدام فروشنده به بانك محال عليه جهت دريافت وجه چك مراجعه ولي بانك از پرداخت وجه چك خودداري و دليل عدم پرداخت را ابلاغ دستور موقت صادره از دادگاه اعلام مينمايد . متعاقباً فروشنده ، خريدار را بعنوان صدور چك بلامحل تعقيب ، نتيجتاً دادگاه براي خريدار قرار وجه الضمان نقدي به ميزان وجه چك صادر ميكند . خريدار ( صادركننده چك ) رونوشت دستور موقت را به دادگاه تقديم درخواست رفع اثر از وجه الضمان موقت ميكند . دادگاه دستور موقت را ناديده گرفته و از قرار رفع اثر نمي نمايد . اينك با توجه به وضعيت فوق پاسخ دهيد .
آيا به نظر شما تصميم دادگاه داير بر عدم رفع اثر از قرار وجه الضمان صحيح است يا خير ؟
الف ”در صورتي كه نظر دادگاه را صحيح ميدانيد استدلال خود را در باب درستي آن مستدلاً و مستنداً اعلام داريد .
ب - در صورتي كه نظر دادگاه را درست نمي دانيد استدلال خود را در باب عدم صحت آن مستدلاً و مستنداً بيان كنيد . بارم ( ۶ ) نمره
۲ - شخصي به اتهام قتل عمدي تحت تعقيب قرار گرفته است دادگاه كيفري به موضوع طرح دعوي ”اولا“ به كدام مرجع قضائي ( نظامي يا عمومي )
ثانياً در كدام شهرستان ( تهران ، اصفهان ، آبادان ) اقامه دعوي مينمائيد ؟ دلايل خود را مستدلاً و مستنداً به مواد قانوني بيان فرمائيد . بارم ۷ نمره
سئوال سوم - متهمي بعلت ارتكاب قتل غيرعمدي ناشي از رانندگي با وسيله نقليه به مجازات حبس و پرداخت ديه مقرر محكوم و حكم قطعي شده و به دايره اجراي احكام ارسال گرديده است . محكوم عليه شخصاً با مراجعه به قاضي اجراي احكام و پرداخت ديه مندرج در حكم بمنظور پرداخت به اولياء دم ، در مورد اجراي حكم حبس با ارائه دلائل قانع كننده ، بعلت لزوم شركت در مراسم عقد ازدواج خود كه مقدمات و تاريخ آن قبل از قطعيت حكم فراهم گرديده ، بعلت ۱۰ روز درخواست مهلت مينمايد . قاضي اجراي احكام درخواست محكوم عليه را بدادگاه صادركننده حكم جهت كسب تكليف ارسال ميدارد . دادگاه با توجه باينكه محكوم عليه در مراحل رسيدگي براي آزادي خود وثيقه كافي سپرده است ، درخواست او را پذيرفته و بمدت يك هفته به او مهلت ميدهد تا قاضي اجراي احكام با اخذ تعهد از محكوم عليه مبني بر اينكه در پايان مهلت شخصاً براي تحمل مجازات خود را به نيروي انتظامي معرفي كند او را آزاد نمايد . بنظر شما قاضي اجراي احكام و دادگاه در تصميم خود و اعطاي مهلت به محكوم عليه مرتكب تخلف قضائي شده اند يا خير ؟ نظر خود را مستدلاً بيان نمائيد . بارم ۷ نمره 



 
* آئين دادرسي مدني بهمن ۱۳۸۰

لطفاً به سوالات ذيل پاسخ دهيد :
سوال اول - دعوي ابطال نظريه كميسيون موضوع ماده ۱۲ قانون زمين شهري به شعبه اي از دادگاههاي عمومي تهران ارجاع شده است رئيس دادگاه قبلاً عضو كميسيون مذكور بوده كه در موضوع دعوي مطروحه در كميسيون اظهارنظر نموده است آيا بنظر شما قاضي مذكور صلاحيت رسيدگي به موضوع را دارد يا خير نظر خود را مستدلاً بيان كنيد .
سوال دوم - شما به عنوان وكيل دادخواستي به خواسته مطالبه مبلغ يكصد ميليون تومان به دبيرخانه مجتمع قضائي تقديم نموده ايد و بيكي از شعب دادگاه ارجاع شده است قبل از آنكه دادخواست ثبت دفتر دادگاه شود از تقديم دادخواست و تعقيب آن منصرف مي شويد در پرونده ديگري مبلغ اضافي بابت هزينه دادرسي پرداخت نموده ايد آيا شما ميتوانيد تمامي هزينه دادرسي و اضافه پرداختي را مطالبه كنيد ؟
سوال سوم - دادخواست تقديمي به دادگاه در زندان به خوانده ابلاغ ميشود بعد از مدتي زنداني آزاد و بخارج از كشور عزيمت مي نمايد و موكل شما از نشاني وي اطلاعي ندارد بنظر شما آيا ابلاغ ساير اخطاريه ها به نشاني زندان طبق ماده ۷۹ قانون آئين دادرسي مدني صحيح و قانوني مي باشد يا خير ؟
سوال چهارم - يك باب ويلا متعلق به فردي است كه فوت مي نمايد وراث حين الفوت عبارتند از دختر - پسر و همسر ، همسر متوفي سپس فوت مينمايد دختر متوفي سهم الارث خود را به استثناي سهم ثمن اعيان به برادر خود منتقل مي نمايد پس از مدتي بين خواهر و برادر اختلاف مي شود برادر براي تعيين تكليف ثمن اعيان به شما مراجعه مي نمايد . شما به عنوان وكيل وي انتخاب ميشويد اقدامات خود را اعم از اينكه بنظر شما اداري يا قضائي باشد بطور مشروح از بدو الي الختم مرقوم فرمائيد . 




 
* حقوق تجارت بهمن ۱۳۸۰

هر كه خود راي گرديد به شوكت رسيد و هر كه با مردمان مشورت نمود خود را در شريك ساخت . « علي عليه السلام »
وقت « يكساعت و نيم »
سئوالات اختبار كتبي كارآموزان وكالت بهمن ماه ۱۳۸۰
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
۱ - آقاي ”الف“ دارنده يك فقره سفته /۰۰۰/۰۰۰/۶۴۰ ريالي كه آنرا از طريق ظهرنويسي بدست آورده است ، در قبال دريافت /۰۰۰/۸۰ دلار ظهرنويسي كرده و به آقاي ”ب“ واگذار مينمايد بلحاظ امتناع متعهد از پرداخت وجه سفته در سررسيد آقاي ”ب“ ظرف مهلت قانوني نسبت به واخواست سفته و اقامه دعوي عليه متعهد و ظهرنويسان سفته به خواسته /۰۰۰/۸۰ دلار وجه پرداختي اقدام مينمايد . با توجه به توضيحات فوق نظر خود را در خصوص دعوي مطروحه اعلام نمائيد . بنظر شما اقامه دعوي به كيفيت مزبور صحيح است يا خير ؟ ( بارم ۷ نمره )
۲ - احد از شركاي شركت الف با مسئوليت محدود تصميم به انتقال سهم الشركه خود مي گيرد اما ديگر شركاء با اين انتقال موافقت نمي كنند و تلاش او براي بدست آوردن شرايط مندرج در قانون تجارت به نتيجه نمي رسد . شريك مزبور جهت مشاوره به شما مراجعه مي كند و موضوع را براي شما توضيح مي دهد حال شما بعنوان وكيل و مشاور حقوقي چه راهكاري را جهت حل مشكل وي پيشنهاد مي كنيد و اگر وكالت او را پذيرفتيد براي انتقال سهم الشركه او چه اقداماتي را بعمل مي آوريد ؟ ( بارم ۵ نمره )
۳ - تاجري در فاصله بين تاريخ توقف و تاريخ صدور حكم ورشكستگي با يكي از طرفهاي معامله خود ، در مورد بدهي او و طلبي كه از وي داشته تنهاتر نموده است . اداره تصفيه يا مدير تصفيه با چنين اقدامي چگونه برخورد مي كند ؟ استلال خود را بيان كنيد ؟
( بارم ۴ نمره )
آقاي الف يكباب مغازه را به آقاي ب اجاره داده است آقاي ب مغازه مذكور را به يك شركت تجاري كه بيشترين سهام به وي تعلق داشته و مدير عامل شركت مزبور نيز ميباشد واگذار ميكند . موجر عليه آقاي ب دعوي تخليه بعلت انتقال بغير در دادگاه مطرح مينمايد . شما بعنوان وكيل آقاي ب چگونه از دعوي مذكور دفاع ميكنيد ؟ ( بارم ۴ نمره ) 




 
* حقوق جزا بهمن ۱۳۸۰

حقوق جزاي عمومي و اختصاصي
بهمن ۱۳۸۰ – وقت ۲ ساعت

۱ - سوال مشترك حقوق جزاي عمومي ، اختصاصي و بين الملل
در تاريخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادي برابر با بيستم شهريور ماه سال جاري دو هواپيماي آمريكايي ساختمانهاي مركز تجاري و وزارت جنگ آمريكا را مورد حمله قرار داده و باعث ويراني و انهدام كامل آنها شدند . در اين رهگذر عده اي جان خود را از دست دادند . در پي اين واقعه شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطع نامه اي صادر كرد و به دولت ايالات متحده آمريكا اجازه داد در جهت سركوبي عاملان ( كه آنها را تروريست خواند ) وارد عمل شود . بوش رئيس جمهور آمريكا با همدستي دولت انگلستان فرمان حمله به خاك افغانستان را صادر كرد . ( باين بهانه كه همدستان مهاجمان احتمالا در افغانستان هستند ) و با هواپيماهاي جنگي ، اين كشور را آماج حملات بي امان خود قرار داد سرانجام حكومت وقت افغانستان از پاي درآمد و آمريكا در درون آن كشور جاي گرفت . دلائل اتهام تاكنون در معرض افكار عمومي جهان قرار نگرفته و بدليل كشته شدن خلبانهاي هواپيماهاي مهاجم اطلاع دقيق از قصد و نيت آنها در دست نيست با اين مقدمه به پرسشهاي زير پاسخ دهيد :
۱ - از نظر حقوق جزاي بين المللي عمل دولت آمريكا و انگليس با كدام از موازين حقوقي قابل توجيه است ؟ ( ۲ نمره )
۲ - مسئول كشتار مردم افغانستان و نقص عضو و تخريب منزل هاي مسكوني آنها چه كسي است ؟ ( ۲ نمره )
۳ - اصل شخصي بودن مجازتها كه در حقوق جزاي ايران نيز پذيرفته شده است در امر فوق چگونه است ؟ ( ۲ نمره )
۴ - حق دفاع مشروع كه در حقوق جزاي دنيا از جمله ايران شناخته شده و دولت آمريكا به توصيه شوراي امنيت آن را بكار بسته است تا چه حد مي تواند موجب معافيت متهم يا حمله به كشور افغانستان گردد ؟ ( ۲ نمره )
۵ - عنوانهاي مباشرت – شركت – معاونت و آمريت در مورد متهم يا متهمان حمله به افغانستان را شرح دهيد و استدلال نمائيد كه هر كدام از متهم يا متهمين در معرض چه نوع اتهاماتي هستند و اگر اعتقادي به اين عناوين در مورد سوال نداريد نيز پاسخ دهيد . ( ۲ نمره )

۲ - سوال حقوق جزاي عمومي
ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامي در باره آزادي مشروط زندانيان است . ماده مذكور ميگويد : « هر كس براي بار اول به علت ارتكاب جرمي به مجازات حبس محكوم شده باشد . . . » اين ماده ذكري از محكوميتهاي زندان مشمول حد يا قصاص نكرده بلكه مطلق « مجازات حبس » را پيش بيني كرده است . اينك با مطالعه ماده ۳۸ قانون مجازات عمومي اعلام فرمائيد كه آيا محكومين زندان مشمول حد يا قصاص مي توانند از مقررات آزادي مشروط استفاده نمايند يا خير ؟ هر گاه نظر موافق نسبت به اين موضوع داريد دلايل آن را بيان نمائيد و اگر اعتقاد داريد كه محكومين زندان مشمول قصاص يا حدود حق استفاده از آزادي مشروط را ندارند و ماده مذكور هيچگونه دلالتي به اين موضوع ندارد دلائل آن را نيز بيان نمائيد . و هر گاه براي يافتن راه حل به ماده يا مادي از قانون مجازات عمومي استناد مي نمائيد آن ماده يا مواد را نيز ذكر كنيد . ( ۵ نمره )

۳ - سئوال حقوق جزاي اختصاصي
آقاي جعفر دارنده و مالك علامت ثبت شده تجاري است . وي اين علامت را جهت كالاهاي مواد خواراكي به ثبت رسانيده است آقاي جعفر به شما مراجعه مي كند و مي گويد حسين عين علامت ثبت شده وي را بدون كوچكترين تغييري بر روي كالاهاي مواد خوراكي محصول خود نهاده و در معرض فروش گذاشته است آقاي جعفر از شما مي خواهد حسين را تحت پيگرد كيفري قرار دهيد .
پاسخ دهيد وكالت وي را مي پذيريد يا نه ؟ در صورتيكه وكالت وي را مي پذيريد مبناي شكايت خود را بر چه ماده يا موادي از قانون قرار مي دهيد . و به عبارت ديگر ماده يا مواد استنادي شما در اين باره چيست ؟ و در صورتي كه وكالت را نمي پذيريد ، دليل عدم پذيرش چيست ؟ و در باره آن به طور اختصار توضيح دهيد . ( ۵ نمره ) 




 
* حقوق مدني بهمن ۱۳۸۰

وقت « يكساعت و نيم »
« سئوالات اختبار كتبي حقوق مدني كارآموزان وكالت دادگستري »
سئوال اول « در زمان و محلي كه قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶ اجرا مي شده ، يك باب مغازه به مدت هفت سال به اجاره واگذار شده و مورد اجاره نيز همزمان با تنظيم اجاره نامه تحويل مستاجر گرديده است . طرفين ضمن عقد اجاره شرط كرده اند كه در طول مدت اجاره هر سال سي درصد به اجاره بهاي سال قبل اضافه شود . مستاجر پس از انقضاي سه سال از تاريخ اجاره با تقديم دادخواست از دادگاه عمومي اعلام بطلان شرط فوق را به لحاظ مغايرت آن با مقررات ماده ۴ قانون مزبور تقاضا كرده است . نظر خود را در مورد حقانيت و يا عدم حقانيت خواهان مستدلاً بيان نمائيد . بارم ۷ نمره
سئوال دوم”نظر خود را درباره صحت و عدم صحت راي زير با ذكر دلايل توضيح دهيد“
راي دادگاه - در پرونده حاضر خواهان به شرح دادخواست تقديمي كه به طرفيت شركت باربري خوانده مطرح شده مبلغ چهل ميليون ريال بعنوان خسارت مطالبه نموده كه بر اثر تصادف كاميون متعلق به شركت خوانده به اتومبيل سواري او وارد شده است . نظر به اينكه طبق نظريه هيئت كارشناسان رسمي تصادفات كه مصون از تعرض مانده خسارات وارده معادل چهل ميليون ريال به اتومبيل سواري خواهان ناشي از بي احتياطي شخص راننده كاميون است كه داراي گواهينامه رانندگي لازم بوده و كاميون نيز بدون هيچگونه نقص و عيب فني از طرف شركت خوانده در اختيار راننده اي گذارده شده كه در استخدام آن شركت بوده است . لذا به نظر دادگاه خسارت وارده به اتومبيل خواهان منتسب به تقصير شخص راننده كاميون است و از اين حيث مسئوليتي متوجه شركت باربري نمي باشد و قرار رد دعوي خواهان صادر و اعلام ميشود . اين قرار ظرف بيست روز پس از ابلاغ تجديدنظر مي باشد . بارم ۶ نمره
سئوال سوم ”مردي دادخواستي به دادگاه عمومي تقديم نموده ، به خواسته الزام همسرش به تنظيم سند رسمي انتقال يك باب خانه بنام خود و فتوكپي مصدق اسناد زير را كه حاوي شرح دعوي نيز مي باشد پيوست دادخواست كرده است“ ۱ - سند انتقال رسمي خانه به خوانده
۲ - گواهي فروشنده و سردفتر تنظيم كننده سند انتقال مبني بر اين كه تمام ثمن معامله را شخص خواهان طي چند فقره چك از حساب جاري خود به فروشنده پرداخت نموده به تقاضاي خواهان سند انتقال خانه به نام خوانده ( همسر خواهان ) ثبت گرديده است . ۳ - نوشته اي به خط و امضاي خوانده به اين مضمون ” ( خانه اي را كه بنام اينجانبه ( خوانده ) كرده اي حاضر به تو ( خواهان ) برگردانم بشرط اينكه مرا طلاق بدهي ) با فرض اينكه خواهان همسر خود را طلاق نداده باشد بعقيده شما دادگاه خواهان را درخواسته خود ذيحق اعلام و راي طبق تقاضاي او صادر خواهد كرد يا خير ؟ استدلال شما چيست ؟
بارم ۷ نمره





 * ثبت و امور حسبي تير ۱۳۸۰

اولين امتحان حقوق ثبت سال ۱۳۸۰
وقت : يكساعت و نيم
سوالات زير را بدقت مطالعه و پاسخ هر سوال را بطور خلاصه و مربوط به سوال بنويسيد
سوال اول - شخصي كه بموجب سند مالكيت مالك يك قطعه زمين ۳۰۰۰ متري بوده ، زمين مذكور را به چند قطعه تفكيك نموده و يكي از قطعات تفكيكي را با مبايعه نامه عادي به آقاي حسن فروخته و وجه آنرا دريافت كرده است . بعد از مدتي كه براي انتقال قطعه خريداري به دفترخانه اسناد رسمي مراجعه مي نمايند تا قطعه مذكور بنام آقاي حسن انتقال رسمي يابد ، متوجه مي گردند كه اداره ثبت اسناد در پاسخ استعلام دفترخانه اعلام كرده كه كل پلاك از جمله قطعه فروخته شده در بازداشت شخصي كه طلبكار مالك كل زمين بوده درآمده و امكان نقل و انتقال نمي باشد . در چنين وضعي بيان داريد كه چگونه قطعه ايكه به ديگري با سند عادي فروخته شده و ايجاد اعياني گرديده و در آن ساكن مي باشد و از رديف ساير قطعات با مبايعه نامه خارج گرديده در بازداشت شخص طلبكار مالك اصلي مي باشد در حاليكه در زمن معامله ، قطعه مذكور قابل نقل و انتقال به خريدار بوده است و در حال حاضر راه حل قانوني انتقال قطعه مذكور به خريدار كدامست ؟ ( بارم : ۶ نمره )
سوال دوم - مالك قطعه زمين پلاك ۹۰ در اجراي مقررات و تشريفات ثبت عمومي تقاضاي ثبت قطعه مذكور را نموده است . م بعد از تقاضاي ثبت زمين پلاك مرقوم ، شهرداري محل بانگيزه اينكه طبق طرحي كه بايد اجرا گردد درصدد تعريض خياباني است كه حد خيابان به زمين مالك منتهي مي گردد و نتيجتاً بميزان و مساحت ۳۰۰ متر از زمين خود را كسر ولي با احداث حصار و ديواركشي آنرا درتصرف خود نگهداري مي نمود تا بموقع عقب نشيني نمايد كه متعاقب آن شهرداري تقاضاي ثبت ۳۰۰ متر را تحت پلاك ديگر ، از اداره ثبت نمود و مدتها از اجراي طرح طفره نمود تا اينكه قطع ديوار كشي شده در زمره متروكات شهرداري درآمده اما در اختيار مالك آن باقي مانده است . از يكطرف مالك نسبت به بقيه زمين خود سند مالكيت دريافت نمود و از طرف ديگر مساحت ۳۰۰ متر مربع آن با درخواست ثبت شهرداري مواجه مي باشد . شما بيان داريد وجود عدم اقدام عملي و تقاضاي ثبت شهرداري نسبت بمساحت ۳۰۰ متر چه اقدامي متصور است تا مالك از حقوق قانوني خود برخوردار و استيفاء حق نمايد ؟ ( بارم : ۷ نمره )
سوال سوم - ملكي كه در رهن بانك قرار گرفته و اصل سند مالكيت مفقود گرديده و با انقضاء مدت رهن و عدم پرداخت اقساط در مورد ملك مذكور اجرائيه صادر و تشريفات مزايده آن انجام پذيرفته و در شرف تملك به بانك مي باشد چنانچه خريداري با ارائه مبايعه نامه عادي موخر بر عقد رهن منضم به وكالتنامه محضري جهت انتقال ملك مذكور به بانك مراجعه و درخواست پرداخت وجه رهن و آزادي ملك را بنمايد تا ملك مذكور را بدون وجود سند مالكيت بخود انتقال دهد چه پيشنهاداتي در مورد موانع و مشكلات موجود در راه انتقال ملك به خريدار ارائه ميدهيد و در صورت عدم موجبات انتقال قطعي ، اصولاً چه موانعي پيش روي خريد قرار دارد ؟ بعبارت ديگر امكان انتقال قطعي بخريدار وجود دارد يا خير ؟ ( بارم : ۷ نمره ) 




 
* حقوق جزا تير ۱۳۸۰

اختبار كتبي درس حقوق جزاي عمومي و اختصاصي كانون وكلاي دادگستري مركز تيرماه ۱۳۸۰ مدت ۲ ساعت و نيم
۱ - سئوال حقوق جزاي اختصاصي
قطار مسافربري تهران - تبريز به رانندگي آقاي رمضان بيگي با خانم ”مدينه“ تصادف مينمايد كه منجر به مرگ وي ميگردد موضوع از طرف بازماندگان خانم ”مدينه“ پيگيري ميشود براي تعيين علت واقعي اين برخورد موضوع هيئتي از كارشناسان رسمي ارجاع ميگردد . هيئت كارشناسان به موضوع رسيدگي و اعلام ميدارند در اين موضوع پنجاه درصد عابر متوفي و پنجاه درصد راننده مقصرند . سرانجام دادگاه به موضوع رسيدگي و راي دادگاه بشرح زير صادر مي شود . راي دادگاه : در اين پرونده آقاي رضمان بيگي آزاد به لحاظ معرفي كفيل متهم است به يك فقره قتل غيرعمدي به ميزان پنجاه درصد مرحومه خانم مدينه كه در اثر برخورد قطار مسافربري در گذشته است با وجه به جميع جهات و نظر هيئت كارشناسان رسمي دادگستري كه صراحتاً اعلام نموده اند بي احتياطي و عدم رعايت نظامات دولتي از سوي راننده قطار به ميزان پنجاه درصد بوده است در اثر شكايت اولياي دم و دفاع غيرموثر متهم و ساير قرائن و امارات موجود بزهكاري وي محرز و مسلم است و عملش منطبق است با مواد بند يك از ماده ۲۹۷ و بند ب ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامي . دادگاه متهم را به پرداخت ميزان ۵۰ نفر شتر سالم و بدون عيب به اولياي دم محكوم مينمايد . راي صادره حضوري و ظرف مدت ۲۰ روز قابل تجديدنظر است .
اينك شما راي دادگاه را به نقد حقوقي در آوريد و درباره درستي يا نادرستي آنها اظهارنظر نمائيد . توجه داشته باشيد كه فرض مسئله بر توجه اتهام دور ميزند و اتهام از هر نظر محرز و مسلم است . ( نمره ۴ )
۲ - سئوال حقوق جزاي عمومي
آقايان : ۱ - مجيد ۲ - حسين به اتهام سرقت اموال از نيروگاه شهيد رجائي تحت تعقيب كيفري قرار گرفته اند . موضوع از اين طريق پاسگاه انتظامي پيگيري شده و دادگاه نيز موضوع را تعقيب نموده است . سرانجام با تشكيل دادگاه دفاع متهمان دادگاه عمومي قزوين به شرح زير مبادرت به صدور راي بدون هيچ تغييري به شرح زير است .
راي دادگاه ”آقايان مجيد و حسين متهمند به سرقت اموال از نيروگاه شهيد رجائي با عنايت به شكايت اوليه و كشف اموال مسروقه از متهمين و گزارش نيروي انتظامي و اعترافات متهمين و ساير محتويات پرونده اتهام انتسابي به متهمين از نظر دادگاه محرز و عمل ارتكابي منطبق با ماده ۶۶۱ قانون مجازات اسلامي ميباشد . عليهذا مستنداً به ماده مرقوم و رعايت بندهاي ۱ و ۵ و ۶ ماده ۲۲ از قانون مرقوم حكم به محكوميت هر يك از متهمين به تحمل ۶ ماده حبس و تحمل ۱۵ ضربه شلاق صادر و اعلام مينمايد . راي صادره حضوري ظرف ۲۰ روز قابل تجديدنظر در دادگاه استان قزوين است . اين راي را مورد بررسي و نقد حقوقي قرار دهيد .
۳ - سئوال مشترك حقوق جزاي عمومي و اختصاصي
آقاي سعيد در يكي از مجتمع هاي قضائي تهران به اتهام قتل غيرعمدي خانم پروين و ايراد صدمه بدني غيرعمدي به ايمان يگانه نژاد تحت تعقيب قرار ميگيرد مندرجات پرونده حاكي است كه متهم ارتكاب قتل غيرعمدي و ايراد صدمه بدني غيرعمدي را مورد پذيرش قرار داده و قبول دارد كه گواهي نامه رانندگي ندارد . پزشك قانوني ميزان نقص عضو ايمان يگانه نژاد را ده درصتد تعيين كرده كه ازش آن ۵ درصد ديه كامله است كارشناس دادگستري علت اصلي حادثه را : بي مبالاتي راننده سواري به علت تخلف از نظامات دولتي - تخطي از سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو و رانندگي بدون پروانه دانسته است .
دادگاه به موضوع رسيدگي و مبادرت به صدور راي كرده است . راي دادگاه وسيله يكي از كارآموزان وكالت جهت گزارش به كميسيون كارآموزي ارائه گرديده كه به شرح زير است :
راي دادگاه - در خصوص اتهام آقاي سعيد هجده ساله فرزند اكبر داير بر قتل غيرعمدي ناشي از تصادف رانندگي منجر به فوت مرحومه پروين و رانندگي بدون گواهي نامه و ايراد صدمه بدني غيرعمدي به ايمان نژاد و توجه به شكايت اولياي دم مقتول و همچنين شكايت مصدوم به شرح منعكس در پرونده و اقرار صريح متهم و گزارش پزشكي قانوني در خصوص علت مرگ و كارشناسي فني تصادفات درباره علت تصادف و گزارش مرجع انتظامي مبني بر انجام تحقيقات و شهادت گواهان حادثه و وقوع جرم از سوي متهم به نظر اين دادگاه محرز و مسلم است لذا دادگاه متهم را در مورد قتل غيرعمدي مقتول ”پروني“ مستنداً به مواد ۲۹۴ و ۲۹۵ و ۳۰۰ و ۳۰۲ و ۳۰۴ از قانون مجازات اسلامي به پرداخت نصف ديه كامله در حق اولياي دم مقتول ظرف دو سال از تاريخ وقوع قتل غيرعمدي و به استناد مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ و ۷۱۸ و ۷۱۹ و ۷۲۳ از قانون مذكور به جهت عدم رعايت نظامات دولتي و بي احتياطي و فرار از صحنه تصادف و رانندگي بدون گواهي نامه به ۲۵ ماه حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي و پرداخت پانصد هزار ريال جزاي نقدي در حق صندوق دولت و در مورد ايراد صدمه بدني به ”ايمان يگانه نژاد“ از ناحيه ران چپ به پرداخت خمس ديه يك پا و پنج درصد از ديه كامل به عنوان ارش در حق مصدوم محكوم مينمايد . راي صادره ظرف بيست روز پس از ابلاغ قابل تجديدنظر درمحاكم تجديدنظر استان تهران است .
اينك شما راي دادگاه را به نقد حقوقي درآوريد و نظرات خود را درباره آن اعلام داريد . به نظر شما راي دادگاه ايرادي دارد يا نه ؟ اگر ايرادي ندارد دليل يا دلايل درستي آن را بيان داريد . اگر ايرادي دارد دلائل نادرستي را بنويسيد . فرض مسئله بر اين پايه استوار است كه دلائل اتهام مورد پذيرش است . ( نمره ۸ )
لطفا به نكات ذيل توجه داشته باشيد :
۱ - خوش خط و خوانا بنوسيد
۲ - جواب هر سوال را حداكثر در يك صفحه جاي دهيد 




 
* آئين دادرسي كيفري تير ۱۳۸۰

سئوالات آئين دادرسي كيفري
به سوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد :
۱ - موكل شما در مرحله بدوي از اتهام انتسابي برائت حاصل نموده ، شاكي خصوصي از راي صادره تجديدنظر خواهي نموده ، در نتيجه پرونده به دادگاه تجديدنظر استان ارسال گرديده ، شما با مراجعه به پرونده احراز مينمائيد كه تجديدنظر خواهي خارج از مهلت مقرر قانوني تقديم گرديده است . بهمين جهت مراتب را بموجب لايحه اي به دادگاه تجديدنظر اعلام مي داريد . دادگاه در قبال اعلام شما ، عنوان ميكند اگر چه تجديدنظر خواهي خارج از مهلت است ولي دادگاه حق دارد بعلت اشتباه قاضي به درخواست شاكي رسيدگي كند . و بهمين علت از موكلشما تحقيق بعمل آمده و در صدد صدور قرار تامين براي موكل شما است . در اين وضعيت چنانچه شما اقدامات دادگاه را صحيح ميدانيد دلايل و مستندات و استدلال خود را مشروحاً بيان و اگر عمل دادگاه را منطبق با قانون نمي دانيد اقداماتي را كه براي حفظ حقوق موكل خود معمول ميداريد مشروحاً و مستدلاً بيان و مستندات قانوني را خود را نيز ذكر نمائيد . بارم هشت نمره
۲ - آقاي رحيمي كارمند راه آهن به اتهام اختلاس اموال عمومي تحت تعقيب قرار گرفته و با قرار قانوني آزاد مي گردد . به لحاظ شناخته نشدن در آدرس معينه نامبرده جهت انجام دادرسي بوسيله درج آگهي در مطبوعات احضار در سال ۱۳۷۳ محاكمه انجام و غياباً به يك سال زندان و پنج ماه انفصال از خدمات دولتي و چهارصد ميليون ريال جزاي نقدي محكوم ميگردد . اكنون وراث نامبرده به شما مراجعه و با ارائه گواهي فوت و گواهي انحصار وراثت اظهار مي دارند آقاي رحيمي در سال ۷۲ به رحمت ايزدي پيوسته و در تاريخ محاكمه در قيد حيات نبوده و تقاضا دارند بعنوان وكيل آنان اقدامات قانوني در جهت الغاء حكم دادگاه معمول داريد حاليه چنانچه شما وكالت نامبردگان را نمي پذيريد دليل توجيهي خود را بيان ، و در صورت قبول وكالت وراث ، اقدامات خود را مشروحاً بيان و دلايل خود را توضيح و مرجع يا مراجع مورد مراجعه را ذكر نمائيد .
بارم هفت نمره
۳ - آقاي رحمت گودرزي در دادگاه عمومي تهران تعقيب قرار گرفته و براساس نظريه كارشناس به پرداخت مبلغ چهل ميليون ريال به عنوان ارش در حق مصدوم محكوم گرديده ، دادنامه به متهم ابلاغ نامبرده قبل از انقضاء مهلت تجديدنظرخواهي به شما مراجعه و تقاضا مي كند به وكالت از جانب او اقدام به تجديدنظر خواهي نمائيد . نظر خود را پيرامون اينكه راي صادره قابل تجديدنظر مي باشد يا خير ، مستدلاً بيان نمائيد .
بارم پنج نمره 




 
* آئين دادرسي مدني تير ۱۳۸۰

سئوالات آئين دادرسي مدني اختبار نوبت اول سال ۱۳۸۰
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد
سئوال اول - مدير عامل يكم شركت تجارتي به دفتر شما مراجعه كرده و با ارائه يك فقره سند عادي مدعي است كه مبلغ يكصد ميليون تومان از شركت ساختماني طلبكار است و از شما ميخواهد وكالت شركت را براي طرح دعوي عليه بدهكار بعهده بگيريد پس از تفويض وكالت دادخواست مطالبه وجه مذكور به دادگاه تقديم ميگردد موكل بشما اعلام ميدارد كه خوانده بابت صورت وضعيت و كسور حسن انجام كار و ضمانت نامه هاي بانكي مبالغي از شركت طرف قرارداد طلبكار است با اين ترتيب شما در اجراي قرار تامين خواسته چه اقداماتي ميتوانيد انجام دهيد مشروحاً بيان كنيد . بارم ۵ نمره
سئوال دوم - در يك دعوي حكمي بزيان موكل شما صادر شده است و با قطعيت حكم مذكور محكوم له تقاضاي صدور اجرائيه نموده و پس از صدور اجرائيه طبق قانون وحدت رويه قضائي رائي از هيئت عمومي ديوانعالي كشور صادر شده است كه بر عدم صحت حكم فوق دلالت دارد آيا بنظر شما با صدور راي هيئت عمومي اجراي احكام بايد از اجراي حكم موصوف خودداري نمايد يا خير ؟ مباني استدلال خود را از هر دو جنبه بيان كنيد .
بارم ۵ نمره
سئوال سوم - آقاي الف با درجه نظامي در يكي از سازمانهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران بكار اشتغال داشته در حين كار به اموال سازمان محل كار خود خساراتي وارد ميكند قبل از آنكه خسارات وارده به اموال را جبران نمايد بعلت بيماري فوت مينمايد شما كه بعنوان مشاور حقوقي سازمان مذكور فعاليت داريد توضيح دهيد آيا متوفي از نظر جبران خسارت بري الذمه ميشود يا نه ؟ در صورت عدم برائت ذمه آيا ميتوان بطرفيت وراث او اقامه دعوي نمود و آيا ميتوان از مطالبات حقوقي متوفي ميزان خسارت را برداشت كرد ؟ مشروح نظريه خود را مستدلاً بيان فرمائيد . بارم ۵ نمره
سئوال چهارم - در تاريخ ۸/۱۰/۷۵ آقاي جعفر ششدانگ منزل مسكوني خود را به موجب سند عادي به آقاي منصور مي فروشد آنگاه در تاريخ ۱/۸/۷۷ عمان خانه را به موجب سند عادي ديگر به رضا مي فروشد . منصور دادخواستي به خواسته الزام جعفر به حضور در دفتر اسناد رسمي جهت انتقال رسمي به دادگاه هاي عمومي تهران تقديم كه جهت رسيدگي به شعبه ۱۲ دادگاه عمومي تهران ارجاع مي گردد . سرانجام حكم دادگاه براساس دادخواست صادر مي شود كه منجر به صدور اجرائيه عليه جعفر مي گردد . رضا نيز جداگانه دادخواست مشابهي عليه جعفر به دادگاه عمومي تهران تقديم مي نمايد كه به شعبه ۲۵ ارجاع مي شود . نتيجه اين رسيدگي نيز صدور دادنامه و سپس اجرائيه عليه جعفر است . اكنون رضا و منصور در برابر دو راي دادگاه و دو اجرائيه قرار دارند . شما حق را به جانب منصور مي دانيد يا رضا و چه اقدام يا اقداماتي در جهت منافع آن انجام مي دهيد ؟
اگر نيازي به دادخواست مي دانيد دادخواست آنرا بنويسيد و اعلام نمائيد اين دادخواست را به كدام دادگاه مي دهيد و خواندگان شما چه فرد يا افرادي هستند . خواسته شما چيست و به كدام ماده يا مواد استناد مي نمائيد ؟ بارم ۵ نمره 




 
* حقوق مدني تير ۱۳۸۰

”سئوالات حقوق مدني“
اختبار خردادماه ۱۳۸۰
به سئوالات زير مستدلاً پاسخ دهيد وقت يكساعت و نيم
سئوال اول - يكي از دادگاههاي عمومي راي زير را صادر نموده است در خصوص دعواي خانم ... ... . بطرفيت آقاي ... ... ... . . بخواسته خلع يد و قلع و قمع بناي احداثي توسط خوانده در قطعه اي از پلاك ثبتي شماره ۱۲۷ فرعي از ۲۹ اصلي مقوم بمبلغ ... ... ... ريال ، از آنجا كه طبق پاسخ واصله از اداره ثبت پلاك مزبور بنام اعياني باغ در دفتر املاك بنام خواهان ثبت و سند مالكيت صادر و به او تسليم شده است ، لذا در صورت وجود چنين اعياني مالكيت خواهان محسوس و موثر در مقام و مبناي خلع يد خواهد بود و در ما نحن فيه كه حسب اقرار خواهان بناي موجود توسط خوانده احداث گرديده ، در نتيجه ادعاي خلع يد در اين موقعيت قابل تصور نيست و مالك اعياني بطور كلي مالك فضاي محاذي عرصه نميباشد تا هر اقدامي در فضاي مزبور را در قلمرو مالكيت خود بشمار آورد .
بنابراين حكم بربي حقي خواهان در دعواي خلع يد صادر و اعلام ميشود و از آنجا كه قلع و قمع نرع بر مالكيت عرصه است كه در اين مقام نيز دليلي از طرف خواهان ارائه نشده كه مثبت اين امر باشد از اين حيث نيز دعواي معنونه غيرثابت تشخيص ميگردد . راي صادره ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجديدنظر در دادگاه استان تهران ميباشد .
با توجه به راي مزبور هر يك از طرفين را كه در مرحله تجديدنظر ذيحق ميدانيد وكالت او را پذيرفته در رد حكم يا تاييد آن لايحه اي مستدل و مبتني بر مباني حقوقي تنظيم كنيد .
بارم ۷ نمره
سئوال دوم - شخصي ششدانگ اراضي مزروعي خود را وقف بر اولاد ذكور خود نموده كه نسلاً بعد نسل از آن بنفع خود بهره برداري نمايند . در وقف نامه تصريح شده موقوف عليهم مكلفند يك ششم عوايد حاصله از مال مورد وقف را هر سال صرف تعمير و نگهداري از مسجد قريه و برگزاري تعزيه حضرت سيدالشهدا ( ع ) نمايند ، اداره اوقاف محل اين وقف را نسبت به يكدانگ ملك فوق ، وقف عام تلقي و به نسبت آن امين براي مداخله در جمع آوري محصول تعيين نموده است ، ولي موقوف عليهم با توجه به صراحت وقفنامه كه ششدانگ ملك بر اولاد ذكور مالك وقف شده ، وقف را بطور مطلق وقف خاص دانسته ، مانع مداخله امين منصوب از طرف اداره اوقاف ميشوند . به نظر شما حق با كداميك از طرفين ( موقوف عليهم يا اداره اوقاف ) است و استدلال شما چيست ؟
بارم ۷ نمره
سئوال سوم - در اجاره نامه محل كسب واقع در خارج از محدوده قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ كه در سال ۱۳۶۰ تنظيم شده طرفين شرط كرده اند كه رابطه استيجاري آنان تابع قانون مزبور باشد و نيز تصريح گرديده كه مستاجر مبلغ ... ... . ريال بابت سرقفلي به مالك پرداخته است . مدت اجاره از تاريخ تحرير اجاره نامه يكسال شمسي است و طرفين توافق نموده اند هر سه سال يكبار بايد بيست درصد به اجرت المسمي اضافه شود . موجر با توجه به انقضاي مدت اجاره طبق ماده ۴۹۴ قانون مدني تخليه محل را تقاضا نموده است حسب پاسخ واصله به دادگاه مزبور محل مورد اجاره همچنان خارج از محدوده قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ ميباشد . پيش بيني شما راجع به راي دادگاه چيست و براي اثبات پيش بيني خود چگونه استدلال ميكنيد ؟
بارم ۶ نمره 



 
* حقوق تجارت تير ۱۳۸۰

هر كس يك كلمه به من بياموزد تا ابد مرا بنده خويش ساخته است .
از سخنان مولاي متقيان علي ( ع )
سئوالات امتحان حقوق تجارت اختبار سال ۱۳۸۰ نوبت اول
تاريخ : ۱/۱/۱۳۸۰
به چهار سئوال زير پاسخ دهيد :
سوال اول :
شركت نسبي X ورشكسته مي شود و اداره تصفيه امور ورشكستگي آن را به عهده مي گيرد . در ميان مراجعه كنندگان به آن اداره افراد زير وجود دارند ، ۱ - A يكي از شركاي X و با مداركي كه ارائه ميدهد ثابت مي كند كه شركت X مدتي قبل از ورشكستگي ، مبلغ بيست ميليون تومان از او وام گرفته است . با توجه به مسلم بودن طلب او در شمار عزماء قرار مي گيرد و سهم عزمائي او ۷۰% طلبش را تشكيل ميدهد كه به او داده مي شود . پس از خاتمه يافتن تصفيه امور شركت عده اي از طلبكاران آن شركت كه ۳۰% مطالباتشان پرداخت نشده است به A مراجعه مي كنند و از او مي خواهند كه بقيه طلب آنان را كه اداره تصفيه پرداخت نكرده است تاديه كند . A در پاسخ اظهار ميدارد كه ۳۰% طلب خود او پرداخت نشده است و اگر مسئوليتي در قبال طلبكاران شركت ورشكسته دارد و چيزي بابت بدهيهاي آن شركت بايد بپردازد خود او در اولويت قرار دارد و نبايد در قبال ديگران جوابگو باشد .
آيا استدلال A در قبال طلبكاران شركت X از نظر حقوقي قابل توجيه است ؟
۲ - B كه با اسناد لازم اثبات مي كند كه شركت X در فاصله بين تاريخ توقف و تاريخ صدور حكم ورشكستگي اش يك كاميون از او خريداري كرده به مبلغ ۳۰ ميليون تومان كه ده ميليون آنرا تاديه و بقيه مبلغ هنوز پرداخت نشده است و تقاضا دارد در ازاي دريافت ده ميليون تومان ، كاميون به او مسترد شود و اضافه مي نمايد كه معامله مذكور با توجه به زمان و نوع آن باطل مي باشد . مستدلاً توضيح دهيد كه آيا اداره تصفيه تقاضاي B را مي پذيرد و در هر حال با او چگونه بايد برخورد كند ؟ بارم : ۸ نمره
سئوال دوم :
يك شركت ساختماني از نوع سهامي خاص بنام A تشكيل مي شود تا در زميني به وسعت پنجاه هزار مترمربع به ساختن چند برج مسكوني بپردازد . هيئت مديره شركت A دو شركت ديگر يكي از نوع سهامي خاص بنام B و يكي از نوع با مسئوليت محدود بنام C تشكيل مي دهند شركت B مسئول تامين بتون و شركت C مسئول تامين تاسيسات برج ها مي باشند . دو تن از اعضاء هيئت مديره شركت A در شركت B و C عضويت هيئت مديره را بعهده مي گيرند و با شركت A وارد معامله مي شوند . شركت B و C ادغام مي شوند و شركت مختلط سهامي E را تشكيل مي دهند تا طرف معامله شركت F قرار گيرند .
حال توضيح دهيد :
اولا آيا معاملات شركت هاي A و B و C قانوني است ؟ اگر جواب مثبت و يا منفي است به چه دليل و اگر منفي است طبق چه موادي از قانون تجارت غير قانوني است ؟ ثانيا آيا معاملات شركت E و F قانوني است يا نه به چه دليل و مسئوليت معاملات شركت E با كدام گروه است ؟ ثالثا مسئوليت هيئت مديره و وضعيت حقوقي شركت هاي فوق را با استناد به مواد قانون تجارت شرح دهيد . بارم ۸ نمره
سوال سوم
طبق ماده ۵۹۰ قانون تجارت اقامتگاه شخص حقوقي محلي است كه اداره شخث حقوقي در آنجا است و طبق قسمت اخير ماده ۱۰۰۲ قانون مدني كه پس از قانون تجارت تصويب شده است اقامتگا اشخاص حقوقي مركز عمليات آنها مي باشد . حال : با توجه به تعارض فيما بين قانون تجارت و قانون مدني و موخر التصويب بودن قانون مدني در اينخصوص نظر خود را پيرامون اقامتگاه شركتهاي تجارتي كه در چهارچوب اشخاص حقوقي فعاليت مي كنند با استدلال بيان كنيد :
بارم ۴

مدیریت بازدید : 483 دوشنبه 13 آذر 1391 نظرات (0)
نمونه آزمونهای حقوقی » دانلود سوالات و پاسخنامه آزمون وکالت 91
1عنوان مقاله: دانلود سوالات و پاسخنامه آزمون وکالت 91
نویسنده : حق گستر
تعداد صفحات :   زیرشاخه : نمونه آزمونهای حقوقی
حجم فایل : 2.6 MB شماره ثبت : 1391-8-20-158


ليست آزمونهاي موجود


- کانون وکلاي مرکز
- کانون وکلاي آذربايجان شرقي
- کانون وکلاي فارس و کهکيلويه و بوير احمد
- کانون وکلاي اصفهان و چهارمحال بختياري
- کانون وکلاي آذربايجان غربي
- کانون وکلاي مازندران
- کانون وکلاي خراسان رضوي ، شمالي و جنوبي
- کانون وکلاي خوزستان
- کانون وکلاي گيلان
- کانون وکلاي قزوين
- کانون وکلاي کرمانشاه و ايلام
- کانون وکلاي همدان
- کانون وکلاي قم
- کانون وکلاي کردستان
- کانون وکلاي گلستان
- کانون وکلاي اردبيل
- کانون وکلاي مرکزي
- کانون وکلاي بوشهر
- کانون وکلاي زنجان
- کانون وکلاي لرستان
- كانون وكلاي كرمان
- کانون وکلای البرز

33


پاسخها توسط موسسه دادآفرین داده شده است.




لینک کمکی1 دانلود سوالات و پاسخنامه آزمون وکالت91

لینک کمکی2 دانلود سوالات و پاسخنامه آزمون وکالت91 




دانلود فایل word دانلود فایل PDF

مدیریت بازدید : 375 یکشنبه 12 شهریور 1391 نظرات (0)

-سوالات آزمون وکلای دادگستری1389-دانلود-پاسخنامه-دانلود

آزمون آزمایشی ویژه آزمون وکالت-مهر ماه 1389-آزمون1-دانلود

آزمون آزمایشی ویژه آزمون وکالت-آبان ماه 1389-آزمون2-دانلود

آزمون آزمایشی ویژه آزمون وکالت-آذر ماه 1389-آزمون3-دانلود

متن كامل سوالات آزمون وكالت 1388 به همراه پاسخنامه-دانلود

متن كامل سوالات آزمون وكالت 1387 به همراه پاسخنامه-دانلود

سوالات درس ایین دادرسی کیفری ازمون وکلا و مشاوران قضاییه۱۳۸۸-دانلود

مدیریت بازدید : 399 شنبه 11 شهریور 1391 نظرات (0)

                                      ليست آزمونهای وکالت کانون وکلای کشور به همراه سوالات و پاسخنامه های آنها .


              کاربران عزیز توجه داشته باشند پاسخنامه توسط سایت کانون وکلا منتشر شده است و 100% قابل اطمینان می باشد.


 


دانلود فایل word دانلود فایل PDF

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به کدام یک از گرایش های حقوق علاقه دارید؟
    صفحات جداگانه
  • عضویت در خبرنامه
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۵ اسفند ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه 23 بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه۱۸ بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۸ بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱ بهمن ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۸ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۴ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۶ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۹ مهر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۳ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۴ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۸ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۴ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۶ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۸ آبان ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۱ آذر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۶ آذر ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۱۱ دی ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه۲۳ دی ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه۲۷ دی ۱۳۹۳
  • نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه ۲۹ دی ۱۳۹۳
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 729
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 226
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 175
  • بازدید امروز : 211
  • باردید دیروز : 499
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,269
  • بازدید ماه : 3,062
  • بازدید سال : 20,906
  • بازدید کلی : 1,807,620
  • کدهای اختصاصی
    اخرین مطالب ارسالی سایت
    مطالب پر بازدید مطالب جدید مطالب تصادفی